کد خبر 1132117
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
چالش مومو

به‌رغم آنکه آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس نباید از پیام‌رسان خارجی استفاده کنند و در حال حاضر سامانه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) هم ایجاد شده است اما هنوز برخی مدارس از پیام‌رسان‌های خارجی برای آموزش استفاده می‌کنند.

به گزارش مشرق، دو سال و نیم پیش یعنی همان زمان که اکثر ادارات و مدارس، ارتباطاتشان در پیام‌رسان‌های خارجی برقرار بود و کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که دو سال بعد، پای کرونا به کشور باز شود، بخشنامه عدم استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی به بخش‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

 بیشتر بخوانید:

چالش‌های مجازی مرگبار در کمین دانش‌آموزان!

شاپور محمدزاده مدیرکل وفت دفتر وزارتی آموزش و پرورش ۱۴ فروردین ۹۷ در بخشنامه‌ای به معاونت‌ها، مراکز و سازمان‌های تابع، ادارات ‌کل و ادارات کل استان‌ها اعلام کرد: «استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بسترهای نرم‌افزاری پیام‌رسان‌های خارجی برای انتشار یا به اشتراک گذاردن اطلاعات سازمانی، اطلاع‌رسانی و انجام امور روابط عمومی سازمانی و اطلاع‌رسانی اخبار، بهره‌برداری اداری مانند دبیرخانه، تبلیغات، فراخوان‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی تکالیف دانش‌آموزی، انتقال عملکرد آموزشی دانش‌آموزان و عملکرد مدارس اعم از دولتی، غیردولتی، هیأت امنایی و ... مجاز نیست و در هر سطحی پیگرد قانونی دارد».

این موضوع آن زمان، توسط برخی مدارس و بخش‌ها اجرا شد و برخی هم یک مدتی اجرا کردند و دوباره به پیام‌رسان‌های خارجی پناه بردند و این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه در اواخر سال گذشته، سر و کله کرونا به کشور پیدا شد و آموزش را تحت تأثیر قرار داد.

یک هفته بعد از ورود کرونا به کشور و تعطیلی مدارس، آموزش‌های تلویزیونی آغاز شد و برخی معلمان هم به صورت خودجوش در بستر پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی به آموزش دانش‌آموزان پرداختند؛ همان زمان آموزش و پرورش به فکر ایجاد پلتفرمی افتاد تا به آموزش‌های مجازی سامان دهد و ایجاد این پلفترم تا 21 فروردین سال 99 به طول انجامید؛ در سیزدهم شهریور امسال هم نسخه جدید شاد رونمایی شد و مسؤولان شاد تلاش کردند تا امکانات جدیدی به آن بیفزایند.

 بیشتر بخوانید:

چالش مومو چیست؟

وزیر آموزش و پرورش نهم مهر امسال درباره «شاد» گفت: «شاد اولیه چیزی شبیه پیام‌رسان بود که امکان انتقال پیام صوتی و تصویری بین معلمان و دانش‌آموزان بود؛ شاد در فاصله بهار و تابستان گذشته تقویت شد، ارتباط تعاملی زنده برقرار شد و امکان ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان ایجاد شد؛ بعضی روزها تا ۳۰۰ هزار ارتباط زنده روی شاد داریم که نشان می‌دهد کلاس‌ها فعال است؛ همان سال گذشته وقتی مدارس تعطیل شد، معلمان به سمت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی رفتند و آموزش را انجام می‌دادند؛ اقدام خوبی بود اما یک اشکالی داشت که ما نمی‌دانستیم چه اتفاقی در حال افتادن است».

 بیشتر بخوانید:

چالش مومو پدیده‌ای نوظهور در ایران

وی با بیان اینکه سامانه شاد یک سامانه منحصرا آموزشی است، افزود: «منحصرا ارتباط بین معلم، دانش‌آموزان و مدیر مدرسه است؛ یک فضای عمومی دارد که والدین هم می‌توانند وارد شوند و به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و برخی از فعالیت‌های پرورشی و جشنواره‌هایی که روی آن بارگذاری می‌شود را استفاده کنند اما هر دانش‌آموز که وارد می‌شود باید کد ملی‌اش را بزند و احراز هویت شود؛ وقتی احراز هویت شد، در کلاس خودش می‌نشیند». 

اما چرا هنوز به رغم تأکیدهای آموزش و پرورش، مدارس از پیام‌رسان خارجی استفاده می‌کنند؛ برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «استفاده از اپ‌های خارجی توسط مدارس ممنوع شود» خواستار پیگیری شدند.

این مخاطبان نوشتند: سرهنگ رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفته است «در روزهای اخیر شاهد مطرح شدن چالش «مومو» در سطح برخی استان‌های کشور به خصوص استان‌های جنوبی بوده ایم و برخی کاربران که بیشتر آنها دانش‌آموز بوده اند پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده‌اند.

رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به «مومو» به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدفشان اذیت و آزار دانش آموزان بوده است، گرفتار قانون می‌شوند.
والدین در صورت برخورد فرزندشان با محتوای «مومو» با آنها صحبت کرده و نگرانی آنها را کاهش دهند».

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا ، مدارس فعالیت‌های خود را به صورت مجازی انجام می‌دهند.
هم اکنون بسیاری از مدارس فعالیت آموزشی خود را در نرم افزارهای خارجی انجام می‌دهند و دانش‌آموزان باید برای دریافت آموزش‌ها به این نرم‌افزارها مراجعه کنند. فضای نرم افزارهای خارجی متاسفانه نا امن است ، برای نمونه می‌توان به همین چالش خطرناک مومو اشاره کرد ، حتی اگر یک دانش‌آموز هم گرفتار این چالش خطرناک ممکن است عواقب روحی بدی را برای دانش‌آموز تا آخر عمر به وجود آورد. از این جهت از وزارت آموزش و پرورش خواهشمندیم تا فعالیت تمامی مدارس سراسر کشور را در نرم افزارهای خارجی ممنوع کند و با متخلفان به صورت جدی و قاطع برخورد کند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که « آیا الزام استفاده از شاد برداشته شده است؛ چرا که در برخی مدارس از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده می‌کنند»، اظهار کرد: «در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آنها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه آمار استفاده و پیوستن به شاد هم مخالف چیزی است که شما می‌گویید یعنی هم روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مشکلات آن کاهش می‌یابد».

در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند

وی تصریح کرد: «بزرگترین پلتفرم داخلی که بیشترین کاربر و زمان استفاده را دارد، فعال کردیم؛ مجال این را نداشتیم که ابتدا طراحی، آزمایش و بعد اجرا کنیم و باید به سرعت فعال می‌شدیم؛ این در مسیر حرکت، خود را کامل می‌کند و قطعا همه کسانی که از شاد استفاده می‌کنند، می توانند شهادت دهند که روز به روز، این امکان فراهم‌تر شده است و ضمن اینکه برای بخش خصوصی که مایل است خدمات آموزشی ارائه دهد، یک دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که می‌خواهند خدمات اضافه‌ای را از نظر آموزشی ارائه دهند، چون خدمات آموزش رسمی از طریق شاد ارائه می‌شود، ترتیبات کار در آیین‌نامه مشخص است».

حاجی‌میرزایی در واکنش به این جمله که اگر مدرسه‌ای از پیام‌رسان دیگری استفاده کند باید جوابگو باشد»، گفت: بله، اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد.

اما چرا برخی مدارس همچنان به رغم تأکیدات وزیر آموزش و پرورش از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند؛ یکی از معلمان مدارس تهران در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «سرعت پیام رسان شاد در برخی مواقع انقدر پایین است که نمی‌توانیم کار کنیم. حتی گاهی اوقات فایل‌ها دانلود نمی‌شود».

وی ادامه داد: «چند وقت پیش کلاس‌های درس مدرسه به هم ریخت و دانش‌آموزان کلاس‌ها با هم قاطی شده بودند؛ در سامانه شاد تداخل ایجاد شده بود. به نظر می رسد هنوز این سیستم مشکل دارد و مشکلش باید برطرف شود».

معلم دیگری هم اظهار کرد: «شاد هنوز به آنچه باید برسد، نرسیده است و مشکلاتی دارد؛ پیام ها با تأخیر می رسد و این تأخیر باعث می شود که آموزش آنلاین با اختلال مواجه شود. به همین دلیل برخی معلمان به پیام رسان های خارجی نقل مکان کردند».

وزیر آموزش و پرورش در خصوص این مشکل «شاد»، گفت: «در برخی ساعات روز که به دلیل ترافیک بالا با مشکلاتی مواجه می‌شویم، بخشی نیازمند این است که زیرساخت فنی شاد توسعه پیدا کند که همراه اول برای تقویت آن اقدام کرده است و وزارت ارتباطات هم برای حمایت از همراه اول در تقویت زیرساخت‌ها، همکاری کرده و قول مساعدت داده است و نکته دیگر اینکه ترافیک را در چند قطب اصلی کشور بین آذربایجان شرقی، فارس، تهران، خراسان و اصفهان توزیع کنند که می‌تواند در کاهش بارترافیکی در ساعات پرمصرف، موثر باشد. در آموزش و پرورش با توزیع زمان کلاس‌ها از صبح تا بعدازظهر، تلاش کردیم که ساعات 10 تا 12 که با ترافیک بیشتری مواجه هستیم، حجم کمتری از بار را متوجه این ساعت کنیم».

در هر حال باید مشکلات «شاد» حل شود و آموزش و پرورش سیستمی برای نظارت استفاده از آن پیش‌بینی کند وگرنه مشکلات آموزش مجازی همچنان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر دلواپسی والدین نسبت به چالش «مومو» و برنامه‌های فریبکارانه‌ای از این دست نباید نادیده گرفته شود و باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ریحانه ترابی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    18 4
    بد ترین مومو
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      19 2
      شماهایی ک میگین از شاد استفاده کنین ! گفته بودین شاد رایگانه ولی ده برابر برنامه های دیگه اینترنت مصرف میکنه ،فقط صوتین تصویر ندارین
  • قهرمان IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    17 3
    چطوری مومو!
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 1
      هم کم مصرفه هم تصویر داره
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    58 2
    شاد همیشه قطعه یا بسیار بی کیفیت!!!!!!!!!
    • محمد علی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      12 13
      برای شما اینطوریه برای من که عالیه
    • ... IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      5 0
      اره والا الان ما تو کلاس بودیم قطع شد
  • رکسانا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    18 3
    ربطی به برنامه ی خارجی ندارند چون اینا اول همه تو ی روبیکا بودند
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 0
    بهتره اول راجع به چالش مومو یا نهگ آبی اطلاع رسانی کامل بشه تا مردم الکی نگران نشن نهنگ آبی که باید اول ثبت نام کنید و یکسری شرایط رو تایید کنید تاوارد چالش بشید پس دست خودتون هست ودر مورد مومو هم تا شما شماره مومو را درگوشی وارد نکنید و بهش پیام ندید مومو نه شمارا میشناسه ونه میتونه کاری کنه واگر هم وارد اکانت مومو درواتس اپ شدید تنها راه خلاصی شما این هست که قید اون شماره موبایل رو بزنید و گوشی موبایل خودتون رو ریست کامل کنید همین مومو فقط وفقط یه اکانت واتس اپ هست یک شخص باهوش و مردم آزار هست که یک حساب کاربری درواتس آپ داره البته درفیسبوک هم هست واولین بار ازفیس بوک شروع شد والان درخیلی ازکشورها بعضی افراد شروع کردن به تقلید ازمومو درواتس آپ ولی اولین بارازکشور آمریکا شروع شد بهرحال تا خودتون سراغش نرید به سراغ شما نمیاد پس نگران نباشید
    • . IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      1 0
      من نزدیک یک سال پیش متوجه بازی مومو شدم من چون از اون دسته افرادی هستم که عاشق چیزای ترسناکم اغلب به چیزای پر رمز وراز وترسناک کنجکاو میشم وقتی که هنوز نهنگ ابی خبر داغ داشت داشتم مطالب رو میخوندم که جستجو بهم بازی مومو رو نشون داد اول خیلی ترسناک بود برام قیافه دختر زشتی که دوپای مرغ داره امد همه ی اطلاعاتم کامل شد مومو یک افسانه چینیه که بچه ها رو میخوره یک فرد چینی امد مجسمه مومو رو درست کرد و داستان این بازی شروع شد یک چیزی شبیه مستند خارجی دیدم که پسره با مومو چت میکرد و کلی ماجرا داشت
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    14 1
    وقتی دولت کاری نمیکنه و معلم ها هم حرف آموزش و پرورش را هم ارزشی قائل نیستند نباید بیش از انتظار داشت، صدای ما اولیا هم به شنیده نمیشه
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    19 0
    من که دو تا بچه مدرسه ای دارم و هیچکدومشون از شاد استفاده نمی کنن
  • رضا IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    14 1
    نمیتونیم بریم شادچکارکنیم
  • مهسا IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    26 5
    شاد اصلا بدرد نمیخوره که بچه ها بتونن درس بخونن تازه واتس اپ هم خیلی جالب نیست از همه بهتر همون تلگرام بود که چون خیلی خوب بود فیلترش کردن
    • محمد IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      11 7
      رو چه حسابی به این نتیجه رسیدین شما شما اصلا میدونین تلگرام چی داره یا فقط یک پیام رسان ساده‌ای دربارش فکر کردین هست از بچت بپرس تا برات توضیح بده اگر هم برات توضیح نمیده یا از حیا هست یا ترس
    • مهتاب IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      3 1
      اتفاقا برعکس واتساپ خیلی خوبه تا شاد راحت میشه باهاش کارکرد وپیام فرستاد ‌تو شاد باید یه ساعت منتظر باشم تا پیام و فیلمو عکسی که ار سال میکنم بره اما واتساپ این طوری نیست راحت میشه پیام داد ودر یادریافت کرد
  • الی IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    20 1
    اسم شاد رو نیارید که حالم بد میشه... اصلا قابل استفاده نیس مومو هم.... وقتی اولیا نظارت داشته باشند عملا هیچ کاری نمیتونه بکنه
    • ملی IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      به نظر من واتساپ و شاد ب درد میخورن
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 0
    خانواده ها مطمئنم خودشون هم راضی نیستند بچه هاشون به خاطر بیوفتند ولی شاد اصلا خوب نیست و کارایی مفیدی نداره و معلم و مدرسه هم مجبور از پیام رسانه ای خارجی استفاده کنه
  • الهام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 5
    در این شرایط فقط اینترنت ملی
  • امیر IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    سلام مدرسه پسر من که از چند تا برنامه دیگه مثل اسکای روم و واتساپ و یه برنامه دیگه استفاده میکنند
  • ناشناس IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 1
    وزیر اموزش و پرورش مگه تو ایران زندگی میکنه که از مشکلات مردم و شبکه شاد و قطعی و داغونی این شبکه خبر داشته باشه والا مردم اعصاب ندارن اینم شده قوزبالا قوز یه روز خود وزیر تشریف بیاره شاد ببینه معلم و دانش اموزو خانواده ها چه خون دلی میخورن فقطیه بودجه ای بوده این وسط که باید خورده میشد
  • هستی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 2
    دیگه چجوری می خوان با جون ما بازی کنن خدا میدونه
  • ریحانه IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    11 0
    کرونا کم بود حالا مومو اومد خاک بر سر
  • پریا DE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    8 2
    خیلی خطرناکه؟
    • مونس IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      1 3
      خیلی به جایی رسیده که مومو به یک پسر اهوازی یازده ساله نصف شبی زنگ زده و اونم از ترس سکته کرده
    • ایدا IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      راس‌میگین؟
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 1
    باسلام لطفا شبکه شادرومشکلش حل کنیدکه فقط از شبکه شاد استفاده بشه ما خیلی نگرانیم
    • روزین IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      2 2
      ترخدا این مومو واقعیه یا نه
    • ابوالفضل IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      بله این مومو برای چنتا از رفیقام امده تو واتساپ ولی همی تحدید هاش تو خالی است اگه براتون امد ریست کنی اینا همه الکیه که می گن خودت باید بری شومارشا بزنی تا بیاد اون اگه بخواد برا همه میاد خدا حافظ
  • زهرا سادات بنوفاطمه IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    7 3
    خیلی ترسناک
    • M NL ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      4 0
      مومو اون قدرااا ترس نداااره میخواد باج بگیره فقط!
  • امیر IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    12 0
    سلام به همگی اول بستر یک چیز رو فراهم کنین بعد بگین شاد، شاد که کلا سرعتش افتضاحه بعد میگین شاد؟ از خودتون شروع کنین
  • نادیا نورزاد IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 0
    از مقامات خواهشمندیم که از هر گونه مزاحمتی پیشگیری کنند واقعا دلواپسی های زیادی وجود دارد
  • هستی غفوری IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 9
    من خیلی میترسم
  • امیر IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 3
    ما نباید اجازه دهیم دانش آموزان این پیام را باز کنند چون به وسیله سیستم هکر هک می‌شوید
  • گل نرگس IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 1
    مومو عکسش مثل ...تبره
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    سلام آقا درست می فرمایید ولی در ساعت حدود نه به بعد دیگه سرعت شاد کم کم خیلی افت می‌کنه و جوابگو نیست و شاید یکی از دلایل کمتر استفاده مردم و بقیه مدارس از شاد همین باشه ، لطفا سرعت اینترنت در شاد را در ساعت هایی که کلاسها بصورت آنلاین برگزار میشن بالا ببرین این درخواستی است که بنده به عنوان یه معلم از جناب آقای جهرمی و حاجی میرزایی به عنوان وزیران محترم ارتباطاط و آموزش و پرورش دارم
  • مرضیه IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    والا من شمارشم دارم خخخ
  • M IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    9 0
    اون برنامه شادنیست اون غمگینه شمالیاقت برنامه درست کردن وراه اندازی راندارید سال آموزشی تمام شدشماهنوزشادتون توغمه فقط به واستاپ امتیازمیدیم ازسازنده اش هم تشکرمیکنیمـ
  • بهروز IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 2
    قبول که شاد برنامه خوبیه، اما مانند ماشین بدون بنزین است، من دوتا دبیرستان تدریس می‌کنم اما از ۱۵ شهریور یکی از دبیرستان ها برنامه شاد کلاس هایم تشکیل نشده حدود ۲۰ بار حداقل زنگ زده ام به پشتیبانی اصلاً خبری نیست خود یکی از کارشناسان شاد گفت از واتساپ استفاده کنیم این بماند دبیرستان دیگر که برنامه شاد دارم هیچ وقت نشده که یکی از کلاس هایم کامل انجام شود هم اعصاب خودم هم دانش‌آموزان به هم میریزد به خاطر اینکه یک متن چند کلمه‌ای چندین دقیقه طول می کشد تا بخواهی دهد دانش آموز رویت کند حالا از فایل صوتی پخش زنده جای خود دارد
  • هلن IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    سلام مومو حالت خوبه چطوری. میگم میزاشتی کرونا بره بعد بندالمون میشدس
  • محمد IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    وقتی از پیام رسانه‌ای خصوصی مردم حمایت نگردن با اینکه همه‌ی امکانات رو داشتن بسته شدند
  • قهرمان IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    مومو غلط کرد
  • رضا IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 0
    ببینین دوستان شاد بدی و خوبیه خودشو داره حوبیش اینکه هر درسی رو بخای میتونی تو ویترین پیدا کنید و بخونید. بدیشم اینکه که ترافیکه اینترنتی زیادی داره.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    یعنی واقعا که خجالت نمیکشن خون مردم را به شیشه کردن و حالا هم میگن این کارو بکنین یا اون کارو بکنین
  • محمد IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    مومو می خوام هکت کنم کجای؟
  • مه IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    مامادرا و بچه ها اشکال نداره نهایتا بچه یکسال عقب میوفته معلم بدبخت بیچاره باید جوابگو شوهرش و بچه و آموزش وپرورش هم باشه با این برنامه افتضاح بیچاره ها باید ساعت 2شب فیلم بگیرن بفرستن ک تا2ظهر برسه دست بچه ها
  • جاوید IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    خیالتون راحت
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    اینترنت اصلا رایگان نیست
  • ناشناس IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 2
    سلام اگه از شاد هم استفاده کنند وقتی چشم خانواده را دور می بینند و به بازی روی می آورند تورو خدا راهنمایی کنید چکار باید بکنیم
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 3
    عزیز آن دست گیر شد
    • مهدی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      1 0
      خدا وکیلی دستگیر شد؟
    • hadiS IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      1 0
      از مومو میترسین وای بچه ها مومو دگه کیه مارو مترسونه من رفتم مسدودش کردم تمام
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    4 2
    با سلام آقای حاجی میرزایی خواهش میکنم مدارس رو یک سال تعطیل کنید این جوری بچه ها میترسن به خاطر مومو درس بخونن تورو خدا به بچه ها رحم کنید همه ی مدارس غیر دولتی با واتساپ درس میخونن
  • حنانه IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 0
    هر وقت‌ ی پیام زسان درست حسابی ساختیم ازش استفاده میکنیم
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 5
    ما شاد استفاده میکنیم عالیه.بعضی معلم هاط وخانواده ها برای راحتی خودشون بهانه میارن قطع میشه مشکل داره
  • فاطمه GB ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    4 3
    مومو من بیمه هستم
  • نفس IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    اصلا از شاد راضی نیستم دو شیف باید انلاین باشم ظهر و بعدازظهر واسه درس پسرم کاربرگ های ارسالی تو گروه ویدئو ها و ویس ها خیلی افتضاح باز میشه وسط کار گوشیم هنگ میکنه صفحه سیاه و عملکرد گوشیم میاد تا یک دقیقه ای پایین ... من والله تو واتساپ مشکلی ندارم ولی معلم تاکید دارند تو شاد چندین بار حین آموزش انلاین خودش عذر خواهی کرده اومده واتساپ بقیه اموزش
  • اوینا IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    3 0
    بد ترین مومو
    • باربد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      1 0
      مومو بابا فقط سر کاریه گول نخودین
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    اینقدر که خودتون در باره این بازی میگین هیچ کسی نگفته
  • مهتا IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 0
    این مومو واقعی هست
    • سبحان IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 7
      اره رفیقم گوشیش هک شد دیگع گوشیش کار نمیکنه
    • مریم IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      آره واقعی هست
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    برنامه ای درست کردن که اصلا نمیشه باهاش کارکرد.بیشترمواقع قطع هست یا وسط درس قطع میشه ومجبورهستیم با واتس اپ درس رو ادامه بدیم .پس بازم دولت باید کاری برای بهبودی شاد انجام بده تا ماهم مجبورنشیم از برنامه های خارجی استفاده کنیم .
  • مسعود IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 0
    وقتی برنامه شاد همش قطعه و سرعت بسیار پایین چکار باید کرد، بعدم مومو برنامه خارجی نیست داخلی هست پس جلوشو بگیرید اگه واقعا اسیب رسان است
  • REYHANEH IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    5 0
    مومو جون کجایی خنگول دستپا چلفتی احمق اگه راس میگی به من پیام بده اگه واقعی هستی به من زنگ بزن
  • امید IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    3 1
    یاد دهه شصت بخیر. سال ۱۳۶۲ که اول ابتدایی بودم کتاب، دفتر، مداد و مداد رنگی ، تراش و پاک کن بود و بس. هر چی انسان پیشرفته تر میشه آدم ها مصنوعی تر می شوند.
  • مونا IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 0
    مدرسه ما هنوز با برنامه اسکرای روم کار میکنند و اصلا به اموزش و پرورش اهمیت نمیدهد ما اولیا روزانه ۲۰ هزار تومن هزینه بسته را میدهیم
  • رضا IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    3 2
    سلام اولیا و دانش آموزان عزیز :اصلا نگران نباشیدمن یک معلم با تجربه چندین ساله هستم لطفا گوش کنید، درسته که شاد اشکالاتی داره ولی انصافا از خیلی از پیامرسانها بهتر و امن تر هست شما فکر کنید کدوم کشور بااین تعداد دانش آموز تونست بهتر از ما کار کنه بهر حال هر کاری اولش نواقصاتی داره و به مرور رفع میشه بهترین کار اینه که موقع استفاده بجه ها حتما و حتما والدین نظارت دقیق داشته باشند نه اینکه گوشی را در دسترس بچه های خود قرار بدهیم و هر موقعی که او میگه کلاس تموم شد گوشی را بگیریم بیشتر اوقات فرزندان از غفلت والدین سو استفاده ودر پیامرسانها یا مکان دیگر مجازی به بهانه شاد در حال سیر کردن هستند و والدین بی خبرند از عملکرد آنها ،فقط کمی صبر و حوصله کنیم انشاالله مشکلات به کوری چشم دشمنان انقلاب حل خواهد شد و با پیشرفت همین دانش آموزان گرامی سامانه ایی کامل و پویا خواهیم داشت.
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    4 0
    من میگم من میگم کسی شماره این مو مو رو نداره
    • مهدی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      به دختر من تو واتساپ پیام داد خیلی دوس دارم بدونم کیه . چه آدم از خدا بیخبریه
  • ۱۲۳۶ IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    4 0
    ما تا حالا تو شاد مشکل گیر نکردیم گاها سرعتش کم هست که به خاطر ترافیک ولی کمی بعد خوب میشه هیچ وقت هم از پیام رسان خارجی استفاده نکردیم .یعنی احساس نیاز نکردیم
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 0
    فقط میگن از شاد استفاده کنید ,وقتی برنامه شاد برای ما بالا نمیاد , وویسها و.... را دیر دانلود میکنه ,زمانی دانلود میکنه که دیگه معلم درسشو داده پرسش و پاسخها هم انجام داده تمام شده بهد ۶ ساعت یواش یواش دانلود میشن ,و ارتباط سخت برقرار میشه ,چطوری از شاد استفاده شه?تکالیف بچه ها رو میفرستیم دو روز بعدش ارسال میشه اینترنت هم که ضعیف ,هی قطع ,هی وصل میگیم نره ,میگن بدوش تقویتش کنید ,اینترنت هم قوی کنن ,چشم ,چی از شاد بهتر و مطمئن تر برای بچه هامون ,ما هم خیالمون راحتتره
  • عبدالملکی IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 1
    والا چی بگم پیام رسان شاد مشکل داره و یکسره قطع میشه بخاطر همینه که مردم به واتساپ و تلگرام پناه میبرن
    • زارعین IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      والا مومو چشم کور شه حالا نهنگ ابی یه چیزی اما مومو بتر کرده
    • ع IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      یه کاری کنید این مومو از بین بره میخواستم بگم چکار کنیم که بهمون میام نده و تو شادو ایتا پیام میده
  • حسین IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    خیلی ترسناک است
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    نت ایران رو درست کنید بعد اورد بدید شاد ی شبکه مزخرف با نت مزخرفه فقط دستور دادن بلدن تو روبیکای شمام هست
  • ..... IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    واقعا شاد خیلی بده سرعت پاینش مخصوصا من بخاطر سرعت پایین شاد نمره از دست میدم واقعا این درسته اخه
  • حسین IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    لطفا پلیس فتا ورود کرده‌اند زودتر کمک کنه به این مزخرف مومو
  • .... IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 0
    به نظر من آموزش و پروش باید دستور بده تا هیچ مدرسه ای از پیام رسان خارج استفاده نکنه شاد خیلی بهتره چون لا اقل یه پیام رسان داخل یه و خیلی هم امن جون دانش،آموزان تو خطر جدیه و
  • Jt IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اولا ک مومو توی روبیکا هم هست اونجا ک دیگه خارجی نیست بعدم برنامه شاد برای ما که خیلی ضعیفه حتی تماس تصویری هم نداره و اینترنتی ک مصرف میکنه ارزششو نداره ازش استفاده کنیم
  • زینب IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 0
    سلام توروخدا مومو رو شوخی نگیرید ومراقب بچهاتون باشید برخی بچها کنجکاون آگاهشون کنید تا دیر نشده هیچ پیام ویا هیچ تماس ناشناسی رو باز نکنند مراقب بچهامون باشیم بچها گناه دارن
  • kh IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    با سلام احتمالا جناب حاجی بابایی اصلا خودشون به شادمراجعه نکردن.هرچی حجم فایل کم می کنی و ارسال ..مدت زیادی طول میکشه و گاهی اون وسطها شاد کلا قط میشه که دیگه هیچ بهره ای بچه ها از کلاس ۳۵دقیقه ای نمیبرن.لطف کنن اینترنت کشور درست کنن اگر رسانه شاد مشکل داره به جایشعارهای زیبا برطرفش کنن.معلم مرض نداره پولشو بده به فیلترشکن
  • احسان IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    وزیر مثل کبک سرشو کرده زیر برف و ... برنامه شاد افتضاحه آپلود فایل با سختی انجام میشه پهش زنده فقط یک نفر می‌تونه صحبت کنه و نوعی تدریس سخنرانی هست که الان دیگه روش سخنرانی یک طرفه منسوخ شده من بعنوان کسی که ب اجبار دارم هر روز از برنامه ناشاد ساد استفاده میکنم تمام گفته های وزیر آموزش و پرورش را نفی میکنم
  • ریحان IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    ولک ما نسلی هستیم ک هیچی نابودمون نکرد مو مو کیلو چند
  • به توچه IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام شاد خیلی بده ماباید ۲۰۰ باربیایم بیررون بیایم تا۲تاپیام بیاد بخدا بده جون هرکی دوست دارید درسش کنید
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    از همون اول مشخص بود که کار خودتون هست شیطون
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    مومو غلط کرده
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    واتساپ بهترین برنامه جاسوسی را تو همه خانواده ها به زور فرو کردن ، خوب استفاده کنید دیگه ....
  • زهره IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    مومو میخوان فکرتون رو مشغول کنن چقدر ساده اید
  • عسل DE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اگه میشد به تمام مدارس و معلما گفته بشه ک تو واتساپ تدریس نشه خیلی بهتر بود چون چالش مومو ترس به جونمون انداخته و اونجور ک باید رو د،س تمرکز داشته باشیم نداریم و اعتراض هم نمیشه کرد چون برنامه شاد برای ارسال و دریافت پیام تاخیر زیادی داره اگه برطرف میشد خیلی خوب بود
  • عسل IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    به نظر من که برنامه خوبیه عالی خودشم برامن رایگانه هرچقد هم دوس دارم کلیپ دانلود میکنم
  • محبت IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 0
    شادکاملا رایگانه وممنونیم از زحماتتون
  • محمد سعید IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    شاد کاربردی نیست
  • امیر محمد IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    چالش مومو!!!!!!!!!!!!!
    • ایدا IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      اره
  • آیدا IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    خیلی سخته
  • Soma IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    به نظر من کنکور ترسناک تره .ولی وجدانن وای اون که مجسمه مومورو ساخته آخه اینم شد هنر
  • دانش اموز IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    شاد عمل کرد خوبی ندارد و ما باید یک ساعت منتظر باشیم که معلممان فایلش ارسال شود شاد الکی این همه قابلیت داده همان تدریس زنده فقط به درد میخورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس