کد خبر 1131955
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
وزیرخارجه آلمان: اینستکس تنها یکی از ابزارهای حفظ برجام است

وزیر خارجه آلمان در حالی موضع کشورش را درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه امیدواری و نه نگرانی بیان می‌کند که خود او در همان گفتگو از از رفتارهای ترامپ با اروپا انتقاد می‌کند.

 به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی در کانال تلگرامی خود در خصوص نظر وزیر خارجه آلمان درباره نتیجه انتخابات آمریکا نوشت: "هایکو ماس"، وزیر خارجه آلمان درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است نه نگران هستند و نه امیدوار! او تصریح می‌کند که آمدن ترامپ جمهوریخواه آنها را نگران نمی‌کند و همچنین پیروز شدن بایدن دموکرات نیز آنها را امیدوار نمی‌کند.

در اینباره چهار نکته کوتاه ذیل را بخوانید:

۱_وزیر خارجه آلمان در حالی موضع کشورش را درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه امیدواری و نه نگرانی بیان می‌کند که خود او در همان گفتگو از از رفتارهای ترامپ با اروپا انتقاد می‌کند و یا پیروز شدن بایدن را نوعی امیدواری حداقلی برای بهبود روابط بهتر با آمریکا بیان می‌کند. اما هایکو ماس نهایتا حرف اول و آخر را این می‌داند که استراتژی کشورش نه بر پایه امیدواری و نه نگرانی در برابر انتخابات آمریکا است.

۲_ آلمان در شرایطی چنین موضعی در برابر انتخابات آمریکا دارد که دشمن آمریکا محسوب نمی‌شود و در معادلات دنیای غرب به عنوان کشوری با هویت اروپایی، صرفا رقیب آمریکا است. "هایکو ماس" همچنین تاکید کرده : "سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده از سال‌ها پیش در این مسیر پیش می‌رود که جایگاهی که این کشور در دوران جنگ سرد به عنوان ابرقدرت پیدا کرده بود به لحاظ استراتژیک دوباره تنظیم شود". او سپس گزاره‌ای کلیدی بیان می‌کند و می گوید: «"ما به عنوان اروپایی" باید بیش از پیش به مسئولیت‌های خود توجه کنیم.» خلاصه و ساده آنکه آلمان بهترین دیپلماسی را در برابر کشور رقیب خود، گره نزدن سیاست کشورش به انتخابات آمریکا و عدم خیال بافی با گزینه‌های همچون «بد» و «بدتر» و یا «معتدل» و «تندرو» می‌داند.

۳_ اگر کشوری همانند آلمان که قطب اقتصادی اروپا است و جزو کشورهای پیشرو در حوزه دیپلماسی در دنیای غرب شناخته می‌شود، در برابر آمریکا در مقیاس یک رقیب، حاضر نیست که سیاست خارجه کشورش را به انتخابات آمریکا گره بزند، ایران در برابر آمریکا آنهم در جایگاه جدی‌ترین دشمن خود، چگونه باید به انتخابات ریاست جمهوری این کشور نگاه کند؟! قطعا استراتژی انتخابی در برابر دشمن از استراتژی در برابر یک رقیب باید سختگیرانه تر باشد. یعنی ایران در برابر دشمنی مثل آمریکا صد برابر آلمان باید بیشتر از گره زدن منافع ملی خود به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرهیز کند.

۴_ اما در ایران اگر کسی درباره ترامپ و بایدن همانند وزیر امور خارجه آلمان سخن بگویید، از طرف اصلاح‌طلبان به بی سوادی و عدم فهم منافع ملی و شناخت آمریکا متهم می‌شود! این در حالیست که تقسیم نکردن رقیب به معتدل و تندرو در اروپا عین دیپلماسی است ولی در ایران تقسیم کردن دشمن به معتدل و تندرو از طرف اصلاح طلبان و اعتدالیون عین باسوادی در سیاست خارجه معرفی می‌شود. مشکل اصلی هم همینجاست که ما در جریان اصلاحات و اعتدال با دیپلمات حقیقی روبه رو نیستیم .

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • DE ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    15 3
    ترامپ حسابی دندان آلمان را کشیده با افزایش سهم او در ناتو و بستن تعرفه بر صادراتش و بی اعتنائی به مرکل و اقدامات دیگرو محروم کردنش از بازار ایران با تحریم ها .. هایکو ماس هم بی سواد نیست اما پخمه و هالو و بی اطلاع از سیاست و بی جربزه ...
  • FR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    18 2
    اصلاح طلبان برای منافع ملی و اقتدار کشور نیستند فقط برای نرمالیزاسیون و براندازی انقلاب اسلامی هستند....
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    8 1
    خب این داخلی ها باید سوژه برای همزبانان در خارج از کشور که مدعی ایران تحریم است و وارد کننده پس نیاز به مذاکره دارد . داشته باشند .
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 7
    یعنی چون آلمانیه نمیتونه بی سواد باشه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس