کد خبر 1131875
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
چالش‌های مجازی مرگبار در کمین دانش‌آموزان!

به‌تازگی پلیس فتا با انتشار اطلاعیه‌ای درباره ارسال پیام‌های چالش قاتلی به نام مومو که دانش آموزان را هدف گرفته، هشدار داد؛ آگاهی از ماهیت این چالش‌ها نقش مهمی در مقابله با آنان دارد که در این گزارش به صورت مختصر به آن پرداخته شود.

به گزارش مشرق، در پی گسترش آموزش مجازی و حضور بیش از پیش کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، پلیس فتا در اطلاعیه‌ای نسبت به ارسال پیام‌های چالش خطرناک مومو (Momo Challenge) به خانواده‌ها هشدار داد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی؛ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در این باره گفته بود: «در روزهای اخیر دوباره شاهد مطرح شدن چالش مومو در سطح برخی استان‌های کشور به خصوص استان‌های جنوبی بوده‌ایم و برخی کاربران که بیشتر آنها دانش‌آموز بوده‌اند پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده‌اند؛ دریافت پیام‌ها و کلیپ‌های چالش مومو بیشتر از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ صورت گرفته است».

بیشتر بخوانید:

چالش مومو چیست؟

در مصاحبه دیگری، سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا نیز ایجاد برخی مزاحمت‌ها برای دانش‌آموزان مشابه با چالش مومو را تایید و اعلام کرد: «متاسفانه طبق گزارش‌های دریافتی از برخی خانواده‌ها و بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا، متوجه شده‌ایم که افرادی در داخل و خارج از کشور از فضای ایجاد شده درباره چالش مومو سوءاستفاده کرده‌اند و تصاویر مومو را روی پروفایل واتس‌اپ خودشان قرار می‌دهند. سپس با کاربران مدنظر خود که اغلب دانش‌آموزان هستند تماس می‌گیرند و آنها خانواده‌هایشان را نگران می‌کنند. با کاربران صحبت می‌کنند، متن خاصی برایشان می‌فرستند و آنها را دعوت به برخی چالش‌های خطرناک می‌کنند. بعد از این مرحله تهدید می‌کنند که اگر کاری را که از آنها خواسته شده است، انجام ندهند، موبایلشان هک می‌شود یا فردی می‌آید و آنها را به قتل می‌رساند؛ هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوییم واقعاً چالش مومو در کشور ما فعال شده است، حرف‌هایی که در این باره زده می‌شود شایعه است، همان‌طور که درباره نهنگ آبی هم این شایعه‌ها را مطرح می‌کردند.»

بیشتر بخوانید:

چالش مومو پدیده‌ای نوظهور در ایران

اعلام این هشدارها که جزو وظایف پلیس و به منظور حفاظت از جان شهروندان صورت می‌پذیرد، لزوم توجه بیشتر خانواده‌ها و مدارس را برای جلوگیری از حضور بی‌دفاع کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یادآوری می‌کند؛ در این مطلب با هدف آگاهی‌رسانی به والدین به بررسی مختصر این موضوع پرداخته خواهد شد.

مومو چگونه کار می‌کند؟

مومو چالش مرگباری است که کودکان و نوجوانان را هدف گرفته و با استفاده از دستکاری روانشناختی (Psychological Manipulation)، قربانیان را مرحله به مرحله به خودکشی نزدیک می‌کند؛ بستر اصلی فعالیت این چالش قاتل، پیام‌رسان WhatsApp است اما در Facebook ،YouTube و Twitter نیز حضور دارد؛ پروفایل کاربری این چالش تصویر دلهره‌آوری دارد که مربوط به مجسمه‌ای ژاپنی با شکل ظاهری نیمی زن و نیمی پرنده با چشمانی از حدقه بیرون زده است. این مجسمه توسط Keisuke Aisawa در شرکت Link Factory که در زمینه تولید فیلم‌های ژانر وحشت فعالیت دارد، ساخته شده و نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی در نمایشگاهی در توکیو رونمایی شده است.

این چالش قاتل در جولای ۲۰۱۸ (تیرماه ۱۳۹۷) پس از کشف جسد دختری ۱۲ ساله در شهر بوینس آیرس کشور آرژانتین مورد توجه قرار گرفت و سرآغاز شناسایی موارد دیگری در سایر کشورها شد؛ چالش مومو با ارسال پیامی در پیام‌رسان واتس‌اپ حاوی تصویر یا ویدئویی وحشتناک و آزاردهنده به قربانی آغاز شده و با پاسخ قربانی و همزمان سرقت اطلاعات وی از تلفن همراه و رایانه ادامه پیدا می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد مراحل ابتدایی این چالش با پاسخ قربانی به پیام‌های مومو و دریافت و تماشای تصاویر و ویدئوهای وحشتناک (Horror) آغاز و با باور واقعی بودن این چالش توسط قربانی، مرحله به مرحله بر خطرناک بودن فعالیت‌ها افزوده می‌شود؛ در مراحل انتهایی این چالش دستوراتی برای آسیب زدن به نزدیکان، خودزنی و خودکشی به قربانی دیکته شده و از وی خواسته می‌شود از نتیجه کار خود تصویر تهیه و ارسال کند؛ در صورت امتناع قربانی از اجرای دستورات، با استفاده از اطلاعاتی که قبلاً از کاربر به سرقت رفته یا به تدریج گردآوری شده، برای وی پیام‌های تهدیدآمیز ارسال می‌شود! این تهدیدات شامل انتشار گسترده این اطلاعات یا تهدید به قتل فرد و خانواده‌اش است.

نهنگ آبی، شروع کار چالش‌های قاتل

شاید بتوان گفت چالش نهنگ آبی (Blue Whale Challenge) نخستین چالش قاتل شناخته شده برای عموم است؛ این چالش توسط دانشجوی ۲۱ ساله رشته روانشناسی در سال ۲۰۱۳ میلادی در کشور روسیه با نام f۵۷ طراحی و بهینه‌سازی تکنیک‌های این چالش تا تبدیل آن به چالش خودکشی نهنگ آبی ادامه یافت. در این چالش قربانیان در یک گروه مجازی عضو شده و در ۵۰ روز، ۵۰ دستور را اجرا می‌کنند؛ از اقداماتی نظیر نقاشی تصویر نهنگ آبی، دیدن فیلم‌های وحشتناک و تغییر ساعات خواب، به کشتن حیوانات، رگ‌زنی، طراحی مکان خودکشی و در نهایت خودکشی می‌رسند.

قربانی برای اثبات انجام دستورات باید تصویری از نتیجه کار خود ارسال کند؛ تلاش برای حفظ جایگاه در گروه و تشویق توسط اعضای آن و تهدید به افشای اطلاعات، ارکان سازوکار پاداش و تنبیه برای ادامه فعالیت قربانیان است؛ افرادی که از اجرای دستورات امتناع کنند با پیام‌های تهدیدآمیز در خصوص انتشار اطلاعات همچنین قتل خود و خانواده‌هایشان مواجه می‌شوند.

این چالش نخستین بار پس از انتشار عکس خداحافظی و خودکشی دختر ۱۷ ساله روس در نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی (آبان ماه ۱۳۹۴) مورد توجه قرار گرفت؛ طراح این چالش قاتل، در سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر سنت پترزبرگ کشور روسیه دستگیر و محاکمه شد.

راهکارهای مبارزه با چالش‌های قاتل

دستکاری روانشناختی و القای خشونت‌های مرگبار به کودکان و نوجوانان تنها محدود به این چالش‌ها نبوده بلکه بازی‌های رایانه‌ای ژانر وحشت را نیز شامل می‌شود؛ این بازی‌ها که خشونت بالایی را به روان کودکان و نوجوانان تزریق می‌کنند، روزبه‌روز پیشرفته‌تر شده و حتی در برخی موارد حین انجام بازی با پرسیدن سؤالاتی از کاربر، محتوای خشن سازگار با روحیات وی در اختیارش قرار می‌گیرد.

«آگاهی‌رسانی و حضور فعال» خانواده‌ها و مدارس نقشی اساسی در مبارزه با این قاتلان مجازی دارد؛ گفتگوی مرتب والدین و معلمان با کودکان و نوجوانان به نحوی که آنها بتوانند به راحتی و بدون ترس مشکلات و مسائل خود را مطرح کنند، کنترل دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و حضور والدین هنگام استفاده از آن، آموزش نحوه عدم شرکت در کارها تحت تاثیر دیگران و نه گفتن، نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای، تصاویر و فیلم‌هایی که کودکان و نوجوانان از آن استفاده می‌کنند، از جمله اقداماتی هستند که می‌تواند برای مقابله با این معضل موثر باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    5 2
    پلیس فتا اعلام کرده مو‌مو اشکال و تهدید نیست!
  • رضا IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    چالش مومو بدترین چالش در جهان است.
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      7 2
      من از مومو هیچ ترسی ندارم من سابقه دیدن جن را دارم مومو دیگه کیه آدم اگه یه ذره دقت کنه با پیام هاش میفهمه که فقط قصد داره طرف را روانی کنه و با اعصاب و روان فرد بازی می کنه
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 1
    بچه ها می بینن اون چیزی رو که نباید فعلا ببینن وگرنه دچهر اختلالات روحی و انحراف میشن
  • کسی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    6 0
    مومو یک چالش کشنده برای کودکان هست اون موقع (وقتی مومو پیام میده ) کودک نگران و ترسیده است خب معلومه که سین میکنه جواب میده دختر من هنوز نمی تواند توی شاد درس بخونه و توی واتس اپ درس میخونه این خودش یه نگرانی بزرگ برای منه
  • .. IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    6 0
    سلام به همگی لطفا خواهش میکنم از همه شما پلیسان فعال و دلسوز کشورمان خواهش مندم درمورد این بازی پیگیری کنید تا هرچه زودتر شر این بازی کنده شود ممنون از لطف و مهربانی شما
  • مجتبی محمدی DE ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    ترس من بیشتر از عکس پروفایلش بود که خیلی دلهره می آورد
  • ناشناس IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    به نظر من مومو این چیزا همه چرت وپرت یرای مقابله بااین چیزا اول سراغشون نرید دوم به...... حسابشون نکنید
  • ... IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    2 0
    این مومو برای ما دانش آموزا خواب و خوراک نزاشته خیلی فشار رومونه از ترس هک شدن و اینکه مومو بهمون پیام بده لطفا پیگیری کنین
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اول سلام دوم من دیشب از ترس مومو خوابم رفت و به این نتیجه رسیدم خیلی چیز بیخودیه چهار اگه بخواد جهان را دور بزنه آدم بکش مگه بیکاره پنج یکسری افراد دارند سعی میکنند بفهمند چیه شش(یکم طولانی شد)اگه بهتون پیام داد سین نکنید اگه زنگ زد قطع کنید اگه ه اشتباهی جواب دادید یا سین کردید هفت هشت تا ف*ح***آ*ب*د****بدید میره پی کارش ممنون که خواندید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس