کد خبر 1131874
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
استقبال اجباری از «سفر ممنوع»

منوعیت ورود و خروج در ۵ کلانشهر کشور در روزهای تعطیل اخیر توانست تا حدودی بار ترافیک برخی جاده‌ها را کم کند و مسؤولان وزارت بهداشت خواهان گسترش این ممنوعیت‌ها شدند.

به گزارش مشرق، وطن امروز نوشت: ممنوعیت ورود و خروج در ۵ کلانشهر کشور در روزهای تعطیل اخیر توانست تا حدودی بار ترافیک برخی جاده‌ها را کم کند و مسؤولان وزارت بهداشت خواهان گسترش این ممنوعیت‌ها شدند.

ممنوعیت ورود به و خروج از ۵ کلانشهر در ۳ روز اخیر بار ترافیک جاده‌های منتهی به تهران، کرج، مشهد، ارومیه و اصفهان را کمتر کرد اما جاده‌های شمال را خلوت نکرد.

بزرگ‌ترین انتقادی که به طرح ممنوعیت تردد در جاده‌های منتهی به ۵ کلانشهر شد، زمان تصمیم‌گیری آن بود. با توجه به تصمیم‌گیری دیرهنگام و ابلاغ با تأخیر این مصوبه، باز هم خیلی‌ها به سفر رفتند و زنجیره انتقال کرونا را افزایش دادند. بسیاری از مسافران قبل از ساعت ۲۴ چهارشنبه‌شب ۵ کلانشهر را ترک کردند و راهی جاده‌های شمال شدند. از طرفی برخی مدعی بودند که پلیس ممنوعیت را به درستی اجرا نکرده اما پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است این ممنوعیت به درستی اجرا شده و مردم همکاری لازم را کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نقدی بر تصمیم دولت برای ممنوعیت عبور و مرور در ۵ کلانشهر

کارشناسان اعتقاد دارند دولت نباید ممنوعیت سفر را فقط به ۵ کلانشهر و در روزهای تعطیل محدود کند، بلکه باید هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ زمانی این ممنوعیت‌ها گسترش یابد تا زنجیره انتقال قطع شود.

برخورد با خودروهای پلاک غیربومی چگونه بود؟

سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی معتقد است که ممنوعیت تردد از مبدأ و به مقصد ۵ کلانشهر اجرا شده است. وی روز جمعه در گفت‌وگو با فارس، درباره تمهیدات پلیس راهور در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا مبنی بر ایجاد ممنوعیت در تردد خودروها در برخی شهرها اظهار داشت: مأموران پلیس راهور اجازه تردد به خودروها در شهرهای اعلام شده را بر اساس شماره پلاک و بومی بودن آنها می‌دهند. در ۵ شهر تهران، کرج، اصفهان، ارومیه و مشهد طبق مصوبات جدید ممنوعیت تردد برقرار است؛ این ممنوعیت به‌گونه‌ای است که اجازه ورود به خودروهای بومی داده شده و اجازه خروج داده نمی‌شود.

سردار حسینی با اشاره به اینکه شهرهای تهران و کرج در مجموع یک شهر تلقی شده است بر اعمال ممنوعیت تردد خودروهای شخصی با توجه به پلاک تاکید کرد و گفت: برای خودروهای امدادی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر محدودیت تردد لحاظ نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

برگزاری هر نوع نمایشگاه و تجمعات در تهران ممنوع است

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره واکنش مردم به اجرای این طرح اعلام کرد: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد ترددها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از سفرهای غیرضروری خودداری کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه مأموران پلیس راهور در ورودی‌ها و خروجی‌های شهرهایی که نام برده شد حضور دارند، درباره چگونگی برخورد با خودروهای غیربومی اظهار داشت: مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی با تذکر و ارشاد نسبت به بازگرداندن خودروهایی که پلاک‌شان غیربومی تشخیص داده شود اقدام خواهند کرد. همکاری مردم با پلیس در این زمینه مناسب بوده و گزارش خاصی نداشته‌ایم.

محدودیت‌های کرونایی در تهران و ۴۵ شهر دیگر باید سختگیرانه‌تر باشد

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در تهران و ۴۵ شهر بسیار آلوده به ویروس کرونا، نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر هستیم.

ایرج حریرچی اظهار داشت: مطالعه جامع سازمان جهانی بهداشت نشان داده داروهای معروف موجود از جمله «رمدسیویر» تأثیری بر «کووید -۱۹» ندارد و همچنان بهترین راه مقابله با ویروس کرونا، پیشگیری است.

وی تاکید کرد: هماهنگی و همدلی حداکثری دولت و ملت در اعمال محدودیت‌ها تنها راه برون‌رفت از همه‌گیری کروناست.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: رعایت نکردن اصول فاصله‌گذاری توسط برخی افراد، علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی دیگران را هم در معرض خطر قرار داده است.

حریرچی خواستار تصمیم‌گیری‌های سختگیرانه‌تر در رابطه با شهرهایی همچون تهران شد و گفت: شرایط کرونا در کلانشهر تهران نگران‌کننده‌تر است و ضرورت دارد محدودیت‌های کرونایی در تهران و ۴۵ شهر دیگر که شرایط مشابه تهران را دارند، سختگیرانه‌تر باشد.

محدودیت ترددها خروجی قابل توجهی نداشت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: محدودیت‌های تردد اخیر ۵ استان در شرایط کرونایی نتیجه آنچنانی در جلوگیری مردم از نرفتن به مسافرت در روزهای تعطیل نداشت، چرا که ۲ استان شمالی مازندران و گیلان در لیست استان‌هایی که باید در فهرست محدودیت تردد قرار می‌گرفتند، نبودند.

دکتر یحیی ابراهیمی درباره ناکارآمدی طرح ایجاد محدودیت ترددهای اخیر با توجه به انجام مسافرت‌های گسترده به شهرهای شمالی در چند روز گذشته گفت: هم مردم و هم دولت در بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی مقصرند.

وی افزود: خیلی از مردم با توجه به هشدارهای مکرر و جدی ماندن در خانه و عدم خروج از منزل جز برای کارهای ضروری، همچنان به سفر می‌روند یا در اماکن شلوغ و معابر حضور دارند، از طرفی دولت نیز تاکنون اقدام قابل توجهی که مانع از رفت و آمد مردم یا حضور در اماکن پرتردد شود، انجام نداده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید حداقل یک ماه همه ادارات و مشاغل را تعطیل کند، افزود: قطع تدریجی زنجیره چرخش ویروس کرونا در کشور جز با ایجاد محدودیت‌های شدید و سفت و سخت رعایت اصول بهداشتی و محدودیت ترددها امکان‌پذیر نیست.

ابراهیمی برخی اقدامات دولت چون جریمه افرادی که ماسک ندارند را ناکارآمد عنوان کرد و افزود: هر اقدام جبری باید ضمانت اجرایی داشته باشد. به طور مثال وقتی فردی از سر نداری ماسک نمی‌زند، چگونه می‌تواند ۵۰ هزار تومان جریمه را به دولت پرداخت کند؟

وی با بیان اینکه دولت برای از بین بردن این ویروس کشنده باید برنامه‌ریزی درست و اصولی داشته باشد، افزود: مقام معظم رهبری دستور استفاده از یک میلیون یورو برای مهار این ویروس را صادر کردند اما از این مبلغ فقط ۳۰ درصد آن اختصاص یافته است که این شیوه به نارضایتی جامعه پزشکی و مجامع عمومی تبدیل شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه ماسک باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد و اقدامات پیشگیرانه باید طوری باشد که هر کسی از مقررات بهداشتی سرپیچی کرد با او بشدت برخورد شود، افزود: هنوز کسی نشنیده فردی را که از ماسک استفاده نکرده است جریمه کرده باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به پر شدن ظرفیت تمام تخت‌های بیمارستانی اشاره کرد و افزود: بیمارستان‌ها اکنون به دلیل سرایت گسترده ویروس کرونا جایی برای بستری افراد بدحال مبتلا به بیماری «کووید -۱۹‌» ندارند، از طرفی کادر پزشکی خدمات‌رسان نیز دچار خستگی مفرط شده‌اند.

در چنین شرایطی لازم است همه اصول بهداشتی را رعایت کنند. ابراهیمی، افزود: اکنون که کرونا به شکل وسیعی سراسر ایران را فرا گرفته است، دولت همچنان مصر به فعالیت تمام کارکنان دولت و… است. از طرفی به جای تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی، مدارس را امسال ۱۵ روز جلوتر از سال‌های پیش بازگشایی کرد.

کرونا در استان‌ها

بررسی آمارهای کرونا در چند استان نشان می‌دهد روند ابتلاء به «کووید -۱۹» در نقاط مختلف کشور نگران‌کننده است.

تاخت‌وتاز کرونا در مازندران همچنان ادامه دارد به‌گونه‌ای که این استان ٤ ماه است در وضعیت قرمز قرار دارد. هم‌اکنون نیز ٥٨٢ بیمار کرونایی در مراکز درمانی مازندران و بابل بستری هستند.

سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران دیروز در این باره اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۱ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در همین مدت ۷۹ نفر از افراد مشکوک بستری‌شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

بر این اساس هم‌اکنون ۴۳۷ بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی بر اساس تشخیص بالینی در مراکز بیمارستانی بستری شده‌اند که از این تعداد ۱۰۷ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم دیروز درباره وضعیت بیماران کرونایی در این استان گفت: در حال حاضر ۷۴۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال ۱۵۶ نفر از آنها وخیم است. وی با اشاره به پذیرش ۱۲۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا گفت: ۸۴ نفر از این افراد در بخش‌های درمانی بیمارستان‌های قم بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با اشاره به اینکه ۷۱ نفر از کسانی که در روزهای گذشته بستری بودند مرخص شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۷۴۷ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال ۱۵۶ نفر از آنها وخیم است و متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر از کسانی که تست کرونای آنها مثبت بوده جان خود را از دست دادند.

همچنین دکتر آبتین حیدرزاده، معاون علوم پزشکی گیلان نیز دیروز بستری شدن بیماران کرونایی طی یک ماه گذشته در این استان را بی سابقه دانست و تصریح کرد: ۸۵ بیمار بد حال در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند. متأسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته در تعداد بستری‌های کرونایی جدید رکورد زدیم و ۸۰ بیمار را در سطح بیمارستان‌های استان بستری کردیم.

وی بستری شدن این تعداد بیمار کرونایی جدید را در یک ماه گذشته بی سابقه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵۰ بیمار کرونایی در سطح استان بستری هستند که ۸۵ بیمار بدحال و در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تداوم روند افزایشی بیماران کرونایی در استان را نگران کننده دانست و تصریح کرد: متأسفانه وضعت کرونا در گیلان قرمز است و اگر مردم آن را جدی نگیرند، با وضعیت شدیدتر مواجه خواهیم شد.

حیدرزاده از احتمال تعطیلی برخی کسب‌وکارها به دنبال تداوم روند افزایشی مبتلایان خبر داد و گفت: شاهد عدم توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های سربسته هستیم، لذا بازگشت تعطیلی‌ها مجدداً مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه از مردم خواست شعار «در خانه بمانیم» را رعایت کنند و گفت: همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مهم‌ترین روش برای کاهش ابتلاء به کرونا و شکستن زنجیره انتقال این ویروس به دیگران است.

تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران تا پایان هفته جاری

استاندار تهران از تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران تا پایان هفته جاری خبر داد. به گزارش تسنیم، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران اظهار کرد: تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه تا پایان هفته جاری در استان تهران به قوت خود باقی است.

وی درباره برگزاری کلاس‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر آموزشگاه‌ها، بر آموزش‌های غیرحضوری و بهره‌گیری از فضای مجازی تأکید کرد و گفت: همچنان استفاده از ماسک از در منازل برای شهروندان در استان تهران ضروری و الزامی است.

استاندار تهران تصریح کرد: عدم برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، فعالیت کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ‌وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تأکید قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس