باکو به سخنان پمپئو درباره مناقشه قره باغ اعتراض کرد

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان  اخیر "مایک پمپئو " وزیر خارجه آمریکا درباره مناقشه قره باغ ، به آن اعتراض کرد.

به گزارش مشرق، منابع خبری در باکو امروز شنبه به نقل از گزارش مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سخنان اخیر پمپئو را مغایر بیانیه های قبلی دولت آمریکا درباره مناقشه قره باغ توصیف کردند.

وزیر خارجه آمریکا به تازگی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های محلی آتلانتا با انتقاد از نقش برخی طرف های ثالث در مناقشه قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواهان حل این مسئله از راه های دیپلماسی شد.

بیشتر بخوانید:

پمپئو افزود: ترک ها (ترکیه) دخالت کرده و منابعی را در اختیار جمهوری آذربایجان گذاشته‌اند که این اقدام مخاطرات و توان نظامی موجود در این درگیری دیرین را افزایش داده است.

وی افزود: حل و فصل این درگیری باید از طریق مذاکره و رایزنی مسالمت آمیز و نه درگیری مسلحانه انجام شود و قطعاً نباید کشورهای ثالث با وارد عمل کردن توان نظامی خود در اوضاعی که مانند بشکه باروت است، وارد ماجرا شوند.

وی اظهار داشت که ارامنه می‌توانند از خودشان در برابر آنچه که آذربایجانی‌ها انجام می‌دهند، دفاع کنند.

 وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این سخنان وزیر خارجه آمریکا همچنین با موقعیت واشنگتن به عنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ مطابقت ندارد.

  آمریکا به همراه فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را برعهده دارند.

  کارشناسان یکی از دلایل بروز درگیریهای نظامی فعلی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را فعالیت های بی نتیجه این گروه میانجی در ۲۸ سال گذشته می دانند.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم مهرماه جاری پس از یک وقفه چند هفته‌ای بار دیگر ازسرگرفته شد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات نظامی به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

با وجود حصول توافق آتش‌بس در مذاکرات جمعه گذشته ( ۱۸ مهرماه جاری) وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو، توافق آتش‌بس در چند روز اخیر در منطقه مورد مناقشه قره باغ بصورت مرتب نقض شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    20 3
    مرگ بر آمریکا
  • کوروش IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    10 12
    [متوجه تشکر از ایران و الان این تصویر سازی هستم ولی ....] ->فعلا اینطوره! آیا سلاح هایی که وارد ج.ج.باکو شده " اسرائیلی است یا مال شیطان بزرگ و برای استفاده آمریکای آشغال؟! [جبهه اصلی جنوب و سه جبهه فرعی شرق و شمال و غرب]
    • علی IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      15 15
      واجب نیست در مورد چیزی که معلومات اگاهی نداری نظر بدی اذربایجان سی سال است که توسط کشور های اورپای غربی و امریکا ،کانادا تحریم تسلیحاتی است
  • ناشناس IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    30 21
    اذربایجان نیروی تروریستی داعشی را اورده تا از شیعه دفاع کند و اگه پیروز هم شود بعدا نفوذ انان مشکل ساز خواهد شد و ترکیه چه می کند و به ترکیه چه ربطی دارد همین موضوعات نشان میده که اذربایجان در اشتباه بزرگ هست و بعد نفت اذربایجان به رژیم کودک کش اسرائیل بابت سلاح داده میشه اونوقت شما می گویید تحریم هست الان ارمنستان پیروز باشه به نفع همه هست البته ترکهای ایرانی باهوش و عاقل و دانا هستند و می دانند ترکیه چه نیتی دارد و همین الهام علی اف عزاداری را چند سال قبل سرکوب و گروه ضربت عاشورا که برای بازپس گیری تشکیل شده بود را سرکوب کرد
    • بهزاد AM ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      10 15
      داعشی با پول حتی میاد برای خاک شیعه خودشو به کشتن بده!
    • ف FR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      3 1
      اینها همه توهمات شما ارمنی هاست.خودتون بهتر می دونید که از همه جا مزدور آوردن ارمنستان و حتی بهشون پایگاه هم دادن .مردم آذربایجان با دل و جون می جنگند .به خاطر اینکه انتقام تجاوزات ارمنی ها رو بگیرند و انقدر نیروی داوطلب دارند که برای متفرق کردنشون به پلیس متوسل شدن .اگر ارمنستان با توسل به پشتیبانی روسیه نسل کشی نمی کرد الان این برنامه ها نبود
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      2 0
      با تمام تحلیل ها و مشکلات قره باغ خاک اسلام هست و باید آزاد بشه از اشغال کفار ! کمی به تاریخ رجوع کن و حمله وحشیانه ارامنه به ایران عزیز و قتل وعام مردم شمال غربی رو بخون سال ۱۲۹۷نبرد خوی ! ما مردم مسلمان قطعا طرف برادران خود هستیم تا کافران صلیبی ! مردم آذربایجان هم شیعه معتقد و مومن هستند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      1 1
      ترک های ایران عاقل و بالغ و باهوش هستند و از نژادپرستها متنفرند
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      3 0
      احمق، ملت آذربایجان اینقدر شجاعت و شهامت دارند که بتوانند از خودشان دفاع کنند و خاک خود را پس بگیرند و به کوری چشم شما این کار را به نحو احسن انجام می دهند به سرباز اجاره ای هم نیاز ندارند، تو چگونه شیعه و مسلمان بی شعوری هستی که آرزوی پیروزی قاتلان شیعه را داری؟
  • دانا IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    3 0
    امريكا حق حاكميت هيچ كشوري را با رسميت نمي شناسد به اميد روزي كه ايران مشت محكمي به دهان امريكا بزند
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    دول اروپائی و آمریکائی صد در صد با مورد اختلافی مذهبی برخورد میکنند.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    6 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 4
    اصلا قره باغ نه مال آذر بایجان نه مال ارمنستان بلکه هر دو آنها خودشان مال ایران طبق تاریخ
  • شیعه IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    7 0
    امریکا فرانسه روسیه به ارمنستان تسلیحات میفرسته چون با مسلمانان دشمنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس