چراغپور: عضویت در کمیته‌های فنی و جوانان برای جهش در فوتبال باشگاهی است/ جدایی مظلومی از جوانان یعنی ماموریت انجام شد

کارشناس فوتبال ایران گفت:‌ تیم های ملی پایه ویترینی شیشه ای و پرطمطراق هستند که نام های فراموش شده با حضور در آنها دوباره به چشم می آیند.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور درباره بی‌تفاوتی فدراسیون نسبت به جدایی پرویز مظلومی از سرمربیگری تیم ملی جوانان اظهار داشت:‌ تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید، پایه‌های فوتبال ایران هستند و باشگاه‌ها هم این سه تیم را دارند. با این وجود، بار فوتبال کشور روی دوش این تیم‌ها نیست. افرادی که برای سرمربی‌گری این تیم‌ها انتخاب می‌شوند، آنگونه که باید عمل نمی‌کنند و تولیدی برای تیم‌های ملی و باشگاهی ندارند.

وی افزود: ۱۵، ۲۰ سال است که افراد مشخصی به کمیته‌های فنی و جوانان می‌آیند و می‌روند و این کمیته‌ها وضعیت مشخصی ندارند. عضویت در این کمیته‌ها و حضور در تیم های پایه، تنها برای جهش در فوتبال باشگاهی است. یعنی تیم‌های نوجوانان، جوانان و حتی امید پله‌ای برای رسیدن به تیم باشگاهی هستند. فرهاد مجیدی پس از سرمربی‌گری در تیم امید به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد یا فلان مربی پس از حضور در تیم امید یا جوانان سرمربی تراکتور، ‌نفت مسجدسلیمان، پارس‌جنوبی و سرپرست استقلال می‌شود. 

کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: حتی دیده‌ایم یک سرمربی را به عنوان گزینه موقت تیم امید انتخاب کرده‌اند اما همان مربی پس از مدتی کوتاهی، سرمربی تیم باشگاهی شده است. سال‌ها در تیم‌های پایه شاهد تکرار چنین روندی هستیم. تیم‌های ملی پایه فقط اسم خوبی دارند و نام ملی را یدک می‌کشند. کاریزمایی که در این تیم‌ها وجود دارد، سبب می‌شود نام‌های فراموش شده با حضور در آنها بار دیگر روی چشم بیایند. یکی دو نفر هم نیستند که با این شرایط از تیم‌های ملی پایه به تیم‌های باشگاهی رسیدند.

چراغپور تصریح کرد: در همین یکی دو سال شاهد بودیم مربیانی مثل حمید استیلی، فرهاد مجیدی و پرویز مظلومی با حضور در تیم‌های پایه بار دیگر به چشم آمدند و حتی در عرصه باشگاهی تیم گرفتند. تیم‌های ملی پایه یک ویترین شیشه‌ای با اسمی پر طمطراق هستند. یعنی در کنار پر سروصدا بودن، زیبا هستند. به نوعی این اسم‌ها می‌خرامند یعنی هم ملی بوده و هم در ویترین فوتبال قرار گرفته‌اند.

وی درباره بی‌تفاوتی کمیته جوانان نسبت به وضعیت تیم‌های پایه توضیح داد: کمیته جوانان کار دولتی‌گونه انجام می‌دهد. به صورت مثال، در فروشگاه‌هایی که کفش دولتی می‌فروشند، اگر یک مشتری ویترین را به هم بریزد، کسی به وی کاری ندارد اما وقتی مقابل یک فروشگاه خصوصی می‌ایستید، تا کفشی را نگاه کنید بلافاصله فروشنده بیرون می‌آید و شما را به داخل فروشگاه برای دیدن اجناسش دعوت می‌کند. تفاوت فروشندگی در فروشگاه دولتی و خصوصی مشخص است. آن فروشنده خصوصی باید جنس خودش را بفروشد تا زندگی‌اش بچرخد. در فوتبال هم همین است.

چراغپور افزود: فردی که ۱۴ سال است پستی را در کمیته جوانان اشغال کرده، حقوق می‌گیرد، سفر می‌رود، در کنار آن کارهای مختلفی انجام می‌دهد، در حاشیه این پست مدیر فنی تیم‌های دیگر می‌شود، این سمت برایش اهمیت استراتژیک فردی پیدا می‌کند, نه ملی. دیگر برای این فرد اهمیتی ندارد فوتبال کشور به چه سمتی می‌رود و باید مسؤولیت خود را درست ایفا کند.

وی ادامه داد: اکنون هم پس از اینکه پرویز مظلومی به عنوان سرمربی تیم جوانان انتخاب شد و سپس از این تیم جدا شده و به عنوان سرپرست استقلال، سمت گرفت یعنی مأموریت انجام شده است. اکنون هم پست سرمربیگری تیم ملی جوانان خالی شده و فرصت مناسبی برای تغییر و تحول وجود دارد. باز هم خواهید دید فردی را برای سرمربی‌گری جوانان انتخاب می‌کنند و در هفته پنجم یا ششم لیگ برتر این مربی از سمت خود استعفا داده و مربی تیم باشگاهی می‌شود.

کارشناس فوتبال ایران عنوان کرد: فدراسیون قانون‌مندی خاصی برای تمرینات هفتگی تیم های پایه ندارد. تیم‌های جوانان و امید هم باید مانند روزهایی که فیفا برای تیم‌های بزرگسالان در نظر می‌گیرد زمان‌بندی خاصی برای تمرینات و بازی‌هایشان داشته باشند. تیم‌های باشگاهی موظف هستند در روزهای روزهای مربوط به جوانان و امید، بازیکنان خود را در اختیار تیم‌های ملی پایه قرار دهند.

چراغپور افزود: در دوره‌ای کمیته ملی المپیک مرا به عنوان ناظر خود در تیم امید انتخاب کرد. باور نمی‌کنید وقتی برای بررسی تمرینات به محل تمرین می‌رفتم، می‌دیدم ۶ تا ۹ نفر درون زمین ایستاده و با هم گل کوچک یا دست‌رشته بازی می‌کنند. تیم‌های باشگاهی بازیکنان خود را در اختیار تیم امید قرار نمی‌دادند و این نشان می‌دهد در مدیریت کلان اشکال وجود دارد. وقتی مربی یک بازیکن را دعوت می کند، باشگاه به وی می‌گوید این بازیکن را تازه بارور کرده‌ام و به تیم ملی نمی‌دهم یا خودمان تمرین و بازی داریم یا می گوید روی بازیکن خود حساب کرده‌ام و پس از دو سال سرمایه‌گذاری اکنون باید برای من ثمر بدهد.

وی تصریح کرد: از سوی فدراسیون هم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. قدرت باشگاه به قدرت کمیته جوانان و فدراسیون برتری دارد. مسؤولان کمیته فنی و جوانان و سرمربی تیم‌های پایه برای در اختیار گرفتن بازیکن فقط به یک تماس اکتفا می‌کنند اما اینگونه تیم درست نمی‌شود و سرمربی نمی‌تواند بازی تدارکاتی ترتیب داده یا اردویی تشکیل بدهد.

سرمربی اسبق تیم ملی ایران درباره اینکه با این تفاسیر نمی‌توان آینده درستی برای فوتبال کشورمان در نظر گرفت، توضیح داد: تیم‌های ملی پایه تأثیر عمده‌ای در آینده‌سازی فوتبال کشورمان ندارند. مهدی قائدی در تیم امید فیکس نبود اما همین بازیکن ۹ ماه بعد برای تیم بزرگسالان انتخاب شد. حتی عارف غلامی را برای تیم امید انتخاب نکردند اما اکنون به تیم ملی بزرگسالان دعوت می‌شود. از حمید استیلی و فدراسیون بپرسید چه نگرشی وجود دارد که به فاصله ۹ ماه بازیکنی که در تیم امید بازی نمی‌کند یا به این تیم دعوت نمی شود، جزو ۲۳ نفر تیم ملی بزرگسالان قرار می‌گیرد.

چراغپور افزود: مهدی قائدی در تیم امید ۱۵ دقیقه بازی می‌کرد اما در استقلال یاری تعیین‌کننده بود که گل‌های زیادی به ثمر رساند و پاس گل‌های زیادی ارسال کرد. استقلال برای وی بازیکن پارتنر خرید. اگر قائدی نباشد شاید دیاباته دیده نشود و بالعکس. عارف غلامی را برای تیم امید انتخاب نکردند اما همین مدافع به ستون خط دفاعی استقلال تبدیل شد و از سوی دراگان اسکوچیچ به تیم ملی دعوت شد. 

وی افزود:‌ بهتر است مسؤولان فوتبال پایه دو کلاس بروند. روی گرمکن‌های برخی از آنها  عبارت استعدادیاب درج شده اما دردآور است استعدادهایی به این شکل را نمی‌بینند. تیم‌های پایه ما رها هستند و باید برای آنها زیربنایی تشکیل شود. آن روز که علی کفاشیان می‌گوید از دوومیدانی آمده و فدراسیون را اجاره می‌کنم و هیچ اتفاقی هم رخ نمی‌دهد، اتفاق‌هایش اینجا مشخص می‌شود.

کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: فردی شبانه قفل می‌برید، یک نفر از آن محل رد می‌شد و گفت چه می‌کنی؟ جواب داد ساز می‌زنم و صدایش فردا در می‌آید. الان هم یک نفر به علی کفاشیان بگوید صدای حرفش درآمده است. مدام می‌گوییم فردی فوتبالی را برای ریاست انتخاب کنید اما کسی گوش نکرد. از زمان ریاست کفاشیان بنیان ۳۰ ساله فدراسیون به هم ریخت و اکنون باید یک نفر آن را جمع کند. 

وی افزود: معلوم نیست چه کسی و چگونه می‌خواهد این فدراسیون را جمع کند اما سر آن دعوا راه‌ افتاده است. اگر فردی بخواهد به این فدراسیون بیاید، باید از کجا آن را درست کند؟ وزارت ورزش که سهل است، اگر فیفا هم ابلاغی به یک فرد بدهد و بگوید آن را درست کن، از کجا باید درست کردن کار را شروع کند؟

چراغپور تصریح کرد: ۲۰ سال است کمیته آموزش فدراسیون جزوه ترجمه شده به روز، کتاب آموزشی و مطلبی نو عرضه نکرده و سن مسؤولان آن هم بالای ۶۵ سال است. هر یک از اعضای این کمیته از تمام سمت‌های دیگر خود بازنشسته شده‌اند. حتی دانشگاه آزاد که افراد را به سختی بازنشسته می‌کن،د برخی مسؤولان این کمیته را بازنشسته کرده اما همان‌ها اکنون سر کلاس می‌روند. مربیانی که کلاس A و B می‌روند، می‌ترسند با مطرح کردن این مسائل به آنها کار ندهند.

وی ادامه داد: ۸ هزار مربی نفری ۱۷ میلیون برای دریافت مدرک B هزینه کرده‌اند اما وضعیت این است. تیم‌های پایه را دیده و می‌بینید که بازیکنان به چه شکلی انتخاب می‌شوند. یک بازیکن در رده سنی خودش فیکس نیست اما به تیم ملی بزرگسالان دعوت می‌شود.

کارشناس فوتبال ایران در پایان با گلایه نسبت به برخی رسانه ها اظهار داشت: متأسفانه در روزهای اخیر با یک رسانه صحبت کرده و فقط اسم من در تیتر آمده است. در بدنه خبر صحبت‌های من دیده نمی شود و مطالبی می بینیم که حرف های من نبوده است. خواهش می‌کنم دوستان صحبت‌های خودم را منتشر کنند زیرا اگر مطلبی که می‌گویم درست منتشر نشود این رسانه‌ها را بایکوت کرده و با آنها صحبت نخواهم کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    استیلی
  • حسین پورزاد پرسپولیسی IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 1
    سلام بر ارتش سرخ اسیا اقای کیانی سلام وخسته نباشید دیگه وقتشه از سپاهان به گل گهر پیش امیر خان قلعه نوعی بری چون این سپاهان دیگه بوی قهرمانی نمیده وتیم کیسه کش ها هم علی کریمی به این نتیجه رسیده که دیگه بوی قهرمانی نمیده بره به سپاهان چون پول بیشتری میگیره علی لنگی برو به تیم اصفهانی شاید سوم بشید کمی غصه از روی چهره صورتتون برداشته بشه به امید قهرمانی ارتش سرخ در اسیا
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 0
      اخه لنگی این خبر چه ربطی به تیمهای باشگاهی داره ارتش سرخ پشمکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس