چراغپور: تیم ملی در بدترین زمان ممکن قرار دارد/ منتظر تنظیم اسکوچیچ هستیم

کارشناس فوتبال گفت: همه منتظریم ببینم که اسکوچیچ چگونه تیم ایران را تنظیم می‌کند و تیم ملی با این مربی با چه روشی بازی خواهد کرد؟

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در مورد شروع تیم ملی ایران با اسکوچیچ بعد از هشت ماه رکود به خاطر ویروس کرونا وضعیت تیم ملی را تشریح کرد. صحبت‌های این کارشناس فوتبال را در زیر می‌خوانید: 

* اسکوچیچ با سبک کی‌روش و ویلموتس کار نمی‌کند

بازی با ازبکستان یک شروع است و باید این اتفاق را از چند منظر مورد بررسی قرار بدهیم که من آنها را به صورت ساده برای شما بیان می‌کنم.  تیم ملی ما هشت سال یک مربی ثابت به نام کارلوس کی‌روش داشت، پس از آن مربی کوتاهی به نام ویلموتس آمد که تفکرات و نوع کاری خود را انجام داد و درنهایت به انتخاب مربی سوم در این فاصله رکود تیم ملی رسیدیم. در واقع ما از سبک پرتغالی در تیم ملی به سبک اروپای شرقی آمده‌ایم و اکنون تیم ملی می‌خواهد با تفکر یک مربی اروپای شرقی به میدان برود که شخصیت خوبی دارد و مرد بسیار خوبی است، اما این مرد خوب قطعاً با سبک کی‌روش پرتغالی و یا سبک بلژیکی ویلموتس کار نخواهد کرد. چراغپور با اشاره به سبک فوتبال پرتغال گفت: فوتبال پرتغال سبکی بین اروپا لاتین و اروپای غربی را دارد. در سبک فوتبال پرتغال، بازیکن آزادی‌های فوتبال آمریکای لاتین را دارد اما با دیسیپلین اروپایی. کارلوس کی‌روش بازیکنان را آزاد می‌گذاشت اما آنها تحت فرمان خودش در زمین بودند.در واقع یک سبک بینابین است.

بیشتر بخوانید:

دو اتفاق بد برای مالی قبل از بازی با ایران

* تغییر سبک به معنی پیشرفت تیم ملی است؟

باید این سؤال را پرسید که آیا رفتن از یک سبک فوتبال به سبک دیگر پیشرفت یا پسرفت فوتبال محسوب می‌شود؟ در واقع پاسخ به این سؤال منفی است. تغییر سبک ملاکی برای پیشرفت یا پسرفت نیست. در تمام کشورهای دنیا می‌توان پنج سبک فوتبال را تعریف کرد. از فوتبال اروپایی محض که مربیان فرانسوی و بلژیکی بازی می‌کنند تا سبک فوتبال بلوک شرق اروپا که تیم‌هایی مثل اوکراین، کرواسی،‌ لهستان و رومانی در آن حضور دارند. یک سبک آلمانی هم داریم که مختص خودش است و سبک انگلیسی و همچنین سبک فوتبال آمریکای لاتین و کونکاکاف، هرکدام از این سبک‌ها نیز زیرمجموعه خودش را دارد تا در نهایت به تغییر آب و هوا و تغییر ژنوم می‌رسیم و علاقه مردم و همچنین سبک فوتبال تغییر می‌کند. 

* سبک فوتبال پرتغالی جواب داد

در فوتبال ایران سبک فوتبال پرتغالی جواب داد. توانستیم بازیکنان زیادی را تولید و ترنسفر کنیم. در این سبک حتی بازیکنان ایرانی که در خارج از کشور بودند به تیم ملی آمدند و هم‌اکنون می‌بینیم بازیکنان ایرانی در کشور پرتغال هم نمایش خوبی دارند. ما اکنون این سبک را به کناری رانده‌ایم و یک مربی دیگر که در سطح مربیان داخلی ما کار می‌کرده را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرده‌ایم. اندازه‌های او نیز مشخص است. در تیم‌هایی مثل ملوان، مسجد سلیمان و فولاد حضور داشته است. 

* نقطه دوم دگردیسی در تیم ملی

 تیمی که کارلوس کی‌روش هشت سال دراختیار داشت نیاز به دگردیسی و پوست‌اندازی پیدا کرده بود. بیش از هشت بازیکن آن پا به سن گذاشته بودند و نمی‌توانستند در تورنمنت‌های پشت سر هم بازی کنند. یعنی اگر خود کی‌روش هم می‌ماند این دگردیسی را در تیم ملی ایجاد می‌کرد. اکنون بدون تعارف می‌گویم تیم ملی در خطرناک‌ترین زمان ممکن خود قرار دارد، زیرا ما نیاز به دگردیسی داریم و اگر در بازی حساسی مثل بحرین امتیاز از دست بدهیم ممکن است دیگر به جام جهانی نرویم. از سوی دیگر انتشار ویروس کرونا باعث شده شرایط فوتبال دنیا تحت‌تأثیر قرار بگیرد حتی در لیگ ایتالیا دو بازی لغو می‌شود و بازی‌های دیگر هم وضعیتش سخت و دشوار است. اکنون ما با تفکر مربی بلوک شرق اروپا مواجه هستیم. ولی بدون تعارف می‌گویم در حساس‌ترین شرایط تیم ملی قرار داریم زیرا تیم ملی باید همانطور که دوام خود را در شروع مسابقه دارد، در پایان مسابقه هم همان دوام را داشته باشد که در اصطلاح لاتین به این مسئله لنتس می‌گویند. 

* تیم ملی در بدترین زمان ممکن قرار دارد

تیم ملی به نظر من در بدترین زمان ممکنش قرار دارد زیرا سایر رقبای ما از جمله عراق،‌بحرین و... همگی همان تیم خود را دارند و اسکلت و ساختار خود را حفظ کرده‌اند، اما مربی تیم ملی ایران از وسط مسابقات وارد شده است و شروع این مسابقات با ویلموتس بوده که باید ببینیم اسکوچیچ که در کوران مسابقات وارد تیم ملی شده چگونه عمل خواهد کرد. زمانی که ایران با کره جنوبی در ابتدای حضور ویلموتس بازی کرد همه می‌گفتند چقدر بازی خوب و زیبایی تیم ملی به نمایش گذاشت در حالی این تیم ویلموتس نبود آن تیم کی‌روش بود که هشت سال برایش زحمت کشیده بود. 

*  منتظریم ببینیم اسکوچیچ تیم ملی را چگونه تنظیم می‌کند

اسکوچیچ نفراتی را به تیم ملی دعوت کرده اما فاصله بین دعوت بازیکنان تا تیم شدن یک تیم زمانبر است و فرصت اسکوچیچ هم برای ساختن یک تیم ملی بسیار محدود است. او آنقدر فرصت ندارد که بخواهد به دقت نفرات را مورد ارزیابی در بازی‌های تدارکاتی قرار بدهد. برای اینکه بهتر متوجه شوید چه می‌گویم مثالی از استقلال و پرسپولیس می‌زنم. بعد از جدایی استراماچونی مجیدی خواست که تعادل استراماچونی در استقلال را به هم بزند و تعادل خودش را در تیم ایجاد کند اما این اتفاق رخ نداد. ولی در پرسپولیس دیگر شاهد تعادل برانکو نیستیم و یحیی تعادل خودش را در تیم ایجاد کرده است. تیمی که به فینال لیگ قهرمانان رسیده و بدون تعارف در شروع مسابقات هم هفت هشت امتیاز از سایر تیم‌ها در لیگ برتر پیش خواهد بود. انتخاب فهرست تیم ملی 10 درصد شخصیت مربی تیم ملی است و اینکه او چه بازیکنانی را نمی‌خواهد 10 درصد دیگر از شخصیت او را تشکیل می‌دهد. اما اینکه تیم ملی می‌خواهد چطور بازی کند و با چه ترکیبی به میدان برود، این شخصیت اصلی سرمربی یک تیم را تشکیل می‌دهد و همه منتظریم ببینیم اسکوچیچ چگونه تیم ملی ایران را تنظیم خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس