نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده غیرمنطقی است

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، گفت: با توجه به افزایش هزینه تمام شده تولید، نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده جوابگوی هزینه‌های مرغداران نیست.

به گزارش مشرق به نقل از صدا و سیما، عظیم حجت، درباره آخرین تحولات بازار مرغ، گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان و خرده فروشی‌ها ۲۱ هزار تا ۲۳ هزار تومان است.

وی عرضه مرغ با نرخ‌های بالاتر را گرانفروشی دانست و ادامه داد: دستگاه‌های ذی ربط با اعمال نظارت‌های دقیق باید از تخلف مغازه داران جلوگیری کنند.

حجت درباره آینده بازار مرغ اظهار داشت: با توجه به کاهش جوجه ریزی و تخصیص نهاده با نرخ مصوب تا سن ۴۲ روزگی در بحث عرضه دچار کمبود شدیم که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، التهاب بازار ادامه خواهد داشت. با توجه به کاهش جوجه ریزی و اُفت وزن مرغ در سالن‌ها انتظار می‌رود که نهاده به جای ۴۲ روزگی تا ۵۰ روزگی در اختیار مرغدار قرار گیرد، چرا که مرغ ۴۲ روزه به سبب وزن پایین قابلیت عرضه به بازار را ندارد.

بیشتر بخوانید

قیمت مرغ دوباره پر کشید

به گفته این مقام مسؤول اگر تا ۵۰ روزگی، نهاده در اختیار مرغدار قرار گیرد تا وزن بیشتری از موجودی سالن‌ها بدست آید، بازار به ثبات می‌رسد، در غیر این صورت به علت کاهش میزان جوجه ریزی و افزایش قیمت کنجاله از مرز ۱۵ هزار تومان، تولید صرفه اقتصادی ندارد. اگر در ماه گذشته به مرغداران ۲ کیلو ذرت و یک کیلو کنجاله سویا تخصیص داده شود، به علت کاهش جوجه ریزی امکان ارتقای توزیع وجود دارد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه فرمول جیره غذایی مرغ بر هم خورده است، بیان کرد: در شرایط استاندارد وزن مرغ زنده باید بالای ۲.۲۰۰ گرم باشد که متأسفانه به علت بر هم‌خوردن جیره غذایی و کمبود نهاده، وزن مرغ به ۱.۶۰۰ گرم کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: با توجه به بر هم خوردن فرمول جیره غذایی از مسئولان تقاضا داریم که برای پروسه فصل پاییز سن گله را از ۴۲ روزگی به ۵۲ روزگی افزایش دهد و طی دوره ۳.۵ کیلو ذرت و ۱.۵ کیلو سویا در اختیار مرغداران قرار دهد چرا که ارسال نکردن به موقع نهاده دامی موجب شده تولید مرغ توجیه اقتصادی نداشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی همچنین در واکنش به تصویب نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده افزود: اگرچه نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده با احتساب ۱۰ درصد افزایش یا کاهش در اختیار مرغداران اعلام رسمی نشده است، اما این نرخ با هزینه تمام شده تولید مغایرت دارد.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر نرخ واقعی متناسب با هزینه تمام شده تولید اعلام نشود، مرغدار به هر میزانی که نهاده در اختیارش دارد، مرغ را در سالن‌ها نگه داری می‌کند که در نتیجه مرغ‌های عرضه شده به بازار ریز و خارج از سایز خواهد بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی تصریح کرد: اگرچه آمار قطعی کاهش میزان جوجه ریزی را می‌توان پایان ماه اعلام کرد، اما برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی به یک سوم کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    4 0
    مدیریت افتضاح نا مسئولین مربوطه باعث شده که هر کس ساز خودش رو بزنه بیچاره مردیکه دلخوش مشتی مدیر نمای بی عرضه موندن.
  • سید مرتضی موسوی IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    1 0
    مگر طلا میدن به مرغها، سوءمدیریت این دولت شداد می کند منتظر موندن ببینن کی می خواهد رئیس جمهور آمریکا بشه، ما بهترین صنایع خاورمیانه رو داریم اما نمی تونیم غذا برای مرغ درست کنیم، چرا دولت خودش پرورش مرغ نداره که این آقا اینقدرباید بایدراحت می گوید این ضعف سیستم کشور است کشورهایی که از این محصولات خودکفا هستند مثل گندم کنجاله سویا ذرت کلزا برنج دیگه بیخیال تحریم هستند، چرااب خلیج تا ابد فارس را به دشت کویر انتقال نمی دهند واین محصولات استراتژیک راکشت کنند تا باید بنالیم اینو نداریم آن را نداریم
  • GB ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    علی برکت الله... فقط امیدوارم جواب قانع کننده ای برای خدا داشته باشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس