کد خبر 1131258
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
سرکوبگری در عربستان|بازداشت چند افسر وزارت دفاع سعودی و یک استاد دانشگاه/ سرکوب مخالفان و منتقدان شدت گرفت

منابع مخالف آل سعود در فضای مجازی از بازداشت چند افسر وزارت دفاع، یک مجری و یک استاد دانشگاه در ادامه موج سرکوب مخالفان و منتقدان خبر دادند.

به گزارش مشرق، صفحه «بازداشتی‌های آزادی بیان» (معتقلی الرای) در فضای مجازی از بازداشت «مفید النویصر» گوینده شبکه MBC از  سوی نیروهای امنیتی سعودی از سه هفته پیش خبر داد.

بنابر اعلام این منبع عربستانی، بازداشت مفید النویصر به دلیل مواضع گذشته وی در حمایت از آنچه بهار عربی خوانده می شود، انجام شده، در شرایطی که وی قبل از ماه رمضان گذشته از این مواضع عقب نشینی کرده بود.

بیشتر بخوانید:

لس‌آنجلس تایمز: سرکوب مخالفان در عربستان افزایش یافته است

النویصر از مدیران بخش رسانه های جدید MBC وابسته به امارات بود که برنامه «از صفر» شبکه MBC۱ را تهیه و اجرا می کرد.

وی در گذشته مدیر اجرایی روزنامه «الشمس» و مدیر تولید و رئیس بخش های فنی همین روزنامه بود. همچنین با روزنامه «مکه» به عنوان نویسنده همکاری داشت و برنامه «کلام مفید» را از رادیو MBC اجرا می کرد.

وی در سال ۲۰۱۳ وبلاگی را برای نشر داستان زندگی افراد موفق راه اندازی کرد که ایده برنامه «از صفر»  نیز از همان وبلاگ الهام گرفته شد. النویصر در سال ۲۰۰۷ نامزد جایره ادبی بوکر (Booker)هم شده بود.

از سوی دیگر، صفحه «بازداشتی های آزادی بیان» که در عربستان در زمینه حقوق بشر فعالیت می کند از بازداشت «سعد الشهرانی» از اساتید دانشگاه ام القری از ماه رمضان گذشته تاکنون خبر داد. در این گزارش البته جزئیاتی از علت بازداشت این استاد دانشگاه عربستانی منتشر نشده است.

بازداشت چند افسر وزارت دفاع عربستان به اتهام دست داشتن در پرونده‌های بزرگ فساد

کمیته مبارزه با فساد عربستان سعودی از بازداشت چندین افسر وزارت دفاع این کشور به همراه چند مقام اداری و اتباع خارجی به بهانه دست داشتن در یک پرونده بزرگ فساد خبر داد.

بنابراین گزارش، مجموع مبالغ اختلاس شده از سوی این افراد که به روش های مختلف به دست آمده بیش از ۶۰۰ میلیون ریال سعودی معادل ۱۶۰ میلیون دلار است.

کمیته مبارزه با فساد وابسته به دولت عربستان با انتشار تصاویری از مخفی کردن اموال اختلاس شده در انبارهای زیر زمینی و همچنین غرفه خدمات یکی از مساجد خبر داد.

بیشتر بخوانید:

حزب تازه‌تاسیس سعودی به دنبال تغییر نظام پادشاهی

این کمیته در بیانیه خود که شب گذشته از رسانه های سعودی منتشر شد، اعلام کرد که به ۸۸۹ پرونده مختلف ورود کرده که مربوط به موضوعات فساد، سوء استفاده از جایگاه دولتی و اختلاس می شود.

در سپتامبر گذشته نیز مقامات سعودی از برکناری «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز» فرمانده نیروهای مشترک و «عبدالعزیز بن فهد بن ترکی» امیر منطقه «الجوف» عربستان و دادگاهی شدن آنها به اتهام فساد در پرونده های وزارت دفاع خبر داده بودند.

برخورد دولت عربستان با موضوع فساد در شرایطی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی خود نیز دارای برخی پرونده های فساد است، اما با گرفتن ژست مبارزه با فساد سعی در پیشبرد برنامه ها و حذف مخالفانش دارد. این رخدادها فضای خفقان سیاسی و اجتماعی در عربستان را  بیش از گذشته ایجاد کرده است.

سخنان جدید وزیرخارجه سعودی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی،آیا زمان اعلام توافق نزدیک است؟

وزیرخارجه سعودی در مواضعی که بیانگر ورود جدی عربستان سعودی به موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، عنوان کرد که در نهایت توافق تل آویو و ریاض در زمینه عادی سازی روابط انجام خواهد شد و این مسئله قطعی است.

 «فیصل بن فرحان» وزیرخارجه سعودی در جدیدترین موضع گیری خود، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مسئله ای حتمی توصیف کرد و گفت: «عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو در نهایت در چارچوب مذاکرات صلح فلسطینی اسرائیلی رخ خواهد داد».

وی که شامگاه پنج شنبه از طریق ویدئو کنفرانس با انستیتو تحقیقات واشنگتن گفتگو می کرد، افزود: «عربستان سعودی به موضوع صلح در منطقه التزام دارد و عادی سازی روابط با اسرائیل در نهایت جزئی از این روند خواهد بود».

فیصل بن فرحان گفت: «این مسئله (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) یک ضرورت راهبردی برای منطقه است ، البته بر اساس طرح صلح عربی که عربستان سعودی در سال ۱۹۸۱ آن را مطرح کرده است».

وزیرخارجه سعودی افزود: «ما همواره این تفکر را داریم که عادی سازی رخ می دهد، اما باید در مقابل شاهد تشکیل کشور فلسطینی براساس طرح صلح فلسطینی اسرائیلی باشیم، البته تمرکز ما در شرایط کنونی باید روی بازگرداندن فلسطینی ها و اسرائیلی ها به میز مذاکرات باشد».

این سخنان وزیرخارجه عربستان سعودی همزمان با سفر وی به واشنگتن مطرح شده است، در شرایطی که طی روزهای اخیر گمانه زنی ها در باره تمایل عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به شیوه امارات و بحرین افزایش پیدا کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    اسراییل میخواد گاو شیرده رو تجزیه کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس