کد خبر 1130904
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
روایت یک مبلغ از تلاش برخی از شبکه‌های ماهواره برای تخریب چهره اسلام/شبکه‌هایی که با نام‌های زیبا علیه چهره واقعی اسلام فعالیت می‌کنند - کراپ‌شده

حجت‌الاسلام موسوی کارشناس مذهبی، از خاطرات خاص خود در راه تبلیغ چهره واقعی دین مبین اسلام گفت.

به گزارش مشرق، در محرم و صفر امسال، برنامه‌ای گفت‌وگومحور با نام «تن‌های تنها» را تدارک دیده شده است که در حدود ۳۰ دقیقه به زندگی افرادی می‌پردازد که کارشان به گونه‌ای متفاوت با محرم و امام حسین (ع) گره خورده است.

برنامه «تن‌های تنها» در قسمت بیست و یکم خود میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالحسن موسوی کارشناس مذهبی بوده است.

دانلود

حاج آقا موسوی؛ چه شد که به حوزه علمیه رفتید و درس طلبگی را خواندید؟

من از دوران دبیرستان به الهیات علاقه‌مند شدم. بعدها سعی کردم با ورود به دانشگاه اسلامی رضوی درسم را در حوزه و دانشگاه به صورت همزمان ادامه بدهم. دانشجویان در دانشگاه اسلامی رضوی تا اندازه‌ای با زبان بیگانه آشنا می‌شوند و جرقه‌های علاقه‌مندی من به زبان انگلیسی هم در آنجا زده شد.

ببینید:

فیلم/ چرا وهابی‌ها توهین به پیامبر را محکوم نکردند؟

دلیل اینکه همراه با درس‌های حوزوی سعی کردید زبانی خارج از زبان دین را یاد بگیرید، چیست؟

وقتی جوان‌ها می‌بینند یک طلبه با زبان انگلیسی آشناست، سریع‌تر جذب او می‌شوند. از طرف دیگر زبان انگلیسی زبان بین‌المللی است و در زمان سفر به هر کشوری می‌توان با اشراف به این زبان با مردم آن کشور ارتباط برقرار کرد.

دانشجویان در دانشگاه چگونه با شما که استادی روحانی و به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه مسلط هستید، برخورد می‌کنند؟

تسلط یک طلبه به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی برای دانشجویان بسیار جذاب است.

برخورد مردم کشورهای دیگر با شما چگونه است؟

مردم کشورهای دیگر زمانی که متوجه تسلط یک فرد به زبان انگلیسی می‌شوند، تمایل زیادی دارند که سؤالات خودشان را از او بپرسند و پاسخ‌های شفاف و منطقی را دریافت کنند.

روایت یک مبلغ از تلاش برخی از شبکه‌های ماهواره برای تخریب چهره اسلام/شبکه‌هایی که با نام‌های زیبا علیه چهره واقعی اسلام فعالیت می‌کنند

اولین بار برای تبلیغ به کدام کشور رفتید؟

اولین بار به صورت رسمی برای تبلیغ به کشور فیلیپین رفتم. در طول این سفر که با دهه اول محرم مصادف شده بود، ذبرنامه‌های زیادی داشتم و مصاحبه‌های متعددی با کشیش‌ها انجام دادم.

من در فیلیپین با نماینده پاپ صحبت کردم. ما سعی کردیم تقریب بین ادیان را در آن کشور تقویت کنیم و نشان بدهیم که ادیان مختلف پایه‌های مشترک زیادی دارند.

در آن زمان، دیدگاه نماینده پاپ نسبت به اسلام چطور بود؟

برای آن‌ها جالب است که اسلام مانند مسیحیت به توحید تأکید دارد.

شما در آن زمان از پیامبر اسلام به نماینده پاپ چه گفتید؟

ما کمی درباره نشانه‌هایی که در عهد جدید در رابطه با آخرین پیامبر آمده است با یکدیگر صحبت کردیم. در عهد جدید در قالب ۶ یا ۷ مورد به آمدن پیامبری بعد از حضرت مسیح بشارت داده شده است. در انجیل این فرد را به عنوان روح راستی و حقیقت معرفی کرده‌اند البته مسیحیان معتقدند این شخص هنوز نیامده و منظور از بشارت‌های انجیل، جبرئیل است.

چه خاطره‌ای از سفر به کشورهای مختلف جهان و آشنایی با نمایندگان ادیان مختلف دارید؟

یک بار به زبان انگلیسی با یکی از وهابی‌ها صحبت می‌کردم. او به من گفت:آیا شما به قضا و قدر اعتقاد دارید؟ گفتم:بله. او گفت:اینکه خلافت حضرت علی (ع) به مرحله چهارم افتاد، خواست خداست، پس شما چرا ناراحت هستید؟ من در پاسخ به او گفتم:اگر یک نفر مادر شما را بکشد، شما ناراحت می‌شوید؟ او مکث کوتاهی کرد و گفت:بله. گفتم:چرا ناراحت می‌شوید. خواست خداست و شما نباید از آن ناراحت شوید. پس ما نمی‌توانیم بگوییم هر کاری که در این دنیا انجام می‌شود، رضایت خدا هم هست، زیرا ما انسان‌ها سرنوشت خودمان را تعیین می‌کنیم. او جوابی برای این حرف من نداشت.

روایت یک مبلغ از تلاش برخی از شبکه‌های ماهواره برای تخریب چهره اسلام/شبکه‌هایی که با نام‌های زیبا علیه چهره واقعی اسلام فعالیت می‌کنند

اگر بخواهید درباره اهمیت تبلیغ اسلام در بیرون از مرزهای اسلام توضیح بدهید، به چه نکاتی اشاره می‌کنید؟

حمله‌های فراوانی علیه چهره واقعی اسلام در دنیا مطرح شده است و نمونه‌های بارز و آشکار آن به وجود آوردن داعش و و گروهک‌های تکفیری است. در چنین شرایطی با تبلیغ اسلام در کشورهای دیگر باید جلوه واقعی اسلام را مطرح کنیم، زیرا این دین براساس صلح، دوستی، عشق، محبت، شادی و عدالت شکل گرفته است.

من در این اواخر تلاش کردم کتاب‌هایی را درباره عشق از دیدگاه قرآن و عهد جدید بنویسم و در نتیجه ۴ کتاب نوشته شدند که قرار است پس از ترجمه به زبان‌های مختلف، در کشورهای مختلف دنیا توزیع شوند. در این کتاب‌ها نشان دادیم که رویکرد قرآن به مقوله عشق یک رویکرد توحیدی است.

ما چقدر توانستیم چهره زیبای اسلام را در قالب تبلیغ به آن سوی مرزهای کشورمان برسانیم؟

متأسفانه باید به این حقیقت تلخ اقرار کرد که ما در معرفی چهره واقعی اسلام به جهانیان خیلی ناتوان بودیم؛ زیرا برنامه‌ریزی مدون، مدیریت دقیق و سرمایه‌های لازم برای این کار وجود نداشته است.

کدام سازمان، نهاد یا ارگان باید سکان‌دار قضیه تبلیغ اسلام در کشورهای دیگر باشد؟

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی موظف به انجام تبلیغ در خارج از کشور است، اما این سازمان به دلیل کمبود بودجه نتوانسته وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد.

دنیای امروز دنیایی است که در آن از طریق یک اپلیکیشن می‌توان با نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کرد. آیا ما در زمینه تبلیغ چهره واقعی اسلام از فضای موجود استفاده می‌کنیم؟

ما آن طور که باید و شاید از این فضا استفاده نمی‌کنیم البته اگرچه اپلیکیشن‌ها و فضای مجازی می‌توانند کمک شایانی به تبلیغ چهره واقعی اسلام به جهانیان بکنند، اما هیچ کدام آن‌ها جایگزین روش چهره به چهره نمی‌شود. مهم‌ترین و مؤثرترین روش تبلیغ، چهره به چهره است.

روایت یک مبلغ از تلاش برخی از شبکه‌های ماهواره برای تخریب چهره اسلام/شبکه‌هایی که با نام‌های زیبا علیه چهره واقعی اسلام فعالیت می‌کنند

امروزه یک مبلغ با چه چالش‌هایی مواجه است؟

مبلغان امروزه با چالش‌های متعدد داخلی و خارجی مواجه هستند. از چالش‌های داخلی این افراد می‌توان به بحث نبود مدیریت دقیق و بودجه اشاره کرد. چالش‌های برون‌مرزی ما هم شامل هجمه‌های فراوانی است که در دنیا مطرح شده‌اند. امروزه برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای با نام‌های زیبا علیه چهره زیبای اسلام فعالیت می‌کنند.

امروز اقبال جوانان به مفاهیم دینی را چطور می‌بینید؟

فطرت مردم الهی است و وقتی آن‌ها با مفاهیم اصیل اسلام به خصوص قرآن آشنا می‌شوند، به طور ناخودآگاه مجذوب آن می‌شوند.

امروز اقبال جوانان به مفاهیم دینی را چطور می‌بینید؟

جوان‌های ما همیشه به مفاهیم دینی اقبال بسیار زیادی داشتند و الان هم همینطور است.

به خاطر اینکه عملکردمان به معنای واقعی قرآنی شود، باید چه کنیم؟

باید با طرح سؤال، اندیشه‌ها را شکوفا کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    2 3
    بسیار خوب . در مورد بند آخر . فکری شود که مشتاقان به دانستن بیشتر شود . باینکه برخی خود بخاطر علاقه بدنبال دانستن هستند راصی نباشیم . علما و طلاب جوان با حضور در رسانه ملی با راهکارهائی که خود میدانند با توجه به روحیات جوانان خاصه این روزها که نسبت به شرایط عادی بیشتر در منزل بسر میبرند برنامه های جذاب که فرحبخش باشد . جوریکه عطش بدانستن روزبروز فزونی پیدا کند . داشته باشند و دوام دار با پاسخ گوئی به پرسشها . این میطلبه صدا و سیما و حوزه ها حتما باتفاق بنشینند و برنامه ریزی کنند و مردم مثلا راجع به تاریخ اسلام را بدانند مثل اینکه امام حسن مجتبی ع که جانم بفدای مظلومیت آن آقا باشد حداقل در مدت کم خلافت خود چه کردند و چرا و چه عاملی موجب شد که امام با معاویه پیمان ببندند . ویا از اول اسلام و یا یعد از رحلت پیامبر گرامی و یا دیگر مطالب و مسائلی که برای مردم نیاز و مطرح میشود . سخن کنند و پاسخ دهند . این اکنون بنظر میرسد که از نیازها و مهمترین کارهائی هست که مردم ما از خاصه حوزه و علمای محترم تقاضا دارند . انشاالله خداوند توفیقتان دهد تا آنچه خیر و صلاح امت مسلمان و مردم ایران اسلامی هست با یاری همان آفریدگار و فرستنده پیامبران پیش آید . حتما اجر فراوانی نصیب خواهید برد .
  • علی‌محمد‌نجمی IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    1 0
    نظرمن ‌این‌است‌که‌مبلغ‌ها باید تعدادشان‌زیادباشدچون‌ کشورهای‌ غیراسلامی‌ هم زیاد‌است
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    کافیه به تاریخوفرهنگ کشورهای امروزی نگاه کنیم درموردرسوم هاوآئین هاوچهره های مانده گار،ازاکتشافات واختراعات بشرتابه استعماردرآمدن حاکمیت های گوناگون که مستعمره غرب میشندوفرهنگوزبان اون هاروباتفکره خودشون تلفیق میدن(وصدراعظم فرهنگ قاپ هاانگلیس!)وسری به تاریخ جنگهاوالتهابات دورانهاپس ازدیگری بزنیم میفهمیم ثبت یک زبان اجباری(ازانگلستان)برسایرحاکمیتهاچه ابعادومفهوم نفوذو قدرتی داشته واکنون هم داره!هندزبانش باانگلیسی تطبیق وبافرهنگوفیلموسریالهای غرب آمیخته شده!درایران بعده انقلاب هم حتی فیلمهاوسریالهاوکارتونهااکثریت غربی ازانگلیسیوآمریکا!!ازتابلوهای سرخیابون تابازارومغازه اکثریت حروف انگلیسی!توکتاب جغرافیاهوتاریخ مدارس ایران ازکشورهای غربی مفصلوواضح مطالب دانستنی هست ازجمعیتوتفکروزبان تامساحتومقیاسش!سوال:ازکشورایران،مردم ایران،فرهنگوزبان وموقعیت امروزه ایران،تاریخ وناموآوازه چهره های مشهورومطرح قدیم وجدیدتافیلموسریالوکارتون ایرانی به نظرتون چنددرصدمردم انگلیس وآمریکاودرکل غرب اطلاع دارند؟چنددرصدازاروپاهیهاجغرافیاوتاریخ وفرهنگه مردم ایران رومیشناسند؟چنددرصدشون بازیگرورزشکاروخواننده ایران رومیشناسند؟مگه ماهواره ای که توایران هست اونام همون شبکه هارونمیبینن پس چراتااسم ایران رومیشنونداکثریت اروپاهیهامیگن ایران دیگه کجای نقشه جهانه؟کشوره قرون وسطاست؟حال ازخودمون سوال کنیم۴۴سال چرابی عقلی کرده تفکره حاکمیت کشورماسرموضوع فرهنگوزبان وتاریخ وتبلیغ وترویج این سه رکن مهم قدرت افزایی حاکمیتی؟چرا۴۴سال مردم ایران تورسانه ملیشون فیلموسریال غربی نگاه کردندومیکنندچه دوبله زیرنویس وترجمه!! درحالی که(مثال حدود۹۰٪)غربیها درعوض حتی نمیدونندایران کجاست چه برسه چیزی درموردش بگندویاپخش کننددرتصاویررسانه ملیشون؟(وعجیب اینکه چراحاکمیت ایران این موضوعودرک نکرده مشابه دشمن عکس العمل متقابل بایدانجام میداده واندیشه میکرده؟! میگه لعنت بفرستن مردمم درراهپیماییها برانگلیسوآمریکاپس چرا۴۴ساله توشبکه ملیش فیلموسریالهاشودوبله میکنه وپخش؟!وقتی حاکمیتهای غربی بنابرنقشه های شوم درغصبودخالت برسرزمین های اسلامی به ملت خودشون اطلاعاتوآگهی بایده رونمیدندتااونهارونسبت به تحریموزورگویی وزجروستم دادن ملتهای مسلمان خونسردوبی انگیزه کنندبنابرحفظوتقویت منافع حکومتی وفراحکومتیشون چراایران۴۴سال این بی عقلیوکرده؟!!)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس