کد خبر 1129822
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵
آساک دوچرخ - کراپ‌شده

در پی شکایت‌های مختلف و بررسی موارد مطروحه نسبت به تخلفات مالک «آساک دوچرخ» و ایراد در نحوه واگذاری بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه، مالک این مجتمع صنعتی بازداشت شد.

به گزارش مشرق، مجتمع صنعتی دوچرخه‌سازی قوچان تحت عنوان «آساک دوچرخ» از سال ۸۳ به بخش خصوصی واگذار شده بود اما پس‌از این واگذاری، مشکلات زیادی نظیر کاهش در تولید، بدهی‌های مختلف بانکی، تعطیلی‌های موقت و بیکاری کارگران این واحد صنعتی را به وجود آمد.

«آساک دوچرخ» بزرگ‌ترین کارخانه تولید دوچرخه در خاورمیانه به شمار می‌رفت که بهترین و مدرن‌ترین دوچرخه‌ها را برای مصارف داخل و خارجی تولید می‌کرد اما عملکرد مدیریت این واحد صنعتی به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صاحب‌نظران باعث رکود آن شد.

مسؤولین تلاش‌های فراوانی برای این واحد صنعتی انجام دادند تا این کارخانه بزرگ به سرنوشت کارخانه‌های دیگری همچون هپکو دچار نشود و در حال حاضر این کارخانه با مدیریت موقت دستگاه قضایی مشغول به تولید حداقل محصول است.

چندی پیش نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی که پیش‌از این نیز در سمت دادستانی عمومی و انقلاب این شهرستان پیگیر مشکلات این مجتمع صنعتی و کارگران آن بود، خبر از ارسال سه شکایت ویژه به دستگاه قضایی، دیوان محاسبات کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در زمینه نحوه واگذاری کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان به بخش خصوصی داد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با یادآوری این موضوع که قوچان دارای داشته‌های خوبی بوده اما در بحث صنعتی اوضاع بحرانی است، گفت:کارخانه دوچرخه‌سازی می‌تواند اوضاع‌واحوال این شهرستان را سروسامان بدهد.

علی آذری با یادآوری این مطلب که طی بررسی سوابق کاری مالک کارخانه «آساک دوچرخ» مشخص شد سبک‌کاری این فرد به‌گونه‌ای بوده که بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی را به ورشکستگی می‌کشاند، افزود: حداقل ۴ کارخانه مهم همچون کشت و صنعت ۵۱، گروه تولیدی جاده ابریشم اطلس مشهد و گروه تولیدی لاستیک تایر خراسان توسط این فرد محو شده است.

وی با تأکید بر اینکه این سؤال مطرح بوده که چرا با این سابقه برخی از مسؤولین به دنبال حمایت از این فرد بوده‌اند، بیان کرد: شکایتی در اوایل خردادماه سال جاری به دیوان محاسبات کشور در زمینه نحوه واگذاری این کارخانه ارسال شد که جلسه‌ای نیز با قضات دیوان در مشهد برگزار و آن‌ها نیز نسبت به مستندات قانع شدند.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه این کارخانه با حداقل قیمت‌ها یعنی حدود ۱۲۰ میلیون تومان واگذار شده و حتی بعداً هم گفته شد این هزینه هم برای واگذاری پرداخت‌ نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر مستندات قوی و محکمی به‌دست‌آمده و فعلاً مالک این واحد صنعتی بازداشت‌ شده است و تحقیقات ادامه دارد.

آذری با اشاره به اینکه ۹۸ درصد مالکیت این مجتمع صنعتی متعلق به این فرد بوده و ۲ درصد آن یعنی حدود ۸ یا ۴ هزار نفر در اختیار مردم است، گفت: متأسفانه در طول فعالیت این شخص در کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان نیز این فرد برخی از سهامداران را با تطمیع یا تهدید مجبور به واگذاری سهام می‌کرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این موضوع که تمام اقدامات مالک این کارخانه مصداق قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور است، اظهار کرد: در شکایت‌های مطرح‌شده به موضوعاتی نظیر قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی، قانون ممنوعیت اخذ پورسانت در معاملات خارجی و مقررات جزایی قانون دیوان محاسبات کشور نیز اشاره‌شده است.

وی بابیان اینکه یک قسمت از تخلفات این فرد مشمول قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس بوده، بیان کرد: مالک این کارخانه در بحث واردات نیز نشان‌هایی را تغییر داده که مشمول قانون مجازات مرتکبین قاچاق کالا می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    65 2
    مملکت رو با این واگذاری ها به گند کشیدید
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    31 2
    وقتی افساداتی های تبهکار به دنبال گرفتن شیتیل و تخریب کشور اند. باید این وقایع اتفاق بیفتد
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      9 21
      عزیزم کارخونه سال 83 واگذار شده، یعنی دقیقا زمان اوس محمود.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      29 1
      سال 83 زمان اوس ممد بود مزدورک - تاریخ رو هم تحریف می کنن
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      21 1
      زمان اوس خاتمی بوده
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      20 0
      جناب 11:28 کم حافظه.. اوس محمود سال 84 رییس جمهور شده .! سال 83 اون یکی اصلاح طلب یعنی محمد خاتمی رییس بوده ..!! افتااااد .؟؟!!
    • مجید IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      13 0
      بی سواد ، احمدی نژاد سال 84 شد رییس جمهور !
    • مجید IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      12 0
      خخخخخ مغزت نم کشیده محمود84 اومد
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      6 7
      زمان احمدی‌نژاد بوده ولی به یک افسادطلب واگذار شده
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    21 0
    هر دم از این باغ بری می رسد
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    48 0
    شرکت آزمایش مرودشت که روزی 1400عدد یخچال تولید میکرد به روش خصوصی سازی تعطیل شد،خط تولیدش رو به ضایعاتی ها دادن و سوله هاش هم شده انبار افق کوروش
  • پسرخاله IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    31 0
    چرا از شرکت کنتور سازی قزوین (بزرگ‌ترين توليد‌کننده کنتور برق در ايران) چیزی نمی نویسید که سال 88 به شرکت سرمايه‌گذاري و تجارتي معين رنان واگذار و از سال 95 تعطیل شده و بيش از 500 نفر بي‌کار شده‌اند؟ مشکل از طیف سیاسی آقایان "عاملی" (هیات مدیره معين رنان) است یا سال 88؟
  • احمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 12
    آقا همش تقصیر احمدی نژاده که گفت وان دقیقه. وگرنه ژنرال های تدبیر با خصوصی سازی دارن ما رو از این سیستم دولتی نجات می دن. کارخونه ها رو به نام خودشون می زنن. ورشکست می کنن، بعد هم می فروشن. کشور آباد میشه. احمدی نژاد گفت قطعنامه دون، هاله نور، وان دقیقه کشور خراب شد.
    • قریشی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      14 15
      باز خوبه احمدی نژاد و یا سایر اصولگرایان چند ساله حضور ندارند و نقشی در این ویرانی ها نداشته اند ... خجالت هم خوب چیزیه (که خس و خاشاک اصلاحات چیزی در این خصوص نمی دانند!) ... نامسلمان، یک هزارم این گرفتاری های امروز در دوران احمدی نژاد وجود نداشت، شما داری دست کثیف اصلاحات رو به لباس اصولگرایان می مالی!
  • DE ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    17 3
    رفتم تو سایتش و محصولاتش رو دیدم. دوچرخه هایی با تکنولژی ۲۰ سال پیش تولید میکنه. دوچرخه با بدنه آهنی! وقتی تو این همه سال یه دوچرخه شهری ساده ولی با کیفیت و استاندارد روز تولید نکرده توقع زیادی که همچین شرکتی سرپا بمونه.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    11 1
    كارخانجات را به مردم همان منطقه واگذار كنيد ، به شرطي كه زمينهاي اين كارخانجات همچنان در مالكيت دولت بماند تا كسي هوس تعطيلي و فروش زمينهاي اين كارخانجات به سرش نزند
  • رضا IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    14 3
    خصوصی سازی بلایی بود که به جان کارگر افتاد ... اقایون خیلی عجله برای خصوصی سازی داشتند .. بقول دوستمون با نازلترین قیمت بین خودشان تقسیم کردند و کار و کارگر را به روز سیاه نشوندن ...
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    8 0
    این فرد عجب عقبه ایی داشته که با توجه به ضربه زدن به چندین کارخانه و اقتصاد کشور باز هم به او کارخانه واگذار میکرده اند و بعد هم برایش وام میگرفتند تا کارخانه نخوابد . پیدا کنید پدر همسر این مردک چه کسی است؟؟؟؟؟؟
  • ش. AE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 0
    باتوکل به خدا و همت همه و همت جهادی بعضی از مسولین همه کارخانجات باز و بهینه سازی خواهند شد
  • حامد IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 0
    احسنت.باید مسئولین وقت سازمان خصوصی سازی که مسبب اصلی این اخلال هستند هم بازداشت بشوند.البته اگر به دنبال اجرای عدالت هستیم.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 0
    آلومینیوم المهدی و هرمزال را واکذار کردند به قیمت یک چهارم قیمت واقعی کارخانه شخصی اروپا نشین که در بدر ورود تمام محصولات موجود در انبار را فرستاد انگلستان و در نهایت نصف ظرفیت تولید را از،بین برد و کارخانه را عودت داد
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    8 3
    زنده باد رییسی. خار چشم نفوذی های نابودگر اقتصادی
  • نادر US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 1
    انشاالله طی ۵۰ سال آینده همه چیز درست میشه !
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 1
    اول خودمان باید آگاه باشیم
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    1 0
    التماس تفکر
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    سال ۷۹ یکی از این دوچرخه ها رو ما خریدیم الان هم خوب کار میکنه بهترین دوچرخه هست. حرف نداره. حیفه باور کنید حیفه.
  • محمود داه IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    سلام خواستم بدونم سرنوشت سهام داراش چی میشه من از سال ۶۴سهام این شرکت روخریداری کردم اگر اون زمان بالون سی هزارتومان ملک توقوچان یامشهدخریده بودم الان حداقل چهار میلیارد سرمایه داشتم الان متاسفم
  • امراله مهماندوست IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    خصوصی سازی در تمام کشور ایران = نابودی تمام کارخانه های خصوصی شده در تمام کشور ایران تمام مسئولین کشور ایران دزد هستند؟ تمام مسئولین کشور ایران خائن هستند؟ تمام مسئولین کشور ایران نادان هستند؟ هرسه مورد در مورد مسئولین کشور ایران صحیح است؟
  • محمود داه IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    سرنوشت سهام داران مجتمع دوچرخه سازی قوچان چی شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس