کد خبر 1129648
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
سرعت نور

محققان برای نخستین بار موفق شدند حداکثر سرعت مطلق صوت را اندازه بگیرند. این سرعت در صورت عدم گذر صوت از هوا تا صد برابر سریع تر است.

به گزارش مشرق به نقل از نیواطلس، زمانی که از سرعت صوت صحبت می شود، این سرعت در هوا محاسبه می شود. اما صوت در صورت عدم گذر از هوا می تواند تا 100 برابر سریع تر حرکت کند.

پژوهشی که در این زمینه با همکاری دانشگاه های کمبریج و کوئین ماری در لندن صورت گرفته، نشان می دهد که سرعت مطلق حرکت صوت بسیار بیشتر از سرعت حرکت عادی آن در هواست.

صوت اگر در هوا حرکت نکند، می تواند با سرعت 36 کیلومتر در ثانیه حرکت کند که صد برابر سریع تر از متوسط سرعت حرکت آن در هوا است. سرعت حرکت صوت در هوا از 343 متر در ثانیه فراتر نمی رود. پیش از این حداکثر سرعت صوت در صورت عدم وجود هوا 12 کیلومتر در ثانیه محاسبه شده بود که حالا مشخص شده این محاسبه هم دقیق و درست نبوده است.

صوت برای حرکت با چنین سرعت بالایی باید در محیطی متشکل از هیدروژن جامد حرکت کند و البته این کار تنها در شرایطی ممکن است که هیدروژن تحت فشار شدید باشد. بنابراین در شرایط عادی نمی توان به چنین سرعتی دست یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    3 1
    "سرعت صوت در صورت عدم وجود هوا" عبارت درست و دقیقی نیست چون صوت موج مکانیکی هست و در خلاء و بدون وجود محیط مادی پخش نمی شه. باید گفت سرعت صورت در محیطی غیر از هوا.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      2 0
      بله کاملا حق با شما است، صوت در خلا وجود نخواهد داشت. عبارت درست همان که شما گفتید "محیطی غیر از هوا" است. مشکل آنجا است که مترجم ها اغلب اطلاعات علمی محدودی دارند و دچار چنین خطا هایی در ترجمه میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس