هپکو

در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجموعاً ۷۲ میلیارد دلار ماشین‌آلات صنعتی وارد کشور شده که نقش مهمی در ایجاد بحران در کارخانجات داخلی همچون هپکو و ماشین‌سازی تبریز داشته است.

سرویس اقتصاد مشرق- تولید ماشین‌آلات صنعتی در دنیا به صورت یک صنعت راهبردی شناخته می‌شود که نقش بسزایی در توسعه صنعتی کشورهای مختلف ایفا کرده است. در ایران نیز از دیرباز شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید و را اندازی ماشین‌آلات صنعتی و خطوط تولید فعالیت بوده‌اند اما همچنان موانع مختلفی برای توسعه صنعت ماشین‌سازی در کشور وجود دارد.

در سال‌های گذشته اغلب مدیران و سیاستگذاران برای حمایت از تولید داخلی، رویکرد تسهیل واردات کالاهای واسطه‌ای همچون ماشین‌آلات صنعتی را در پیش گرفته‌اند زیرا گمان می‌کردند که با این روش، تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید سریع‌تر و با قیمت کم‌تر در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و این موضوع به حمایت از تولیدکنندگان داخلی منجر خواهد شد.

این در حالی است که وابستگی تولید داخلی به ماشین‌آلات و خطوط تولید وارداتی موجب شده است تا از یک سو هزینه و زحمت تولیدکنندگان در بلندمدت افزاش پیدا کند- به دلیل لزوم دریافت خدمات تعمیر و نگهداری از خارج از کشور- و از سوی دیگر نیز صنعت ماشین‌سازی داخلی به دلیل سهولت واردات، رونق نگیرد و شرکت‌های داخلی در مقابل رقبای خارجی خود تضعیف شوند.

تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات ماشین‌آلات، تخصیص تسهیلات مالی صندوق توسعه ملی و معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات وارداتی از جمله مصادیق رویکرد تسهیل واردات ماشین‌آلات در کشور است که موجب شده است تا معدود قوانینی هم که برای حمایت از صنعت ماشین‌سازی در کشور تدوین شده است- مانند قانون حداکثر استفاده از توان ساخت داخل- تحت‌الشعاع قرار گرفته و حجم بالای واردات ماشین‌آلات صنعتی همچنان ادامه داشته باشد.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در دوره هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم مجموعاً ۴۰ میلیارد دلار و دو دوره هفت‌ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۳۲ میلیارد دلار ماشین‌آلات و دستگاه‌های خطوط تولید صنعتی وارد کشور شده که این آمار به معنای خروج ارز از کشور و از دست رفتن بازار برای تولیدکنندگان ماشین‌آلات داخلی است.

در این زمینه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود تا در قانون‌گذاری‌های آتی، رویکرد تسهیل واردات ماشین‌آلات صنعتی را کنار گذاشته و رویکرد حمایت هوشمند از تولید داخل را جایگزین نمایند تا بازار داخلی در اختیار تولیدکنندگان ماشین‌آلات داخلی قرار گیرد تا آن‌ها انگیزه تولید و بومی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی را پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    43 23
    زمان دولت نهم و دهم کشور شکوفابود پروژه های سنگین درکشورفعال بود اما دراین دولت کارها خوابیده قابل مقایسه نیست
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      32 1
      امان از دست این پورسانت بگیرهای دلاری و یورویی!!
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      13 1
      یعنی آنزمان فرق میکرده و حق میداده تا توجهی به کارخانجات و تولید داخل نشود و همان سبب شود تا بعدی هم ادامه دهد . چون هپکو و تراکتور سازی تعطیل و نیمه تعطیل بودند . این چه قیاسی هست . اگر اینجور باشه این دولت هم میگه طرح های بزرگ کشاورزی در عرب کشور و دیگر جاها هم دستاورد آن هست . در ضمن بدون اطلاع و آمار دقیق و مقایسه نظر بدهیم . کاری به این یا آن نداریم . ذرسته ؟ .
    • سرباز IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      0 1
      نظر شخصی من اینه که اگر می خواید میزان رضایت مردم از هر دولتی رو ببینید به انتخابات بعدش نگاه کنید. اگه مردم از دولت هاشمی (تورم سنگین) راضی بودن به خاتمی رای نمیدادن و اگه از خاتمی (افتضاحات سیاسی مثل مجلس ششم) راضی بودن به احمدی نژاد رای نمیدادن و اگه از محمود (تورم سنگین و انحراف و درگیری سیاسی) راضی بودن به حسن رای نمیدادن...دولت دهم و نهم هم آنچنان آش دهن سوزی نبود. دولتی که مثل دول قبل به چابهار بها نداد. توان مهار تورم رو نداشت. هر روز با یکی از قوا درگیر بود و اهل قهر کردن بود جای آنچنان افتخاری ندارد...البته با تشکر از خدمات تمام دولت ها مخصوصا دولت نهم
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    20 0
    اسم مصرف کننده را بردید ،کدام مصرف کننده انکه با رانت خواری کیسه اش را پر از دلار میکند حتما،چون مصرف کننده عامی در بحث جایی ندارن
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    17 0
    وقتی فولاد خودمان برای داخل گران میکنید وسنگ آهن رامیفروشید به چینیها ی موریانه-هپکورا هم مفت می۴روشید به خودیها ی که سهمیه آهنشو بفروشه که کارکنانشو اخراج کنه وپول نده-بابد این ماشین آلات قراضه چینی وارد بسه-چون سنگ آهنمونو بهشون مفت فروختیم که خودیها وچینیها پولدار وکارگرهای خودمان بیکار بشوند-تا فساد دراین مملکته هیچی درست نمیشه
  • احمد IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    11 0
    یکیشو ازین غلطکها رو تو شهر نیشابور دیدم کنار یک شهرک تازه تاسیس،پارک بود،ازنو بودنش تعجب کردم
  • DE ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    12 8
    فقط سپاه و جهاد سازندگی و جریان‌های فعال و وطن پرست می‌توانند و باید صنعت کشور را در دست بگیرند وگرنه به زودی شاهد اوضاع بدتر خواهیم بود. در ایران همه چیز به اندازه ی کافی موجود است از نیروهای فنی و مهندسی طراحی تا ماشین سازی و ریخته گری و قالب سازی تا برق و الکترونیک و دیجیتال ولی کسی که این نیروها را به هم برساند و از بازدهی آنها جهت تولیدات صنعتی استفاده کند وجود ندارد. چرا ما موشک دقیق میسازیم ولی ماشین وارد میکنیم چون کسانی که موشک می‌سازند ماشین نمی‌سازند وگرنه بهترینها می‌شدند. اگر سپاه یک نیم نگاهی به صنعت کشور کند اوضاع عوض می‌شود.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 0
      دزد،خودی،ژن برتر،آقا،آقازاده،امتیازی وبی لیاقت نباشه،حالا هرکی میخواد باشه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    15 0
    با همین کارها کارگرها را از نان خوردن انداختن و کشور را وابسته به خارج
  • DE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    7 1
    اگر اين پول خرج نيروي هوايي ميشد، الان ده ها اسكادران مدرن آماده پرواز داشتيم، پول هست مديريت نيست! يك F16 بين ٢٥ تا ٤٠ ميليون دلار قيمت داره، ببين چه پولي خرج شده
  • علی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    2 18
    خداوکیلی هیوندا با هپکو یکی هست.راننده نیستی تا بفهمی.
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 0
      چطور میشد چند سالی تا ابداع فرمان و توان هیدرولیک و پیشرفته صنعت خودمان . شما مقداری به این بازوها فشار بیشتری وارد کنی و سختی تحمل کنی . اما موجب بشه اینهمه سرمایه گذاری بدرد خود و کارگر شاغل بخوره . اون متخصص هم با کنکاش میتونه حداقل با تلاش همفکران راه هیوندا را بپیماید . و موجب راحتی کاربر شوند . باید فرصت داد . نسل قبلی هیوندا هم مثل هپکوی الان خودمانه . اگر هپکو همزمان با او فعال بود . محصولات هپکو الان عین شرایط بقیه ماشین آلات جهانی با قدری تفاوت کم و زیاد . وقتی شرکتی تعطیل باشه . که بره دنبال آپشن و راحتی کار . این همه پول اندازه بودجه یکسال دولت اول روحانی یا احمدی نژاد برای کشور هست . یعنی زمان فراوانی و ... ببین چکار کردند . چند میلیارد ( دو یا سه) خرج هپکو شده بود در عرض چهار سال شده بود . یکی مثل هیوندا و کوماتسو و. ... . همش همین گونه بوده ... زیر ساخت خودرو سازی چی . چقدر بابت همین پراید سالانه از کشور خارج شد بقیه بکنار . اما پولی بابت طراحی و ساخت یک یا چند موتور و خودرو تماما ملی داده شد؟؟ . حالا که فشار آمده یادمان آمده که خودمان هم میتوانیم . اما تا باور و عمل باز هنوز لرزان عمل میشه . چرا . شاید سود برخی تو ارز هست . اجازه نمیدهند . و یا قصد ندارند مملکت برای خودش مایحتاجش را بسازد و تامین کنه .. آمریکا ناراحت میشه . راهمون نمیده . بچه ها ممکنه اذیت بشوند . ادارجات آنجا هی صداشون بزنند و اعصابشون بهم بریزه .. پس بهتره شعار بدهیم . اما عمل . تا آنزمان اگر نیاز شد استعفا و بعد نزد بچه ها با پول فراوان
  • DZ ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    8 0
    همین طوری مملکت رو به فنا دادین هپکو ورشکست هیوندای هم که فقط جنس می فروشه و دلار خارج می کند‌.
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    6 0
    تاآقازاده بازی وانحصار وفساداداری تومملکت هست اوضاع بدترازاین خواهدشد
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    17 0
    آقا بس این هپکو چیه؟ خوب کی وارد کرده کدوم آقا زاده بحاش برخورد عبرت آموز کنید به تمام مردم هم اعلام کنید خیلی راحت مگر این که بلاخره تو این کار کسانی همدست این موضوع باشن که عملا میخوان صنعت داخلی رو به زمین بزنن
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 1
    چرخ تولید فقط با کاهش قیمتهای ارز ممکن ات ولاغیر
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    کدوم ماشین آلات داخلی تراکتور شده ۵۰۰ میلیون تومان مگه ما کارخانه داریم حالا معلوم شد که همه چی وارد میشد فقط به اسم میگن تولید داخل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس