کد خبر 1129414
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
جزئیات انتخاب رئیس جدید مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: علت اصلی رشد بالای پایه پولی در سال ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ جبران بخشی از ناترازی بودجه دولت با استفاده از منابع بانک مرکزی بوده است.

به گزارش مشرق، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی تحولات پولی و بی ثباتی در قیمت کالاها، خدمات و دارایی ها در ماه های اخیر»، به بررسی علل رشد بالای پایه پولی در ماه های اخیر پرداخت و اعلام کرد: علت اصلی رشد بالای پایه پولی در سال ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ جبران بخشی از ناترازی بودجه دولت با استفاده از منابع بانک مرکزی بوده است.

بیشتر بخوانید:

پیشنهادهای مجلس برای مهار بی‌ثباتی قیمت‌ها

*تشدید سرعت رشد پایه پولی و رشد نقدینگی در زمستان ۹۸ و بهار ۹۹

مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه روند رشد پایه پولی و رشد نقدینگی در فصل زمستان ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ صعودی‌تر از فصل‌های گذشته بوده است، اعلام کرد: «رشد پایه پولی در فصل بهار سال جاری ۸.۸ درصد بوده، در حالی که رشد فصلی این متغیر در بهار سال ۱۳۹۸ معادل ۳.۳ درصد و در بهار سال ۱۳۹۷ معادل ۲.۲ درصد بوده است. همچنین رشد فصلی نقدینگی نیز در بهار ۱۳۹۹ از رشد آن در سال‌های گذشته به طرز معناداری بیشتر بوده است. علاوه بر این، رشد ۳۴ درصدی نقدینگی و ۳۹ درصدی پایه پولی در ۱۲ ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۹ همگی حکایت از این واقعیت دارد که اقتصاد در فصل بهار ۱۳۹۹ و ۱۲ ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۹ شاهد یک انبساط پولی بوده و حجم نقدینگی و پایه پولی با شتابی بیش از گذشته افزایش یافته است».

*تغییر ترکیب نقدینگی و پایه پولی در بهار امسال

این مرکز پژوهشی با تاکید بر اینکه ترکیب نقدینگی و پایه پولی نیز در بهار سال ۱۳۹۹ تغییر کرده است، اعلام کرد: «سهم پول از نقدینگی در خردادماه ۱۳۹۹ به ۱۹ درصد (بالاترین نسبت در سال های پس از ۱۳۹۱) رسیده و نرخ رشد یکساله پول نیز ۶۱.۵ درصد (بالاترین نرخ رشد پول در سالهای اخیر) بوده است. در ارتباط با تغییر ترکیب پایه پولی نیز سهم سپرده‌های دیداری بانک‌ها نزد بانک مرکزی در پایه پولی افزایش یافته است و ذخایر اضافی بانکها در سه ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ با نرخ رشد ۱۶۵ درصدی به میزان ۵۸ ه .م.ت(هزار میلیارد تومان) افزایش یافته و سهم آن از پایه پولی از ۶ درصد در پایان اسفندماه ۱۳۹۸ به ۱۵ درصد در پایان خردادماه ۱۳۹۹ رسیده است».

*علل رشد بالای پایه پولی در ماه های اخیر

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره علت رشد بالای پایه پولی در ماه‌های اخیر آمده است: «آمارها و داده‌های منتشر شده ازسوی بانک مرکزی نشان می‌دهند که علت اصلی رشد بالای پایه پولی در سال ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ جبران بخشی از ناترازی بودجه دولت با استفاده از منابع بانک مرکزی بوده است. بدهی دولت به بانک مرکزی در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و عمدتاً در قالب تنخواه‌گردان خزانه (موضوع ماده ۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰) از بانک مرکزی دریافت شده است.  سقف تنخواه‌گردان خزانه در سال  ۱۳۹۹نیز مشابه سال ۱۳۹۸ با استناد به ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از ۳ به ۵.۵ درصدِ بودجه عمومی دولت افزایش یافت. علاوه بر این برخی از عملیات ارزی دولت نیز از دو کانال منجر به افزایش پایه پولی گردید که عبارتند از:

۱- برداشت از منابع صندوق توسعه ملی: با توجه به عدم نقدشوندگی منابع ارزی صندوق توسعه ملی عملاً امکان وصول یا فروش این ارزها برای بانک مرکزی وجود نداشته و خرید این ارزها از صندوق توسعه ملی منجر به افزایش پایه پولی از مسیر افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی گردیده است.

۲- تخصیص ارز به قیمت ۴۲۰۰ برای واردات کالاهای اساسی: با توجه به عدم کفایت منابع ارزی حاصل از فروش نفت، تأمین بخشی از ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی از محل ذخایر ارزی بانک مرکزی صورت گرفته است. در صورتی که بانک مرکزی مکلف به تخصیص ذخایر نقدشونده خود به قیمت ۴۲۰۰ نبود و میتوانست این بخش از ارزها را به قیمت نیمایی عرضه کند، می‌توانست میزان بیشتری از پایه پولی افزایش یافته ناشی از خرید ارز صندوق توسعه ملی را کاهش دهد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    این که فاجعه س
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    ننگ به باعث و بانی دلار رانتی ۴۲۰۰
  • احمد IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    وقتی دولت توان ندارد افرادی که دلار 4200 تومانی گرفته اما کالایی وارد نکرده اند، برخورد کند چگونه می خواهد کشور را اداره کند؟
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    .........✅✅✅✅ عزیزان اگر در طول این سالیان بعد از انقلاب(42 سال) دولتها به فرمانها و سخنان رهبرهای انقلاب و جمهوری اسلامی در همه ابعاد(حضرت امام خمینی و امام خامنه ای رضوان الله علیهم) توجه میکردند و کامل اجراییشان میکردند به اذعان کارشناسان ارشد غربی و جهانی و حتی ایرانی در همه ابعاد ایران اسلامی از همه نظر حتی از کشورهای اتحادیه اروپا و امریکا بینهایت پیشرفته تر میشد و در دولتهای بعد از انقلاب دولت بنفش غرب پرست بیسابقه ترین نابودی و تخریب اقتصاد و فرهنگ و همه ابعاد دیگر فردی و اجتماعی زندگی احاد و اقشار جامعه را به عهده داشته میباشد.....راهکار برای انتخابات اینده قوه ی مجریه به عنوان مهمترین و اثرگزارترین انتخابات کشور : به صورت کامل و جامع و دقیق معیارهای رهبری برای انتخاب خادم حقیقی و واقعی ملت لحاظ و منظور و مدنظر قرار گیرد و به نزدیکترین شخص به ان معیارها رای داده بشود.......در کشور 2 راهکار بیشتر نداریم 1 یا خود رهبری مسولیت و مدیریت و فرماندهی همه چیز را به دست بگیرد که بهترین راهکار همین میباشد اما در این صورت منافقین و دشمنان داخلی و خارجی بهانه تراشی و نفاق افکنی مینمایند و 2 به کاندید و نامزد معیارهای منتخب مورد نظر رهبری رای بدهیم که این روش هم از بهترین روشهاست(از 2 روش اشاره شده)......تمام بدبختی کشور و ملت بعد از انقلاب به همین خاطر بود که عده ای از مردم به معیارهای رهبری توجهی ننمودند و عده ای هم که اصلا رای ندادند هر دوی اینها در صورت عدم توبه الی الابد با منافقین و مشرکین و کفار فی درک اسفل من النارند.......ان المنافقین فی درک اسفل من النار......✅✅✅✅...........
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    ان وقت یک عده مرغداری بی انصاف جوجه درست می کنند تا با ارز ۴۲۰۰ خوراک دام وارد کنند و بعد جوجه ها را سر به نیست می کنند و خوارک دام را با ارز بازار می فروشند.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    یک عده از سودجویان کالا را با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور کرده و مجددا صادر می کنند و ارز آزاد وارد می کنند یعنی دولت داره به تمام جهان یارانه پرداخت می کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس