سبقت از بوندسلیگا و لالیگا حتی به غلط

میانگین سنی سرمربیان لیگ برتری به طرز حیرت‌انگیزی از فصل پیش تا حالا کاهش پیدا کرده و از این حیث فوتبال ما نسبت به لیگ‌های معتبر اروپایی هم جوان‌تر شده است.

به گزارش مشرق، همواره از وجود یک چرخه ثابت و معیوب در فوتبال کشورمان و روی نیمکت‌ تیم‌های لیگ برتری گله داشتیم و به حضور یک سری مربی خارجی در تیم‌ها مشکوک بودیم.

اما اکنون با عملکرد خوب چند سرمربی جوان، ادامه ناکامی تعدادی از مربیان قدیمی‌تر و حضور نداشتن مربیان خارجی این فرصت نصیب نفرات جدیدی شده تا بتوانند توانایی خود را در بالاترین سطح فوتبال کشورمان بسنجند و خون تازه‌ای را به نیمکت‌های لیگ برتری تزریق کنند؛ حتی به غلط!

مقایسه‌ای میان سرمربیانی که در لیگ نوزدهم با ۱۶ تیم لیگ برتری فصل را شروع کردند و مربیانی که قرار است در لیگ بیستم این کار را انجام بدهند داشتیم و به یک نتیجه شگفت‌انگیز رسیدیم. اتفاقی که در تاریخ فوتبال کشورمان بی‌سابقه است.

سرمربیانی که لیگ نوزدهم را شروع کردند:

استراماچونی ۴۳ سال

گابریل کالدرون ۵۹ سال

دراگان اسکوچیچ ۵۱ سال

حسین فرکی ۶۲ سال

ابراهیم صادقی ۴۰ سال

فراز کمالوند ۴۲ سال

امیر قلعه نویی ۵۵ سال

جواد نکونام ۳۹ سال

عبدالله ویسی ۴۸ سال

مصطفی دنیزلی ۶۹ سال

رسول خطیبی ۴۰سال

رضا مهاجری ۵۴ سال

وینگو بگوویچ ۷۱سال

مهدی تارتار ۴۷ سال

یحیی گل محمدی ۴۸ سال

علیرضا منصوریان ۴۷ سال

بیشتر بخوانید:

جریمه باور نکردنی سرخابی‌ها و فدراسیون در ۱۰ سال اخیر

در این لیست جواد نکونام با ۳۹ سال جوان‌ترین مربی بود و وینگو بگوویچ با ۷۱ سال مسن‌ترین به حساب می‌آمد. ۶ سرمربی بالای نیم‌قرن سن داشتند و فقط سه سرمربی ۴۰ و کمتر از ۴۰ سال داشتند. میانگین سن مربیان در این دوره از مسابقات ۵۰.۹ سال بود. در ضمن به جز استراماچونی و کالدرون که تازه فوتبال ایران آمده بودند الباقی نفرات، ولو برای چند هفته سابقه نشستن روی نیمکت یک تیم لیگ برتری به عنوان سرمربی را داشتند.

حالا سری به لیگ بیستم بزنیم و ببینیم که چه کسانی قرار است روی نیمکت ۱۶ تیم حاضر بنشینند:

محمود فکری ۵۱ سال

یحیی گل‌محمدی ۴۹ سال

سیروس پورموسوی ۴۹ سال

عبدالله ویسی ۴۹ سال

ابراهیم صادقی ۴۱ سال

محمد ربیعی ۳۹ سال

محرم نویدکیا ۳۷ سال

جواد نکونام ۴۰ سال

رسول خطیبی ۴۱ سال

علیرضا منصوریان ۴۸ سال

وحید بیاتلو ۳۲ سال

وحید فاضلی ۳۸ سال

امیر قلعه نویی ۵۶ سال

مجتبی حسینی ۴۶ سال

مهدی رحمتی ۳۹ سال

رحمان رضایی ۴۵ سال

در این لیست جوان‌ترین سرمربی ۳۲ سال دارد و نسبت به فصل قبل هفت سال این خط، پایین آمده است. در سوی دیگر مسن‌ترین سرمربی ۵۶ سال دارد و از این حیث ۱۵ سال با کاهش سن روبرو بوده‌ایم. حالا فلاش بکی به جوان‌ترین سرمربی فصل قبل بزنیم و ببینیم در این فصل کجای کار است. جواد نکونام حالا در فصل پیش رو ششمین مربی جوان لیگ به شمار می‌رود. امیر قلعه‌نویی هم که حالا پیرترین مربی فصل خواهد بود در فصل پیش از این حیث در جایگاه پنجم قرار داشت.

اما از میانگین سنی چه خبر. با ۱۱۵ سال کاهش سن مواجهیم که باعث می‌شود معدل سنی مربیان از ۵۰.۹ به ۴۳.۷ سال کاهش پیدا کند. یعنی از ابتدای فصل قبل تا ابتدای این فصل میانگین سنی سرمربیان ۷.۲ سال کاهش پیدا کرده این فارغ از خوب یا بد بودنش شگفت‌انگیز است. در همین رابطه بررسی روی سرمربیان این فصل لیگ‌های انگلیس، آلمان و ایتالیا هم داشتیم. بازهم نتیجه خارق‌العاده بود. میانگین سن مربیان در این سه لیگ به ترتیب ۵۱.۷، ۴۸.۱ و ۵۰ سال است و لیگ برتر ما با فاصله از آنها هم جوان‌تر است.

در فصلی که از تاریخ ۱۰ آبان آغاز می‌شود شاهد حضور ۶ سرمربی هستیم که قرار است برای اولین بار در لیگ برتر سرمربیگری کنند. فصل پیش اوضاع چطور بود؟ ۲ سرمربی بودند که هر ۲ خارجی بودند و برای اولین بار بود به ایران می‌آمدند. هفت سرمربی هم مانند فصل قبل از ابتدا تیم دارند که از این بین فقط جواد نکونام و ابراهیم صادقی در تیم‌های قبلی خود مانده‌اند و پنج نفر دیگر با تیم‌های جدیدی فصل را شروع می‌کنند.

در لیگی که پیش رو داریم سرمربیان بالای نیم قرن فقط ۲ نفر هستند. محمود فکری با ۵۱ سال و امیر قلعه‌نویی با ۵۶ سال. فصل پیش را به یاد بیاورید؛ چهارنفر کاهش پیدا کرده‌اند و اصلا مانند فصل قبل ۶۰ ساله و یا بالاتر نداریم. در سوی دیگر ماجرا ۶ سرمربی ۴۰ سال به پایین داریم و از این حیث نیز سه نفر اضافه شده‌اند.

در پایان و برای جمع‌بندی باید بگوییم که این کاهش سن لزوما یک اتفاق خارق‌العاده می‌تواند نباشد. می‌دانیم و می‌دانید که یک سری از همین مربیان جوان طبق اصول و با روشی منطقی روی کار نیامده‌اند اما به هر حال فوتبال ما نیاز به حضور نفرات جدید و تفکرات جدید داشت. در این چند سال دیدیم که مربیان جوان چه بازدهی خوبی داشته‌اند و نتیجه گرفته‌اند. یک سری از مربیان مانند محمد ربیعی، وحید بیاتلو و ... فوتبالیست‌های بزرگی نبودند اما در عرصه مربیگری توفیقات خوبی را به دست آورده‌اند و حالا به لیگ برتر رسیده‌اند. البته که این سرمربیان جوان به حمایت مدیران و هواداران نیاز دارند تا بتوانند تفکرات خود را پیاده کنند. پس فعلا باید بابت جوان شدن نیمکت‌های لیگ برتری خوشحال باشیم؛ حتی به غلط!

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس