کد خبر 1128679
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
سعدالحریری نمایه

منابع گزارش دادند که سعد حریری پس از اعلام نامزدی خود برای نخست‌وزیری جدید لبنان رایزنی‌های خود با فراکسیون‌های پارلمانی را طی روزهای آینده آغاز می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الجمهوریه منابع اعلام کردند که «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل بر اساس ابتکار فرانسه نقشه راهی برای لبنان ترسیم کرده که دستاوردهای آن در یک سقف زمانی 6 ماهه محقق می‌شود و حریری از همه می‌خواهد در راستای تحقق این ابتکار گام برداشته و فرصت را از دست ندهند.

اطلاعات حاکی از آن است که رایزنی‌های حریری از ابتدای هفته آینده آغاز می‌شود و شامل دیدار با نمایندگان همه فراکسیون‌های پارلمانی است ضمن اینکه این تماس‌ها توسط شخص حریری و نیز نمایندگان وی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ریاض، سعد الحریری را به حذف سیاسی تهدید کرد

منابع آگاه در این زمینه گزارش دادند که رایزنی‌های سعد حریری به ویژه از فراکسیون جریان المستقبل و نخست‌وزیران سابق آغاز می‌شود تا باب تماس با سایر گروه‌ها نیز باز شده و ارتباط میان گروه‌هایی که از زمان انتخاب مصطفی ادیب برای نخست‌وزیری مکلف لبنان با یکدیگر قطع رابطه کرده بودند از سرگرفته شود.

به گفته منابع مذکور سعد حریری صراحتا نامزدی خود را اعلام نکرد بلکه گفت او باتوجه به اینکه نخست‌وزیر سابق لبنان و نیز رئیس یک جریان بزرگ در کشور بوده و یکی از مهم‌ترین فراکسیون‌های پارلمانی را در اختیار دارد یک نامزد طبیعی برای نخست‌وزیری آینده محسوب می‌شود.

منابع تاکید کردند که سعد حریری علاوه بر پاسخ در مورد اینکه آیا تعهد جدی نسبت به سازوکارهای اقتصادی و اصلاحات مشخص شده در ابتکار فرانسه وجود دارد یا خیر ، با توجه به مواضع قابل اعتراض برخی از طرف ها درباره مذاکرات با صندوق بین المللی پول و بحث خصوصی‌سازی واکنش ها را بررسی خواهد کرد. ​

این منابع اشاره کردند که حریری تمایل دارد برای جلوگیری از فروپاشی کشور ریاست دولت را بر عهده بگیرد؛ اما تصمیم نهایی وی برای به عهده گرفتن این مسئولیت وابسته به واکنش یک گروه دیگر است و سایر گروه‌ها و به ویژه حزب‌الله امتیازاتی می‌خواهند که البته نه برای خودشان بلکه برای منافع کشور است.

سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان پنجشنبه اعلام کرد برای ریاست دولت جدید که ماموریت آن مهار فروپاشی اقتصادی این کشور خواهد بود، نامزد شده است.

سعد حریری در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی MTV لبنان گفت: «من برای تشکیل دولت جدید نامزد هستم. من در را به روی تنها امید باقی مانده برای احیای لبنان نخواهم بست.»

لبنان با بدترین بحران اقتصادی خود طی چند دهه اخیر مواجه است و هنوز تحت تاثیر انفجار مهیبی است که چهارم اوت بندر بیروت را ویران کرد و موجب مرگ بیش از 200 نفر شد و هزاران زخمی بر جا گذاشت و خسارات شدیدی ایجاد کرد. میشل عون، رئیس جمهور لبنان قرار است ظرف یک هفته آینده پیش از انتصاب نخست وزیر جدید با پارلمان رایزنی کند.

نخست وزیر سابق لبنان پاییز گذشته در پی تظاهرات گسترده مردم که خواهان تجدید عمیق طبقه سیاسی متهم به بی کفایتی و فساد مالی، بودند مجبور به استعفا شده بود. دولت بعدی به نخست وزیری حسان دیاب نیز پس از انفجار بیروت استعفا کرد. جانشین وی مصطفی ادیب نیز ماه گذشته تنها چند هفته پس از انتصاب، به علت اختلاف بین احزاب در تشکیل دولت جدید، از نخست وزیری لبنان انصراف داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس