تحلیلگر لبنانی: ریاض، سعد الحریری را به حذف سیاسی تهدید کرد - کراپ‌شده

تحلیلگر و سردبیر روزنامه البناء لبنان فاش کرد که عربستان سعودی از طریق واسطه‌هایی به «سعد الحریری» پیام تهدید آمیزی فرستاده و گفته است اگر به «ادیب» در تشکیل کابینه کمک کند، از قدرت حذف خواهد شد.

به گزارش مشرق، «ناصر قندیل»، سردبیر روزنامه  لبنانی «البناء» اقدام پادشاه عربستان سعودی در حمله لفظی به حزب‌الله لبنان از تریبون سازمان ملل را «تحول بزرگ» دانست و گفت که ریاض به سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل لبنان پیام تهدیدآمیز ارسال کرده است.

قندیل شامگاه شنبه در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان گفت که تحول بزرگ از این جهت است که پادشاهی در سطح و مقام سلمان بن عبدالعزیز، آن هم از روی متن نوشته شده به حزب‌الله حمله می‌کند و اتهام‌هایی علیه این جنبش مطرح می‌کند.

قندیل در این برنامه به علت شکست «مصطفی ادیب»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در مأموریت محوله به او پرداخت و گفت  اطلاعاتی دارد که عربستان سعودی پیامی به سعد حریری ارسال کرده و او را تهدید به کنار گذاشتن از قدرت کرده است.

ادیب امروز بعد از گذشت نزدیک به چهل روز از انتخاب شدن به عنوان نخست‌وزیر مکلف، رسماً اعلام کرد که نمی‌تواند کابینه تشکیل دهد و کناره‌گیری  کرد. او دارای تابعیت فرانسه بود و حمایت رئیس جمهور فرانسه و سعد الحریری و سایر نخست‌وزیران سابق لبنان را داشت.

حریری طی این مدت به ادیب آزادی عمل کامل داده بود تا برای تشکیل کابینه مورد نظر، هر اقدامی که می‌خواهد انجام دهد از جمله اینکه مجبور شد به او اجازه دهد، وزیر دارایی را از بین شیعیان منتها مستقل از حزب‌الله و جنبش امل انتخاب کند.

سردبیر روزنامه البناء لبنان به المیادین گفت که «اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه عربستان سعودی از طریق نخست‌وزیران سابق به سعد الحریری اعلام کرده است که ریاض این آمادگی را دارد که میزبان نخست‌وزیران سابق، دار الفتوی لبنان و همچنین بهاء الحریری (برادر بزرگتر سعد) طی نشستی شود و در حضور پادشاه سعودی اعلام شود که او (سعد) صرفاً نماینده خود است [نه المستقبل و اهل سنت لبنان]».

قندیل گفت که عربستان سعودی در این پیام خود گفته است که این آمادگی را دارد که همه توانایی و امکانات خود را در اختیار بهاء قرار دهد و او را «رئیس» اعلام کند.

به گفته وی این تهدیدها بعد از آن صادر شده است که او خواسته فرآیند تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری ادیب را تسهیل کنند.

ناصر قندیل گفت که تهدید ریاض علیه سعد حریری این بود: «اگر او تشکیل دولت را تسهیل کند، آماده است او را [از زعامت و ریاست جریان المستقبل] برکنار کند».

به گفته این تحلیلگر لبنانی، اظهارات و مواضع رسانه‌های سعودی از جمله روزنامه‌های الشرق الاوسط و العربیه علیه حریری، خود دلیلی است بر اینکه موضع ریاض در قبال تشکیل دولت جدید و مواضع حریری در تضاد با مواضع آن‌ها بوده است.

اخیرا طرفداران سعد و بهاء در لبنان درگیر شده بودند و ارتش مجبور شده بود برای متفرق کردن آن‌ها وارد شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس