حال و هوای کربلای معلی در شب اربعین حسینی

امسال که توفیق پیاده‌روی اربعین نصیبمان نشد، می‌توان به گونه‌ای دیگر ارادت خود را به سالار شهیدان ابراز کرد.

به گزارش مشرق، هرچند زیارت اربعین امسال نشاط و شکوه سال‌های گذشته را نداشت، اما بی تردید معشوق بزرگ ما با گوش دل صدای قلبمان را از راه دور شنیده و جواب سلاممان را هم داده است. درست است که مسافت زیاد در سفر معنوی معنایی ندارد، اما نزدیک شدن به مضجع شریف اربابمان توفیقی انکار ناشدنی است و روزهای فراق را با یاد حضرت حسین طی می‌کنیم. امسال شاید بیش از سال‌های گذشته ارادتمان به ارباب را نشان دادیم. بی تابی امروز مردمِ جامانده، گویای این ادعاست. درباره زیارت اربعین و اربعین متفاوت امسال با حجت الاسلام و المسلمین تبریزی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفت‌وگو کردیم.

وی درباره اهمیت زیارت اربعین به خبرنگار ما گفت: کتاب کامل الزیارات اثر بسیار معتبری است. شاید در این کتاب چند صد صفحه ای، بیش از دو سوم کتاب در باب ثواب زیارت امام حسین (ع) نوشته شده و بقیه کتاب درباره ثواب زیارت دیگر معصومان است. اختصاص دو سوم کتاب به زیارت اباعبدالله (ع) نشان می‌دهد که درباره زیارت ایشان بیش از دیگر ائمه اطهار (ع) ثواب ذکر شده است.

این پژوهشگر دینی در ادامه به سابقه زیارت سیدالشهدا (ع) اشاره و اظهار کرد: پیشینه زیارت امام حسین (ع) به زمان حضرت آدم (ع) باز می‌گردد. در برخی روایت آمده است، حضرت آدم (ع) پس از هبوط از بهشت، حوا را گم کردند؛ در جست و جوی همسر افتادند و دوان دوان زمین را طی کردند؛ ایشان پیاده روی کردند و به سرزمین نینوا رسیدند؛ ناگهان زمین خوردند و پایشان زخمی شد. حضرت آدم (ع) خطاب به پروردگار عرض کردند، خدایا آیا گناهی مرتکب شدم که این بلا سرم آمدم. ندا آمد گناهی نکردی، اما اینجا سرزمین خاصی است؛ اینجا نوه خاتم انبیاء به شهادت می‌رسد. در ادامه جبرئیل ماجرای کربلا را شرح دادند و به این ترتیب جبرئیل نخستین روضه خوان اباعبدالله شد. این اتفاق برای دیگر پیامبران نیز به اشکال مختلف رخ داد. در برخی روایات هست که همه انبیا (ع) یک بار به زیارت امام حسین (ع) رفته اند. این‌ها همه نشان از اهمیت زیارت امام حسین (ع) دارد.

حجت الاسلام و المسلمین تبریزی درباره اهمیت پیاده روی در زیارت اربعین امام حسین (ع) بیان کرد: در کتب مختلف از جمله کامل الزیارت نقل شده است، هر قدمی که در راه حرم امام حسین بر می‌دارید، ثواب یک حج دارد. برخی روایات نقل می‌کنند، سوارِ‌ه ها نیز در این حرکت اجر می‌برند. در روایات داریم اگر کسی پای برهنه به زیارت اباعبدالله (ع) برود، اجر مضاعف می‌برد. در روایات داریم وقتی خاک آلود مشرف شوید، اجر مضاعف می‌برید. هرچه زیارتتان سخت‌تر باشد ثواب بیشتری کسب می‌کنید. اگر زیارت اربعین ثواب بیشتر دارد، به دلیل این است که سختی اش زیاد است. از مسافت پیاده روی تا نبود مکان مشخص برای استراحت و ... همه سختی‌های شیرین زیارت اباعبدالله (ع) در اربعین است که ثواب آن را زیاد می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در کتب معتبر، حدیثی با عنوان قاروره نقل کرده اند. در این حدیث ام سلمه می‌گوید، پیامبر اکرم (ص) مهمان من بود و برخلاف شب‌های دیگر آن شب خیلی زود از پیشم رفت. بعد از ساعتی ایشان آمدند دیدم اغبر (غبار آلود) و اشعث (پریشان) هستند. دیدم ایشان مشتشان را بسته اند. خطاب به رسول خدا عرض کردم، چه شده است. ایشان در پاسخم فرمودند، برادرم جبرئیل من را به سرزمین کربلا برد و ماجرای سید الشهدا (ع) را برایم تعریف کرد. سپس ایشان مشتشان را باز کردند و گفتند این خاک کربلاست. این را در شیشه‌ای بگذار و بدان هر موقع این خاک به رنگ خون در آمد، فرزندم حسین (ع) را به شهادت رساندند. ام سلمه نقل می‌کند یک سال دهم محرم غروب آفتاب دیدم، خاک رنگ خون گرفته است.

وی افزود: اصل اربعین تبلور محبت است. باید ببینیم امسال که دستمان از ضریح آقا کوتاه شده است، کجا می‌توانیم محبتمان به امام را نشان دهیم. ما در اربعین سال‌های گذشته خودمان را به امام نشان می‌دادیم. اربعین از فرصت‌های نشان دادن محبت است. سال های پیش خاک آلود نزد امام حسین (ع) می‌رسیدیم و خودنمایی می‌کردیم. در روایت است شخصی نزد امام باقر (ع) آمد. در حالی که پایش خاک آلود و زخمی بود. امام فرمودند برای چه اینگونه آمدی؟ عرض کرد به عشق شما آمدم. سپس امام باقر (ع) فرمودند هَلِ الدّینُ إلَّا الحُبُّ؟ آیا دین غیر از محبت است. همه دین همین محبت است.

حجت الاسلام و المسلمین تبریزی در پایان اضافه کرد: اگر همه دین محبت است، ما الان هم که راه کربلا بسته است، می‌توانیم دوست داشتنمان را ابراز کنیم. ببینیم امام حسین (ع) کجا دلش بیشتر می‌رود. امام حسین (ع) خدمت رسانی و دست کشیدن سر ایتام را خیلی دوست دارند. اگر سال های قبل موکبی در اربعین داشتیم، امروز موکب خدمت رسانی بزنیم. برای آن‌هایی که امام حسین (ع) را خوب نمی‌شناسند، در خیابان‌های شهر موکب خدمت رسانی و معرفی اباعبدالله (ع) بزنیم. اربعین نتوانستیم خودمان را به کربلا برسانیم؛ پس بدن هایمان را به سختی خدمت وادار کنیم و عاشقانه اربعینی کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    13 0
    السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام. وعلی الارواح التی حلت بفنائک.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    3 0
    السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام. وعلی الارواح التی حلت بفنائک.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس