زاکانی: ‌فرهنگ اداره کشور باید فرهنگ دفاع مقدس باشد

علیرضا زاکانی از تمامی رسانه‌های کشور خواست که در همفکری در مسیر پرداخت به مسائل کشور و بازتاب خروجی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس به‌منظور رویت عمومی و مشارکت اجتماعی» به این مرکز یاری رسانند.

به گزارش مشرق، نشست هم اندیشی مدیران مسئول مطبوعات و مدیران عامل خبرگزاری‌ها با علیرضا زاکانی، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۱۴مهر ۹۹ برگزار شد.

در این نشست محورهای تحولی مرکز پژوهش‌ها در دور جدید فعالیت، ارائه شد و مدیران رسانه‌ها پیشنهادات خود را در خصوص این رویکردها و نحوه ارتباط رسانه‌ها با مرکز، مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

زاکانی: ‌فرهنگ اداره کشور باید فرهنگ دفاع مقدس باشد

محمد صادق عبداللهی، مدیر روایط عمومی مرکز پژوهش‌ها، در آغاز نشست در شرح موضوع جلسه گفت: این جلسه نخستین جلسه از سلسله نشست‌های همفکری و هم‌اندیشی ریاست مرکز پژوهش‌ها با رسانه‌ها، نخبگان، تشکل‌ها و نهادهای مردمی و دانشجویی و احزاب کشور است که به صورت هفتگی برنامه‌ریزی شده و بناست هر هفته در خدمت یکی از گروه‌های مذکور باشیم تا از همه نظرات و ایده‌های موجود در کشور استفاده شود.

وی در خصوص رسانه‌های حاضر در نشست گفت: «جلسه حاضر در سطح مدیران مسئول و مدیران عامل تشکیل شده است و تلاش شده در جلسه، در خدمت همه سلایق موجود در فضای رسانه‌ای کشور باشیم. همچنین رسانه‌های دعوت شده تنها به عنوان نمایندگان رسانه‌ها دعوت شده‌اند و بنای مرکز پژوهش‌ها تعامل با تمامی رسانه‌هاست.»

در ادامه، زاکانی ضمن تشکر از حضور مدیران مسئول و تأکید بر لزوم ادامه این همکاری رویکردهای تحولی مرکز را به ترتیب زیر برشمارد:

۱. اشراب معارف اسلامی در قانون‌گذاری

۲. بهره‌مندی از نظام منسجم فکری برآمده از مکتب امام(ره) (برگرفته از نگاه اجتهادی امامین انقلاب اسلامی) در پژوهش و قانون‌گذاری،

۳. تحقق چشم‌انداز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (اقامه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) به منظور شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی

۴. تعمیق دانشی نظام تقنینی به‌وسیله جمع سپاری علمی با مراکز حوزوی و دانشگاهی و نخبگان کشور

۵. تعامل فعال و موثر با نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی به‌ویژه جبهه جهانی انقلاب اسلامی

۶. مسئله‌محوری پویا در حیطه ملی و محلی با هدف ارتقاء اثربخشی قانون‌گذاری و نظارت مجلس در حوزه‌های گلوگاهی،

۷. بهره‌مندی از رویکرد معماری و مهندسی نظام‌های کلان و تحلیل یکپارچه مولفه‌های کلیدی

۸. قانون‌گذاری و نظارت بر مبنای تحلیل داده‌ها و اطلاعات دقیق و معتبر،

۹. هوشمندسازی فرآیندهای سیاست‌پژوهی، قانون‌گذاری، اجرای‌سازی، پایش و نظارت،

۱۰. قانون‌گذاری و نظارت بر مدار حکمرانی مردمی با نقش‌آفرینی تعاملی عموم مردم

۱۱. هم‌آفرینی حاکمیتی با مشارکت فعال مسئولان کشور به‌ویژه نمایندگان مجلس

۱۲. همکاری فعال مرکز پژوهش‌ها برای تنظیم دستورکار برنامه‌محور کمیسیون‌ها و صحن مجلس

۱۳. تولید، انتشار، ترویج، گفتمان‌سازی و اجتماعی‌سازی محتواهای موثر متناسب با نیازهای تقنینی و نظارتی مجلس

۱۴. توسعه شایستگی‌ها و ارتقاء دانش شبکه همکاران

زاکانی همچنین بیان داشت: ۶ رویکرد کلی نیز برای مرکز پژوهش‌ها در نظر گرفته شده است که عبارتند از: حل گره زندگی مردم، ایجاد ثبات، تصحیح نظام توزیع ثروت به نفع مستضعفان، تأمین حداقل معیشت برای عموم مردم، مبارزه با فساد و کمک به تولید با برداشتن موانع تولید.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین از استخراج نظام مسائل کشور در مرکز پژوهش‌ها خبر داد و در خصوص مسائل اولویت دار گفت: «ما در قدم اولی که در مرکز پژوهش‌ها برداشتیم طی یک کار نخبگانی نظام مسائل کشور را احصا کردیم و بر اساس آن اولویت‌های هر کدام از کمیسیون‌های مجلس را پیشنهاد دادیم.

وی در خصوص جزئیات این اولویت‌ها گفت: محور اساسی پیشنهادات ما کرامت فرد و خانواده است که زیر مجموعه آن سه محور ۱. جهش تولید، ۲. بهسازی نظام‌های حاکمیتی و ۳. ارتقاء سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی قرار دارد و سپس جزئیات ریز این سه محور و اولویت‌ها در هر کدام ناظر به کمیسیون‌های مجلس احصاء شده و با جزئیات در قالب جزوه‌ای ۲۵۰ صفحه‌ای ارائه گردیده است.

زاکانی در انتهای صحبت‌های خود از تمامی رسانه‌های کشور خواست که در چهار مورد «احصاء و تکمیل نظام مسائل کشور»،‌ «همفکری در مسیر پرداخت به مسائل»،‌ «انتقاد عملکرد مرکز و خروجی‌های آن» و «انعکاس و بازتاب خروجی‌های مرکز به جهت رؤیت عمومی و مشارکت اجتماعی» به مرکز پژوهش‌های مجلس یاری رسانند.

در ادامه این نشست مدیران مسئول مطبوعات و رسانه‌ها نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در مورد رویکردهای تحولی و برنامه‌های مرکز ارائه دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    یک رویکرد مهم رو فراموش کردید و آن نوآوری هست. به نظر من تمامی محورها بایستی بر مبنای رسیدن به بالاترین سطح نوآوری باشد چون بنظر من کل شاکله شیعه ولایی در ایجاد بستری جهت ایجاد بالاترین سطح ممکن از نوآوری‌های بنیادین هست و البته توسعه ولایت محور جهت ایجاد زیرساختتارهای لازم جهت برآورده شدن این نوآوری های بنیادین هست. ضرورتا چنین رویکردی باعث عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت در بالاترین سطح ممکن خواهد گردید. رویکردهای مد نظر مرکز پژوهش ها تماما با این رویکرد محوری که ذکر کردم قبل اغنا هست.در این بین فرهیختگانی مطمئنا جذب خواهد شد که مکانیسم های را طراحی خواهند کرد که بصورت سیستمیک این رویکردها اهدافش تامین گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس