کشت و صنعت مغان

فردا، ۱۶ مهر جلسه هیات داوری سازمان خصوصی سازی در خصوص پرونده کشت و صنعت مغان برگزار می‌شود؛ آیا این هیات، احقاق حقوق عامه را در بازگرداندن مغان می‌داند یا نگه داشتن شرکت در دست سهامدار؟

به گزارش مشرق، هیات داوری سازمان خصوصی سازی در نیمه‌های اردیبهشت امسال، رأی به ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان داده بود؛ اما پس از ۶ روز، این هیات دستور داد که دادخواست ابطال واگذاری، استرداد شود و دلیل آن را عدم جمع بندی در جلسه دی ماه ۹۸ عنوان کرد. در ۲۷ اردیبهشت نیز نامه سازمان خصوصی سازی به هیات داوری مبنی بر تقاضای استرداد لایحه ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان صادر شد و در نهایت، هیات داوری در ۱۲ خرداد، با درخواست استرداد سازمان موافقت کرد و رأی به سقوط دعوی دادخواهان در خصوص واگذاری کشت و صنعت مغان را صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

نیکزاد: مردم درباره «کشت و صنعت مغان» انتظار عدالت دارند

پس از آن، از سوی سازمان خصوصی سازی، نامه تجدیدنظر خواهی به شعبه ۳۱ دادگاه حقوق عمومی برای ابطال رأی هیات داوری و اسقاط دعوی اولیه ارسال شد و در نیمه مرداد امسال بود که دادگاه با این نامه موافقت کرد و رأی اولیه هیات داوری، مبنی بر ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان، کأن لم یکن شد.

البته دو نماینده مجلس شورای اسلامی همان اردیبهشت ماه اعلام کردند که از سوی هیات دولت فشارهایی بر ابطال رأی هیات داوری وارد شده است. 

ببینید:

فیلم/ ریشه فساد در زمین‌های حاصل‌خیز مغان

اکنون حدود ۱۰ روز از سفر حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه برای پیگیری پرونده شرکت کشت، صنعت و دامداری مغان می‌گذرد. سفری که ۶ دستور رئیس دستگاه قضا را برای باز کردن گره‌های کور در این شرکت به دنبال داشته است. اولین جلسه هیات داوری سازمان خصوصی سازی درخصوص پرونده کشت و صنعت مغان، فردا، ۱۶ مهر برگزار می شود و اکنون سوال اینجاست که آیا باز هم دخالت‌هایی خارج از هیات داوری، قرار است بر تصمیم این هیات اثرگذار باشد؟ 

بیشتر بخوانید:

ماجرای عجیب‌ترین خصوصی‌سازی کشور +جزئیات

در این جلسه انتظار می‌رود هیات داوری نسبت به دستورات رئیسی در جلسه بررسی پرونده کشت و صنعت مغان که در سوم مهرماه در اردبیل برگزار شد، واکنش نشان دهد و برای اجرای این دستورات اقداماتی انجام دهد. 

رئیس قوه قضاییه پس از چند ساعت جلسه با مسئولان استانی و کشوری در خصوص کشت و صنعت مغان و بررسی این پرونده، دستور داد که اولا فهرست همه اراضی، اموال و دارایی‌های شرکت احصا و گزارش کارشناسی آن ارائه شود.

۶ دستور رئیسی برای بازگرداندن حقوق عامه در کشت و صنعت مغان

دستور دیگر رئیسی این بود که اموال و دارایی‌های شرکت به طور شفاف، کارشناسی و ارزش گذاری شود. او در سومین دستور وظیفه را به عهده هیات داوری می‌گذارد که به دور از فشارها و با در نظر گرفتن مصالح ملی و بیت المال، در خصوص تأیید یا ابطال قرارداد فعلی واگذاری براساس حق و عدل اظهار نظر کند.

سه دستور دیگر رئیسی ناظر بر پیوست تخصصی کشاورزی و امنیتی داشتن قرارداد جدید واگذاری شرکت، اظهارنظر نهایی هیات مستشاری دیوان محاسبات و نظارت موشکافانه سازمان بازرسی در اجرای این دستورات بود.

جلسه هیات داوری سازمان خصوصی سازی فردا، ۱۶ مهر تشکیل می‌شود و شاید یکی از مهمترین نکاتی که باید در همان ابتدا آن را مشخص کرد، مقدار اموال و دارایی‌های شرکت کشت و صنعت مغان به طور دقیق است. سوال دیگر این است که آیا هیات داوری می‌تواند با وجود فشارها، رأی به ابطال واگذاری بدهد؟ 

ارقام ناهمخوان و عجیب در کشت و صنعت مغان

براساس آنچه در سایت شرکت آمده است، شرکت کشت و صنعت مغان در سال ۵۳ و در سطحی معادل ۶۳ هزار هکتار تأسیس شده است. همچنین براساس تحقیقات صورت گرفته، در این اراضی نیم میلیون درخت میوه، ۱۷ روستا و مساحت زیادی کارخانجات قرار گرفته است که همه این‌ها تحت مالکیت خریدار شرکت است.

به طور کلی در سند مالکیت این شرکت نیز قید شده که بیش از ۶۳ هزار هکتار اراضی است که بیش از ۲۷ هزار هکتار از آن تحت اختیار شرکت بوده است. کارشناسان کشاورزی هم همین مقدار را مورد ارزیابی قرار داده اند و به ما بقی اراضی که داخل محدوده شرکت بوده، کاری نداشته اند!

از طرف دیگر سهامدار خصوصی شرکت کشت و صنعت مغان متعهد شده است که صرفا هزار و ۵۹۵ هکتار از اراضی را در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی قرار دهد و باقیمانده اراضی تحت تملک وی باقی ماند؛ بنابراین اراضی مورد اختلاف در قرارداد واگذاری معین نشده است.

تصویر زیر، وضعیت اراضی کشت و صنعت مغان را براساس گزارش سازمان خصوصی سازی نشان می‌دهد؛ اما بر این گزارش نیز می‌توان خلل‌هایی وارد کرد.

براساس این گزارش، مساحت کل زمین‌های متعلق به کشت و صنعت مغان پیش از واگذاری را ۶۷ هزار و ۷۶۴ هکتار عنوان می‌کند که از این مقدار ۱۹ هزار و ۶۰۰ هکتار به شرکت ملی کشت و صنعت پارس منتقل شده است. در سال ۹۷ هم سازمان خصوصی سازی ۲۷ هزار و ۴۲۱ هکتار از این اراضی به بخش خصوصی داده است. بخشی از این اراضی نیز براساس گزارش‌های نهادهای مختلف، به عشایر واگذار شده و بخشی دیگر نیز در اختیار پرسنل قراردادی و نهادهای نظامی قرار گرفته است. همچنین براساس این گزارش، ۱۶ هزار و ۱۹۷ هکتار از اراضی که قبل از واگذاری به بخش خصوصی در اختیار کشت و صنعت مغان بوده، توسط هیات‌های هفت نفره منتقل شده است! اما این انتقال به کجا صورت گرفته، معلوم نیست.

در حقیقت مقدار زمین‌ها و دارایی‌های شرکت کشت و صنعت مغان، پس از واگذاری به بخش خصوصی به صورت دقیق مشخص نیست و حالا شاید اولین کاری که در هیات داوری باید مورد بررسی قرار گیرد، مشخص شدن دقیق اراضی تحت اختیار شرکت خصوصی کشت و صنعت مغان باشد.

ابطالی که با فشارهای خارجی ناکام ماند

هیات داوری سازمان خصوصی سازی متشکل از پنج عضو حقیقی و دو عضو حقوقی است. اعضای حقیقی هیات داوری سازمان خصوصی سازی را حسن سلیمانی، هوشنگ نادریان، سیدابوالفضل فاطمی زاده، مسعود خوانساری و عبدالعلی میرکوهی تشکیل می‌دهند.

هوشنگ نادریان در دهه ۸۰ رئیس سازمان حسابرسی بوده است. سیدابوالفضل فاطمی زاده نیز، در همان دهه ۸۰ مسئولیت خزانه داری کل کشور را به عهده داشته و مسعود خوانساری با لیسانس مهندسی کشاورزی، اکنون رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران است. عبدالعلی میرکوهی هم زمانی معاون وزیر دادگستری بوده است.

اعضای حقیقی این هیات را غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی و بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران تشکیل می‌دهند. همین هیات داوری بود که یکبار رأی به ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان داده بود و فردا قرار است بار دیگر درباره این پرونده را بررسی کند. 

دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه هیات داوری این واگذاری را دوباره و به صورت شفاف و بدون توجه به فشارهای دولتی، بررسی کند، وظیفه این هیات را در احقاق حقوق عامه سخت‌تر می‌کند. اکنون انتظار آن می‌رود که بذر امیدی را که قوه قضاییه در دل مردم اردبیل کاشته، با عدالت محوری، رشد دهد و گزارش بررسی پرونده واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان را به مردم اعلام کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    6 1
    همه مردم مغان و اردبیل می دانند کشت وصنعت غارت شد توسط دولت خدمت گزار
  • DE ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    5 0
    کشت و صنعت مغان به مردم بازمی‌گردد؟ خدا کنه مردم هم به کشت و صنعت بر گردند خیلی ها شدند دلال دیگه کار و تولید نمیکنند البته منظورم اصلاح طلبها نیست ها اونها دلال شیتیل بگیر هستند.منظورم همین خرید و فروش معمولیست
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 0
    نقشه مختصات دار در مدت سه ساعت میشود تهیه کرد. به طور حتم بازرس و ناظر و قضاییه و داور و خصوصی سازی مقصراند. مدیریتش هم توسط یک اصلاحطلب تندرو بود
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    اصل 44 قانون اساسی باید اصلاح شود و متمم هایی به ان اضافه گردد متاسفانه این اصل بعد از انقلاب به بزرگترین اصل ضربه به کل قانون اساسی و بهانه بدست منافقین داده است تا به چپاول مردم و کشور بپردازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس