ژانگ جون

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد با انتقاد از نقض حقوق بشر و ساختار هدفمند تبعیض نژادی در ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی، خواستار لغو کامل و فوری اقدامات یکجانبه اجباری شد.

به گزارش مشرق، ژانگ جون روز دوشنبه در نشست عمومی کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: همه گیری کووید-۱۹ همچنان به شدت بر همه ملت‌ها به ویژه کشورهای در حال توسعه تاثیر می گذارد و  پاسخ و بهبود آن مستلزم همبستگی جهانی و همکاری بین‌المللی است.

وی با تاکید بر اینکه اعمال اقدامات یکجانبه اجباری، مغایر اهداف و اصول منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، چند جانبه گرایی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل است، ادامه داد: اقدامات یکجانبه اجباری تاثیر انکارناپذیری بر حقوق بشر دارد، زیرا مانع تحقق کامل توسعه اجتماعی و اقتصادی و مانع رفاه مردم در کشورهای آسیب دیده، به ویژه زنان، کودکان، سالخوردگان و افراد دارای معلولیت می‌شود.

نماینده چین در سازمان ملل متحد اضافه کرد: اقدامات اجباری یکجانبه حق سلامتی را تضعیف می‌کند زیرا دسترسی به داروها و فناوری‌های پزشکی، تجهیزات و ملزومات را افزایش می‌دهد. این امر به ویژه در زمینه همه‌گیری کووید-۱۹ موضوعیت دارد. مقامات ارشد سازمان ملل و جامعه بین‌الملل تاثیر منفی و سنگین این اقدامات را به رسمیت شناخته‌اند.

جون اظهار کرد: در همین راستا، ما از درخواست ۲۶ مارس ۲۰۲۰ دبیرکل سازمان ملل در مورد چشم‌پوشی از تحریم‌هایی که ظرفیت کشورها را برای پاسخ به بیماری کووید-۱۹ تضعیف می کند، و همچنین بیانیه کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۲۳ مارس در مورد لزوم تخفیف یا تعلیق تحریم‌های بخشی با توجه به تاثیرات ناتوان‌کننده آنها در بخش بهداشت و حقوق بشر استقبال می‌کنیم.  

وی یادآور شد: ما همچنین بار دیگر بیانیه گروه ۷۷ به اضافه چین را برای اتخاذ اقدامات فوری و موثر برای از بین بردن استفاده از اقدامات اقتصادی اجباری یکجانبه علیه کشورهای در حال توسعه و همچنین بیانیه جنبش عدم تعهد در مورد محکوم کردن اقدامات یکجانبه قهرآمیز و حذف آنها برای تامین اثربخشی پاسخ‌های ملی به بیماری همه‌گیر مورد تایید قرار می‌دهیم.

سفیر چین در سازمان ملل متحد با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی تحت عنوان "پاسخ جامع و هماهنگ به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، افزود: این قطعنامه به طور اکید از کشورها می‌خواهد از انتشار و اعمال اقدامات اقتصادی، مالی یا تجاری یکجانبه و مغایر با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل خودداری کنند.

جون اضافه کرد: ما بر فعالیت گزارشگر ویژه در مورد تاثیر منفی اقدامات یکجانبه اجباری بر بهره‌مندی از حقوق بشر، سایر رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر و ارگان‌های مربوط به معاهده حقوق بشر تاکید می‌کنیم و مشتاقانه منتظر توضیح بیشتر آنها در مورد این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و خواستار لغو کامل و فوری اقدامات یکجانبه اجباری هستیم تا از پاسخ کامل، موثر و کارآمد همه اعضای جامعه جهانی به کووید-۱۹ اطمینان یابیم. همبستگی جهانی و همکاری بین‌المللی، قوی‌ترین سلاح در مبارزه و غلبه بر کووید-۱۹ است.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنان خود به مرگ افرادی چون جورج فلوید سیاهپوست و تیراندازی به جیکوب بلیک در آمریکا اشاره کرد و گفت: تقریبا ۲۰ سال پس از تصویب اعلامیه و برنامه اقدام دوربان، افراد آسیب‌پذیر همچنان به دلیل نژادپرستی و بی‌رحمی پلیس رنج می‌برند یا جان خود را از دست می‌دهند.

جون افزود: چنین مواردی یادآور آن است که تبعیض نژادی مزمن و ریشه‌دار، خشونت پلیس و نابرابری اجتماعی هنوز وجود دارد. نرخ مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در اقلیت‌ها، به ویژه افراد آفریقایی تبار در برخی از کشورها به طور نامتناسبی بالا است.

وی ادامه داد: ما همچنین نگرانی عمیق خود را از وضعیت سلامتی مهاجران در مراکز نگهداری مهاجر در کشورهای خاص ابراز می‌کنیم که بیانگر شکل معاصر تبعیض‌نژادی است.

نماینده چین در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما از تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر "ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی آفریقایی‌ها و مردم آفریقایی‌تبار در برابر استفاده بیش از حد از زور و سایر نقض حقوق بشر توسط ماموران اجرای قانون" استقبال می‌کنیم و خواستار اجرای کامل آن هستیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس