گوسفند زنده، همراه همیشگی عید قربان، عروسی ها، ماه محرم و نذری ها و اکثر مراسم هایی که نیاز پخت غذا برای جمعیت زیادی هستند، است. با توجه به این که بعضی از دامداری های سودجو، گوسفند زنده خود را با تغذیه نامناسب مثل روزنامه و پلاستیک بزرگ می کنند، خرید از دامداری مناسب که به تغذیه و بهداشت گوسفندان خود اهمیت فراوانی می دهد، رضایت شما را جلب می کند.

یکی از رسم های سنتی و قدیمی ایرانی ها قربانی کردن است که بدون خرید گوسفند زنده امکان پذیر نیست!

همیشه افرادی را می بینیم که سر خیابان ها یک تکه پلاک کارت دستشان گرفته که روی آن گوسفند زنده نوشته شده است.

خوب حالا سوال این جاست که برای خرید گوسفند زنده که گوشت خوب و تازه داشته باشد، تغذیه ای مناسبی به او داده باشند، و وزن آن را زیادتر از آن چه هست به ما نفروشند واقعا باید به کجا مراجعه کنیم؟ دامداری ها، قصابی ها یا …؟

قبل از هر چیز برای خرید گوسفند زنده سلامت با گوشت تازه و لذیذ شناخت گوسفند سالم از مریض بسیار مهم و حیاتی است.

وقتی به محل فروش گوسفندان زنده می روید، اولین نکته ای که به آن باید توجه داشته باشید، بهداشت آن منطقه است؛ روشن است که بهداشت و پاکیزگی محیط زندگی این دام می تواند در سلامتی آن تاثیر به سزایی بگذارد.

مرحله دوم بررسی ویژگی های ظاهری دام است؛ بررسی دقیق ویژگی های ظاهری گوسفند، می تواند تا حد زیادی به خرید خوب شما کمک کند.

خب، کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا ببینید آیا بیماری خاصی در بدن آن به چشم می خورد یا خیر؟

اگر گوسفند زنده حالاتی شبیه حالت های سرماخوردگی مثل داشتن آبریزش های زیاد از بینی، داشتن عفونت، اشک چشم، اسهال و دل درد، ضعف بدنی و بی حالی، تحرک کم، سقط و از دست دادن بچه و.. داشته باشد این دام دچاری مریضی شده و بهتر است که از خرید آن اجتناب کنید.

گوسفند زنده سلامت، پر انرژی و پر جنب و جوش است؛ به راحتی بدون هیچ ضعف جسمی از این سو به آن سو می پرد و می دود که این مورد نشان از سلامت جسمانی گوسفند است و شما با یک نگاه گذرا می توانید پی به این موضوع ببرید.

یکی از نکات مهمی که باید یک قصاب و یا بک دامدار به آن توجه کند، این است که دقیقا خواسته های مشتری را متوجه شده و همان گوشت و گوسفند زنده ای که می خواهند را به آن ها بفروشد، بسیارند کسانی که به دنبال بهترین گوسفند با مناسب ترین قیمت می باشند.

انواع گوسفند زنده در ایران پرورش داده می شود که هر کدام مناسب عده ای خاص می باشد و با توجه به نیاز خود اقدام به خرید این دام می کنند.

برای مثال نیاز یک شخص روستایی که یک گوسفند شیرده میخواهد تا از شیر آن ماست و کره مورد نیاز خود را درست کند، با نیاز کسی که نوعی از گوسفند زنده را می خواهد که گوشتی باشد و گوشت فراوانی برای غذا به او بدهد، فرق بسیار دارد.

دامدار باید اطلاعات مناسبی از انواع گوسفند زنده و حتی از بز به مشتری بدهد که او بتواند با دید باز خرید خود را انجام بدهد.

فرض کنید، شخصی برای نذر خود قصد خرید گوسفند زنده کرده است، خوب مسلم است که او به  دنبال گوشت خوشمزه و لذیذی است که نذری او را خوش طعم کند، علاوه بر آن گوشتی باشد که زمان پخت نسبتا سریعی هم داشته باشد.

اگر به این فرد گوشت بز فروخته شود، کار این فرد با مشکل مواجه می شود؛ زیرا زمان پخت گوشت بز از گوشت گوسفند طولانی تر است و بعد از پخت نیز سفتی خاص خود را در غذا دارد.

بهترین نوع گوسفند زنده برای این فرد، بره یا گوسفند زنده سالم و جوانی است که گوشت خوب و لذیذ با زمان پخت کم داشته باشد.

نکته بعدی میزان گوشتی است که افراد می توانند از خرید یک دام زنده به دست بیاورند.

با توجه به این که دارای پوست، کله و پاچه و… است، ممکن است عده ای بر این باور باشند که خرید گوشت کیلویی برایشان به صرفه تر است.

اما خب نباید فراموش کرد که گوسفنده زنده ای که قصاب برای شما همان لحظه سر می برد و گوشتش را به شما تحویل می دهد، گوشت تازه ای دارد و شما دیگر نگران ماندگی آن گوشت نیستید.

علاوه بر این، با بررسی میزان گوشت گوسفند و استخوان های آن می توانید هنگام خرید مقدار گوشت گوسفند به دست آمده را حدس بزنید.

البته، قیمت گوسفند زنده به ویژه گوسفند در همه استان ها و همه شهر ها یکسان نیست.

از همه این ها که بگذریم، قیمت گوسفندی که علوفه بسیار خوبی خورده، یا اصلا به دل طبیعت و کوه رفته و از مراتع طبیعی تغذیه کرده، مسلما با گوسفندی که از کاغذ و روزنامه و مواد مضر تغذیه شده فرق چشم گیری دارد.

این روزها گوسفند زنده یکی از دام هایی به شمار می رود که خرید و فروش آن از دیگر انواع دام ها سبقت گرفته است. گوسفند را اگر بخواهیم با دیگر دام ها مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که دلایل زیادی باعث شده اند که این نوع دام بیش ترین تعداد معامله را به خود اختصاص داده باشد. اولین دلیل این امر آن است که گوسفند زنده جثه متوسطی دارد به عنوان مثال، عده ای هستند که به جای خریدن گوشت، می خواهند خودشان یک دام زنده بخرند و ذبح کنند. این کار علاوه بر این که گوشت مورد نیاز آن ها را تامین خواهد کرد، باعث می شود که آن ها از سایر محصولات دام نیز استفاده کنند. به عنوان مثال کسی که گوسفند ذبح می کند، علاوه بر این که گوشت مورد نیاز خود را تامین کرده است، محصولاتی مانند کله و پاچه ، پوست، جگر، قلوه، دل، سیرابی و غیره را نیز به دست خواهد آورد. گوسفند با داشتن جثه ای متوسط نسبت به دام های بزرگ تر مانند گاو و گوساله ذبح آسان تری دارد و همچنین با نیاز خانواده ها مطابقت بیش تری دارد، به خاطر این که مقدار گوشتی که از کشتن گاو یا گوساله به دست می آید خیلی بیش تر از نیاز خانواده ها است.


**این محتوا صرفا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس