چشم‌انداز ۱۴ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال آینده/ ذخایر ارزی ۱۲۱.۶ میلیارد دلاری ایران ۱۲.۷ میلیارد دلار شد؟

صندوق بین‌المللی پول با بررسی چشم‌انداز ۱۴ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در این سال با رشد ۴۱ میلیارد دلاری مواجه شود و نرخ تورم در این سال به ۳۰ درصد و رشد نقدینگی به ۳۰.۹ درصد برسد.

به گزارش مشرق، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی چشم‌انداز اقتصادی ۳۱ کشور منطقه از جمله ایران در سال ۲۰۲۱ پرداخته است.

* افزایش ۴۱ میلیارددلاری حجم اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۵ درصدی را تجربه کرده اما در سال ۲۰۲۱ اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و رشد ۳.۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

چرا تورم مهر ماه ۴۱ درصدی شد؟

با وجود تحریم‌های آمریکا، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران از رقم برآوردی ۶۱۰.۷ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۴۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ مواجه خواهد شد و به ۶۵۱.۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

* رشد ۳.۸ درصدی اقتصاد غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۱

بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۱ از رکود خارج خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۱ رشد ۳.۸ درصدی را تجربه خواهد کرد. برای این بخش در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۴.۵ درصد برآورد شده است.

بخش نفتی ایران در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۸.۵ درصدی داشته که پیش‌بینی شده است این رقم در سال ۲۰۲۱ به منفی ۱.۹ درصد برسد.

این نهاد بین‌المللی تولید نفت ایران در سال جاری را ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز برآورد کرده و پیش‌بینی نموده است در سال ۲۰۲۱ نیز تولید نفت ایران اندکی کاهش یابد و به ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز برسد.

* صادرات روزانه نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه در ۲۰۲۰

تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۰ ثابت باقی خواهد ماند و در رقم معادل ۵.۰۳ میلیون بشکه در روز نفت باقی می‌ماند، بر این اساس تولید گاز ایران بیش از دو برابر تولید نفت ایران در این سال خواهد بود.

رقم برآوردی صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی ۵۰۰ هزار بشکه در روز اعلام شده است که به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. اما صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۶۰ هزار بشکه در روز نفت بوده که پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۱ نیز همین رقم باقی بماند.

* نرخ تورم ایران در ۲۰۲۱ به ۳۰ درصد می رسد

بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ تورم ۳۰.۵ درصدی داشته و پیش‌بینی شده است این رقم در سال ۲۰۲۱ اندکی کاهش یابد و به ۳۰ درصد برسد.

* پیش‌بینی تجارت ۸۵.۷ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۲۱

صندوق بین‌المللی پول در ادامه گزارش خود صادرات ایران در سال جاری را ۵۲.۷ میلیارد دلار و واردات در این سال را ۵۶.۲ میلیارد دلار برآورد و پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۲۱ صادرات ایران به ۵۴.۸ میلیارد دلار و واردات به ۵۳.۲ میلیارد دلار برسد.

تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۰ به منفی ۳.۱ میلیارد دلار رسیده است. پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۱ تراز حساب‌های جاری ایران به مثبت ۲ میلیارد دلار برسد.

* ذخایر ارزی ۱۲۱.۶ میلیارد دلاری ایران ۱۲.۷ میلیارد دلار شد؟

این نهاد بین‌المللی که کل ذخایر ارز و طلای ایران را در پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۲۱.۶ میلیارد دلار اعلام کرده بود معتقد است ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۹ افت قابل توجه داشته و به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسیده و این رقم در پایان سال ۲۰۲۰ نیز بالغ بر ۸.۸ میلیارد دلار خواهد شد. 

پیش‌بینی شده است روند نزولی ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۲۱ متوقف شود و در پایان این سال حجم ذخایر ارز و طلای ایران به ۱۰.۵ میلیارد دلار برسد.

*رشد ۲۲.۸ درصدی نقدینگی در ایران

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد نقدینگی ایران در سال ۲۰۲۰ را ۲۲.۸ درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۳۰.۹ میلیارد دلار برسد.

برای دریافت متن گزارش صندوق بین المللی پول اینجا کلیک کنید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 1
    مشرق چرا منتشر نمی کنی که زمان جنگ که امریکا خودش در یک شب به جزیره مجنون 20 هزار گلوله توپ شلیک کرد و همه روزه زیر بمباران بودیم دلار یک ریال گران نشد با وجودی که نفت را بخاطر بمباران نمی توانستیم بفروشیم و یازیر 8 دلار می فروختیم گوشت از اول انقلاب تا پایان جنگ از 100 تومان یک تومن گرانتر نشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس