آمریکا منافع خود را به دولت افغانستان و طالبان ترجیح می‌دهد

مشاور امنیت ملی افغانستان با اشاره حل اختلافات در پیشبرد گفت‌وگوها بر اساس فقه و مذهب تاکید کرد کابل در صورت شکست مذاکرات دوحه آمادگی مقابله با هرگونه سناریویی را دارد.

به گزارش مشرق، «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که در صورت شکست گفت‌وگوهای صلح، دولت افغانستان آمادگی‌ هر سناریویی را دارد و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌است.

بیشتر بخوانید:

واکنش طالبان به درخواست میانجی‌گری آمریکا

آمریکا برای میانجی‌گری میان کابل و طالبان اعلام آمادگی کرد

محب در برنامه‌ تلویزیونی «مناظره‌ کابل» افزود که صلح از طریق گفت‌وگوها در اولویت دولت است و تمام تلاش‌ها برای موفقیت گفت‌وگوها متمرکز شده‌است.

مشاور امنیت ملی افغانستان تصریح کرد که اختلافات در پیشبرد گفت‌وگوها بر اساس فقه و مذهب حل شده است، اما در مورد دستورالعمل گفت‌وگوها که طالبان اصرار دارند مبنای آن توافق دوحه باشد، اختلاف باقی‌مانده است.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین دلایل حضور یانکی‌ها در منطقه چیست؟

محب تاکید کرد که دولت افغانستان نمی‌خواهد اختلافاتی که طالبان با خارجی‌ها دارد را در گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی وارد کند و نباید مبنای گفت‌وگوها توافق نامه‌ دوحه باشد.

این مقام دولتی افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ثبات سیاسی افغانستان در خطر است، گفت: ثبات سیاسی افغانستان توسط برخی کشورها که منافع خود را در تدوام جنگ در افغانستان می‌بینند تهدید می‌شود و نیز شبکه‌ها و حلقات و عناصری در داخل کشور که از ادامه جنگ نفع می‌برند به بی‌ثباتی سیاسی دامن می‌زنند.

محب یکی از دلایل‌ تدوام جنگ و خشونت در افغانستان را با وجود آغاز گفت‌وگوهای دولت با طالبان، عملی‌نشدن تعهداتی دانست که پاکستان به افغانستان داده‌است.

به گفته او، اسلام‌آباد به تعهداتش در رابطه با وادار کردن طالبان به کاهش خشونت‌ها عمل نکرده و هنوز این گروه حمایت‌های نظامی و مالی دریافت می‌کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که شواهدی وجود دارد که در حدود ۵۸۰ زندانی آزاد شده طالبان دوباره به میادین نبرد بازگشته‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، از رهبران سیاسی دولت افغانستان و طالبان خواسته تا به یک توافق صلح آمیز به توافق برسند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    مواظب باشند ، احتمالا مذاکرات طالبان با آمریکایی‌ها بیشتر در مورد فروش سلاح های آمریکایی بوده است که در پایگاههای آمریکا بوده و موقع عقب نشینی نظامیان به طالبان در ازای اجرای ماموریت های محوله تحویل داده می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس