اخبار ویژه روزنامه ها

اصلاح‌طلبانی که مدعی شده‌اند روحانی باید استعفا بدهد، اگر صداقت دارند، چرا برای انتخابات ۱۴۰۰ اشتیاق نشان می‌دهند؟

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

بی‌صداقتی اصلاح‌طلبان از ادعای استعفا تا خیز برای ۱۴۰۰

اصلاح‌طلبانی که مدعی شده‌اند روحانی باید استعفا بدهد، اگر صداقت دارند، چرا برای انتخابات ۱۴۰۰ اشتیاق نشان می‌دهند؟

روزنامه جوان با طرح پرسش فوق نوشت: اصلاح‌طلبان که اخیراً استعفاطلب شده‌اند، از رئیس‌جمهور می‌خواهند که «نه برای اعتراض بلکه برای گشایش کار» استعفا دهد. شاید به گمان ایشان در این فرصت سه صد روز و نیم باقی‌مانده از دوره دوازدهم، نمی‌شود کار کرد. دلایل‌شان معمولاً از این جنس است: ۱- رئیس‌جمهور قدرت کافی ندارد. ۲- قدرت دارد، اما نمی‌گذارند کار کند. ۳- برنامه و خلاقیت و ابتکار و تدبیر و قدرت هست، اما تحریم‌ها نمی‌گذارد و تحریم‌ها هم چاره مذاکره دارد، اما اجازه مذاکره نمی‌دهند و مواردی از این قبیل.

اگر آنها که قبلاً می‌گفتند «ما تضمین روحانی هستیم» (محمدرضا خاتمی) و الان حرف عوض کرده‌اند و می‌گویند «رئیس‌جمهور استعفا دهد» (عباس عبدی) واقعاً صادق هستند، باید صداقت خود را با برخی رفتارها تضمین کنند، از جمله: برای ۱۴۰۰ نامزدی معرفی نکنند. چون ساختار که به‌زعم ایشان همان است و آن رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ نیز نه قدرت دارد و نه آزادی عمل و نه کاخ سفید چیز دیگری شده است. اما به نظر می‌رسد با همین اوضاع سیاسی، بزرگ‌ترین دغدغه اصلاح‌طلبان نشستن روی صندلی ریاست‌جمهوری است. همین حالا اسامی عارف، جهانگیری، ستاری، هاشمی، معین و برخی دیگر را مطرح می‌کنند. برای چه پستی؟ پستی که نه قدرت دارد، نه می‌گذارند کار کند!

این یک راهکار ساده برای درک صداقت شما در پیشنهاد استعفا به رئیس‌جمهور است. نیازی به پیچیده‌کردن ندارد. اگر از رئیس‌جمهوری که تضمینش با شما بود، می‌خواهید استعفا بدهد، برای دور بعد کس دیگری را تضمین نکنید. از این منطقی‌تر و ساده‌تر نمی‌توان گفت.

ثانیاً تکلیف خود را با آمریکا روشن کنند.رئیس‌جمهوری که شما تضمین او بودید، بعداً تضمین خود را از جای دیگری گرفت (امضای کری تضمین است). البته برخی معتقدند «میان اصلاح‌طلبان و غرب، چیزی به نام ما و آن‌ها وجود ندارد، بلکه دو روح هستند در یک کالبد!» حالا اگر بگوییم به این شوری هم نیست، باید دید چگونه دولتی که آقای خاتمی درباره آن‌ها گفت ما تضمینش می‌کنیم، ناگهان تضمین‌شان شد کری؟! دو چیز که چیز سومی را تضمین کنند، باید قرابت‌های فراوان داشته باشند. این قرابت‌ها چیست؟ همان آرزوهای ترامپ برای ایران که گاهی می‌گوید «خواهان ایرانی ثروتمند و آزاد است»؟! اگر چنین نیست، صریحاً تکلیف خود را برای ۱۴۰۰ با آمریکا روشن کنید.

از طرفی آقای روحانی را که زمانی تضمین می‌کردید، اکنون می‌گوید: «آمریکا وحشی‌ترین کشور است» و ظریف وزیر امور خارجه را که بیشتر از روحانی پسند می‌کنید، در تازه‌ترین اظهارنظر خود خطاب به آمریکا گفت: «شما جنایتکاران علیه بشریت هستید و امروز ادعای حقوق بشر می‌کنید؟ شما ترسو و وحشی هستید.» شاید بگویید این‌ها از سر عصبانیت وضع برجام است و همین آقایان الان قهر و آشتی‌شان در پشت صحنه بر سر مذاکره است. این را از شما می‌توان پذیرفت و قبول کرد که شما همچنان بر سر پیمان قبلی خود با آمریکا هستید، مثل پشت صحنه آقایان! و دیگر انتظار نداشته باشیم که شما هم آمریکا و اروپا را وحشی و جنایتکار بنامید.

جوان همچنین از اصلاح‌طلبان پرسیده آیا برنامه اقتصادی مستقلی برای انتخابات دارند یا باز هم قرار نسخه مذاکره و التماس بپیچند؟!

اگر می‌خواستید روحانی استعفا دهد چرا سال ۹۶ مجدداً حمایت کردید!

یک نماینده مجلس ششم می‌گوید: روحانی اگر استعفا بدهد، به حق و به‌جاست.

روزنامه اجاره‌ای اعتماد (متعلق به الیاس حضرتی) که اخیرا «پیشنهاد کناره‌گیری به روحانی» را از قول عباس عبدی تیتر کرد، همین موضوع را به حسین انصاری‌راد عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم در میان گذاشته است. انصاری‌راد در این گفت‌وگو می‌گوید: آقای روحانی وعده‌های بسیاری داده‌ و آن وعده‌ها را در عرصه عمومی به‌ صورت پرشوری مطرح و مردم را امیدوار کرده ‌بود. شخصا به عنوان یک اصلاح‌طلب شعارهای حسن روحانی را اصلاح‌طلبانه می‌دانستم و در دوره اول و دوم هم از او حمایت کردم. گمان می‌کردم روحانی در مسیر همان شعارهای اصلاح‌طلبانه حرکت خواهد کرد. حقیقتا برگشت روحانی از شعارهای اصلاح‌طلبانه مردم را بسیار مأیوس و رفتار او اساس انتخابات را مخدوش کرد؛ به این معنا که مردم را از اینکه بتوان از طریق صندوق رای و انتخابات، کاری انجام داد، اصلاحی صورت داد و گشایشی ایجاد کرد، مأیوس کرد.

وی می‌افزاید: روحانی اگر نمی‌توانست شعارهایش را پیاده کند و شرایط انجام آنها فراهم نبود و موانعی وجود داشت که روحانی قادر به عبور از آنها نبود، حق این بود که همان ابتدا استعفا می‌کرد. در این شرایط هم امید و اراده مردم حفظ می‌شد و هم اعتبار حسن روحانی اما اینکه الان روحانی استعفا بدهد هم قابل تامل است. در واقع هر جا که جلوی ضرر را بگیریم، منفعت است. اگر روحانی استعفا بدهد، در اعتراض به اینکه موانعی وجود داشته که نتوانسته به شعارها عمل و مردم را امیدوار و خواست آنها را محقق کند، به ‌حق و بجاست.

انصاری راد همچنین گفته است: حاکمیت باید به رئیس‌جمهوری اختیار کامل بدهد که بر اساس آنچه کارشناسان به او یادآوری می‌کنند، سیاست خارجی و داخلی را پیش ببرد هم داخل کشور پاسخگوی عملکردش باشد و هم در مواجهه با جامعه‌جهانی و در سطح بین‌المللی بتواند بدون مانع ارتباط گرفته و مسائل کشور را حل‌وفصل کند.

  این سخنان انصاری‌راد غیرصادقانه ارزیابی می‌شود؛ و اینکه طیف متبوع وی در دوره موسوم به اصلاحات نیز به مدت ۸ سال دولت را در اختیار داشتند و از اختیارات رئیس‌جمهور و دولت با خبر بودند. آنها همچنین در دولت اول روحانی هم در مسند کار بودند و مجددا اختیارات را مشاهده کردند. بنابراین اگر واقعا اعتقاد داشتند رئیس‌جمهور اختیارات ندارد، نباید در انتخابات شرکت کرده و ادعا می‌کردند که تضمین وعده‌های روحانی هستند.

ثانیا اغلب مردم نه به خاطر شعارهای سیاسی اصلاح‌طلبان بلکه به خاطر وعده‌های اقتصادی و معیشتی روحانی به او رای دادند و برعکس شدن همین وعده‌ها موجب شد مردم از دولت و اصلاح‌طلبان ناراضی شوند. که اگر غیر از این بود، مردم باید در انتخابات مجلس به فهرست‌های چندگانه اصلاح‌طلبان رای بدهند نه اینکه سرلیست همه آنها همه آنها در تهران (آقای مجید انصاری) کلا ۶۷ هزار رای کسب کند. بنابراین نارضایتی مردم از خود اصلاح‌طلبان هم بود و نه فقط دولت.

نکته سوم این است که دولت علاوه بر اختیارات قانونی، برخی اختیارات مضاعف را هم از رهبری درخواست کرد که بسیاری از موارد اجابت هم شد؛ تا جایی که سعید لیلاز عضو شورای مرکزی کارگزاران تصریح کرد با این اختیاراتی که به دولت داده شده، اگر به چوب خشک هم داده می‌شد، تا به حال مشکلات اقتصادی حل شده بود.

اجمالا اینکه اصلاح‌طلبان هرگز با مردم صادق نبوده‌اند؛ چه آن موقع که وعده اصلاحات به مردم دادند اما برعکس عمل کردند و چه زمانی که مدعی خروج از حاکمیت و عبور از خاتمی شدند؛ چه در سال ۹۲ و ۹۶ که از روحانی به‌عنوان نامزد اجاره‌ای حمایت کردند و چه حالا که می‌گویند روحانی استعفا دهد. در واقع آنها می‌خواهند از این طریق، در حالی که کمتر از ۹ ماه به انتخابات مانده، مظلوم‌نمایی و از خود رفع تکلیف کنند.

صادرات نفت قبل از برجام به صفر نزدیک شد یا بعد از برجام؟!

سخنان آقای روحانی رئیس‌جمهور درباره تحریم‌ها و جنگ اقتصادی و شرایط قبل از برجام متناقض است.

روزنامه وطن امروز در حالی که از قول رئیس‌جمهور تیتر زده بود «قبل از من اوضاع بهتر بود»، نوشت: سخنان اخیر روحانی به گونه‌ای بود که اوضاع قبل از وی بهتر بوده است چنان که گفت در سال ۹۲ حداقل یک میلیون بشکه در روز نفت می‌فروختیم.

وی در حالی شرایط فروش نفت در دولت پیش از خود را مناسب و صرفا متاثر از تحریم و نه جنگ اقتصادی تصویر می‌کند که پس از برجام اظهارات آنها رنگ‌وبویی دیگر داشت و معتقد بودند اگر برجام نبود، فروش نفت ایران به صفر می‌رسید. حالا مشخص نیست چرا با وجود برجام شرایط به مراتب بدتر شده است؟ حسن روحانی ۱۶ فروردین‌ ۹۵ گفته بود: «اگر دولت راه گذشته را ادامه می‌داد، امروز صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید و نفت ایران در صحنه انرژی از بین می‌رفت». اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم. روحانی آن زمان وضعیت کشور در دوران تشدید تحریم‌ها را به «مریض در حال مرگی» تشبیه کرد که از عمل جراحی سالم بیرون آمده اما عده‌ای می‌خواهند به جای بخیه ایراد بگیرند. این گزاره که اگر برجام نبود، فروش نفت نزدیک به صفر می‌رسید چندی بعد توسط وزیر امور خارجه دولت روحانی هم مطرح شد. اساسا گزاره و ادبیات غالب دولت روحانی برای تصاحب قدرت هم همین موضوع افزایش فروش نفت و باز کردن مسیرهای صادرات نفت بود. محمدجواد ظریف ۲۳ خرداد ۹۵ اظهار داشت: طبق شرایط گذشته اگر تحریم‌های نفتی ایران افزایش پیدا می‌کرد، امروز جمهوری اسلامی فروش نفتش به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر می‌رسید.

با این تفاسیر پیش از هر اتفاقی حسن روحانی باید درباره این تضاد پاسخگو باشد؛ دولت قبل شرایط خوبی در فروش نفت داشت یا اینکه شرایط به ‌گونه‌ای بود که فروش نفت در حال رسیدن به صفر بود؟ واقعیت اینجاست که تحریم‌های ابتدای دهه ۹۰ بسیار سنگین‌تر از شرایط کنونی بود به طوری که در کنار تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپایی هم بر ما اعمال شده بود اما در آن شرایط هم دولت قبل عملکرد بهتری نسبت به دولت فعلی داشت. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هیچ‌گاه سایه تحریم نفتی از روی ایران برداشته نشده است. حتی در زمان برجام هم آمریکایی‌ها دست از تحریم ایران برنداشتند، بلکه به دولت اجازه دادند زمان طلایی تغییرات و اصلاحات اساسی در اقتصاد را از دست بدهد و در سایه خام‌فروشی به خواب فرو رود که مرحله دوم تحریم‌های آنها با تاثیرگذاری بیشتری اجرایی شود.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود، صرفا تحریم‌های کنونی را مصداق جنگ اقتصادی عنوان کرد. این در حالی است که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، صرفا تحریم‌های قبلی علیه کشور بازگشت. به عبارت دیگر تحریم‌های فعلی، همان تحریم‌هایی است که در دوره قبلی به کشور تحمیل شده و اکنون صرفا برای دومین بار اجرا شده است. در واقع حسن روحانی سعی دارد با القای این گزاره که «تحریم‌های فعلی به مراتب سنگین‌تر از تحریم‌های دور گذشته است»، ناکارآمدی دولت خود را متوجه عامل بیرونی کرده و وضعیت را توجیه کند.

وطن امروز در عین حال از دولت خواسته بررسی کند که راه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی چگونه به واسطه همکاری با FATF و... لو رفته است.

کرباسچی: مردم منتظر کار دولتند نه دعوای اختیارات

دبیرکل کارگزاران می‌گوید: نباید ادعای کمبود اختیارات بهانه دست مدیران برای کار نکردن بدهد.

غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره ادعای اختیار نداشتن دولت و رئیس‌جمهور که بعضاً از سوی محافل اصلاح‌طلب مطرح می‌شود اظهار داشت: حرف‌های یک نفر در مصاحبه‌ای کوتاه یا نوشته ژورنالیستی زیاد مفید نیست؛ گاهی هم باعث دامن زدن به جنجال‌های بی‌حاصل و دعواهای حاشیه‌ساز می‌شود. کشور نیاز به کار و تلاش دارد تا زندگی مردم را راه بیندازند. این کار که هر روز سر اختیارات ریاست‌جمهور و سایر قوا و نهادها جدال بی‌حاصل شود، دردی را دوا نمی‌کند و با این کار مشکلی حل نمی‌شود.

وی می‌افزاید: به نظر من در گذشته با همین شرایط و اختیارات در کشور موفقیت‌هایی بوده و خیلی کارها انجام گرفته است. دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی با همین شرایط با همه نهادها و کانون‌های تصمیم‌گیری و با رهبری کار کرده‌اند. وقتی هم مشکلاتی پیش می‌آمد بالاخره به شکلی آن را حل و فصل و اداره می‌کردند. بحث‌های حاشیه‌ساز در این شرایط و با این گرفتاری‌هایی که مردم دارند کارساز نیست. اینها عموماً حاشیه‌سازی است و ذهن‌ها را منحرف می‌کند؛ تمام دعوا سر این است که این پست را بگیریم، آن پست را نگیریم، اینجا را بدهیم دست این گروه و آنجا را بدهیم دست آن گروه! اینها مسائلی را از کشور حل نمی‌کند. اگر قرار باشد در اختیارات رئیس‌جمهوری و قانون تغییراتی داده شود، نیاز به مطالعه و بررسی دارد؛ نه در مصاحبه‌ای سیاسی درست می‌شود و نه با نطق.

وی در پاسخ به این سؤال که میزان اختیارات رئیس‌جمهوری در چه حوزه‌هایی به کشور آسیب زده و باعث ناکارآمد دانستن این نهاد شده است؟ به عنوان مثال اختیاراتی که رئیس جمهوری در مدیریت صدا و سیما دارد تأثیری روی عملکرد او گذاشته است؟ گفت: رئیس‌جمهور می‌خواهد در صدا و سیما چه کار بکند؟! رئیس‌جمهور آنجا دو نماینده دارد. این نماینده‌ها آنجا بایستند اگر حرفی دارند بزنند. رئیس‌جمهور بودجه‌ها و امکاناتی را در اختیار صدا و سیما قرار می‌دهد؛ رئیس صدا و سیما در ]جلسات هیئت[ دولت حضور دارد. اگر فکر می‌کند صدا و سیما درست کار نمی‌کند یا نماینده‌هایش آنجا کارشان را انجام نداده‌اند، خب نیاز به وقت گذاشتن و ایجاد هماهنگی و کار است. این طور نیست که رئیس‌جمهور اختیارات نداشته باشد؛ باید دید به چه دلیلی از اختیارات‌شان استفاده نمی‌کنند. وانگهی اگر معتقدیم که باید تنوع بیشتری باشد و بخش‌های خصوصی یا غیرحکومتی کانال‌ها و شبکه‌های بیشتری داشته باشند که مشکل بیشتر می‌شود. مگر الان دولت با مطبوعات و فضای مجازی کم مشکل دارد؟ اگر اظهارنظر و اطلاع‌رسانی، ‌باز و بدون محدودیت باشد کار سخت‌تر می‌شود.

کرباسچی افزود: از این گذشته الان نگاه کنید خیلی از گرفتاری‌ها و مشکلات از صحبت‌ها و اظهارنظرهای رئیس‌جمهور و وزرا در همین صدا و سیما آغاز می‌شود. گرفتاری از برخوردهای نسنجیده و حرف‌های بی‌پشتوانه و زاید هم کم نیست. نیروهای کارآمد باید بتوانند کشور را اداره کنند.

وی تصریح کرد: جوسازی در جامعه و مدام فکر و ذهن مردم را به این‌ور و آن‌ور کشاندن، دردی را دوا نمی‌کند. این کار فقط بهانه‌ای دست مدیرانی می‌دهد که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کار کنند که بگویند قانون کم بوده است و اختیارات نداشتیم. وی همچنین در پاسخ این سؤال خبرنگار انصاف‌نیوز که «آیا اختیارات رئیس‌جمهوری می‌تواند تأثیری روی استقبال مردم از انتخابات ۱۴۰۰ بگذارد؟» گفت: میزان استقبال از انتخابات به شرایط کلی کشور مربوط است. مردم با یک امیدی آمدند رأی دادند و توقع داشتند یک سری کارهایی انجام بشود ولی انجام نشده است؛ طبیعی است که دلسرد شوند. اگر بنا باشد انتخاباتی باشد، باید دید که چگونه می‌توان مردم را دلگرم کرد. به نظر من مردم خیلی به این توجه نمی‌کنند که رئیس‌جمهور چقدر اختیار دارد یا ندارد که برویم در انتخابات شرکت کنیم یا نه؛ مردم گرفتارند و دنبال حل مشکلات زندگی روزمره‌شان هستند. باید امیدوار باشند که در صورت شرکت در انتخابات شرایط به نفع‌شان می‌شود و وضعیت بهتری برای زندگی‌شان تأمین می‌شود. هرچقدر مردم کار و تلاش مفید از مسئولان ببینند و صداقت و کارآمدی بیشتری احساس کنند خب امیدوار می‌شوند؛ ولی می‌بینید که اینها کیمیا شده است.

ایران

سفر سفیر انگلیس به یزد گردشگری است

خبر اول اینکه،  رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد در واکنش به برخی انتقادها و اعتراض‌ها نسبت به سفر سفیران انگلیس و دانمارک به استان یزد تأکید کرد سفر سفیران انگلیس و دانمارک به این استان کاملاً گردشگری است و بدون دعوت مقامات رسمی صورت می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، حمیدرضا سالک گفت: سفیران کشورهای خارجی در ایام تعطیلات خواستار سفر به مناطق مختلف کشور هستند و این یک مسأله طبیعی به شمار می‌آید. سفر سفیر انگلیس و دانمارک به یزد نیز در این چارچوب بوده و به هیچ عنوان سفر رسمی نیست و به دعوت مقامی صورت نگرفته است.

وی افزود: سفیران درخواست سفر به مناطق مختلف را به وزارت خارجه اعلام می‌کنند و این وزارت نیز نظر خود را اعلام می‌کند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، سفر نیز بی مانع است. به گفته وی سفر سفیر انگلیس و دانمارک به یزد از چند روز پیش درخواست شده و ما این مسأله را به اطلاع مسئولان استان رسانده بودیم.

سالک افزود: آنها به همراه همسران خود به استان یزد سفر می‌کنند و در این سفر نیز راهنمای گردشگر همراه‌شان خواهد بود و اماکن گردشگری را به آنان معرفی می‌کند. با توجه به اینکه یزد در سال ۲۰۱۷ به عنوان شهر جهانی معرفی شده است سفیران و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی تمایل دارند از این شهر بازدید کنند. گفتنی است چند تشکل دانشجویی و امام جمعه موقت میبد در بیانیه‌هایی نسبت به سفر سفیر انگلیس اعتراض کرده اند.

تخریب دو خانه روستایی بر اثر برخورد خمپاره جنگ قره باغ

خبر دیگر اینکه، فرماندار شهرستان خداآفرین از تخریب دو واحد مسکونی بر اثر اصابت خمپاره به روستایی در این شهرستان خبر داد. وی از جراحت بسیار جزئی یک کودک شش ساله در این حادثه خبر داد و گفت: این کودک به مرکز درمانی منتقل شد و می‌توان گفت خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشته است.

علی امیری‌راد در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: به دنبال درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ساعت ۱۲ ظهر پنجشنبه، پنج  گلوله کاتیوشا به روستای «پرویزخانلو» در شهرستان «خداآفرین» اصابت کرد.

امیری‌راد در پایان سخنانش با اشاره به اینکه جزئیات حادثه به استانداری، معاونت سیاسی امنیتی استاندار و شورای تأمین استان اطلاع داده شده است، گفت: فرمانده تیپ مرند، ارتش و سپاه در منطقه حضور دارند و در حال بررسی هستند.

کرونا نتیجه گناهان خود ماست

شنیدیم که، حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: باورم این است که این کرونا، بلای خدا و نتیجه گناهان خود ماست. از این‌رو در این روزها و شب‌ها باید به این فکر کنیم چه کرده‌ایم که حرم امام حسین(ع) در ایام اربعین به روی ما بسته شده است؟

به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و در جمع عزاداران حسینی گفت: اگر ما بخواهیم به افراد بی‌اعتنای به دین و شرع، رأی دهیم قطعاً در پیشگاه خداوند مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم. دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به اهمیت انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: سپردن مسئولیت‌های مهم به افراد در انتخابات به ما سپرده شده است و باید از خود سؤال کنیم که آیا در واگذاری امانت‌های مختلف به افراد دقت لازم را داشته و داریم یا خیر.

وی با توصیه به اینکه انسان اجازه هر نوع به دست آوردن و مصرف را در دنیا ندارد، اضافه کرد: می‌بینیم که امروز «رِبا» دنیا را به لجنزار تبدیل کرده و روز به روز فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند که البته همه اینها به دلیل عدم توجه بشر به دستورات الهی یعنی تجاوز نکردن از حقوق خود و عدم تجاوز به حقوق دیگران است.

نگرانی عارف از وضعیت فعالان مدنی در زندان

 دست آخر اینکه،  رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه همه ارکان حاکمیت باید خود را ملزم به رعایت حقوق شهروندی بدانند، تأکید کرد: برخی اخباری که از وخامت وضعیت جسمانی فعالان مدنی که در زندان به سر می‌برند بویژه زنان زندانی شنیده می‌شود، نگران‌کننده است و درخواست من از مسئولان این است که اجازه ندهند با برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان مدنی حقوق شهروندی آنان نادیده گرفته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از امیدنامه، محمدرضا عارف در نشست مشترک هیأت مدیره بنیاد امید ایرانیان با رؤسای استانی این بنیاد که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، بابیان اینکه توجه و رعایت حقوق شهروندی از دغدغه‌های جدی اعضای بنیاد امید ایرانیان است، خاطرنشان کرد: همه ارکان حاکمیت باید خود را ملزم به رعایت حقوق شهروندی بدانند و این موضوع تنها در شعار کفایت نمی‌کند باید در عمل حق‌وحقوق آحاد شهروندان محترم دانسته شود البته که قوه قضائیه به عنوان نهادی که صیانت از حقوق شهروندی از وظایف ذاتی آن است باید بیش از دیگر نهادها در پاسداری از حقوق شهروندی پیشتاز باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین راه پایان دادن به منازعات سیاسی در کشور را گفت‌وگوی ملی با همه جریان‌های سیاسی و نهادهای داخل نظام در چارچوب قانون اساسی دانست و بر ضرورت رسیدن به حکمرانی خوب با استفاده از جذب نخبگان و فرهیختگان کشور بویژه جوانان تأکید کرد.
 

خراسان

ضرب الاجل دولت برای بستن راه های جعل مدرک دانشگاهی

بر اساس پیشنهاد برخی مسئولان اجرایی که در هفته های گذشته به تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور نیز رسیده و به وزارت علوم ابلاغ شده، قرار است به منظور جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی و ارائه آن به دستگاه های مختلف، سامانه ای برای تجمیع مدارک تحصیلی کلیه موسسات آموزش عالی کشور و مدارک هم تراز ایجاد و امکان اصالت سنجی تحصیلات اشخاص متقاضی، توسط ادارات و سازمان های دولتی و حتی غیردولتی فراهم شود تا نیازی به ارائه کپی یا اصل کاغذی این مدارک نباشد.

آغاز یک دردسر جدید برای مراجعان به ادارات دولتی

طبق بخشنامه روزهای اخیر یک مسئول مهم دولتی به همه سازمان ها و ادارات اجرایی، به مدیران مربوط تاکید شده، با عنایت به قانون الزام تخصیص شماره ملی به کلیه اتباع ایرانی مصوب سال ۱۳۷۶ و آیین نامه آن، کلیه اشخاص حقیقی ملزم به اطلاع رسانی تغییر آدرس محل سکونت خود هستند و در صورت به روز نبودن آدرس، ادارات تکلیفی به ارائه خدمات به شهروندان ندارند و مسئولیت هرگونه خلل در ارائه خدمات به علت این موضوع، بر عهده فرد متقاضی خواهد بود.

آرمان

تولد ۴۶ سالگی فردوسی‌پور با کیک ۹۰

تولد ۴۶ سالگی عادل فردوسی‌پور در حاشیه تمرین تیم رسانه ورزش برگزار شد. عادل فردوسی‌پور مجری و گزارشگر فوتبال که مدتی است از دنیای فوتبال فاصله گرفته است، ۱۱ مهر ۴۶ ساله شد. در حاشیه تمرین تیم رسانه ورزش برای فردوسی‌پور تولدی تدارک دیدند و مجری برنامه ۹۰ هم طبق معمول با پیراهن لیورپول در این مراسم شرکت کرد.

حاج‌قاسم به کدام زن لقب «چریک پیر» داد؟

مرحومه «حاجیه زهرا اسدی» یکی از شیرزنان استان کرمان و شهر خانوک زرند است که در طول جنگ تحمیلی در پشت جبهه‌ها کارهای بزرگی انجام داده و حاج‌قاسم به وی لقب «چریک پیر» را داده است. مرحومه «حاجیه زهرا اسدی» معروف به «چریک پیر» یکی از شیرزنان استان کرمان و شهر خانوک زرند است که در طول جنگ تحمیلی در پشت جبهه‌ها کارهای بزرگی انجام داده است و در طول این سال‌ها یار و یاور رزمندگان بوده است. این شیرزنان در سیل سال گذشته نیز با پخت نان به یاری سیل‌زدگان شتافتند. حاجیه زهرا اسدی مادر «شهید محمدجواد»، «جانباز علی و آزاده سلمان زادخوش»، مادربزرگ «شهیدان جابر و مهدی مهدوی» و همچنین «مادرخانم شهید محمد اسدی» است.

۱۹ هزار کارگر آمازون کرونا گرفتند

شرکت آمازون به تازگی اطلاعات جدیدی درباره تعداد کارگرانی که تست کووید ۱۹ آنها مثبت شده، منتشر کرده است. البته شرکت‌های بزرگ آمریکایی به طور معمول این نوع اطلاعات را منتشر نمی‌کنند. به گفته این شرکت فناوری در بازه یک مارس تا ۱۹ سپتامبر، بین یک میلیون و ۳۷۲ هزار کارگر که در انبارها یا برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای Whole Foods کار می‌کنند، ۱۹ هزار و ۸۱۶ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. البته آمازون از مدت‌ها قبل با شیوع کووید ۱۹ در انبارهای خود دست‌وپنجه نرم می‌کند. این حالی است که از ماه مارس تاکنون بیماری مذکور حداقل در ۹ انبار آمازون در آمریکا شیوع یافته است.

ماجرای عجیب خودروی مریم امیرجلالی

مریم امیرجلالی در بخشی از گفت‌وگو با برنامه اینترنتی گفته است: «من قبل از اینکه بازیگر شوم، قبل از اینکه به محیط هنر بیایم، قبل از انقلاب - حمل بر خودستایی نشود- که هیچ‌کس نمی‌فهمید ماشین شاسی‌بلند یعنی چی، داشتم. بی‌ام‌و ۲۰۰۲، ۳۲۰ و ۵۱۸ هم داشتم.» صحبت‌های خانم بازیگر ۷۲ ساله در حالی مطرح شده است که وی چندی پیش در گفت‌وگو با برنامه «چهل‌تیکه» گفته بود فرزندانش در خارج از کشور هستند و با اینکه دلش برای آن‌ها تنگ شده، ولی پول بلیت ندارد که برود و آن‌ها را ببیند. برخی کاربران نیز با اشاره به این صحبت‌ها، سخنان امیرجلالی را عجیب توصیف کرده‌اند.

ابتلای ۲ نماینده دیگر به کرونا

نمایندگان مردم میاندوآب و یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در این رابطه‌ نتیجه تست کرونای مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس که ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس را نیز بر عهده دارد و همچنین عزت‌ا... اکبری‌تالارپشتی نماینده تهران و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مثبت اعلام شده است.

قراردادی عجیب در فدراسیون اتومبیلرانی

در پایان دوره ریاست محمود صیدانلو بر فدراسیون اتومبیلرانی، یکی از شرکت‌های تبلیعاتی بدون طی شدن مراحل قانونی و تنها با ۲۴ میلیون تومان چک ضمانت جهت پرداخت حق سهم فدراسیون، طی قراردادی ۱۶ صفحه‌ای به‌علاوه یک الحاقیه به مدت سه سال صاحب امتیاز انحصاری تبلیغات فدراسیون شده است.پس از درخواست مسئولان جدید فدراسیون برای گنجاندن تبصره جدید در قرارداد با هدف حفاظت از منافع فدراسیون به عنوان بیت‌المال، این شرکت تبلیغاتی ضمن مخالفت با درخواست فدراسیون، اقدام به شکایت از فدراسیون اتومبیلرانی کرده و خواستار دریافت غرامت شده‌اند.

تجمع در تبریز در حمایت از آذربایجان

تجمع عصر پنجشنبه در میدان نماز تبریز با تدبیر پلیس پایان یافت. معاون سیاسی- امنیتی استانداری آذربایجان‌شرقی در این باره گفت: فراخوانی جهت تجمع در فضای مجازی برای حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان منتشر شده بود که این تجمع با تدبیر پلیس مدیریت و تجمع کنندگان متفرق شده‌اند. وی افزود: تجمع به شکل مسالمت‌آمیز در میدان نماز تبریز برای ساعتی برگزار و تمام شده است. وی اضافه کرد: بدیهی است که هرگونه موضع‌گیری در خصوص سیاست خارجی و مناقشه قره‌باغ در حیطه اختیارات دستگاه دیپلماسی است.

تولید واکسن ایرانی آنفلوآنزا

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مورد تولید واکسن آنفلوآنزا گفت: واکسن آنفلوآنزا در کشور تا آبان تولید می‌شود و تا پایان سال می‌توان تمام نیاز کشور را با تولید داخلی برطرف کرد. پیش از این مسئولان مختلف از برنامه‌ریزی برای واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا به کشور خبر داده بودند. در حالی که به گفته سخنگوی دولت بیش از ۵ میلیون واکسن وارد کشور شده است، انجمن داروسازان اعلام کرده که واردات این واکسن به دلیل تحریم‌ها به مشکل برخورده است.

اصابت پنج خمپاره به خاک ایران

فرماندار شهرستان خداافرین گفت: پنج خمپاره جنگ نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ به این شهرستان اصابت کرده است. علی امیری‌راد افزود: سه خمپاره به اطراف روستای پرویز خانلو اصابت کرده است که دو تا از این خمپاره‌ها به یونجه‌زارهای اطراف روستا و دیگری به یکی از باغ‌ها اصابت کرده است. وی ادامه داد: دو خمپاره نیز به منطقه مسکونی روستای پرویز خانلو اصابت کرده است که یکی به پشت‌بام یکی از منازل مسکونی برخورد کرده و دیگری نیز به شیشه‌های ساختمان مسکونی دیگر آسیب وارد کرده است.

داستان غم‌انگیز مونوریل قم

امروز کمتر کسی است که داستان غم‌انگیز مونوریل قم را نشنیده باشد، پروژه‌ای که کلنگ آن سال ۸۸ به زمین زده شد و قرار بود طی ۳۰ ماه اجرا شود و بخش عمده‌ای از بار ترافیکی شهر را بر دوش بکشد. اما اکنون با گذشت سال‌ها از آغاز پروژه و با وجود حدود ۲۲۰میلیارد تومان هزینه، مونوریل در ایستگاه ابهام و تردید متوقف مانده و کسی پایان خوشی برای این داستان متصور نیست.

دفاع مشاور لاریجانی از گزینه نظامی

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: این روزها در محافل سیاسی درباره گزینه‌های نظامی برای حضور در انتخابات حرف‌های زیادی رد و بدل می‌شود. به نظر من حضور یکی از نظامیان خوشنام در انتخابات ریاست‌جمهوری نه تنها اشکال ندارد، بلکه تاثیرگذاری به قدری مهم و واجب است که برای انتخاب خادم باید فقط به شایستگی و قابلیت افراد توجه شود و به این مساله که نظامی باشد یا نباشد اصلا و ابدا نباید اهمیت داد.

اصابت ۲۰ خمپاره به نواحی مرزی ایران

اصابت بیش از ۲۰خمپاره به خاک ساحلی رود ارس و روستای قره قباق اصلاندوز موجب وحشت ساکنان این روستا شد. درگیری‌ها بین کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که از صبح یکشنبه ۲۷ سپتامبر پس از دو ماه از سر گرفته شده است شدت یافت. اصابت خمپاره‌های طرفین جنگ به نوار مرزی کشورمان موجب ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی و ساکنان این مناطق مرزی شده است که طبق گزارش مهر، برخی از ساکنان به دلیل وحشت کودکان اصلاندوز را به طرف پارس‌آباد ترک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس