اخبار ویژه روزنامه ها

سخنان آقای روحانی مبنی بر اینکه مردم آمریکا را به خاطر مشکلات لعنت کنند، با نقد مطبوعات روبرو شد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

آقای روحانی خود شما گفتید ریشه مشکلات در مدیریت دولت است

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: روحانی درباره گرانی‌ها آدرس غلط می‌دهد و مسئولیت‌های دولت را هم گردن آمریکا می‌اندازد.

اعتماد می‌نویسد: ابتدای هفته جاری رئیس‌جمهور منشأ همه جنایات و فشارهایی که بر مردم وارد می‌شود را آمریکا دانست و اعلام کرد: «یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح واشنگتن دی‌سی کاخ سفید است و آنهایی که داخل این ساختمان هستند این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشته‌اند.»

این صحبت‌ها در حالی عنوان شد که رئیس‌جمهور در سال ۹۲ و پیش از انتخابات ریشه مشکلات کشور را در «مدیریت و ناکارآمدی دولت» می‌دید. آخرین گزارش ارایه شده توسط مرکز آمار درخصوص تورم (که برخی اقتصاددانان آن را «دستوری» و فارغ از واقعیات درون جامعه می‌خوانند) بیانگر افزایش 31/5 درصدی قیمت کالاهای خوراکی در یک سال منتهی به شهریور سال جاری و افزایش 35/9 درصدی قیمت کالاها و خدمات غیرخوراکی است. این افزایش قیمت‌ها در شرایطی رقم خورده که از ابتدای فروردین ۹۷ و بر اساس آنچه مجموعه دولت تصمیم گرفت، تمام کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد ولی در واقعیت مشکلات اقتصادی و تفاوت حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بین نرخ ارز دولتی و آزاد سبب شیوع پدیده «دلالی» در تمام ارکان اقتصادی و به خصوص در حوزه موادخوراکی شد که نتیجه آن نیز افزایش بیش از ۳۱ درصدی خوراکی‌هاست.

انداختن تقصیر همه مشکلات اقتصادی به گردن آمریکا، پاک کردن صورت مسئله است. اقتصاد مجموعه‌ای در هم تنیده است که همه اجزای آن با یکدیگر در ارتباط است. نمی‌توان تقصیر وابستگی شدید به منابع نفتی، منفی شدن رشد اقتصادی، افزایش تکالیف مالی دولت، بالا رفتن بدهی دولت به نظام بانکی و... را به گردن آمریکا انداخت. زمانی که سهم و دخالت دولت‌ در اقتصاد افزایش می‌یابد فرصت خواسته یا ناخواسته به نفع دلالان پیش می‌رود و حضور این افراد در اقتصاد بیشتر می‌شود. سیستم نظارتی ناکارآمد نیز می‌تواند به این شرایط دامن زند و شرایط ناکارآمدتری را ایجاد کند.

بخش بزرگی از گرانی‌ها به ویژه در حوزه خوراکی‌ها، به گردن افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه واردات مواداولیه و به تبع آن قیمت تمام شده تولید گذاشته شده است. اما بانک مرکزی از سال ۹۷ تاکنون نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار تعیین کرده و هیچ نرخ دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد. نگاهی به وب‌سایت این بانک نیز نشان می‌دهد که دو سال است این نرخ روی وب‌سایت قرار گرفته و با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد تا حدود ۲۹ هزار تومان، نرخ دلار اعلام شده توسط بانک‌مرکزی همان ۴۲۰۰ تومان است و حتی نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز این نرخ را به عنوان «نرخ مبنا» برابری ریال در برابر دلار به کار می‌برند. با این وجود باید پرسید در حالی که نرخ دلار همان ۴۲۰۰ تومان تعیین شده و به قول تیم اقتصادی دولت، برای واردات کالای اساسی با همین نرخ اختصاص می‌یابد؛ نقش آمریکا و تحریم‌ها در افزایش قیمت‌ها پررنگ‌تر است یا نبود نظارت درست در اقتصاد و دامن زدن به فضای دلالی و واسطه‌گری؟

افزایش ضریب جینی و تاخیر دولت در  انتشار آمار آن

مدیرعامل اسبق شرکت بازرگانی دولتی می‌گوید دولت به خاطر نامناسب بودن وضعیت ضریب جینی،‌ آمار مربوط به آن را منتشر نمی‌کند.

علی قنبری که در دولت روحانی معاون وزیر جهاد کشاورزی بود،‌ در روزنامه آرمان نوشت: تا زمانی که رشد اقتصادی افزایش نیابد و مثبت نشود وضعیت و سفره مردم خیلی مساعد نخواهد بود و در عین حال شاهد کاهش توان اقتصادی مردم خواهیم بود. متاسفانه مبانی محاسباتی و ساز و کاری که برای آمارگیری در بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد متفاوت است،‌ به اعتقاد من بانک مرکزی باید بیشتر به دنبال وضعیت شاخص‌هایی که در ارتباط با مسائل بازار پول است، باشد. در واقع بانک مرکزی به دلیل استفاده از شاخص‌های پولی و مسئولیتی که در این زمینه دارد در استفاده از این شاخص‌ها نسبت به مرکز آمار اولویت دارد. مرکز آمار ایران باید به دنبال شاخص‌هایی برای تولید ملی باشد و شاخص‌های مالی را بیشتر دنبال کند، بنابراین می‌توانند در هماهنگی با یکدیگر اختلافات را به حداقل برسانند ولی در مجموع آن چیزی که از بررسی شاخص‌ها مشخص است، این است که شاخص‌های عمده در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم می‌افزاید:  در این بین برخی از شاخص‌های کلی نظیر ضریب جینی که نشان‌دهنده وضعیت عدالت در جامعه است،‌ اجتناب می‌شود. وضعیت شاخص جینی خیلی بد شده و اختلاف طبقاتی و معیشتی بین جامعه روستایی و شهری زیر افزایش یافته است. این مسئله بحث مهمی است که چند سالی اعلام شاخص‌های آن را به عقب انداختند. به نظرم با توجه به گرانی‌ها و ناهنجاری‌هایی که در اقتصاد وجود دارد، شاخص ضریب جینی که معمولا در سال‌های قبل رو به بهبودی بود، رشد یافته است.

یادآور می‌شود ضریب جینی که نشانگر میزان شکاف طبقاتی است در دولت‌های نهم و دهم به شکل محسوسی نسبت به دولت قبل از آن (دولت مدعی اصلاحات) کاهش یافت اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به شکل ملموسی مجددا رو به افزایش گذاشته است.

آفتاب یزد: وقتی به وزیر گوش نمی‌کند حرف مردم را می‌شنود؟

پاسخگو نبودن و آدرس‌های غلط برخی دولتمردان، موجب اعتراض روزنامه حامی دولت شد.

روزنامه آفتاب یزد با تأکید بر پاسخگو نبودن دولت نوشت: این که وزیر بهداشت گلایه‌مندانه با سپهبد شهید قاسم سلیمانی درددل کرده و از ناملایمات گفته، یک بخش ماجرا است اما این که پرسیده بر سر آن یک میلیارد یورو/دلار چه آمد اما نه از دیوار صدایی شنیده شد نه از هیئت دولت و شخص رئیس‌جمهور، بخشی است که باید بدان پرداخت.

نه امروز و دیروز که از همان حوالی 92 که روحانی با استفاده از سبد رأی اصلاح‌طلبان، پاستورنشینی اختیار کرد، همواره و همه‌جا گفته و نوشته‌ایم که تبعات با مردم حرف نزدن، ناپاسخگویی، بی‌توجهی به رسانه و نظائر این به قدری زیاد است که شاید جبران ذره‌ای از آن نیز غیرممکن باشد.

خیلی گوش جان سپردیم به صبا که نسیمی با خود پاسخی درخور بیاورد به دغدغه‌مندی وزیر به پرسشی که در لفافه پرسیده بود از عزل نشدنش مطمئن بودیم چون داستان حد نصاب، داستان بر حذر دارنده‌ای است اما این که به او نیز چون رسانه و منتقدان کم‌توجهی شود و پاسخی دریافت نکند را دیگر در رؤیاهای دست‌نیافتنی خود نیز نمی‌دیدیم!

خدمت دکتر نمکی معروض می‌داریم ما به این شیوه که از 92 مرسوم است عادت داریم و شما را درک می‌کنیم امیدواریم شما نیز ما را درک کنید.

وقتی مردم و افکار عمومی ادامه این روند یعنی از این گوش‌شنیدن و آن گوش به در کردن را می‌بینند، فقط خواهند گفت دولتی که با وزیر کابینه یکی از مهم‌ترین وزرای کابینه این چنین رفتاری پیشه سازد پس قطعا تکلیف رسانه‌ها و مردم از همیشه روشن‌تر است. آن رفتار دولت با منتقدین و رسانه و وزیر کابینه دقیقا پاسخی جز افزایش بی‌اعتمادی در بین مردم به دنبال نخواهد داشت.

یادداشت فریبکارانه بایدن تأکید بر ادامه دشمنی با ایران است

مقاله اخیر جو بایدن نه تنها نسبت به ایران مثبت نیست بلکه جنبه‌های تازه‌ای از خصومت با ایران را روشن می‌کند.

وبسایت Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده «کوئینسی» نوشت: نامزد دموکرات‌ها برای اولین بار مجموعه‌ای منسجم از دیدگاه‌های خود را که احتمالاً سیاست‌های او در قبال ایران را هم شامل می‌شود، بیان کرد. نقطه‌نظراتی که بایدن در مقاله‌ای پیرامون سیاستش در قبال ایران در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا مطرح کرده، کسانی را که امیدی به نجات روابط تهران و واشنگتن داشتند، ناامید کرد. برعکس، این مقاله حتی جنبه‌هایی تازه از روابط خصمانه با ایران را روشن می‌سازد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این تحلیل آمده است: پیش از هر چیز اساسا صورت‌بندی مقاله بایدن خود مشکل‌ساز است. بایدن با ادعای ارائه «راهی هوشمندانه‌تر برای سختگیری بر ایران»، تلویحاً نشان می‌دهد که با اصل اهداف کارزار فشار حداکثری ترامپ مخالف نیست، بلکه او فقط به سیاست‌ها و روش‌های شکست‌خورده رئیس‌جمهور برای دستیابی به این اهداف اعتراض دارد.

بر این اساس، نامزد حزب دموکرات اگرچه از خروج ترامپ از برجام که باعث دوری واشنگتن از متحدان اروپایی‌اش شد، انتقاد می‌کند، اما شکی نیست که او بازگشت به برجام را به مثابه ابزاری برای فشار علیه ایران می‌بیند تا مبنایی برای روابط پرثمرتر در آینده.

بایدن آشکارا برجام را دارای نقص دانسته و وعده همکاری با متحدان اروپایی برای تقویت و تمدید محدودیت‌های این توافق و فشار بر ایران در موضوعات دیگر می‌دهد و در هیچ جایی، مشوقی برای مذاکرات فرضی در نظر نمی‌گیرد تا ایران در مذاکره حاضر شود. در صورتی که بایدن درباره بازگشت به برجام جدی است، باید صریحا به رفع تحریم‌های واشنگتن علیه ایران‌ اشاره کند که شرط بازگشت تهران به پایبندی کامل است.

از طرف دیگر وعده پشتیبانی بی‌قید و شرط بایدن از متحدان واشنگتن در خاورمیانه، از جمله اسرائیل, عربستان و امارات متحده عربی، در تناقض با برخی منافع و ارزش‌های واشنگتن و فاقد واکنشی علیه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در قبال فلسطینیان است.

وعده بایدن برای کاهش تنش در یمن فاقد تاثیر لازم برای پاسخگو نگه داشتن عربستان و امارات متحده عربی است، کشورهایی که عملا مرتکب جنایات جنگی در یمن شده‌اند. این موضوع استانداردی دوگانه در رفتار با ایران و کشورهای دیکتاتور حاشیه خلیج‌فارس به‌شمار می‌رود.

مقاله نسبتاً فریبکارانه بایدن ممکن است ناشی از نیازی باشد که دموکرات‌ها برای متقاعد کردن رای‌دهندگان احساس می‌کنند. آنها می‌خواهند همه بدانند که دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان سختگیری کمتری در حوزه امنیت ملی ندارند. در صورت انتخاب بایدن ممکن است سیاست مهار، جنبه‌های پیچیده‌تری به خود بگیرد با این وجود خود این نشانه‌ای از درگیری عمیقی است که آمریکا را به درگیری بیش از حد در خاورمیانه سوق می‌دهد.

لعنت بر همان آمریکایی که او را کدخدای مؤدب جا زدید

سخنان آقای روحانی مبنی بر اینکه مردم آمریکا را به خاطر مشکلات لعنت کنند، با نقد مطبوعات روبرو شد.

روزنامه جوان دلیل تیتر «کدخدا را نفرین کنید» نوشت: رئیس‌جمهور از مردم خواست اگر لعن و نفرینی دارند، به آدرس کاخ سفید پست کنند و هر کس آدرسی غیر از این به مردم بدهد، غلط است: «آدرس غلط به مردم ندهید. ریشه مشکلات، کاخ سفید است! لعن و نفرین و کینه خود را به آدرس صحیح و درست بفرستیم.» این جمله را ممکن است خود آقای روحانی یا مشاوران او برای تداعی جمله معروف امام «هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید» ساخته باشند، اما مردم می‌دانند که «شیطان بزرگ» در نظر امام رحمت‌الله علیه هیچ وقت «کدخدا» نبود و هیچ وقت امضایش تضمین نبود. بنابراین، مردم اگرچه نفرین خاصه برای آمریکا دارند و مهم‌تر از لعن و نفرین، «جهاد و مقاومت» را در سرلوحه قرار داده‌اند، اما یادشان نرفته که روزی در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی در سال ۹۲ مشکلات کشور از نظر جناب روحانی ربطش به داخل بود و راه‌حل داشت و «والله العظیم! اگر مشکلات این کشور راه‌حلی نداشت، من کاندیدا نمی‌شدم. برای این قفل‌ها کلید وجود دارد. ‌ای امان، ‌ای امان از شعارهای بی‌محتوا؛ سیاست خارجی شناخت قدرت‌های خارجی را می‌طلبد.»

البته سیاست، باید با صداقت باشد، زیرا «النجاهًْ فی‌الصدق»، اما یک نوع سیاست هم داریم که دنبال نجات نیست، بلکه وبال است. سیاستی که «برای رفع تحریم‌ها» پای میز مذاکره می‌نشیند و هسته‌ای را تعلیق و اقتصاد کشور را معلق می‌کند، اما چون صداقت ندارد و وبال گردن است، دست آخر می‌گوید «اگر برجام نبود، اوضاع بدتر بود» و مشکلات اقتصادی هم ربطی به مدیریت داخلی ندارد و اگر مشکلی هست از کاخ سفید است. چه کسی آن را می‌گوید؟ همان که هفت سال پیش می‌گفت: «شرم نمی‌کنید که هر روز دست در جیب مردم می‌کنید، نمی‌توان تمام ناکارآمدی‌ها را پای تحریم نوشت. مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی است. این ثباتی چگونه به مردم اطمینان و آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، و آینده‌نگری می‌خواهند.»

رئیس‌جمهور باید بداند اگر همین حرف‌ها را که در این مقطع می‌زند، با صداقتی که مایه نجات است، بزند و به مردم بگوید «من‌اشتباه کردم که در صد روز اول وعده‌های آنچنانی می‌دادم، ولی در سه صد روز آخر شیوه نفرین کردن را آموزش می‌دهم»، قطعا مردم تسلیم حرف راست و صداقت هستند و با فروتنی به مسئولان تعظیم می‌کنند و گذشته را فراموش می‌کنند.

روزنامه وطن امروز هم در تیتر «لعنت به واشنگتن دی‌سی اما مقصر شمائید» می‌نویسد: اگر مقامات دولتی تا چند سال پیش به دنبال آن بودند که از اساس وجود مفهومی به نام «دشمن» را در ادبیات سیاسی کشور کمرنگ کنند و حتی گهگاه مقامات آمریکا را با عباراتی مثبت همانند «مودب و باهوش» توصیف کنند اما این روزها مسئله دشمنی آمریکا تبدیل به مرکز ثقل ظرف واژگانی آنان شده است. حالا دیگر هر مقام دولتی در مواجهه با پرسش‌هایی که پیرامون عملکرد دولت مطرح می‌شود سعی دارد به دادن این پاسخ قناعت کند که همه مشکلات ناشی از دشمنی آمریکاست. روحانی در حالی حتی آدرس عامل مشکلات فعلی در «واشنگتن دی‌سی» را اعلام می‌کند که علاقه‌ای به پاسخگویی در زمینه چرایی و چگونگی گذار از «تحریم اقتصادی» به «جنگ اقتصادی» ندارد. اگر چنین عامل تعیین‌کننده‌ای با عنوان دشمن خارجی وجود دارد، آیا می‌توان مبدأ دشمنی‌هایش را به آغاز زمامداری دولت روحانی نسبت داد که امروز بتوان وجود آن را به‌عنوان عاملی در تحمیل شرایط سخت به کشورمان یادآور شد؟ آیا جز آن بوده است که دولت مستقر مهم‌ترین کارویژه سیاسی خود را آغاز مذاکرات مستقیم با آمریکا با وعده از میان برداشتن عاملیت این کشور و تحریم‌هایش علیه اقتصاد کشور تعریف کرده بود؟ محقق نشدن این وعده آیا نشانی از غلط بودن چشم‌انداز سیاسی روحانی و حامیان سیاسی وی نیست؟


 

ایران

زندانی خاص با امکانات ویژه نداریم

خبر اول اینکه، رئیس سازمان زندان‌ها وجود امکانات ویژه برای برخی زندانیان را تکذیب کرد.

محمدمهدی حاج‌محمدی در گفت‌وگو با تسنیم در این رابطه گفت: طبق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و بر اساس اصل طبقه‌بندی، تمام زندانیان ­کشور براساس شاخص‌های مختلف از جمله نوع جرم، سن و... تفکیک شده‌اند. لذا در زندان‌های کشور همه زندانیان بدون در نظر گرفتن نوع جرم، ملیت یا مذهب از امکانات یکسان برخوردار هستند.

هیچ زندانی از ناحیه سازمان زندان‌ها دارای امکانات ویژه نبوده و نیست و این مسأله قویاً تکذیب می‌شود. وی توضیح داد: همزمان با شروع دوره جدید مدیریتی برای تأکید بر این مسأله، در بخشنامه‌ای خطاب به مدیران زندان‌ها اعلام شده است که حتی در رفتار با این دسته از زندانیان نیز نباید طوری عمل شود که شبهه‌ای مبنی بر خاص بودن یا مورد توجه بـودن ایجاد شود.

رئیس سازمان زندان‌ها درباره دسترسی برخی زندانیان به گوشی موبایل نیز توضیح داد: داشتن تلفن همراه در تمام زندان‌ها حتی برای کارکنان نیز ممنوع است. سیستم‌های نظارتی و بازرسی زندان‌ها به طور مرتب این موضوع را رصد می‌کنند اما باید در نظر گرفت که کنترل کامل عدم ورود اقلام ممنوعه به داخل زندان‌ها نیاز به نیروی انسانی لازم و تجهیزات مناسب از جمله دستگاه‌های بادی اسکنر و... دارد و به همین دلیل شاید نتوان به طور صد درصد ادعا کرد که وجود اقلام ممنوعه را به صفر رسانده‌ایم. اما می‌توانیم ادعا کنیم که حداکثر توان موجود خود را برای کنترل عدم ورود اقلام ممنوعه به کار گرفته‌ایم. هیچ زندانی به‌صورت رسمی و علنی به موبایل دسترسی ندارد و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

رد ادعای ترانزیت سلاح از ایران به ارمنستان

 خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران ضمن نظارت دقیق و کنترل لازم بر روند جابه‌جایی و ترانزیت کالا به کشورها، به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد از خاک کشورمان برای انتقال سلاح و مهمات استفاده شود.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده رسانه‌ای در انتساب دروغ ترانزیت سلاح و ادوات نظامی از مسیر خاک جمهوری اسلامی ایران به مقصد ارمنستان، تأکید کرد: تردد کامیون و ترانزیت کالاهای متعارف غیرنظامی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، به طور معمول همواره برقرار بوده و کامیون‌های مورد اشاره نیز صرفاً در همین چارچوب به فعالیت خود مشغول هستند.

مخالفت استاندار با انتقال پایتخت

  شنیدیم که، استاندار تهران گفت: دولت و وزارت کشور که متولی اصلی تصمیم‌گیری برای انتقال پایتخت هستند، موضوع انتقال پایتخت را در دستور کار نداشته و ندارند. به گزارش ایلنا، استاندار تهران با اشاره به اینکه تهران بیشترین میزان مستأجران را به خود اختصاص داده است، گفت: بحث‌های مطرح شده درباره انتقال پایتخت، راهکار حل مشکلات این شهر نیست و باید به سراغ راهکارهای دیگر رفت.

محسنی بندپی تصریح کرد: باید تدابیری اتخاذ کرد که یک توزیع جغرافیایی عادلانه خدمات در همه ابعاد در استان‌های دیگر کشور داشت تا تراکم جمعیت را در تهران شاهد نباشیم، این تصور که همه امکانات در پایتخت تجمع یافته است، تغییر کند تا انگیزه جدیدی برای مهاجرت در تهران وجود نداشته باشد.

 طرح ترامپ برای تحریم کل نظام مالی ایران

  دست آخر اینکه، سه منبع مطلع در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده‌اند، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری امریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان خارج را بررسی می‌کند. به گزارش تابناک، منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند دولت ترامپ قصد دارد بیش از دوازده بانک ایرانی که در حال حاضر به سوئیفت دسترسی دارند را تحریم کرده و ارتباط با کل بخش مالی ایران را ممنوع اعلام کند.  

این منابع که خواسته‌اند گمنام بمانند، می‌گویند این تحریم‌ها دو هدف را دنبال می‌کنند: بستن معدود منافذ مالی موجود در تحریم‌ها که به دولت ایران اجازه کسب درآمد می‌دهد و بی‌اثر کردن وعده «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر.

بلومبرگ نوشته این پیشنهاد هنوز در دست بررسی است و برای دونالد ترامپ ارسال نشده است. دولت ترامپ، در صورت نهایی شدن این تصمیمات، نزدیک به ۱۴ بانک ایران را که تا به حال مشمول محدودیت‌های امریکا نبوده‌اند در فهرست تحریمی قرار خواهد داد. چند روز پیش منابع خبری گزارش دادند، ۵۶ نماینده کنگره امریکا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ» خواستار تحریم کل بخش مالی ایران شده‌اند.

آرمان

پاسخ احمدی‌نژاد به آنجلینا جولی

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به صحبت هنرمند آمریکایی آنجلینا جولی در خصوص وجود تبعیض ساختاری در جهان در توئیت شخصی خود نوشت: با صحبت صریح شما درباره وجود تبعیض بنیادین در جهان موافقم. تبعیض، فقر، جنگ و ناامنی محصول مدیریت فعلی است، که بر قدرت‌طلبی و سلطه‌جویی استوار است. جامعه انسانی نیازمند احترام، صحبت، همکاری و صداقت است. برای اصلاح وضع جهان همه با هم و متحد تلاش خواهیم کرد.

بازداشت 2 عضو دیگر شورای شهر بوشهر

دادستان بوشهر از بازداشت پنجمین و ششمین عضو شورای شهر بوشهر خبر داده است. علی حسن‌پور بیان کرد: پنجمین و ششمین عضو شورای شهر بوشهر با دستور قضائی بازداشت و تحقیقات از آن‌ها توسط اداره اطلاعات در حال انجام است. دادستان بوشهر خاطرنشان کرد: دوشنبه نیز یکی از معاونان سابق شهرداری دستگیر و بازداشت شده است و با این وصف تاکنون در ارتباط با پرونده تخلفات شهرداری و شورای شهر بوشهر که در شعبه هفتم بازپرسی در جریان رسیدگی است21 نفر تحت‌تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند.

فرود اضطراری هواپیمای چابهار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از فرود اضطراری هواپیمای چابهار- مشهد در فرودگاه زاهدان به دلیل نقص فنی خبر داده است. سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: به محض اطلاع از فرود اضطراری پرواز چابهار- مشهد به دلیل نقص فنی در فرودگاه زاهدان تمامی امکانات و تیم‌های عملیاتی اورژانس به فرودگاه بین‌المللی زاهدان اعزام شده‌اند و تمامی پایگاه‌های شهری به حالت آماده باش درآمده است. وی ادامه داد: در ساعت 11 دیروز فرود اضطراری پرواز چابهار- مشهد از برج مراقبت فرودگاه به اورژانس 115 اعلام شده است.

مدیری من را بازیگر نکرد

سحر زکریا بازیگر زن سینما و تلویزیون کشور سال‌هاست در نقش‌های مختلفی در سریال‌های مهران مدیری ایفای نقش کرده است. این هنرپیشه در ویدئویی به گلایه‌ از مهران مدیری پرداخته و نقدهایی را به این کارگردان هنری داشته است. زکریا در این ویدئو می‌گوید مهران مدیری من را بازیگر نکرد، من پیش از اینکه در سریال‌های او کار کنم به مدت 10 سال کار بازیگری را انجام می‌دادم. زکریا به انتقادهای وارد شده به او مبنی بر اینکه استعداد ندارد، اشاره کرده و گفته است با این حرف کار و حرفه مهران مدیری را زیر سوال می‌برید، چراکه او سال‌هاست یک گروه و تیم را برای ساخت فیلم‌هایش انتخاب کرده است.

رونالدو قید تیم ملی پرتغال را می‌زند؟

فرناندو سانتوس، سرمربی تیم ملی فوتبال پرتغال معتقد است کریستیانو رونالدو، کاپیتان تیم ملی این کشور و ستاره یوونتوس بازیکنی نیست که افت کند. این مربی گفت: اگر رونالدو احساس کند سطح بازی او افت کرده بدون‌شک از دنیای فوتبال خداحافظی می‌کند. وقتی شما احساس می‌کنید دیگر قادر نیستید رونالدو باشید باید خداحافظی کنید. رونالدینیو این کار را نکرد، اما نباید رونالدو و رونالدینیو با هم مقایسه کنیم. سانتوس تصریح کرد: رونالدو در چند بازی آخر در اوج نبود، اما بازهم توانست گلزنی کند. مطمئن باشید اگر این بازیکن در چندین بازی متوالی نتواند به اوج برگردد حتما از تیم ملی خداحافظی می‌کند.

محرومیت 2 وزنه‌بردار

سایت فدراسیون پزشکی-ورزشی نوشت:نام دو وزنه‌بردار دوپینگی که حکم قطعی آنها صادر شده، اعلام شده است. ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو)، نام 2 وزنه‌بردار متخلف دوپینگی را که تمام مراحل مدیریت نتایج آنها در این ستاد سپری و حکم قطعی‌شان صادر شده است، اعلام کرده است. اسامی این دو وزنه بردار و میزان محرومیت آنها بدین شرح است: یاشار آقازاده از وزنه‌برداری به دلیل مصرف ماده ممنوعه متاندینون به مدت 4 سال (از یک تیر 1399تا 31 خرداد 1403)، حمیدرضا زاده‌زارع از وزنه‌برداری به دلیل مصرف ماده ممنوعه تستوسترون به مدت 4 سال (از 4 تیر 1399 تا 3 تیر 1403)

کدام بازیکن با خودش قلیان برده؟

مدیر عامل باشگاه استقلال در گفت‌وگوی شبانه‌ای که با رسانه رسمی باشگاه داشته است، با انتقاد از وضعیت حرفه‌ای بازیکنان استقلال، اعلام کرده است که تعدادی از بازیکنان این تیم تا ساعاتی از صبح در فضای مجازی مشغول بوده‌اند و حتی با خود به قطر قلیان برده‌اند. احمد سعادتمند گفت: سه چهار روز در دوحه بودم، اما در این اردو موارد خوبی ندیدم و از یک باشگاه حرفه‌ای بعید است که بازیکن آن تا 4 صبح بیدار باشد. البته همه را نمی‌گویم و منظورم به تعداد محدودی است و برای باشگاه بزرگی مثل استقلال خیلی بد است که یک بازیکن هنوز ساعت یک ظهر صبحانه نخورده باشد. برای باشگاهی مثل استقلال خیلی بد است یک بازیکن تا 4 صبح در فضای مجازی باشد.

دو میلیون شیرینی است نه رشوه

سیدکاظم موسوی، نماینده مجلس‌، درباره تفاوت رشوه و شیرینی که در ادارات رد و بدل می‌شود، گفت: اعتقاد من بر این است که شیرینی اگر پُرملات باشد با رشوه یکی است و تفاوتی ندارد، اما اگر فردی یک جعبه شیرینی یا مبلغی معادل 500 هزار تومان تا 1 و 2 میلیون تومان پرداخت کند، تنها شیرینی محسوب می‌شود؛ همانطور که شخصی به خانه کسی می‌رود و به اندازه بضاعت خود هدیه می‌دهد.

بحران قره‌باغ برای ایران خطرآفرین است

بهرام امیر احمدیان کارشناس ارشد مطالعات اوراسیا لاین درباره بحران قره‌باغ گفت: بحران قره‌باغ باید به شورای امنیت سازمان ملل واگذار شود. ایران، روسیه و ترکیه در این بحران همسایگان اصلی هستند اما باید موضوع را به شورای امنیت بسپارند و از طریق تشکیل یک کمیته دائمی مساله را به پیش ببرند. ایران نباید در این قضیه نقش میانجیگر را ایفا کند؛ اگر بنا به میانجیگری بود باید به نفع هر دو انجام می‌شد تا بازی برد- بردی را رقم می‌زد.

خودرو به دنبال دلار می‌دود

طبق گفته نمایشگاه‌داران قیمت خودرو لحظه‌ای در حال تغییر است و نوسانات قیمت در این بازار به حدی است که قیمت اعلام شده یک ساعت قبل با قیمت فعلی تفاوت چند میلیون تومانی دارد و حتی در برخی از موارد طبق گفته است نمایشگاه‌داران قیمت خودرو با گذشت 24 ساعت 100 میلیون تومان بالا رفته است. به عنوان مثال قیمت خودروی جک 5 اس در حال حاضر 800 میلیون تومان اعلام شده است. نمایشگاه‌داران بر این باورند که قیمت‌ها در این بازار طی روزهای آینده روند صعودی را ادامه خواهد داد و مهمترین دلیل آن افزایش نرخ دلار در بازار بوده است.

رشد سالمندان 3 برابر رشد جمعیت

مهشید فروغان، مدیر گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص رشد جمعیتی سالمندان در کشور گفت: طبق گزارش سازمان آمار کشورمان، جمعیت ایران در سال 98 به حدود 83 میلیون نفر رسیده و اکنون جمعیت سالمند بالای 60 سال کشورمان با رقم 8 میلیون و 231 هزار نفر، یعنی حدود 9/9 درصد جمعیت کشور و جمعیت بالای 65 سال، 4/6 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود که در سال 1400 سهم سالمندی جمعیت از مرز 10 درصد و در سال 1420 از مرز 4/19 درصد و در سال 1430 از مرز 1/26 درصد عبور کند، یعنی در آن زمان یک‌ چهارم جمعیت کشور، سالمند خواهند بود.

توصیه قابل‌تامل به وزارت خارجه

علی مطهری در توئیتی نوشت: وزارت خارجه باید مراقب باشد مثل درگیری قبلی آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ، به خاطر ملاحظات قومی جانب ارمنستان را نگیرد. وی درباره درگیری ارمنستان و آذربایجان، خطاب به وزارت خارجه نوشت: وزارت خارجه باید مراقب باشد مثل درگیری قبلی آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ، به خاطر ملاحظات قومی جانب ارمنستان را نگیرد. صرف درخواست آتش‌بس و دعوت طرفین به مذاکره هم کافی نیست، باید دید حق با کدام طرف است، همان طور که ما در جنگ تحمیلی انتظار داشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    4 0
    زندانی خاص با امکانات ویژه نداریم اون هتل حصره که امکانات ویژه داره.
  • متین IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 0
    زندانی خاص با امکانات ویژه نداریم ..واقعا
  • .. IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    سلام.تهران باید انتقال پیدا کنه.هزینه وحشتناکی پایتخت روی دست کشور گذاشته. و از همه ابعاد به کشور خسارت زیادی وارد کرده.ضمن اینکه پایتخت ایران در زمانی انتخاب شد،که مساحت ایران بیش از 2 میلیون کیلومتر مربع بود و از سمت شمال خیلی بیشتر بود.! الان که نصف شدیم.باید به سمت وسط نقشه.. جایی که شهرهایی دیگر بهشون دسترسی داشته باشن! اونکی تویه شمال چند ساعت میرسه تهران! اما افرادی که جنوب هستن! چند روزه میرسن! .. از همه نظر تهران با از پایتختی بیرون بیاد و پایتخت سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،نظامی،علمی،پژوهشی و .. همگی در کل کشور پخش بشن.. به معنا واقعی ایرانی بشود.نه فقط تهران.انهایی که با طرح انتقال پایتخت موافق نیستن! شاید همان ها باشند!که بعد از قبل و بعد از فتح خرمشهر نظرشان این بود جنگ تمام شود..! کلا با هرچه که باعث پیشرفت کشور و دین اسلام بشود مخالفن ..! لائیک ها سکولار ..ضد خدا.
  • DE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    1 0
    لعنت بر همونهاییکه آمریکا را کدخدای مؤدب جا زدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس