سرکوب مخالفان در عربستان سعودی افزایش یافته است

منتقدان حکومت عربستان سعودی می‌گویند، با گذشت دو سال از قتل یک روزنامه‌نگار سعودی توسط ولیعهد این کشور، سرکوب مخالفان همچنان روند افزایشی داشته است.

به گزارش مشرق، منتقدان حکومت عربستان سعودی می‌گویند، پس از گذشت دو سال از زمان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی، سرکوب مخالفان در این کشور افزایش داشته است.

به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، درست دو سال پیش (۱۱ مهر سال ۹۷)، خاشقچی که ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» و از منتقدان حکومت عربستان سعودی بود، پس از ورود به سفارت این کشور در ترکیه، دیگر هرگز دیده نشد. «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا (سی‌آی‌اِی) از جمله نهادهایی بود که از احتمال دست داشتن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی پرده برداشت.

بن سلمان در دو سال اخیر تلاش کرده است وجهه از دست رفته خود را با اصلاحاتی در کشورش باز یابد و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز در این زمینه کمک‌های زیادی به او کرده است. «باب وودوارد» روزنامه‌نگار آمریکایی در کتاب جدید خود نوشته است ترامپ اذعان کرده از کل ماجرای خاشقچی مطلع بوده و با ممانعت از تصویب طرح قطع فروش سلاح به عربستان سعودی، او را از مهلکه نجات داده است.

با این حال منتقدان می‌گویند سرکوب سیاسی در حکومت محافظه‌کار ظرف دو سال اخیر تعمیق شده است. فعالان مختلف از جمله فعالان حقوق زنان پشت میله‌های زندان متحمل شکنجه و آزار جنسی می‌شوند. علاوه بر این، شهروندان تبعید شده از عربستان سعودی نیز مورد تهدید قرار می‌گیرند.

بن سلمان چند ماه پیش از قتل خاشقچی و در آستانه سفر به آمریکا رانندگی زنان در عربستان سعودی را آزاد اعلام کرد، اما همان سال ده‌ها فعال حقوق زنان در این کشور مورد بازداشت قرار گرفتند.

«بروس ریدل» عضو ارشد موسسه بروکینگز ماه گذشته ضمن ادای شهادت در کنگره درخصوص روابط آمریکا گفت: «عربستان سعودی امروزه بیشتر یک خطر برای ایالات متحده محسوب می‌شود تا یک متحد».

با این حال بسیاری از فعالان حقوق بشر می‌گویند در صورتی که ترامپ مجدداً در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، امید کمی برای تغییر در روابط واشنگتن ریاض وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس