به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در خصوص ماجرای قره‌باغ نوشت: بحران قره باغ، بحرانی پیچیده و چند وجهی است. یک وجه حقوقی و تاریخی دارد و یک وجه بهانه جویانه خارجی، برای مداخله و ایجاد نا امنی در شمال مرزهای ایران.

آذربایجان و ارمنستان به همراه گرجستان (منطقه قفقاز)، بخشی از تمامیت ارضی ایران بودند که دو قرن قبل در اثر  جنگ تحمیلی روس ها و معاهده استعماری ترکمانچای، از کشورمان جدا شدند.

این دو ایالت، تا فروپاشی سی سال قبل اتحاد جماهیر شوروی، بخشی از این امپراتوری استعماری بودند و پس از آن که به استقلال رسیدند، ارمنستان در سال سال ۱۹۹۴ میلادی، به اشغال قره باغ پرداخت. از منظر حقوق بین الملل، قره باغ جزیی از خاک جمهوری آذربایجان است و جمهوری اسلامی از این حق، کاملا حمایت می کند.

سه دهه قبل، دولت باکو توانست به واسطه کمک های ایران، بخش مهمی از تمامیت ارضی خود را حفظ کند و اگر حمایت های ایران  نبود، جمهوری آذربایجان هزینه های بسیار بیشتری می داد.

با این وجود، دولت غربگرا و لائیک باکو، دل به آمریکا و اسرائیل بست و بیشتر سعی کرد ادامه اشغال قره باغ را بهانه ای برای ایجاد روحیه ناسیونالیستی قرار دهد و همین را جایگزین هویت اسلامی مردم کند؛ هویتی که دولت بر معارضه و نابودی آن اصرار داشته است.

ایلچی بیگ رییس جمهور  وقت آذربایجان گفته بود "از ترکیه چشمداشتی ندارم ! چون آن ها منافع و مشکلات خود را دارند . اما از ترکیه  ۲۰۰ میلیون دلار وام خواستم، آنقدر ندادند که کار از کار گذشت... ایرانی ها می خواستند به ما کمک کنند اما اجازه ندادم".

سرکوب عزاداری های امام حسین (ع) توسط دولت باکو معروف است. دولت، نیروهای مذهبی را سرکوب و زندانی کرده و بارها عزادران حسینی را به گلوله بسته است؛ در حالی که این باورهای اسلامی می توانست پایه گذار بسیج مردمی برای پایان دادن به اشغال قره باغ باشد.

دولت آذربایجان چه آن زمان که کمونیست بود و چه اکنون که لائیک و غربگراست، در نقشه دشمنان اسلام بازی کرده است. ما در حالی که از شیعیان مظلوم و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت می کنیم، به رفتار دولت باکو به خاطر این که جمهوری مسلمان نشین را تبدیل بارانداز صهیونیست ها و آمریکا کرده، معترضیم.

آنها اجازه تاسیس پایگاه نظامی و  جاسوسی به آمریکا و اسرائیل را  دادند و دست آل سعود برای تأسیس مدارس ضد شیعی و ترویج وهابیت را باز گذاشتند.

در این میان، اخیرا ارمنستان هم که متحد تاریخی روسیه محسوب می شود، برای روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داد. اما بخشی از ادوات نظامی استفاده شده در جنگ اخیر علیه آنها از جمله پهپادها از سوی اسرائیل واگذار شده بود تا ثابت کند رژیم صهیونیستی ذاتا متعهد به خیانت و خنجر از پشت زدن است.

صهیونیست ها، به واسطه بازی منافقانه با هر دو دولت ایروان و باکو، می خواهند در منطقه جای پا باز کنند. همان سناریویی که در عراق و سوریه و لبنان، موجب شکست و سرافکندگی شان شد.

بازیگر بیگانه دیگری که در این بحران فعال شده، دولت نو عثمانی ترکیه است. دولت اردوغان، دست کم سیصد بنا بر برخی گزارش ها چند هزار تکفیری عضو گروهک های تروریستی را از سوریه به قره باغ منتقل کرده و ضمنا به لحاظ هوایی و پهپادی در جنگ نقش آفرینی می کند.

تکفیری های وارداتی از سوریه، در حالی آتش جنگ در قره باغ را گرم کرده اند که اصالتا، شیعیان را رافضی و مرتد می دانند و اگر مجال پیدا کنند، قبل از هر کس، خون ملت مظلوم جمهوری آذربایجان را می ریزند

آنها همان هایی هستند که در سوریه و عراق، علیه شیعه و سنی و کردها جنایت کردند. اما حاضر نشدند حتی یک تیر به سمت صهیونیست های اشغالگر شلیک کنند بلکه در بیمارستان های اسرائیل مورد مداوا قرار گرفتند!

دولت اردوغان با وجود ژست های ضد صهیونیستی، هم روابط اقتصادی با رژیم اشغالگر قدس را توسعه داده و هم نوع نقش آفرینی هایش در منطقه، بازی مهره پیاده در زمین رژیم صهیونیستی برای جنگ افروزی و نا امنی و درگیر کردن ملت های منطقه است.

دولت ترکیه، که همسو با آمریکا و اسرائیل، سوریه را به ویرانه تبدیل کرد، آیا می تواند در ادعای حمایت از مردم جمهوری آذربایجان صادق باشد؟ (آنها دیر یا زود خنجر خیانت اسرائیل و آمریکا را خواهند خورد). اما برخی گروهک های مدعی پان تورکیسم در ایران، ضمن سوار شدن روی موج احساسات پاک مردم، سنگ همین ترکیه نو عثمانی را به سینه می زنند.

امپراتوری عثمانی -که اردوغان سودای بازسازی آن را داشته- همان است که در طول جنگ های طولانی و در پوشش منافقانه سنّی مآبی، علیه آذربایجان عزیز ما اشغالگری و جنایت کرد و صدها هزار نفر را در تبریز و خارج از آن کشت.

گروهک های پان‌ تورکیست همچنین، در حالی ژست حمایت از جمهوری آذربایجان و قره باغ می گیرند که هیچ حمایتی از ملت شیعه جمهوری آذربایجان به هنگام سرکوب شدن آنها به ویژه در ایام عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) نمی کنند؛

این عناصر مزدور، همچنین مدعی الحاق آذربایجان ایران به جمهوری آذربایجان هستند؛ و حال آن که اگر دنبال الحاق خاکی به خاک دیگر بر اساس واقعیت های حقوقی- تاریخی بودند، باید خواستار بازگشت جمهوری آذربایجان به آغوش ایران بزرگ و اسلامی می شدند.

برخی از همین عناصر معدود گروهکی اخیرا شعار دادند "کورد، فارس، ارمنی/ آذربایجان دشمنی"؛ و حال آن که اگر صادق باشند، باید علیه دشمن همه ملت های منطقه (آمریکا و اسرائیل) شعار بدهند اما معلوم است که چاقو نمی تواند دسته خود را ببرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 141
  • ساعد IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    تحلیل بسیار عالی بود
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      مردم آذربایجان نباید در دام توطئه های اسرائیل ،آمریکا و ترکیه قرار بگیرند. ارمنستان هم باید از راه مذاکره و با کمک همسایگان مشکلات خود را با آذربایجان حل کند. علی ایحال مردم آذربایجان و ارمنستان با ایران پیوند تاریخی ، فرهنگی و دینی دارند و برای ایرانیان عزیز و محترم هستند.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      ترکیه نقش انگلیس خبیث رو برعهده داره..داره فتنه میکنه
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    واقعا سوال اينه كه تكفيري ها رفتن آذربايجان از شيعه ها دفاع كنن!!!!!!
    • بهزاد AM ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      ذاتا محاله. اونها شیعیان رو مشرک و مهدور الدم میدونن چطور ممکنه برای خاک مشرکین بجنگن!
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      95 23
      آنها بازیچه صهیونیسم هستند و برای حمایت از یک صهیونیست به قره باغ رفته اند.
    • علی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 8
      برای منافع ترکیه رفته اند بجنگند نه حمایت از شیعیان اذربایجان
  • رسول IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    97 14
    صهیونیست ها، به واسطه بازی منافقانه با هر دو دولت ایروان و باکو، می خواهند در منطقه جای پا باز کنند. کل ماجرای این جنگ فقط همین سطری است که در گزارش فوق منتشر شده است . اسرائیل میخواد در شمال ایران جای پایش را محکمتر کند باید مراقب بود .
  • علی IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    94 84
    جناب ایمانی،این روسیه بود که آذربایجان و ارمنستان رو از ایران جدا کرد... شما دشمنتونم نمیشناسید
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      62 21
      پسر خوب، این روسیه کرک و پرش ریخته به دو دلیل محتاج چین و ایرانه. زمانی مسئله داعش وجود نداشت. الان بارها و بارها استراتژیستهای آمریکایی دارن از ریز کردن روسیه و تجزیه اون حرف میزنن. روسیه مجبوره ایران رو همراه داشته باشه مگرنه در معرض خطره. بله هر کشور به منافعش نگاه میکنه. ایران تنها نیروی مبارز و بی باک و هوشمند در برابر تحرکات تجزیه گرایانه هست. دوما، روسیه بعد از فروپاشی با اتحاد استراتژیک با چین و ایران در خاورمیانه قدرتی شده که بسیاری سعی در تخریب اون رو دارن. پس اینجور نیست که ایران فقط مجری باشه خیر احتیاج از سوی اونها هم هست. عصر فعلی همسایگی و آسیایی بودن اقتضا میکنه کشورها بهترین راهها رو برای طرد دشمن اخذ کنن.
    • FR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 1
      اول مطلب را نخواندید؟
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    80 39
    احسنت بر آقای محمد ایمانی واقعا ایشون استاد تحلیل هستن و آفرین بردیگاه مشرق نیوز که این دیدگاه را منتشر می کند.
  • مرتضی IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    99 19
    عالی بود باید چشم وگوشمون باز باشه داعشیها دلشون برا مردم آذربایجان نسوخته به خون شیعیان اونجاهم تشنه اند
    • حسن IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      53 85
      تحلیلی کاملا آبکی و با اهداف خاص و شخصی
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    53 13
    اینها همان منافقین اسلام هستند بسته به شرایط وزمان درمنطقه مسابقه نوکری به دشمنان اسلام وهابیت را درجهت ضربه به جمهوری اسلامی ایران دراین چهل سال انقلاب نشان داده اند اینها همان تف دهان مردم ایران بوده ا ند هم درزمان صدام وهم دراین جنگ تحملی اقتصادی تلاششان تضعیف ایران بوده بدبختها بفهم لااقل آزادمرد باشید دنبال این اردوغان واین ریس جمهور ضد دین وشیعه آذربایجان ومزدوراسراییل نباش من خودم ترک شیعه هستم نه ترک عثمانی داعشی من ضد ارمنستان اشغالگر هستم به خدا این داعشی ها مسلط بشوندمردان شما را بجرم رافضی کشته وزنهای شمارا به اسارت وبرده فروشی خواهند بود لطف کنید اگرباور ندارید یک سری به عراق وسوریه ویمن سر بزنید این اتفاق که نه درسرزمین دور افتاده ونه درقرنهای کذشته که نیفتاده
  • شهاب IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    55 18
    ما باید به دلایل سیاسی امنیتی واهی شیعیان آذربایجان را رها نمی کردیم که آنها هم گیر چنین حکومتی بیافتند و به آغوش اسرائیل و عثمانی سوق پیدا کنند. باید همانگونه که از فلسطین و بوسنی حمایت کردیم از این موضوع هم غافل نمی شدیم. الان هم باید فکر کرد. با حمایت از ارمنستان به دلایل امنیتی و قومی و سیاسی نمی توان این مساله را برای همیشه حل کرد.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    23 18
    جنگی درخواهد گرفت که جوانان ارمنی و اذری در ان کشته خواهند شد و انقدر ادامه میابد تا جوانان پیر شوند
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      25 3
      پیشگو هستی استاد؟
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    34 24
    چه تحلیل مستدل و کاملی.جناب ایمانی اگر بدون توجه به وابستگیهای سیاسی و جناحی قلم بزنند موفقترند
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 2
      همینطوره، ذاتا هم بسیار صادق بنظر میرسند ، کاش به توصیه شما عمل کنند.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    62 6
    امان از انگلیسی‌ها و نقشهای استعماری ،کشمیر را گذاشته واسه جنگ پاکستان و هند ، خودش امضا کرده تنب بزرگ و کوچک برای ایران ،امارات یه پاسگاه پلیس داشته باشد ، قره باغ آذربایجان و ارمنستان و..... تا ملتها را همیشه به جان هم بیاندازد
  • مجتبی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    53 13
    حرف دلمو زدی ، خدا پدر و مادرت بیامرزه
  • عباس IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    44 17
    تحلیل جامع و کامل بود دم نویسنده گرم زنده باد ایران نابود بود هرکی دشمن ایرانه حالا چه اسرائیل چه آذربایجان پایگاه اسرائیل
  • م‌محمدی IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    67 28
    من‌اذری‌زبان‌هستم‌تحلیل‌عالی
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    41 19
    عاااالی. عااالی. زنده باشی.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    59 12
    الان تنها کار زیرکانه که ایران می تونه بکنه و این بازی رو تمام کنه اعمال فشار حداکثری برای ترغیب دو گروه متخاصم به مذاکره است که هرچه سریعتر باید انجام بشه تا حضور نیروهای مزدور بایکوت بشه. وگرنه اون کسی که این بازی شطرنج رو طراحی کرده نه هدفش خاک قره باغ بوده نه مذهب. قشنگ هم نقشه ریخته که روسیه و ایران رو آچ مز کنه. خخخخخخخخخخخخ. انشالله ناکام می مونه طراح نقشه. لعنت بر اسرائیل.
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    41 15
    اولا بسیار ممنون از تحلیل عالی و جوندار که هم استراتژیکه و هم آینده نگر ، این جنگ غیرمترقبه اونم دقیقا تو این برهه زمانی حلقه ای از حلقه های یک نقشه از پیش تدوین شده بوده. از اول مشخص بود که هدف بستن ایران مالی، زمینی، اقتصادیست. اون عزیزان تندرو که تجمع کردید توجه کنید که آذربایجان نه تنها کمک ایران را قبول نکرده بلکه ترکیه را ولی امور خود میدونه. این خودش زنگ خطریست که طمع ترکیه برای بهم زدن آرامش منطقه آذربایجان ایران و معرفی قیومیتش به عنوان نائب جهان ترک هست. لطفا هرگونه گروههایی که دنبال تفرقه و جدایی گرایی با بُلد کردن قومیت هستند رو سرجاشون بنشانید و تفهیم کنید که مسیرشان تنها خیانت و آشوبه. در عین حال کار بسیار زیرکانه ای که ایران می تونه بکنه و این بازی رو تمام کنه اعمال فشار حداکثری برای ترغیب دو گروه متخاصم به مذاکره است که هرچه سریعتر باید انجام بشه تا حضور نیروهای مزدور بایکوت بشه. وگرنه اون کسی که این بازی شطرنج رو طراحی کرده نه هدفش خاک قره باغ بوده نه مذهب. قشنگ هم نقشه ریخته که روسیه و ایران رو آچ مز کنه. خخخخخخخخخخخخ. انشالله ناکام می مونه طراح نقشه. لعنت بر اسرائیل.
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    79 29
    آذری های عزیز هشیار باشید این بهانه ای نشه برای نا آرام کردن شمال و شمال غرب ما.
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      46 35
      شما؟؟؟
    • حسین IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      35 36
      تو نگران نباش
    • Reza IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      46 27
      شما نگران نباش مردم اذربایجان آگاه هستن
    • حامد GB ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      1 6
      من یک ترک هستم اما واقعیت جنگ و پشت پرده های جنگ خیلی بیشتر از این هست دولت‌هایی اروپایی و ترکیه و اسرائیل به دنبال اهداف بلند مدت در این منطقه هستند و متاسفانه بعضی از همزبانان ترک ندانسته پیاده نظام آنها شده‌اند ترکیه در هر فرصتی به دنبال منافع اقتصادی است و برایش فرقی نمیکنه که با اسرائیل یا یک کشور دیگر که دشمن مسلمانها هست رابطه مالی داشته باشد در عراق و سوریه نیز به دنبال تصاحب بازار بازرگانان ایرانی هست اگر تاریخ چهار صد ساله اخیر را مطالعه کنید به وضوح فتواهای مفتی هایشان را در باره کشتن شیعیان خواهید دید جنایات ترکان عثمانی در تبریز را بخوانید و ندانسته به آذربایجان و ترکهای ایران خیانت نکنید در زمان قاجاریه ایالات آذربایجان و ارمنستان و گرجستان از ایران جدا شد و اگر بنا بر برگشت باشد آنها باید جزو ایران شوند نه اینکه ما با آنها ملحق شویم .خودمان را ارزان نفروشیم
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      2 4
      16 و 37. شما کاسه داغتر از آش نباش بنده که پیام اصلی رو دادم اصالتا آذریم و اقوام پدریم مهاجر باکو، اما نسبت به جریانات افراط گرایانه و خیانتکارانه هشدار دادم. پس شما رگ گردنتون باد نکنه!!!!!! خخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    57 11
    تحلیل بسیار عالی وعقلایی بود. از پرچم داران اباعبدالله انتظار میرود هرجا باشند بصیرت حسینی داشته باشند.وگرنه امام حسین ع با متعصبان جاهل وبیخرد هیچ میانه ای ندارد
  • * IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    42 8
    همه میدونند فتنه ها از کجا سرچشمه میگیره
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    51 16
    اگر سردار سلیمانی رفت یاورش قاآنی هم جانشینش راهشو ادامه میده....صهیونیستهای احمق و آمریکای احمق خیال کردن خبریه اومدن لب مرز ایران....ازون موشک مخصوص ها براتون کنار گذاشتیم عوضی ها
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    79 25
    خدا رو شکر بعد مدتها ی گزارش خوب از مشرق دیدم. کاش مسولین کشور هم برای مقابله با پان ترکها به خصوص فضای مجازی و بازی‌های تراکتور کاری بکنه.
    • ایمانی IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      3 3
      اصلا تراکتور چه ربطی به این موضوع داره جنگ باکو ارمنستان هست این چه ربطی به تراکتور داره تو با ترک ها چیکار داری برو سرتو بنداز پایین زندگیتو بکن دولت خودش ازمنو تو زرنگتره خودش میدونع جریان چیه
  • تاجر شهرآشوب IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    8 3
    ظاهرا از افزایش قدرت ایران به هراس افتاده اند. آب را گل آلوده کردند تا ذهن ایرانیان به سمت پس گرفتن حقوقی سرزمین هایش نرود.
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 1
    این مناطق در عهدنامه گلستان جدا شدند نه ترکمانچای از سالها پیش دستی در کار بود که عهدنامه ترکمانچای را بدترین عهدنامه معرفی کند اما عخدنامه گلستان که ۳ برابر بیشتر از ترکمانچای خاک از ایران جدا کرد ظالمانه تر است .
  • پرستار IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 3
    با سلام ،ممنون از مطلب پخته و تحلیل عالی نویسنده ، آذری زبان‌های عزیز به ریشه ی اسم آذربایجان توجه کنید در متون پهلوی یک اسم اصیل ایرانیه و در واقع آذر ها ایرانی اصیلن ، در واقع این ایران نیست که از مردم آذربایجان حمایت نمیکنه ،دولت لائیک این کشور با مردم شیعی دولت و مردمش را از دولت و مردم ایران دور کرده ،با این وجود ما دلمون با مردم آذربایجان عزیزه انشاله با اتحاد پشت سر امام زمان (عج) به مبارزه با دشمن واقعی میپردازیم .
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    نهایتا یک جبهه جدید علیه ایران
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 3
    آذرابادگان ، ارمنستان ، گرجستان ... فرزندان عزیز ، آغوش مام میهن در انتظار است به اصل خویش برگردید
  • ناشناس FR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 1
    کاملا مشخص بود که برنامه ای درکاراست مطمئنم ترامپ توسط یکی ازهمین یاوه ذهنان منطقه مثل اردوغان یا بن سلمان الوده شده وقبل از بیماری ترامپ نوع ارایش نژامی انان درمنطقه گویای یک نقشه مشترک است که به نوعی پای ایران را به میان بکشند ایران باید به انان باقدرت تمام وجوی سفرایشان را بخواهد وتذکردهد درصورت تکرارازهرسو پاسخ محکم حتی به خاک ترکیه که نقشه این جریان را وارد می دهد.
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 5
    مرگ بر پانچرکیسم
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    4 2
    چرت و پرت بود. هر کی دنبال منفعت خودشه. این بدیهیه.
  • ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 2
    اسرائیل در حال تدارک داعش جدید در شمال مرزهای ایران با کمک آذربایجان و در جنوب ایران با کمک کشورهای عربی می باشد.
  • Ah IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 2
    درودبرشرفت،تحلیل بسیاردقیق ودرست است،مردم آذربایجان بایدازتوطئه هایی که درطول تاریخ،دشمنان ازران آذربایجان ایجادکرده اند،عبرت بگیرند،وبدانندتنهاحامی واقعی آنهاایران میباشد.
  • امین IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    49 33
    من لرم ،تحلیل کاملا بیطرفانه و کامل ،زنده باد ایران و ایرانی ،نابود باد عثمانی گری اردوغان داعشی
    • علی IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      3 2
      شما لر هستی تاریخ خودتت نمی دونی حالا طرفدار حرفهای کسی که حقایق یک کشور را مغرضانه اشتباه بیان میکنه میشوی
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    یه ضرب المثل افغانی هست که میگه: چشم همه رو میبینه غیر خودش! هر کی یک طرفه به قاضی بره خوشحال برمیگرده!
  • محمد مهدی IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 1
    گر پدر رفت تفنگ پدری هست هنوز دوستانی که سنگ آمریکا رو به سینه میزنید کرم آمریکا و اسرائیل نمایان است همین آمریکا طوری ایران رو تحریم کرده که نه داروی انسولین خواهر من پیدا میشه و نه میتوانیم با کشور های دیگه بدون هیچ مشکلی داد و ستد کنیم. اینجا هم ببینیم چه غلطی میخوان بکنن همینجا قبر خودشونو میکنن. وعده قرآن نزدیک هست بزودی در کوچه های اسرائیل ایرانیان بدنبال قربانی خواهند بود.
  • ناشناس IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 3
    آذر بایجان اگه قره باغ را بگیره با در نظر گرفتن نخجوان می چسبه به ترکیه اون وقت با توجه به سوابق تاریخی اول پدر ارمنستان را که در بن بسته در میارن بعد هم برای کل منطقه بازی در میارن.
  • پیمان IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 1
    سلام شما برین دنبال مشکلات خودتون آنها بلدن مشکلشون رو حل کنن
  • US ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    4 1
    یاشاسین اذربایجان ..یاشاسین قره باغ. .خوار وذلت برای دشمنان اذربایجان
  • بلال IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 1
    استکبار جهانی بدست ترکیه دورو ونفوذی برای عوامل مزدورشون دنبال جا می گردن چون روسیه مخالف پا گرفتن آنها درسوریه است چراغ سبز نشون داده که قره باغ رو اشغال کنند وهدف نهایی مزاحمت برای ایرانه ودر این بازی سر ارمنستان وآذربایجان بی کلاه خواهد ماند
  • حسین US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 4
    از ماست که بر ماست اگر فرزندان ایران از تاربخ و گذشته خود اگاه بودند امووز شاهد پان ترکیسم و هزار زهر مار دیگر نبوزیم چرا وقتی کمک ایران به اذربایجان از جانب انها رد شد و شیعیان حسینی را تیرباران کرد و به زامن سهیونست پناه بودند مردم بخصوص ادریان عریز را از دشمنی انها اگاه نکردند تا امروز که پایگاه سهیونییت شده اند جوان اذری بی خبر از همه جا از رزمندگان داعشی ترکیه اعلام حمایت کنند ملتی که از تاویخ و هویت تاریخی اش بی خبر باشد باید هم دوست را از دشمن تشخیص ندهد جوان اذری باید این را بداند داعش با حمایت سهیونبست فصد ورود به ایران را دارند حمایت از اذربایجان بهانه است.
  • مصطفی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 0
    انشالله این غایله هم تمام میشه ولکه ننگی میشه برپیشونیه دشمنان/برادران اذری بسیاراگاه وهوشیارهستند/اذربایجان دیاردلاورمردانی همچون باقرخان وستارخان وشهیدان باکریه
  • GB ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 5
    قره باغ اگه دست آذربایجان بیفته اسرائیل شطرنج را تمام عیار به نفع خودش خواهد نوشت قره باغ نباید دست آذربایجان بیفته
    • DE ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      3 1
      مرگ بر اشغالگر ارمنی و صهیونیستی. قره باغ خاک اسلام است و انشاء الله به شیعه بازخواهد گشت.
  • حسن IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 1
    مردم تورک آذری زبان باغیرت وتعصبی هستند و بسیار دانا هستند هیچ موقع در دام دشمنان نمی افتند یه عده می خواهند منطقه را ناامن کنند خوب هواستون باشد
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 1
    باور کنید اردوغان نقش صدام را بازی میکند تا دست امریکا را در خاور میانه باز کند و عوام فریبی داخلی ترکیه را در نظر دارد حال از ارمنستان تا لیبی عروسک خیمه شببازی اسرایل است مقاله بسیار مفید بود
  • م IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    بچه شیعیان چشمانشان باز و هوشیارند و خدا داند و خدا داند هر مغز شرور وهابی را در هم خواهد کوفت انشاالله
  • محمد DE ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 3
    با سلام بنظر من جنگ آذر بایجان و ارمنستان بیشتر از اختلاف سر قره باغ توطئه دیگر هست تا جنگ نیابتی دیگر را در متطقه شعلاه ور سازند و به نوعی تمرکز ایران را از سایر مشکلات پرت و درگیر مسئله دیگر شمال کشور کنند این توطئه هدف های متعددی دارد اولا ایجاد ددگیری و نا امنی بیشتر در منطقه مخصوصا مرز های ایران . ورود نیدو و امکانات نیابتی اسراییل و آمریکا و جنگ‌افروزی . گیج کردن ایران و غفلت از مسائل خلیج فارس.و...... بنظر بنده باید مسائل این درگیری به دقت رسد و متناسب با آن اقدام شود و درصورت نیاز حتی به شکلی اگر هر عنصری قصد حرکتی داشت جواب متناسب ببیند... باید تو این شرایط زیاد از حد هم ایران وارد این مسئله نشود و تمرکز بر رفتارهای خبثانه اسراییل و اعراب و امریکا داشته باشیم باید روند تقویت و تجهیز بروز ارتش و سپاه تسریع شود باید به مسائل اقتصادی و امنیتی دوچندان توجه کنیم که خطر این مقوله چه بسار بیشتر از مسائل دیگر اهمیت داشته باشد.
  • عنصری IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    2 3
    قرار داد ننگین ترکمنچای باید ملغی. شود و آذربایجان عزیز بمام وطن ایران بپیوندد.
  • داود IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 3
    من یک آذربایجانی هستم اهل تبریز تحلیل خوبی کردین و این و در تظر داشته باشیم که الان این داعشی ها دارن امکانات به دست میارن درست لب مرز کشور ما یعنی امکان داره اصلا کلا اونجا با ارمنی ها نجنگن وعلیه ایران بجنگن
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 2
    درود بر شما بعنوان یک ایرانی آذری عرض میکنم تحلیل بسیار عالی بود ، زنده باد ایران، یاشاسین ایران..
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    7 2
    آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با صدور بیانیه ای تاکید کرد: براساس قوانین و حقوق بین الملل منطقه قره باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است و از این سرزمین جدا ناپذیر است
  • کامیار IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    2 1
    با سلام این دخالت در امور کشور باکو به حساب نمییاد برای من جای سئوال است اگر امکانداره توضیح بدید؟2
  • احمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 5
    علی اف نادان مقصر است چون نوکر اسراییل و امریکاست
  • طاهره IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    0 0
    اسرائیل از هر طرف به ایران نزدیک و نزدیکتر میشه. راه قدس از کربلا میگذرد!!
  • صا .... مدی... IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    1 1
    با سلام نوشته های ضما خیلی منطقی ودرست است اما ما ایرانی ها هم کم کاری کردیم یعنی در زمان فرو پاشی شوروی بایذ زود عمل وی کردیم باید به هر وسیله ای که می شد باید در مردم شیعه ی نفوذ می کردیم به قول امام ر ه کاره نشدنی نداریم شاید هم ... ما اذریها درطول تاریخ ثابت کردیم . که پوست خون ارزو همه چیزمان ایران برادر کرد فارس بلوچ افغان همه شیعیان هستیم هر کس هم شک بکند .باعث پراکنده شدن شیعیان می شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس