صندوق رای

شاید اصلاح‌طلبان پس از ناکارآمدی روحانی و تحریم انتخابات، به یک پایان بزرگ و به گفته خودشان "خونبار" می‌اندیشند که اینچنین قصد ناامید کردن مردم از صندوق رأی را دارند!

سرویس سیاست مشرق _ فردی به نام حسین انصاری راد، که گفته شده از فعالان اصلاح‌طلب است در بخشی از یک مصاحبه با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز طی اظهاراتی گفته است:

"شرایط روحی مردم و امید و آرزوهایی که دارند، یکسره منتفی است. مردم از انتخابات و نتیجه انتخابات ملولند. طی سه انتخابات اخیر، خصوصا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، روحانی مردم را از اینکه بشود از طریق انتخابات گشایشی در کار مردم ایجاد کرد یا اینکه وعده‌های داده شده یا داده می‌شود، عملی شود، مأیوس کرده است. در ظاهر و تا این ساعت چندان‌ امیدی به اینکه مردم از انتخابات به گشایشی دست پیدا کنند، به نتایجی برسند و به آرمان و آرزویی دست یابند، وجود ندارد.

این انتخابات مجلس هم کاملا مصداق این قضیه را نشان داد. حکومت هم از اینکه مردم اعتماد کنند یا نکنند، رای بدهند یا ندهند یا راضی باشند یا نباشند، ابایی ندارد و دیگر آن اهتمامی که مردم به آن داشتند را از دست داده است. این مجلس فعلا پاسخگوی خواست، نیاز، میل، آرمان و آرزوی مردم نبوده است. در کل کشور مشارکت چیزی حدود ۴۰‌ درصد بوده و در مرکز کشور هم حدود ۲۰‌درصد مردم در انتخابات مشارکت کرده‌اند که می‌گویند ۱۰‌درصد آن هم منتفی است. "

او می‌افزاید: بنابراین اگر بخواهد انتخاباتی برگزار شود که مردم از آن راضی باشند، رای بدهند و مشارکت داشته باشند، باید باب دیگری باز شود. برای مثال، کاندیدای دیگری بیاید تا اعتماد مردم مجددا بازیابی شود. باید اختیاراتی که ریاست‌جمهوری حداقل در قانون ‌اساسی دارد را برای رئیس جمهور قائل شد و از دخالت در نقش رئیس‌جمهور و کابینه‌اش پرهیز شود. اینجاست که مردم به این باور می‌رسند که ریاست‌جمهوری تبدیل به یک ریاست‌جمهوری معتبری شده است که می‌تواند با جهان و ملت ارتباط بسیار خوبی برقرار کند و کابینه مستقلی نیز داشته باشد و نقش سیاسی خودش را به‌طور مستقل اجرا کند. [۱]

*این سطح از ناامید سازی مردم و سیاه‌نمایی از شرایط کشور، تأملات زیادی را نسبت به انگیزه گویندگان و مشوّقان آنها در داخل و خارج کشور ایجاد می‌کند.

چه اینکه هیچ حاکمیتی را در دنیا نمی‌شناسیم که رجال سیاسی آن حتی تندتر از حنجره‌های دشمن مشغول ملکوک کردن چهره انتخابات و ناامید سازی مردم در این سطح تندروانه باشند.

مثلا چندی قبل نیز شاهد بودیم که یک فعال اصلاح‌طلب دیگر در اظهاراتی گفته بود: از آنجایی که مردم احساس می‌کنند کم‌کم انتخابات تغییر وضعیت داده به همین دلیل این ذهنیت را دارند که صندوق رای دیگر به نفع مردم نیست! [۲]

*ناکارآمدی، تحریم انتخابات و ناامیدسازی مردم! /چپ‌های ستادی این‌روزها به چه می‌اندیشند؟

این اظهارات در حالی است که چپ‌های ستادی دو دوره متوالی اقدام به حمایت رسمی از رئیس‌جمهور روحانی کردند و شاکله دولت اعتدال نیز با نیروهای اصلاح‌طلب شکل یافته است.

پس اگر این دولت ناکارآمد است یا مردم را از خود ناامید کرده؛ تماماً به اصلاح‌طلبان مربوط است و آنها اکنون نمی‌توانند خود را بعنوان دلسوز مردم جا بزنند و یا در جایگاه اپوزسیون دولت و منتقدان روحانی ظاهر شوند.

کما اینکه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز اخیراً در سخنانی با کنایه به انتقادات چپ‌های ستادی گفته است:

"همیشه از سال ۹۲ کسانی از بین وزیران و اعضای کابینه و استانداران دولت از اصلاح طلبان بودند. اگر الان اصلاح طلبان منتقد شدند که البته همه آنها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان هست که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمیکنند مراعات حال رفقا و هم‌فکران خود را بکنند. "[۳]

مسئله دیگر نیز کاهش حضور مردم در انتخابات است!

اگرچه برخی به درستی معتقدند که کاهش حضور مردم به دلیل ناکارآمدی دولت ائتلافی روحانی و اصلاح‌طلبان است و ناکارآمدی چپ‌ها در مجلس دهم و شورای شهر نیز مزید بر علت بوده است اما این عامل را بایستی در کنار گزینه اصلی‌تری دید که موجب کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم شد. و آن "تحریم انتخابات" از سوی اصلاح‌طلبان است.

تحریم انتخابات یک رفتار براندازانه و نشانه خروج از دموکراسی است که در تمام کشورها و حاکمیت‌های جهان به مثابه خیانت انگاشته میشود و جرم آن نیز اشدّ مجازات است.

جرم‌انگاری این رفتار نیز بیشتر از آن روست که نگاه مردم به قلم و لسان رجال سیاسی است و هنگامی که این افراد مردم را به انحاء مختلفی مثل عدم ارائه لیست انتخاباتی، تشویق به عدم حضور در انتخابات می‌کنند؛ طبیعتا مردم نیز انگیزه حضور را از دست می‌دهند.

چه از قدیم گفته‌اند: هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک!

البته این در حالی است که حیات و قوام یک انتخابات به قانون است نه به میزان مشارکت و اگرچه بیشتر بودن مشارکت مایه تقویت انتخابات خواهد بود اما کاهش آن نیز در هیچ کشوری از دنیا به مثابه فاجعه ارزیابی نمی‌شود زیرا مشارکت و دموکراسی همواره از افت و خیز برخوردارند.

اکنون و با دانستن این دو انگاره (ناکارآمدی دولت اصلاح‌طلبان و تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان) به روشنی می‌توان دریافت که اظهارات این روزهای چپ‌های ستادی مبنی بر اینکه مردم ملول شده‌اند، مجلس برایند رأی مردم نیست، و انتخابات تغییری در وضعیت مردم نمی‌دهد! تا چه اندازه غیر مسئولانه است. اگر نگوییم در راستای منویات دشمن است!

برخی معتقدند این رویکرد اصلاح‌طلبان که انتخابات مجلس یازدهم را تحریم کردند و قرائن نشان می‌دهد نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ نیز همین نیت را دارند؛ صرفاً برای خارج کردن راه حل بزرگ "صندوق رأی" از فراروی مردم در پس کارنامه ضعیف آنها در دولت اعتدال است.

در واقع شاید آنها پس از ناکارآمدی روحانی و تحریم انتخابات، به یک پایان بزرگ و به گفته خودشان "خونبار" می‌اندیشند که اینچنین قصد ناامید کردن مردم از صندوق رأیی را دارند که قرار است چاره حل مشکلات از درون آن بیرون بیاید و جز همین صندوق رأی نیز کسی یارای حل مشکلات را ندارد. کما اینکه اصلاح‌طلبان آقای روحانی را از همین صندوق رأی بیرون آوردند و خود به وضوح هرچه‌تمامتری می‌دانند که باز هم همین صندوق رأی است که می‌تواند در صورت رأی خوب مردم، گزینه‌ای را تحویل دهد که تمام مشکلات موجود را در فرایند حل شدن قرار دهد.

پیش از این، پرویز سروری از فعالان اصولگرا در یک مصاحبه تأکید کرد که چپ‌ها به دنبال ایجاد اغتشاش هستند. [۴]

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاحات نیز اخیراً از وقوع اغتشاش در سال ۱۴۰۰ سخن گفته است...[۵]

***

۱_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۹۸۲۵۴

۲_mshrgh.ir/۱۱۲۲۵۵۳

۳_www.irna.ir/news/۸۴۰۶۰۱۰۶/

۴_ mshrgh.ir/۱۱۲۴۲۸۸

۵_ mshrgh.ir/۱۱۱۹۴۴۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • شرقی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    33 3
    رنجوری تنِ ایرانِ عزیز تنها با جراحی این غده ی سرطانی درمان می شود.
  • DE ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    16 3
    اغتشاش؛ گام سوم چپ‌های ستادی پس از روحانی و تحریم انتخابات! // اصلاح‌طلبان باز میخوان اغتشاش کنند بعد از اینکه سالهاست به همه جا اغتشاش کردند بازهم میخواهند اغتشاش کنند. کلا هرجا اصلاح طلب است همانجا اغتشاش است
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    30 3
    اگر دوره اصلاح طلبان به سر رسیده و مردم یک سر دولت اصلاح طلب روحانی را مسبب مشکلات می دانند که چه باک از عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات یا دعوت مردمدبه تحریم آن ؟ حرفشان خریداری ندارد.
  • علی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    23 3
    اینها مصداق همان مفسدان هستند که ندای اصلاح سر دادندودرسوره بقره به آن اشاره شده است. مفسدان که نحن مصلحون سردادند وبه این کشور خیانت کردند. چرا نظام با اینها مدارا کرده. البته من از هیچ کدامشان نه اصول گرا نه اصلاح طلب خوشم نمیاد. اما اصلاح طلبان واقعا خیانت کردند.
  • سید IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    21 3
    مردم بیشتر از اصلاح طلبان تهوع آور منزجرند!
  • محمد US ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    11 4
    ادرس اصلاح طلبان خیابان است وتسلیحاتی کردن نارضایتی مردم البته دزاین میان ازسلامت خودوفرزندان خودغافل نشده اندوپیشاپیش فرزندان خود رابه خارج ازایران فرستاده اند
  • احمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    7 4
    اصلاح طلبان انتخابات رو فقط وقتی قبول دارن که خودشون رای بیارن. مثل ترامپ.
  • جوادی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    8 5
    علی رقم همه جفا و کج اندیشی هایی که در جبهه اصلاحات دیده و می بینیم و به استثنای تند رو هایشان که امروز حتی منفور در بین طرفداران دیروز خود هستند و صدای لعن بر خود را به وفور از جانبشان می شنوند . برای آن عده که به اعتقاد ما فریب خورده اند و به علت رنجش از برخی شخصیت های سیاسی که از نظر ما نفوذی یا از ساکتیند، با انقلاب قهر کرده اند و به اشتباه در جمع دگر اندیشان و براندازان و سکولار های سبز و بنفش وارد شده اند آرزوی برگشت به دامن اسلام و توبه را داریم . مطمئنا این گروه می دانند که نباید آخرت خود را به خاطر دنیای یک مشت خود فروخته نابود کنند . سران اصلاحات و کسانی که با فتنه هایشان بین امت واحده اسلامی تفرق و تشتت ایجاد می کنند بزودی گرفتار خشم ملت و در آخرت گرفتار خشم خدا خواهند شد . بهتر است تا دیر نشده طرفداران اصلاح طلبان خود را از سران منحرف اصلاحات جدا کرده و دست در دست برادران دینی شان ایران را از جرثومه های فاسد ، با هر گرایش سیاسی ، پاک سازند . منتظر رایتان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستیم .
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    5 5
    دکترین ژرف دولت پیر و پاتالتان (ارثیه دولت ده 70 ) که بود بر پایه تدبیر خام و امید نافرجامتان ، با کدخدای شیاطین انس و جان بستید عهد و پیمان. که به شرط نابودی دستاوردهای اتمی ایران و حواله دادن دلواپسان به جهنم سوزان برسانید به دست ملت سلبریتی زده اندکی گلابی از درخت برجامتان
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    10 4
    فعلا ریاست جمهوری باب میل افسادطلبان و براندازان روی کار است و بهتر است خفه خون بگیرند قبل از اینکه مردم خفه شان کنند
  • وطن پرست IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    4 4
    از این واضح تر تشویق به براندازی و اغتشاش کنن؟؟ تحریم انتخابات یک رفتار براندازانه و نشانه خروج از دموکراسی است که در تمام کشورها و حاکمیت‌های جهان به مثابه خیانت انگاشته میشود و جرم آن نیز اشدّ مجازات است. مماشات تا کی؟ بخدا اعتماد مردم با مجازات این عناصر خائن به نظام بیشتر میشه
  • حسين DE ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    13 3
    اصلاح طلبان به دو دسته خيلى مهم تقسيم ميشوند١-اصلاح طلبان فوقالعاده احمق،ابله،نادان،بيشعور و بى سواد كه اينها كلا" اوت هستند.٢- اصلاح طلبان كم سواد،كم شعور،كم معرفت و همه چيز كم دار كه منورالفكرهاى آنها عبارتند از سعيد سنگتراش،زاده تاج،صادق خوشگله وووووو هر دو دسته يك وجه مشتركدارند و آن اظهار نظر كردن در مورد آزادى،دمكراسى،جامعه مدنى،حقوق بشر،آزادى انتخابات و غيره،اما اگر از افراد هر دوگروه و يا دسته بپرسيد مثلاً آزادى و يا دمكراسى را تعريف كنيد بلافاصله دچار لكنت زبان ميگردند،گروه اول با دهان باز و چشمان خيره شده مى نگرد و گروه دوم بادى به غبغب مى اندازند و نهايتا" پاسخ خواهند داد دمكراسى خوب است ما دمكراسى را دوست داريم شما دمكراسى را دوست داريد و آنها دمكراسى را دوست دارند و اين است دمكراسى،حال با اين توضيح مختصر ميتوان اين يارو حسين انصارى رو جزء گروه اول دانست كه با حماقتش سعى كرده خودش رو جزء گروه دوم جا بزنه،اما يك نكته ساده خطاب به مجموعه جريانات اصلاح طلبان ،شركت در انتخابات يكى از اصول اوليه دمكراسى است و نفى آن تحت هر عذر و بهانه اى نفى اعتقاد داشتن به اين اصول اوليه است،و انتخاب كردن و انتخاب شدن جزء حقوق اوليه تمامى جوامع بشرى است حال بايد از جريان خائن و مزدور و وطنفروش اصلاح طلبان پرسيد كه شما وقتى اصول اوليه و بديهى دمكراسى را عملا" نفى ميكنيد چرا ادعاى دمكرات بودن را داريد،همچنين بدانيد كسانيكه آماده پذيرش مسئوليت هستند ضمن احترام به اين افراد بايد داراى صلاحيت پذيرش مسئوليت مربوطه را داشته و واجد شرايط باشند و براى اين منظور در تمامى كشورهائى كه انتخابات بر گزار ميشود ارگانهائى بهمين خاطر وجود دارد كه صلاحيت كانديداها را مورد بررسى قرار ميدهد غير از اينه ؟خب مشكل كجاست؟ مشكل در عدم فهم و درك و شعور و معرفت و آگاهى اصلاح طلبان است كه بدان اشاره شد.
    • DE ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      2 4
      اصلاح طلبان به دو دسته خيلى مهم تقسيم ميشوند١-اصلاح طلبان فوقالعاده احمق،ابله،نادان،بيشعور و بى سواد كه اينها كلا" اوت هستند.٢- اصلاح طلبان كم سواد،كم شعور،كم معرفت و همه چيز كم دار كه منورالفكرهاى آنها عبارتند از سعيد سنگتراش،زاده تاج،صادق خوشگله وووووو هر دو دسته يك وجه مشتركدارند و آن اظهار نظر كردن در مورد آزادى،دمكراسى،جامعه مدنى،حقوق بشر،آزادى انتخابات و غيره،اما اگر از افراد هر دوگروه و يا دسته بپرسيد مثلاً آزادى و يا دمكراسى را تعريف كنيد بلافاصله دچار لكنت زبان ميگردند،گروه اول با دهان باز و چشمان خيره شده مى نگرد و گروه دوم بادى به غبغب مى اندازند و نهايتا" پاسخ خواهند داد دمكراسى خوب است ما دمكراسى را دوست داريم شما دمكراسى را دوست داريد و آنها دمكراسى را دوست دارند و اين است دمكراسى،حال با اين توضيح مختصر ميتوان اين يارو حسين انصارى رو جزء گروه اول دانست كه با حماقتش سعى كرده خودش رو جزء گروه دوم جا بزنه،اما يك نكته ساده خطاب به مجموعه جريانات اصلاح طلبان ،شركت در انتخابات يكى از اصول اوليه دمكراسى است و نفى آن تحت هر عذر و بهانه اى نفى اعتقاد داشتن به اين اصول اوليه است،و انتخاب كردن و انتخاب شدن جزء حقوق اوليه تمامى جوامع بشرى است حال بايد از جريان خائن و مزدور و وطنفروش اصلاح طلبان پرسيد كه شما وقتى اصول اوليه و بديهى دمكراسى را عملا" نفى ميكنيد چرا ادعاى دمكرات بودن را داريد،همچنين بدانيد كسانيكه آماده پذيرش مسئوليت هستند ضمن احترام به اين افراد بايد داراى صلاحيت پذيرش مسئوليت مربوطه را داشته و واجد شرايط باشند و براى اين منظور در تمامى كشورهائى كه انتخابات بر گزار ميشود ارگانهائى بهمين خاطر وجود دارد كه صلاحيت كانديداها را مورد بررسى قرار ميدهد غير از اينه ؟خب مشكل كجاست؟ مشكل در عدم فهم و درك و شعور و معرفت و آگاهى اصلاح طلبان است كه بدان اشاره شد.
  • SE ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    7 4
    آنکه ملول است اصحالات است.
  • SE ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    7 4
    اصلاحات با خسارت و آسیب هایش به ایران و عزت ایرانی نزد مردم منفور است
  • CA ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    4 3
    کلا لیبرالیسم در همه جا به خط پایان رسیده چون به خوبی در این چند سال مردم بیشتر جاها بخصوص ایران دقیقا به درک کامل سیاسی از اینکه این لیبرالیسم برده داری چه چیزی هست و دنبال چه چیزی هست را دیگه خیلی ها میدانند. برای همین نه تنها لیبرال وطنی بلکه کل لیبرالیسم در حال نابود شدن هست و بایستی سران اصلی لیبرالیسم و الیت های آنها اعدام شوند که بزودی این جنایتکاران اعدام خواهند شد چون اقتصاد زمین بیش از این تحمل بی‌ثبات شدن را ندارد. منابع زمین محدود هست پس بایستی دنبال توسعه پایدار بود که به جز بوجود آوردن عدالت راه دیگری ندارد. دیگر کشورهای مستقل توان تحمل لیبرالیسم برده داری را ندارند و دیگری توجیهی برای تحمل شان نیست برای همین کشورهای مستقل تصمیم به عقیم کردن لیبرالیسم گرفته اند و نتیجتا اگر اقدام بیشتری علیه حکم بین المللی کنند عوامل اصلی آن بدون هیچ شکی اعدام خواهند شد که با مساحتی که دارند به خرج می‌دهند مطمئنا به این مرحله نیز خواهد رسید هر چند جنایات بیشماری انجام داده اند و حق شأن شدیدتر از اعدام هست ولی خب این انگل ها یک جان بیشتر ندارند ولی همان را هم از این احمق های سمج طلبکار خواهند گرفت. فقط اینهایی که توی ایران ضرضر لیبرالی و اصلاح طلبی میکنند حواسشون باشه چون در ایران هم تحمل دارد به صفر می‌رسد.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    2 2
    ما از نفاق طلبان ملولیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس