کد خبر 1124724
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: مهمتر از هر اقدامی جلب دوباره اعتماد عمومی به بورس بوده و اقدامات سازمان بورس باید در این جهت باشد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس این روزها روند نوسانی به خود گرفته و یک روز ریزشی شده و روز دیگر روند صعود به خود می گیرد، سازمان بورس برای مثبت شدن بازار سرمایه قصد دارد، از هفته آینده بازارگردانی را برای تمام نمادهای بورسی اجباری کند تا بازار بتواند روند صعودی را بازیابد.

بیشتر بخوانید:

تلاش برای بازگشت تعادل به بورس

 برای تاثیر اقدامات اخیر سازمان بورس، با محمد هادی بحرالعلوم کارشناس بازار سرمایه گفتگویی انجام شده است که در ادامه می خوانید:

سهم بازارگردانی در مدیریت بازار سرمایه

هادی بحرالعلوم در مورد استفاده از سه ابزار بیمه سهام؛ بازارگردانی موثر و سهام خزانه گفت: این ابزار به نوعی راهکارهای بیمه بازار محسوب شده و به نوعی برای سهامداران اطمینان بخش است. 

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهام ها در بازار مانند کودکی هستند که با حمایت ها و کنترل های پدر و مادر از آسیب ها دور مانده و رشد متناسب خود را خواهند داشت که این نقش پدر و مادر را در بازار سرمایه ناظر بازار داشته و استفاده از این ابزارها به نوعی از حفاظت از سهم های داخل بازار است چرا که نمی شود شخص بیایید سهم را خریداری کند و بعد بازار را به حال خود رها کرد. 

بیمه سهام و بورس

بحرالعلوم در مورد ابزار بیمه سهام تشریح کرد: این ابزار می تواند این اطمینان را به سهام داران حقیقی بدهد که بازار تحت کنترل بوده و اعتماد آنها را نیز جلب کند؛ به نوعی اقدامی حمایتی در راستای کنترل بازار است. 

وی درباره به کارگیری ابزار بازارگردانی هم تصریح کرد: اصل اتفاق مهم و اصلی همین بازارگردانی است که می تواند موثر یا منفعل باشد و اینکه به چه صورت انجام شود حتما اثر خاصی روی اعتماد سرمایه گذاران حقیقی خواهد داشت. در اصل با بازارگردانی موثر و به موقع میشود بازار را به خوبی مدیریت کرد. بازارگردانی صرفا به زمانی که یک سهم در حال ریزش و سقوط است منحصر نشده بلکه در زمان افزایش ارزش سهام هم موضوعیت دارد و باید به درستی شکل بگیرد.
 
بحرالعلوم در مورد استفاده از ابزار سهام خانه هم گفت: استفاده از این ابزار پیش از این هم مصوب شده بود اما به دلایلی تا الان اجرایی نشده بود؛ و شرایط فعلی پیش آمده باعث شد تا این اتفاق افتاده و از این ظرفیت نیز برای کنترل بازار استفاده شود. در واقع این ابزار یعنی اینکه وقتی دولت یا سهامداران بزرگ می آیند و یک سهمی را خریداری می کنند این اطمینان را به بازار می دهند که پشتوانه این سهم ولو اینکه الان در ضرر باشد؛ محکم و قوی است و این مسئله باعث می شود تا اعتماد سهام داران به بازار و آن سهم جلب شده و جذب نقدینگی خواهد کرد. 

کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی استفاده از این ابزارها می تواند حدود ۳۰ درصد روی جلب اعتماد حقیقی های بورس اثر داشته باشد، تاکید کرد: اگر شرایط بازار سرمایه عادی و معمولی بود حتما سهم این اقدامات در آرامش بخشی و کنترل بازار بیشتر بود اما در شرایط فعلی سهم این ابزار ها را در حدود ۳۰ درصد برآورد کرده و امیدوارم با یک روند مناسب بازار سرمایه به روال عادی خود برگردد چراکه این اقدامات برای این اتفاق لازم هست ولی کافی نیست.

منبع: سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    17 7
    اصلا باور نداریم..بازم چه حقه ای دارند..میخوان مردم را بکشانند به بورس دوباره ضربه به دارایی مردم بیچاره برون.
    • شاهرخ GB ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      0 2
      تو را بخدا انقدر منفی نباشید این حرفها را انقدر زدید ترس را در همه انداختید ولی بدانید که ثروت یک قدم بالاتر از ترس است و کسی موفق هست که به جنبه های منفی زیاد نگاه نکنند و با فکر و دانش خود جلو برود و دهن بین نباشد و انقدر منفی فکرنکند و مثبت بیندیشد که بهر چی فکر کنی همان به سمت شما بر خواهد گشت پس مثبت فکر کنید و باحرفهای منفی خداحافظی کنید ِآنجا هست که به سمت موفقیت خواهی رفت مثبت فکر کن که انشاا... سبز باشی .
  • بابک IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    15 4
    آزموده را آزمودن خطاست
  • ایران IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    9 3
    ضرر بهتر از رسوایی بفروشیم بریم تا نابود نشدیم
  • علی GB ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    7 2
    میخوان ضربه نهایی رو بزنن به ملت.
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      4 2
      من که بیچاره شدم طلا فروختم
    • ناصر GB ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      1 1
      اصلا ناراحت نباش زمانی که بورس مثبت شود که آن زمان هم دور نیست با فروش سهامت چند برابر آن طلا خواهید خرید و به این کارت افتخار خواهی کرد شک نکن و صبور باش .
  • علی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    2 0
    تا سهام عدالت و تعیین تکلیف نکردند ۸۰۰هزار میلیارد تومان عرضه سهام عدالت پشت این بازار هست بازار درست نمیشودهیچ بلکه له میشود سهام عدالتو بایستی یه کاری میکردند سالانه فقط شخص ده درصدشو بتونه بفروشه .
  • علی IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    4 0
    الان هر شخصی میدونه هر سهمی بخره فردا یکم مثبت بشه با عرضه سنگین سهام عدالت توسط حقوقی مواجه شده و مانع رشد سهم شده وبلکه سهمو له خواهد کرد
  • احمد IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    برخلاف نظر کارشناس محترم باید بگویم خیلی بعید است با این اقدامات اعتماد عمومی هر چند کم برگردد. تعداد زیادی پول خود را حتی با ضرر برداشتن و از بورس خارج شدند و این روند همه روزه ادامه دارد. کارشناس محترم خوب است میزان پولی که از بورس خارج می شود را پیگیری کنند هر چند بعید است خبرها در این زمینه را ندیده باشند. جهت اطلاع ایشان عرض می کنم سال ها وقت نیاز است تا اعتماد عمومی حاصل شود لذا با دو الی سه اقدام نمی توان گفت بخشی از اعتماد عمومی برخواهد گشت.
  • حسین CA ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 1
    هرچی میخواید نابود بشد بدید دست بورس طلا خانه دلار ماشین
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    دیگه بورس سقوط کرد کلاه سرتون نره تا ۲۰ روز دیگه یه حمایت میشه حتما یر به یر یا نزدیک به یر به یر شدید بزنید بیرون
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    شنبه دوباره با کله منفی میشه
  • ناصر IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    1 0
    میخوام یه رازی روبه ملت ایران بگم که این حکوت اینقدرزرنگ هست که عقل به جن نمیرسه اصلا این بورس یه کلاه گشادبودکه گذاشتن سرآدمای حریص مال اندوز پولشونرو باوعده ی سود زیاد آوردن یه کم هم دون پاشیدن بعد به بدبختا که ما باشیم گفتن سهامتونرو بفرشید ازدست دارا گرفتن دارن میدن به ندار بنازم این سیاستو خوبه هرچی سر ادما طمعخوار میاد کمه
  • ناشناس RO ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    1 1
    مطمئن باشین بازار برمیگرده من خودم بیشتر از دو ماهه تو بورسم و تا حالا هم سودی ندیدم ولی به شخصه اطمینان دارم بازار صعودی میشه ولی الان بهترین فرصت خریده سهمها خیلی ارزون شدن مخصوصا بنیادی اگه نیت شما سود نجومیه بهتره هرگز نیاین بورس کجا دنیا آدمها یک شبه پولدار شدن به حرف دلالان سکه ارز خودرو گوش ندین اگه پیشرفت کشورتون مهمه پس نباید پا پس بکشیم به امید روزهای خوب برای وطن عزیزم
  • سعید GB ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 1
    دلار وسکه در هفته بعد سقوط خواهد کرد و بازار سرمایه بورس مثبت طولانی خواهد شد.در حال حاضر خریداران سهام خیلی سود خواهند کرد چون سهام زیر قیمت کف میباشد .
  • سعیدشرف DE ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    آیا بورس برای همیشه میخاد لباس شمر رو بپوشه؟
  • جهانگیرطاهری IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    فرمودی بازار یک روزمنفی یک روزمثبت کجا اینطور است پنجاه روزمنفی سه۳روزمثبت است کسری بودجه را از جیب مردم جبران کردید امیدوارم همیشه در زندگی موفق نباشید اگر هدفتان این بود
  • احمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    چه شاعرانه:ناظر بازار حکم پدر ومادرت سهام را دارد ولی خواب تشریف دارد. کارشناس هم مثل کارشناس هواشناسی که میگه صاف تا کمی ابری که به تدریج کاهش یافته همراه با رعد و برق و احتمالا رگبار پراکنده در ارتفاعات
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
    0 0
    دوباره این ... مردم رو ... فرض کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس