طرح دو فوریتی جهش تولید و رونق مسکن در دستورکار مجلس

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید: سیاست‌های دولت، موجب مشکل شدن عرصه برای سرمایه‌گذاران بخش مسکن شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: شرق در گزارشی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای خارج شدن مصالح ساختمانی از بورس کالا نوشت: این تصمیم موجب شد صنعت مصالح ساختمان با چالش جدید مواجه شود. اتفاقی که بسیاری بر این اعتقاد هستند که به‌دلیل اطلاعات اشتباهی که به رئیس‌جمهور داده شده رخ داده و باید در آن تجدیدنظر شود.

سیاست‌های دولت کار را برای سرمایه‌گذاران مسکن دچار مشکل کرده و ریسک ورود به این عرصه را بالا برده است که همین باعث گرانی قیمت مسکن خواهد شد. دخالت‌های پیدا و پنهان دولت و اینکه اصرار دارند همه‌چیز زیر نظر آنها باشد، باعث این‌گونه رفتارها شده که در نهایت به ضرر مردم تمام خواهد شد.

در کشور ما تمام مصالح اصلی به صورت غیرمستقیم در دست دولت است، از بتون تا آهن و آجر و قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهند، متاسفانه درباره گرانی کالایی مثل تخم‌مرغ سروصدا به پا می‌شود اما مصالح ساختمانی بدون صدا و در سکوت گران می‌شود و هیچ‌کس نمی‌فهمد که چه اتفاقی افتاده است و چگونه این اجناس گران شده‌اند.

مسکن بعد از خوراک، نیاز مهم جامعه است و دولت نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و دستوری عمل کند. اگر طرح‌های مسکن در آلمان، فرانسه و حتی ترکیه را مطالعه کنید، خواهید دید که دولت روی مسکن جامعه بسیار حساس است و در آلمان دیدیم که بعد از جنگ جهانی دوم به صورتی عمل کردند که زندگی مردم را از لحاظ اقتصادی تحت تاثیر قرار ندهد؛ اما در ایران برعکس عمل شده و دولت در کوچک‌ترین مسائل ساخت‌وساز مسکن نیز دخالت می‌کند و هر روز شیوه‌ای را به صورت دستوری جلو می‌برد.

اکنون همه ساخت‌وسازها به‌دلیل نگرانی از وضعیت بازار کمتر شده. در دوران تولید و فعالیت کشور باید ریسک نیز پذیرفته شود اما وقتی دولت این‌گونه در امور دخالت می‌کند، هیچ تولیدکننده‌ای برای سرمایه‌گذاری خطر و ریسک نمی‌کند. چرا باید یک نفر سرمایه خود را وارد چنین بازار بی‌سامان و پرریسکی بکند. دخالت‌های دولتی و گرانی مواد اولیه ساختمانی باعث شده از یک‌طرف آنها که قبلا در زمینه مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خانه‌ها و آپارتمان‌ها را با قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند و از یک طرف نیز هیچ سرمایه‌گذاری این ریسک را قبول نمی‌کند که وارد ساخت‌وساز جدید و چالش این بازار شود.

اگر به آمارهای شهرداری مراجعه کنید خواهیم دید که چقدر تعداد صدور پروانه ساخت مسکن کم شده و حتی مساحت ساختمان‌ها و حجم آن نیز کاهش پیدا کرده است. در نتیجه بورس واقعا یک میدان درست برای خرید و فروش مصالح و ابزار ساختمانی است و در همه‌جای دنیا برای عرضه‌کننده و خریدار بهترین موقعیت را ایجاد می‌کند.

دولت، رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه دستوری را ابلاغ می‌کند که خیلی با واقعیت مطابق نیست و بازار و بورس را دچار سردرگمی و مشکلات می‌کنند و عرضه‌کننده، خریدار و صاحب سرمایه را نیز فراری می‌دهند. باید این روش‌های دستوری اصلاح شود تا بورس کالا بتواند تاثیرگذاری خود را در بهبود و متعادل‌سازی قیمت‌ها نشان دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    نرخ گران زمین و مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نرخ مسکن را بالا میبرد بعلاوه مالیات بساز بفروش را جزء مناطق لوکس را باید حذف کنند چون این نرخ را آخر مصرف کننده میدهد یا سرمایه گزار را از ساخت پشیمان میکند که هر دو به به ضرر مصرف کننده است
  • سید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    روزی نامه شرق شکسته نفسی می فرماید! در کدامین بخش اقتصادی یا اجتماعی یا فرهنگی و یا سیاسی سیاست گذاری دولت برآمده از اصلاح طلبان تهوع آور راهگشا بوده است که حالا در بخش مسکن مشکل ساز شده است؟!؟!؟!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس