کد خبر 1123232
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
والیبال تافته جدا بافته ورزش است

وزیر ورزش و جوانان از ممنوعیت ورود مربیان خارجی خبر داد، اما فدراسیون والیبال همچنان به دنبال جذب یک مربی خارجی برای تیم ملی است.

به گزارش مشرق، هفته گذشته بود که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در مورد ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی گفت: با وجود تمامی دردسرها و فشارها جلوی ورود بازیکن و مربی خارجی را حداقل برای یک سال آینده گرفتیم تا پس از آن ببینیم وضعیت تحریم‌ها به کجا خواهد رسید.

این اظهارات وزیر ورزش و جوانان در شرایطی مطرح شد که فدراسیون والیبال بعد از چندین ماه کش و قوس به این نتیجه رسید که باید برای حضور در المپیک از مربی خارجی استفاده کند. در این بین زمزمه‌هایی از توافق نهایی با ولادیمیر آلکنو هم به گوش می‌رسد. نکته مهم اینجاست که باید دید اظهار نظر وزیر ورزش و جوانان صرفاً مربوط به رشته پرطرفدار فوتبال می‌شود یا همه فدراسیون‌های ورزشی باید از آن تبعیت کنند.

* داورزنی: باید انتخابی کنیم که به نفع منافع ملی کشور باشد

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال درمورد انتخاب سرمربی تیم ملی اظهار داشت: اکثر مربیان جهان برنامه‌هایشان تا پایان المپیک توکیو است و با توجه به این که نسل فعلی تیم ملی والیبال ایران بعد از المپیک توکیو قطعا تغییر خواهد کرد و نسل جدید گزینه‌ای با شرایط دیگر نیاز دارد، برنامه برای انتخاب سرمربی، پایان المپیک توکیو خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

کارنامه گزینه‌های سرشناس سرمربیگری تیم ملی والیبال

وی با تاکید بر این که باید تصمیمی بگیریم که پاسخگوی مردم عزیز باشیم و تیم ملی والیبال ایران نتایج قابل قبولی در المپیک کسب کند، گفت: کمیته فنی برای هدایت ملی‌پوشان کشورمان چند گزینه را انتخاب کرده که با آن‌ها وارد مذاکره مستقیم می‌شویم و بر اساس اولویت‌بندی تعیین شده با آنان گفت‌وگو خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون والیبال به نفرات مطرح شده از سوی فدراسیون و اعضای کمیته فنی در این نشست اشاره کرد و گفت: این مربیان از جمله مشاهیر والیبال جهان هستند که امکان همکاری با تیم ملی والیبال ایران را دارند. البته مربیان دیگری نیز هستند که از آنان نامی برده نشده، زیرا فعلاً امکان همکاری با والیبال ایران را ندارند.

وی با بیان این که شاید از نظر فدراسیون یک گزینه شرایط خوبی برای همکاری با تیم ایران داشته باشد، اما نظر نهایی را کمیته فنی می‌دهد، گفت: بررسی‌های اولیه این افراد بر اساس محورهایی مانند ملیت و سن، تیم حال حاضر، سابقه مربی‌گری، سابقه بازیکنی، تجربیات، عناوین و افتخارات، سابقه کار با رده‌های پایه و آموزش‌محور بودن، اصول مربی‌گری، دانش فنی، مدیریت تیم و بازیکنان، تعامل با فدراسیون در مسایل مالی، نحوه به‌کارگیری و استفاده از کادر فنی، وضعیت زبان، مدیریت ذهنی و روانی و مهارت‌های ارتباطی با بازیکنان، مربیان و رسانه‌ها بوده است.

داورزنی تصریح کرد: نکته مهم این اسامی، داشتن انگیزه بالا برای اثبات خود در جهان است که نباید نادیده گرفته شود. بنابر این با توجه به این که رای نهایی در انتخاب سرمربی را کمیته فنی می‌دهد، باید انتخابی کنیم که به نفع منافع ملی کشور باشد.

* سناریونویسی به سود مربیان خارجی!

در صورتی که اظهارات وزیر ورزش مبنی بر ممنوعیت ورود مربی و بازیکن خارجی شامل همه رشته‌های ورزشی از جمله والیبال شود، مسئولان فدراسیون باید هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب سرمربی داخلی برای تیم ملی اقدام کنند. فدراسیون والیبال تاحالا هم زمانی زیادی را از دست داده و به نظر می‌رسد اگر قرار باشد بازهم بر سر این موضوع زمان تلف کند در نهایت تیم ملی متضرر خواهد شد.

پیش از شروع رقابت‌های لیگ برتر مسئولان فدراسیون اعلام کردند که تا پیش از شروع رقابت‌های باشگاهی سرمربی تیم ملی انتخاب خواهد شد تا عملکرد همه بازیکنان را زیرنظر بگیرد، اما با وجود گذشت 4 هفته از رقابت‌های لیگ برتر هنوز خبری نیست و حتی فدراسیون به گفته خودش با هیچ گزینه‌ای مذاکره جدی هم نکرده است.

سوال مهمتر این است که فدراسیون والیبال در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به اینکه وزیر ورزش برای حفظ منافع ملی تصمیم گرفته تا ورود مربی و بازیکن خارجی را ممنوع کند، چگونه همچنان سخت به دنبال جذب گزینه‌های خارجی است. حتی در ماه‌های گذشته هم شاهد بودیم که در جلسه مسئولان فدراسیون با اهالی والیبال، اکثر مربیان و کارشناسان به استفاده از مربی داخلی رای دادند، اما پس از آن سناریوها به گونه‌ای نوشته شد که فدراسیون به سمت مربی خارجی برود.

* والیبال تافته جدا بافته ورزش است؟ 

دستمزد کولاکوویچ در سال گذشته ماهیانه حدود 15 هزار یورو بود که اگر فدراسیون بخواهد با سرمربی بعدی تیم ملی هم حداقل با همین مبلغ به توافق برسد با توجه به نرخ ارز باید ماهی حدود 500 میلیون تومان به وی دستمزد بدهد. تامین منابع مالی، مشکلات اقتصادی در ورزش کشور، سایر هزینه‌های جاری فدراسیون و... از جمله مواردی است که فدراسیون باید برای انتخاب مربی خارجی آنها را درنظر بگیرد. 

بدون شک رشد و موفقیت رشته‌های مختلف آرزوی دیرینه تمامی ورزشکاران و اهالی ورزش است، اما از سوی دیگر در نظر گرفتن منافع ملی موضوع مهمتری به حساب می‌آید. حال باید منتظر ماند و دید که والیبال تافته جدا بافته ورزش کشور می‌شود و از مربی خارجی روی نیمکت خود استفاده می‌کند یا اینکه این بار همه چیز عادلانه خواهد بود و ممنوعیت حضور مربی خارجی برای تمام رشته‌ها اعمال می‌شود.

* آفت در زمین حاصلخیز والیبال

داورزنی که بعد از یزدانی‌خرم، زمین کشت شده والیبال را در اختیار گرفت و به کمک افراد والیبالی و باتجربه توانست به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کند، این روزها اقداماتی انجام می‌دهد که هم تمام اهالی این رشته انگشت به دهان مانده‌اند و هم اینکه نشان می‌دهد دیگر آن داورزنی سابق نیست. همه نگران هستند تا زمین حاصلخیز والیبال را آفت بگیرد و رفته‌رفته نابود شود. داورزنی تاکنون دو جلسه کمیته فنی را برگزار کرده و تنها خروجی این جلسات همان نکاتی بود که پیش از آن خودش در مصاحبه‌هایش اعلام می‌کرد.

از سوی دیگر اظهارنظری عجیب باعث شد تا همه خانواده والیبال متعجب شوند. یکی از مسئولان فدراسیون مدعی شد که تیم ملی زمان را از دست نمی‌دهد، چراکه عملکرد بازیکنان در لیگ توسط کمیته فنی بررسی می‌شود و در نهایت همین کمیته تعدادی از بازیکنان را به اردوی تیم ملی دعوت می‌کند! چطور ممکن است کمیته‌ای بدون حضور سرمربی، تعدادی بازیکن را شایسته حضور در تیم ملی بداند؟ شاید آن بازیکنان در پازل تاکتیکی سرمربی آینده جایی نداشته باشند.

متاسفانه به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون در باد موفقیت‌های قبلی خود خوابیده و تلاشی برای کسب موفقیت جدید نمی‌کنند. در شرایطی که برخلاف تمام رشته‌ها به دنبال جذب مربی خارجی هستند و خلاف جهت آب شنا می‌کنند، اما بازهم امیدی به آینده این رشته پرمخاطب نیست. اهالی والیبال توقع دارند که داورزنی در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌هایش بیشتر دقت کند تا بازهم والیبالیست‌های شایسته کشورمان با درخشش در میادین آسیایی و جهانی امید و نشاط را به جامعه تزریق کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس