ماجرای واگذاری قدرت در آمریکا؛ ترامپ و مخالفانش چه می‌گویند؟ - کراپ‌شده

اظهارات اخیر ترامپ درباره تحویل مسالمت‌آمیز قدرت به جو بایدن، واکنش‌هایی را در داخل آمریکا به همراه داشت و برخی از احتمال کشیده شدن این کشور به جنگ داخلی سخن گفتند و رقیب ترامپ هم این اظهارات را خنده‌دار و نامعقول خواند.

به گزارش مشرق، در حالی که بیش از یک ماه دیگر به انتخابات آمریکا باقی مانده، دونالد ترامپ رئیس ‌جمهور آمریکا بامداد امروز (شنبه) در جمع هوادارانش عنوان کرد که جز در صورت وقوع تقلب، او بازنده انتخابات ماه نوامبر نخواهد بود.

ترامپ گفت: «ما برنده می‌شویم. نمی‌بازیم مگر اینکه تقلب کنند. نگاه من اینطور است. نمی‌توانیم اجازه بدهیم تقلب کنند. کشورمان در خطر است، چون این آدم‌ها کشورمان را نابود می‌کنند.نمی‌توانیم اجازه بدهیم این کار را انجام بدهند. خودشان خبر دارند، رسانه‌ها خبر دارند، ولی نمی‌خواهند آن را پوشش بدهند. دقیقاً می‌دانند چه خبر است من هم می‌دانم، ولی دموکرات‌ها بهتر از همه ما می‌فهمند چه خبر است. بنابراین نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد و شما هم اگر چیزی دیدید گزارش کنید.»

او بامداد پنجشنبه هم در پاسخ به سؤالی  درباره تحویل مسالمت‌آمیز قدرت به رقیبش (جو بایدن) در صورت باخت در انتخابات گفت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم [ریاست‌جمهوری من را] خواهیم داشت».

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که در یک نظرسنجی ملی جدید «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان)، با اختلاف ۵ درصد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را پشت سر گذاشته است.

*فریدمن: احتمال کشیده شدن این کشور به جنگ داخلی وجود دارد

در همین خصوص «توماس فریدمن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اظهارات رئیس ‌جمهور آمریکا درباره احتمال تحویل ندادن منصب خود در صورت شکست در انتخابات هشدار داد، احتمال کشیده شدن این کشور به جنگ داخلی وجود دارد. وی در این باره عنوان کرد «به نظر من آنچه در چند روز اخیر اتفاق افتاد، هشدار درجه ششم درباره احتمال وقوع آتش سوزی است... رئیس‌جمهور ایالات متحده به همه ما گفته است که "یا من برنده انتخابات می‌شوم یا اینکه من مشروعیت انتخابات را زیر سؤال می‌برم و این انتخابی است که شما دارید".»

فریدمن افزود: «اگر شما هم‌اکنون نگران اوضاع نیستید و از اینکه چه اتفاقی ممکن است بیفتد وحشت‌زده نیستید، باید بگویم که این‌طور نیست که ما "شاید" یک انتخابات مناقشه‌برانگیز داشته باشیم بلکه "اوضاع این است که ما "تقریباً به طور قطع و یقین" یک انتخابات مناقشه‌برانگیز خواهیم داشت مگر اینکه ترامپ برنده شود.»

علاوه بر این، گروهی از قانونگذاران مطرح جمهوری‌خواه در آمریکا نیز اظهارات رئیس‌جمهور کشورشان در خصوص عدم تحویل مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات را محکوم کردند.

«میچ مک‌کانل»، رهبر حزب اکثریت مجلس سنا در آمریکا در توئیتر در واکنش به اظهارات ترامپ نوشت:‌ «پیروز انتخابات سوم نوامبر در بیستم ژانویه ۲۰۲۱ مراسم تحلیف را برگزار می‌کند. انتقال [قدرت] طبق معمول که هر چهار سال بعد از سال ۱۷۹۲ صورت گرفته، انجام خواهد شد.» 

دیگر جمهوری‌خواهان مطرح دولت آمریکا که به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده‌اند، «میت‌ رامنی»، سناتور ایالت یوتا، «مارکو روبیو»، سناتور ایالت فلوریدا، «راب پورتمن»، سناتور ایالت اوهایو، «لیز چِنِی»، سناتور ایالت وایومینگ‌ و «جان کاتکو»، سناتور ایالت نیویورک بوده‌اند. 

*بایدن: برایم خنده‌دار است

پیش از این «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخنان ترامپ در این خصوص را محکوم کرد و گفت: «ما در چه کشوری زندگی می‌کنیم؟ برایم خنده دار است. ببینید، او نامعقول‌ترین حرف‌ها را به زبان می‌آورد. نمی‌دانم در این باره چه بگویم اما [این حرف‌های ترامپ] مرا غافلگیر نمی‌کند».

 علاوه بر بایدن، سخنگوی کارزار انتخاباتی او نیز چهارشنبه شب در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: «مردم آمریکا درباره این انتخابات تصمیم می‌گیرند و دولت ایالات متحده کاملاً قادر است متجاوزین را از کاخ سفید بیرون کند».(اینجا بخوانید)

*کوهن: ترامپ به سادگی قدرت را تحویل نمی‌دهد

لازم به ذکر است، این اظهارات ترامپ واکنش وکیل سابق او را نیز به همراه داشت. مایکل کوهن بامداد (جمعه‌ به وقت تهران) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «اگر او (ترامپ) شکست بخورد، هرگز انتقال قدرت، مسالمت‌آمیز انجام نخواهد شد. او دست از این قدرت نمی‌کشد. او به سادگی قدرت را تحویل نمی‌دهد.»

وی با بیان اینکه ترامپ هر کاری در توانش باشد انجام می‌دهد تا از قدرت کنار نرود، توضیح داد: «درباره چیزی که او [اکنون] انجام می‌دهد فکر کنید، هیچ تفاوتی با زمانی که او در حال احداث یک ساختمان است ندارد. او در حال ایجاد بنیانی از این استدلال است که با رفتن به دیوان عالی، اعتبار [نتیجه] رأی‌گیری را به چالش بکشد».

وکیل سابق ترامپ در ادامه او را «استاد فرافکنی» توصیف کرده و گفت علی‌رغم اینکه خودش در حال مداخله در روند انتخابات سالم است اما دیگران را به دخالت در این مسئله متهم می‌کند.

البته کوهن این وضعیت را قبلا پیش‌بینی کرده بود. او زمانی که در تاریخ بیست ‌و هفتم فوریه ۲۰۱۹ در جلسه استماع کنگره شرکت کرده بود، گفت: «با توجه به تجربیاتی که از کار کردن برای ترامپ دارم، نگران هستم که اگر او انتخابات ۲۰۲۰ را ببازد، هرگز انتقال قدرت، مسالمت‌آمیز نخواهد بود».

علاوه بر این، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم روز جمعه از «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده این کشور خواست در مناظره‌ تلویزیونی در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شرکت نکند و افزود: «نه اینکه فکر کنم [بایدن] عالی ظاهر نخواهد شد، فقط فکر می‌کنم که رئیس جمهور [ترامپ] به حقیقت و واقعیت اعتقادی ندارد و حرف‌های چند روز اخیرش واقعاً نشان می‌دهد که به  قانون اساسی ایالات متحده نیز اعتقادی ندارد. چرا باید [بایدن] به خودش زحمت بدهد؟ او (ترامپ) حقیقت را بیان نمی‌کند، او به قانون اساسی متعهد نیست».

«برنی سندرز» نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا هم ضمن انتقاد از اظهارات ترامپ در مورد انتقال قدرت، خواستار تشکیل یک کمیته غیرحزبی برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد.

*پالتیکو: بال غربی کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی برای انتقال قدرت به بایدن

از سوی دیگر علی‌رغم اینکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که در صورت باخت در انتخابات ممکن است قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز تحویل «جو بایدن» ندهد، تیم او در کاخ سفید در حال انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای خروج ترامپ از قدرت در صورت باخت در انتخابات است. در همین زمینه نشریه پالتیکو نوشت: یکی از سازمان‌یافته‌ترین و کارآمدترین بخش‌های کاخ سفید در این روزها، بال غربی کاخ سفید است که در حال انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتقال قدرت ریاست‌جمهوری به جو بایدن در صورت پیروزی او در انتخابات است. بال غربی بخشی از کاخ سفید است که دفاتر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در آن قرار دارد.

در همین زمینه، «کایلی مک‌ اِنانی»، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه در نشستی خبری درباره اظهارات  رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحویل مسالمت‌آمیز قدرت و در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ در صورت شکست در انتخابات به طور مسالمت‌آمیز قدرت را تحویل می‌دهد گفت که ترامپ نتیجه انتخابات آزاد و عادلانه را می‌پذیرد. 

مک‌ انانی همچنین از ارائه پاسخ مستقیم به این سؤال که آیا نتیجه انتخابات تنها در صورتی مشروع خواهد بود که ترامپ پیروز شود، طفره رفت و بار دیگر تکرار کرد وی انتخابات آزاد و عادلانه و خواست و اراده مردم آمریکا را در این انتخابات می‌پذیرد. 

روزنامه گاردین هم در تحلیلی در همین خصوص توضیح مختصری درباره سه روشی که دونالد ترامپ ممکن است از پذیرش نتیجه انتخابات امتناع کند ارائه کرد:

۱- او ممکن است روز سوم نوامبر، قبل از اتمام شمارش آرا اعلام پیروزی کند؛

۲- ترامپ ممکن است با مجلس‌های قانون‌گذار در سطح ایالتی همکاری کرده و الکتورهای جمهوری‌خواه را جایگزین الکتورهای دموکرات کند؛

۳- مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است یک قانون مصوب سال ۱۸۸۷ موسوم به «قانون شمارش آرای الکترال» را به نفع دولت ترامپ تفسیر کند.

بسیاری از رسانه‌های آمریکا هم تأیید کرده‌اند که ابهامات موجود در «قانون شمارش آرای الکترال» ممکن است بتواند به ترامپ اجازه سوءاستفاده از شرایط را برای خودداری از خروج از قدرت بدهد. در این قانون، شرایط مربوط به انتخاب الکتورها (گزینشگران رئیس‌جمهور) برای مجمع گزینندگان شرح داده است. مجمع گزینندگان، هیئتی است که طبق قانون اساسی آمریکا باید رئیس‌جمهور را حداکثر تا ۴۱ روز بعد از روز انتخابات، انتخاب کند.

*ترامپ می‌تواند آمریکا را در دریای خون غرق کند

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در تحلیل اظهارات ترامپ، آن را بی‌سابقه خواند و گفت که این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد که او به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور نه‌ تنها ملزم و پایبند نیست، بلکه تلاشی است از سوی او در راستای تحریک هواداران نژادپرست خود و آماده کردن آن‌ها برای ریختن به خیابان‌ها و میادین که نتیجه آن اعتراضات خونین خواهد شد.

او گفت که ۴۰ روز مانده تا انتخابات مذکور نه‌تنها برای خود آمریکا و امنیت و وحدت این کشور بلکه برای همه دنیا خطرناک است و کسی نمی‌تواند اقدامات «این قلدر» را در روزهای آتی پیش‌بینی کند.

عطوان نوشت: «انتقال مسالمت آمیز قدرت از طریق احترام گذاشتن به نتایج صندوق‌های رأی، شالوده و بلکه رکن دموکراسی است و نبود آن یا عدم التزام به آن نیز به معنای هرج و مرج و جنگ داخلی است و می‌تواند نظام فدرال را متلاشی کرده و آمریکا را در دریایی از خون غرق کند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس