مصطفی ادیب

«مصطفی ادیب»، نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید لبنان ساعتی پیش با اعلام انصراف خود از تشکیل کابینه، از سمت خود نیز استعفا داد.

سرویس جهان مشرق - « مصطفی ادیب »، نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید لبنان از تشکیل کابینه انصراف و از سمت خود استعفا داد. وی دلیل انصراف خود از تشکیل کابینه را نبود توافق و هماهنگی سیاسی برای تشکیل دولت جدید لبنان اعلام کرد.

ادیب با بیان اینکه پیش‌تر اعلام کرده بود، در تشکیل کابینه بسیار جدی است و درصدد ورود به حواشی سیاسی نیست، افزود: نمی خواستم با مطرح کردن برخی نام ها و مشارکت دادن آنها در کابینه، موجب تحریک برخی گروه ها و جریان شود.

استعفای ادیب درحالی صورت می گیرد که طی دو روز اخیر گروه ها و جریان های سیاسی لبنان درباره تصدی پست وزارت دارایی توسط یک وزیر شیعی به توافق رسیده بودند.

بر خلاف خوش‌بینی‌ها پس از توافق اولیه در مورد دولت تکنوکرات و روی کار آمدن یک چهره کمتر شناخته شده و کم حاشیه یعنی مصطفی ادیب، تشکیل کابینه جدید در لبنان به دلیل اختلاف موضع میان گروه های سیاسی بار دیگر با بن بست مواجه شد.

مصطفی ادیب چند روز قبل از میشل عون خواسته بود، تا زمان بیشتری برای تشکیل و معرفی کابینه در اختیار او قرار دهد و پاریس هم ناگزیر و شاید برای حفظ وجهه یک هفته دیگر به مهلت ادیب افزود، اما هیچ یک از این مهلت ها نتوانست بحران تشکیل کابینه در لبنان را حل کند.

رقابت تاریخی و سنتی بر سر وزارتخانه‌ های مهم و کلیدی میان جریان های ۱۴ مارس و حزب الله از یک سو و سه جریان ائتلاف ۱۴ مارس با دستاویز قرار دادن توافق برای تشکیل دولت تکنوکرات و غیر سیاسی تلاش می ‌کنند، تا سهم حزب الله در کابینه را تصاحب کنند یا حداقل از رسیدن کرسی های مهم به حزب الله جلوگیری کنند.

نقش بازیگران خارجی را هم در این مناقشه و وضعیت بن بست نباید نادیده گرفت به ویژه سه بازیگر سنتی یعنی عربستان سعودی و آمریکا و فرانسه که هر یک اهداف متفاوتی را دارند و همین موضوع هم وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

آنچه در مسیر تشکیل کابینه لبنان شاهد آن هستیم، بار دیگر بر این نکته تاکید می کند که این سه بازیگر خواهان تشکیل دولت در لبنان برای خروج این کشور از بحران بزرگی که در آن قرار دارد، نیستند.

آنها ثابت کردند، در طرح تشکیل دولت پیشنهادی خود در لبنان به دنبال روی کار آوردن مهره های خود که بارها کارشکنی و بحران زایی آنها به اثبات رسیده هستند، افرادی چون «سعد الحریری» که در سال 2017 در ریاض و تحت فشار عربستان سعودی از سمت نخست وزیری خود استعفا و دولتش را منحل کرد تا لبنان را وارد بحرانی جدی کند.

همچنین «سمیر جعجع»، رئیس حزب «القوات» لبنان و «ولید جنبلاط»، رهبر حزب «سوسیالیست ترقی ‌خواه» این کشور که هفته گذشته انتقادات تندی از عملکرد ادیب در تشکیل کابینه، به ویژه تصدی پست وزیر دارایی توسط یک شیعی به عمل آورده و با متشنج کردن اوضاع مانع تشکیل کابینه دیاب شوند.

استعفای ادیب به این معنی است که دولت «حسن دیاب» تا پایان رایزنی‌های پارلمان برای معرفی نخست وزیر جدید توسط «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان به عنوان دولت موقت به کار خود ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    4 9
    بهتر که استعفا داد
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      3 6
      سلام و درود خدا بر حزب الله لبنان.........
  • NL ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    9 21
    فردا هم می نویسید ایران پای میز مذاکره نشست و برجام 2 را قبول کرد و ملت را مسرور ساخت
    • GB ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      5 3
      ملت رو که برجام خسارت محض اول به خاک سیاه نشاند اگر هم سروری باشد برای کاسبان تحریم و مذاکره است که با دوشیدن مردم در ایران پول درمی آورند و در آمریکا و اروپا خرج می کنند
    • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 2
      برجام یک تاکتیک کمونیستی بود. اوباما یک کمونیست عضو سازمان ملل و لژ فراماسونری بود. درضمن ترامپ آدم همین افراد است و همه‌اش نمایشنامه‌است. خروج ترامپ از برجام نیز از قبل از امضای برجام، هماهنگ شده بود. ایران پیروز شده. درضمن به زودی کانادا و مکزیک ضمیمه آمریکا میشن.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    6 6
    سعودی و آمریکا و فرانسه اجازه نخواهند داد.
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    5 8
    بوی مذاکرات میاید
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      11 3
      سه سال ملت در فشارند امروز به فکر مذاکره افتاده اند
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      5 12
      چه بوی خوشی
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      7 11
      بله برای کسانی که از این اوضاع تحریم کاخها در اروپا برای نسلهای اینده خود ساخته اند بوی بدی است ولی برای ملت بوی بهار است
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      6 3
      همان حضرات مرفه بی دردی که از هر فرصتی در این چهل سال برای ضربه زدن به انقلاب و فشار به مردم استفاده کردند، همان پست فطرتانی که به اندازه کل ایران مصرف می کنند، همانها که 60 درصد آب تهران را در مناطق 1 و 2 و 3 صرف پرکردن استخرهایشان می کنند، همانها که با غارت بیت المال پورشه و مازراتی ها را سوارند، الان نگران مردم شده و اشک تمساح می ریزند و می خواهند مذاکره کنند تا شرف که آخرین چیزی است که برایمان مانده را هم از ما به زور بستانند! تنها درد آنها این است که نمی توانند به سادگی به سواحل هاوایی و لاس وگاس بروند. آن وقت وقیحانه و رذیلانه همان سر انقلابی فقیر جنوب شهری را که زیر فشار لیبرالها سی سال له شدند اما دست از انقلاب و آرمانهایش نکشیدند را کاسب تحریم و کاخ نشین اروپا می نامند! مرزهای رذالت را شکستید.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      3 3
      برای کاسبان مذاکره و پورسانت بگیرهای پژو و بوئینگ و ایرباس که بوی بهشت است!!!!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    2 20
    برجام 1400با امضای ریاست جمهوری بعدی ایران
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      6 3
      برجام 2
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      3 5
      به امید خدا تا اون موقع آمریکا به چند کشور مستقل تقسیم شده بعد باید شیر یا خط بندازیم ببینیم با کدومشون مذاکره کنیم!! خخخخخ
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    1 3
    نمیدانم این چه حسی هست که عربستان قصد صدمه زدن به حریری را داره . امکان داره بخواهند سرنوشتی همچون پدر مرحومش بسر او بدهند و بعد بعنوان پیراهن عثمان در لبنان در جهت اختلاف افکنی و سرنوشتی همانند جنگ های داخلی سابق و نهایت تضعیف لبنان و سود بردن برای خود و آمریکا و از همه مهمتر اسرائیل از این اوضاع ..
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    3 5
    سلام و درود خدا بر حزب الله لبنان.........
  • CA ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 1
    راه حل لبنان، پیروی کامل از حزب الله لبنان
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    سه بازيگر سنتى بعلاوه اسرائيل زير مجموعه دولت ناپيداى جهانى هستند كابينه به شكلى كه تشكيل ميشد تغيرات مورد نظر دولت پنهان را براورده نمى كرد وميز بازى را بهم زدند انها چيزى را كه از طريق جنك بدست نياوردند ميخواهند ازطريق فشار بدست اورند بديهى است كه عملى نيست ونحواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس