جلوگیری از تحریف جنگ با واکاوی عملیات‌های دفاع مقدس

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: جلوگیری از تحریف و بازگویی پشت پرده حقایق جنگ از مهم‌ترین دلایل واکاوی عملیات‌های دفاع مقدس است.

به گزارش مشرق، سردار سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز در همایش واکاوی عملیات ثامن الائمه (ع)‌ که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: روشن کردن ابعاد مختلف پیروزی‌ها و بعضاً ناکامی رزمندگان در دفاع مقدس و انتقال تجارب دفاع مقدس به جوانانی که می‌خواهند گام دوم انقلاب را اجرا کنند، جلوگیری از تحریف و بازگویی پشت پرده حقایق جنگ از مهم‌ترین دلایل واکاوی عملیات‌های دفاع مقدس است.

وی افزود: این بازنگری‌ها و واکاوی‌ها می‌تواند مطالب نادرستی را که بعضاً در کتاب‌ها منتشر شده و حتی در تلویزیون عنوان شده است، اصلاح کرده و تحلیل و بررسی‌های صحیح را منتقل کند.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه چنین روزی سرآغاز پیروزی‌های رزمندگان در دفاع مقدس است، ادامه داد: آبادان در سال ۱۳۵۵ جمعیتی بالغ بر ۵۲۰ هزار نفر و خرمشهر نیز ۱۴۰ هزار نفر جمعیت داشتند. در واقع احداث پالایشگاه نفت در آبادان باعث آبادانی این شهر شده بود.

سرلشکر صفوی با ذکر مطلبی از فرماندهان عراقی در زمان آغاز جنگ بیان کرد: عدنان خیرالله در گزارشی به صدام در آغاز جنگ تحمیلی می‌گوید ۲۰ دقیقه قبل، ۱۹۲ فروند هواپیما بمباران ایران را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه آن زمان فرمانده عملیات جبهه جنوب را عهده‌دار بودم، گفت: زمانی که عراقی‌ها با ۱۲ لشکر به ایران حمله کردند، فقط پنج لشکر خود را برای تصرف خوزستان اختصاص داده بودند.
 

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به کتاب فرماندهان صدام و روایتی از مجید حمدانی، توضیح داد: در این کتاب ما متوجه می‌شویم که پس از آنکه نیروی هوایی صدام جنگ را آغاز کرد به دلیل دست نیافتن به اهداف خود روحیه‌های‌شان متزلزل شد. هدف صدام در جبهه جنوب ابتدا تسلط بر دو طرف اروند و لغو قرارداد الجزایر بود و از طرفی اگر آبادان و خرمشهر سقوط می‌کرد بازپس‌گیری آنها بسیار دشوار بود. ‌


وی ادامه داد: برای اجرای عملیات ثامن‌الائمه طرح هایی نوشته شده بود که نشان از عقلانیت و تدبیر داشت. عملیات ثامن الائمه نخستین عملیاتی بود که به طور مشترک سپاه و ارتش اجرا کردند.

سرلشکر صفوی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: عملیات ثامن الائمه که منجر به شکست حصر آبادان شد آغاز تغییر استراتژی در جنگ بود. ما در کمتر از ۹ ماه توانستیم چهار عملیات بزرگ را به اجرا در بیاوریم که حدود ۸۰۰۰ کیلومتر از خاک میهن‌مان آزاد شد.

در بخش دیگر این مراسم، حبیب بقایی از خلبانان دوران دفاع مقدس در سخنانی گفت: در دوران جنگ تحمیلی هرچه می‌گفتیم جنگ می‌شود کسی نمی‌پذیرفت. نفاق و تفرقه در اوج خود بود. در روز اول جنگ از پایگاه هوایی تبریز ۴۰ فروند هواپیما برخاستند و جواب دشمن را دادند.

همچنین امیر سرتیپ ازگمی فرمانده یکی از گردان‌های توپخانه در دوران جنگ تحمیلی گفت: هر بار که عراق قصد پیشروی به کشور را داشت واحد توپخانه جلوی آنها را می‌گرفت. در روزهایی که عملیات ثامن‌الائمه می‌خواست اجرا شود آبادان از سه طرف در محاصره بود. ما ۲۰ دقیقه پیش از آغاز عملیات در منطقه تمرکز آتش داشتیم. خوشبختانه خلبانان نیروی هوایی ارتش نقشه و موقعیت‌های دشمن را در اختیار ما قرار داده بودند و مختصات آنها را داشتیم.واحد توپخانه در عملیات ثامن الائمه بسیار خوش درخشید و هرچه هدف گرفته بودیم را دقیق منهدم کردیم.

در این نشست همچنین خانواده‌های شهیدان کلاهدوز، جهان آرا، فکوری، فلاحی و نامجو تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس