افزایش تکثیر غیرقانونی کتاب درفضای مجازی/ ۲ میلیون دانلود غیرمجاز یک کتاب!

حسینی‌نیک‌ درباره افزایش تکثیر غیر قانونی کتاب گفت: گاهی دانلود غیر قانونی فایل یک کتاب به بالای ۲ میلیون می‌رسد، اما صورت نمی‌گیرد، زیرا برداشت از قانون در این حوزه دقیق نیست.

به گزارش مشرق، سیدعباس حسینی نیک، مدیر انتشارات مجد و مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در برنامه گفت‌وگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو درباره قاچاق کتاب، وضعیت موجود حوزه نشر و حقوق ناشران و پدیدآورندگان را برآمده از چند عامل دانست و تصریح کرد: وضعیت قانون‌گذاری مطابق کنوانسیون برن است و حقوق مالکیت ادبی و هنری ما از سال ۱۳۴۸ در این قانون نوشته شده که البته نواقصی دارد که به خصوص در ضمانت اجرا باید به آن توجه کرد و اصلاحاتی داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از قانون مشکلاتی دارد که نهاد قضایی را محدود کرده، البته خوشبختانه دادسرای فرهنگ و رسانه چند شعبه را به این حوزه تخصیص داده که با مشورت‌ها و جلساتی که وجود دارد وضعیت رو به بهبود است. هرچند این حوزه نیازمند تقویت است. از سویی نا آگاهی فعالان حوزه نشر (از نویسنده و پدیدآورنده و مترجم تا ناشران) از قوانین باعث شده آنها منتظر اقدام و پی‌گیری دولت باشند درحالی که جرایم این بخش نیاز به شاکی خصوصی دارد و تشکل‌های نشر و وزارت ارشاد و اتحادیه‌ها نمی‌توانند به نمایندگی از ناشران شکایت کنند.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی حجم تخلف در این حوزه را بیشتر از آن چیزی که در سطح پیاده‌روهای دانشگاه  اتفاق می‌افتد دانست و گفت: جرایم تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی و واقعی در حوزه دانشگاهی ذیل واحد سایت و تکثیر است که در انجمن ناشران دانشگاهی تلاش شد  تا با مکاتبه دانشگاه‌ها این وضعیت ساماندهی شود.

 حسینی نیک با اشاره به حجم تخلفات در فضای مجازی و نشر غیرقانونی کتاب‌ها گفت: در برخی موارد گاهی دانلود غیر قانونی فایل کتاب به بالای دومیلیون می‌رسد و تقریباً از نظر قانونی کاری صورت نمی‌گیرد. برداشت از قانون در این حوزه دقیق نیست تا در دادسرای فرهنگ و رسانه بررسی و پیگیری شود. این‌گونه نمی‌توان بر اساس قوانین با فضای مجازی که به شدت آلوده شده و به شکل نابسامانی در تکثیر غیرقانونی کتاب به اسم گسترش علم و فرهنگ فعال است مقابله کرد.

وی بیان کرد: تکثیر غیرقانونی کتاب سرمایه‌های علمی، فرهنگی جامعه یعنی مؤلف و پدیدآورنده را دلسرد کرده و چندی نمی‌گذرد که دیگر تولید محتوایی صورت نمی‌گیرد. پس باید همه مسئولان امر در رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی به این مسأله توجه کنند.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با تصریح بر اینکه در برخورد با قاچاق کتاب به اصل موضوع و علت آن توجهی نمی‌شود، افزود: متأسفانه ما فقط شاهد برخورد با دستفروشان این حوزه هستیم در حالی که برخی پشت پرده این دستفروشان فعالیت می‌کنند و ناپیدا هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    3 0
    دوره چاپ کاغذی کتاب گذشته چون بسیار گران تمام می شود. تنها راه انتشار به صورت فایل pdf است (از فرمت احمقانه و مزخرف epub و azw و نظایر آن که حتی شماره صفحه ندارند پرهیز کنید. epub مخصوص ناشرین کم سواد و ابله است. فقط و فقط pdf با همه جور امکان حاشیه نویسی و حتی اضافه کردن صوت و فیلم به متن اصلی)
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    3 0
    آقای محترم من دانشجو کتاب هیلگارد 200 _300 تومنی رو چطور بخرم. دلتون خوشه ها. انگار نمیدونین که به یُمن همین سایتهای روسی میتونیم همه ما اعم از استاد و دانشجو مقاله بنویسیم! خدا خیرشون بده که انحصار علم رو از چنگال موسسات بی رحم آی اس آی درآوردن. بعدشم، برای کتابهای ایرانی همیشه اینترنتی به طور قانونی هزینه پرداخت کردیم. شما خواهشا اینو جواب بده. یه مقاله رو زده 100 دلار ضربدر 27000 کن، من فلک زده از کجا باید بیارم اینهمه که بابت یه مقاله بپردازم؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! بله. ما لپ تاپ استوک دست سوم رو به اقساط میخریم و همونشم برامون سخته .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس