تأکید کمیسیون اصل نود بر اتخاذ تصمیم واحد در ارتباط با زنجیره صنعت فولاد

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در ارتباط با موضوع فولاد، طبق بررسی‌های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد نظارتی با دستگاه‌های اجرایی تاکید شد هر نوع تصمیم گیری باید شامل کل زنجیره باشد تا از اتخاذ سیاست‌های متناقض در کل زنجیره اجتناب شود.

به گزارش مشرق، علی خضریان در توضیح نشست امروز یکشنبه ۳۰ شهریورماه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، گفت: این جلسه پیرامون گزارش اولیه کمیته اقتصادی و فنی و عمرانی کمیسیون در خصوص نهادهای دامی و همچنین فولاد برگزار شد. در هر دو گزارش اولیه نکته نظرات اعضای کمیسیون مطرح شد. گزارش نهایی پس از بررسی و رفع ابهامات تهیه و در جلسات آینده با حضور مسئولان مربوطه وزارتخانه تکمیل و اعلام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش‌های تکمیلی در آینده نزدیک نهایی و منتشر خواهد شد، افزود: در ارتباط با نهاده های دامی با توجه با شرایط فعلی کشور در حوزه تامین ارز و مدیریت ضعیف واردات اقلام علوفه‌ای و صنعت راهبردی دامپروری کشور شاهد چالش‌ها و تهدیدات جدی هستیم لذا تلاش می‌شود تا با تکمیل این گزارش بتوانیم با ارایه پیشنهادات و راهکارهایی و همچنین معرفی مقصرین و متخلفین به دستگاه قضایی به رفع مشکل کمک کنیم.

وی یادآور شد: در ارتباط با موضوع فولاد، طبق بررسی‌های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد نظارتی با دستگاه‌های اجرایی تاکید شد هر نوع تصمیم گیری درباره فولاد شامل کل زنجیره باشد تا از اتخاذ سیاست‌های متناقض در کل زنجیره اجتناب شود. یکی از معضلات در این زمینه به دلیل اخذ تصمیمات مقطعی ارزش افزوده موجود در زنجیره و بخشی از زنجیره مثل فولادسازی است که فردی شده و موجب شده تا شرکت‌های فعال در بخش معدن و گندله از سرمایه گذاری در این بخش به سمت سرمایه گذاری در فولاد هدایت شوند.

خضریان اضافه کرد: این موضوع موجب کمبود در بخش‌هایی از زنجیره فولاد شده که تعادل زنجیره را بهم زده است. به طوری که بخش عمده صادرات محصولات فولادی به صادرات محصولات شمش یعنی به میزان 61 درصد اختصاص یافته که در مقایسه با محصولات نهایی از ارزش افزوده پایینی برخوردار است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمان راه اندازی بورس کالای ایران نیز مقرر شده تا کشف قیمت عادلانه محصولات در بورس کالا صورت گیرد که به همین دلیل مراجع تصمیم‌گیری در مقاطع مختلف از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت (سابق) و ستاد تنظیم بازار و غیره تلاش کردند، محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود تا متقاضیان با قیمت پایین نسبت به خرید کالای مورد نظر اقدام کنند اما آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده است اینکه شرکت‌های تولید کننده بخشی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و مابقی محصول را در بازار خارج از بورس و بدون هیچ شفافیتی به فروش می‌رسانند.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به این مسئله در بسیاری موارد گمان می‌رود که با عرضه حداقلی محصولات و استفاده از روش‌های خاص برای یک محصول قیمت نسبتا بالای در بورس کشف و مابقی در خارج از بورس به همان قیمت به فروش می‌رسد در حالی که اگر کل محصول در بورس عرضه شود، خریداران می‌توانستند با قیمت نسبتا پایینی کالای مورد نیاز خود را تامین کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عدم شفافیت در بخش عمده بازار، عدم پیگیری اجرای مصوبات مراجع تصمیم‌گیر و اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بورس با سهمیه بندی اشتغال در سامانه وزارت صمت در این گزارش تنظیم خواهد شد تا زمینه برخورد با تخلفات جهت کنترل بازار فولاد کشور صورت گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس