کد خبر 1120151
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
رسانه های خارجی رسانه های غربی رسانه نمایه

اما نکته جالب توجه اینکه علی‌رغم برخی هم‌نوایی‌های داخلی با هشتگ اعدام_نکنید، هشتگ تحریم ورزش ایران در فضای شبکه‌های اجتماعی با همراهی داخلی مواجه نشد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از معصومه نصیری مدرس سواد رسانه ای درباره موج توییتری تحریم ورزش ایران نوشت: در پی اجرای حکم «قصاص نفس» نوید افکاری به اتهام قتل این روزها شاهد پیگیری روایت «فشار بر ایران با بهانه‌های مختلف» و هدایت هشتگ BanIRSports4Navid, نوید افکاری از سوی جریانات رسانه‌ای خارج از کشور و برخی گروه‌های خاص سیاسی با هدف فعال کردن تمام امکان‌ها جهت تنگ کردن عرصه بر ایران هستیم؛ هشتگی که موج تازه‌ای را در امتداد هشتگ قبلی یعنی نوید افکاری ایجاد کرده و در صدر توجه‌های داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

طبق رصد دیتاک از بستر توییتر خیز این هشتگ البته از روز پیش از اعدام نوید افکاری آغاز شد و گزاره «کشتی‌گیر» بودن این فرد از هفته‌ها قبل‌تر در قالب برخی عبارات و جملات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و ابتدا از سکوی بی بی سی مطرح و سپس توسط رادیو فردا به نقطه اوج خود یعنی اصابت با افکار عمومی رسید. از دو هفته پیش از اجرای حکم نوید افکاری در کنار روایت سازی‌های رسانه‌ای و ایجاد جریانات تحریف که اتفاقا ۵۷۴۶۵ توئیت با این هشتگ منتشر شده است، سعی در ایجاد دوگانه‌ها، قطبی‌سازی‌ها و انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی به موضوعات فرعی آن‌هم با توسل به عناوین و گزاره‌های تحریک‌کننده احساسات بودیم.

نوید افکاری از روز ۲۱ شهریور ماه یعنی یک روز پیش از قصاص، دیگر یک هشتگ صرف و تلاش برای فراری دادن مجرم از مجازات نبود، این هشتگ در پازل رسانه‌ای تنظیم شده تنها حکم پله نخست برای پیگیری سایر سناریوها از جمله در ابتدا تحریم کشتی ایران، بعد تحریم ورزش ایران، فشار بر دستگاه سیاست خارجی کشور دنبال شد و امروز، همان سکوی ابتدایی مطرح کننده نجات کشتی‌گیر ایرانی، پا را فراتر گذاشته و مروج، تهییج کننده و تشویق‌کننده مردم به اقدام علیه کشور شده است.

این روایت یا توسل به تکنیک‌های رسانه‌ای و طرح شبهاتی تحریک‌کننده و اساسا در پاره‌ای موارد غیرقابل راستی آزمایی و طرح نکاتی تحریف شده که قابل برداشت چندگونه از سوی افکار عمومی هستند، با شفافیت در راستای تهدید و تحدید هر چه بیشتر علیه ایران اقدام می‌کند.

اما نکته جالب توجه اینکه علی‌رغم برخی هم‌نوایی‌های داخلی با هشتگ اعدام_نکنید، هشتگ تحریم ورزش ایران در فضای شبکه‌های اجتماعی با همراهی داخلی مواجه نشد. این نکته حائز اهمیت است که این عدم همنوایی نشانگر اعتراض و انتقاد به یک حکم و عدم مشارکت با اقدام علیه کشور و هویت ایرانی است. نکته‌ای که پیام دقیقی برای خارج از مرزها داشته و در عین حال به مسوولان گوشزد می‌کند می‌توان با عنایت به همین نکته مهم و دمیدن بر روح ملی‌گرایی، میدان نبرد را به نفع خود تغییر داد.

در تبیین و تشریح گزاره‌ها با عنایت به داده‌کاوی‌ها، رسیدن به راهکار یا شناسایی زنجیره موج‌ها، در ترسیم نقشه راه مبتنی بر واقعیات تاثیر قابل‌توجهی دارد.

اما داده‌ها و اطلاعات چه می‌گویند؟

بر اساس بررسی‌ها این موج موضوعی که براساس ۹۴۷ پست در ساعت صورت گرفته است، توسط ۳۹.۱ هزار کاربر پیگیری شده و تعداد توئیت‌های منتشر شده در این زمینه در بازه زمانی ۱۳ الی ۲۳ شهریور ۳۱۸٫۳ هزار توئیت بوده است که ۲۸۸٫۵ هزار کاربر با ریتوئیت کردن محتواها، با آن همراهی کرده‌اند، همچنین این موضوع در قالب ۸۴۴٫۲ هزار لایک نیز همراهی شده است.

 نقطه اوج استقبال و توجه کاربران از این موضوع مربوط به بازه زمانی ۲۱ الی ۲۳ شهریور ماه بوده است. یعنی این موج فارغ از اینکه پیشتر به‌صورت گذرا مطرح شده بود، اما از روز پیش از اجرای حکم نوید افکاری آغاز و تا روز پس از اجرای حکم در صدر توجه فضای توئیتر بوده است.

در این زمینه هشتگ BanIRSports4Navid با ۱۰۰۵۴۷ توئیت، جریان تحریف با ۵۷۴۶۵، نوید افکاری با ۴۰۳۶۲ و NavidAFkari با ۷۰۶۲ توئیت پنج هشتگ مورد توجه فضای توئیتر بوده است.

بررسی نشان می‌دهد در کنار این هشتگ ها، استفاده از عناوینی همچون «ورزشکار ایرانی»، «اعدام ورزش ایران»، «اعدام جهان پهلوان ایرانی»، «پهلوان ایرانی را بی‌گناه کشتند» و ...موجب برانگیختگی احساسات شده است که البته مخاطب داخلی با روندپژوهی داده‌ها و هشتگ های پیشین در همین رابطه، با این جریان رسانه‌ای همراهی نکرده است.

رویه رسانه‌ای موجود و تحریم ورزش ایران به‌عنوان پله دوم برای نیل به کلان روایت ناکارآمدسازی ایران، یکی از روش‌هایی است که در عملیات روانی حرکت از پله‌دوم محسوب می‌شود؛ یعنی بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسله علت و معلولی آن. تحریف واقعیت و طرح گزاره‌های فرضی ذهنی و تمسک به کانال انحرافی برای گمراه‌سازی مخاطب.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس