کد خبر 1120033
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کرونا نمایه

در کشور ما هفت ماه است کرونا ساز خودش را می‌زند و تصمیمات مسؤولان نیز ساز خودش را.

به گزارش مشرق، رشد مجدد آمار ابتلا به کرونا در کشور به نگرانی‌ها دامن زده است؛ وضعیت فعلی کشور به نحوی است که مسئلان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند از نظر آنها تمام کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است، این مسئله در چند روزنامه کشور انعکاس داشته است که در گزارش پیش‌رو مهمترین بخش‌های این مطالب از نظرتان می‌گذرد.

روزنامه وطن امروز با تیتر آپیر قرمز به این موضوع پرداخته و نوشته است: آمار بستری‌شدگان، مرگ‌ومیر و مبتلایان به ویروس کرونا در کشور مدتی است افزایشی شده است؛ افزایش آماری که کادر پزشکی را بیش از همه نگران کرده، چرا که این احتمال وجود دارد فصل پاییز و زمستان ویروس کرونا در کنار آنفلوآنزا فعال‌تر و باعث مراجعه فراوان بیماران ویروسی بدحال به بیمارستان‌ها شود. از طرفی با توجه به مواجه بودن کل کشور با ویروس کرونا و قرار گرفتن تمام استان‌ها در وضعیت قرمز، خبرهای ناخوشایندی از سوی جامعه پزشکی در صورت بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی به گوش می‌رسد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که کرونا با توجه به سازگاری با سرما در فصول سرد سال، فعال‌تر بوده و برای همه‌گیری کمین کرده است.

آمار فوتی‌های کرونا در تهران 2 برابر شد

آمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی پایتخت‌نشین در حالی طی چند روز اخیر 2 برابر شده است که مسؤولان بروز چنین فاجعه‌ای را ناشی از بی‌توجهی برخی‌ها نسبت به توصیه‌های بهداشتی و نرفتن به سفر در روزهای تعطیل ماه جاری می‌دانند و معتقدند آثار منفی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز در هفته‌های آینده خود را نشان می‌دهد. وضعیت تهران تا اندازه‌ای حاد شده است مه زالی رئیس ستاد کرونای تهران از شروع موج سوم شیوع کرونا در پایتخت خبر داده است.

بیشتر بخوانید

هر چند طی چند روز اخیر آمار مبتلایان به این بیماری کشنده در سراسر دنیا با سیر صعودی همراه بوده است اما عضو شورای شهر تهران نسبت به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی بدون توجه به روند فاجعه‌آمیز کرونا در کشور واکنش نشان داده و معتقد است تصمیمات غیرکارشناسانه، فاجعه‌بار خواهد بود. مجید فراهانی در پستی توئیتری که تصویر آن را در اینستاگرام خود نیز منتشر کرده نسبت به تصمیمات مربوط به کرونا در تهران انتقاد کرد. وی نوشته است: بر اساس آمار، ظرف 10 روز اخیر تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا فقط در شهر تهران ۲ برابر شده است. عجیب آنکه شرایط دورکاری در استان تهران لغو شد و مدارس همچنان محل انتقال ویروس است؛ تصمیم‌گیری مدیران بدون توجه به روندها فاجعه می‌آفریند.

 همچنین ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای درباره خطر موج‌های بعدی کرونا و آنفلوآنزا مواردی را متذکر شده است. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: از آنجایی که نشانه‌های بالینی آنفلوآنزا شبیه نشانه‌های شایع «کووید-۱۹» است، نشانه‌ها و علائم آنفلوآنزا می‌تواند با ایجاد مشکل در تشخیص و از طریق مبتلایانی که بیماری آنها تشخیص داده نشده و تحت قرنطینه و اجرای دستورالعمل‌های مربوط قرار نگرفته‌اند، خطر گسترش و سرایت بیماری «کووید-۱۹» را افزایش دهد. از سوی دیگر، هر گاه شخصی با آلودگی توسط هر کدام از ویروس‌ها دچار «آنفلوآنزا» یا «کووید-۱۹» شود، تا اندازه‌ای تضعیف و گرفتار خواهد شد که به‌سادگی میزبان مساعدی برای ویروس دیگر باشد. آنچه مسلم است اینکه ابتلای همزمان به هر ۲ ویروس می‌تواند پیش‌آگهی بالینی بدتری داشته باشد و بویژه در افراد مسن و دارای بیماریی‌های زمینه‌ای و نیز کودکان به نتایج ناگواری منجر شود.

پیش‌بینی حریرچی محقق شد!

«کرونا با هشدار به‌کلی قرمز!» این تیتر را روزنامه جوان برای وضعیت این روزهای کشور زده است، در گزارش این روزنامه آمده است: کرونا در برخی از شهرهای کشور در حال انفجار است! ۲۰ روز پیش بود که تعطیلات ایام محرم چیزی حدود ۵ میلیون نفر از مردم کشورمان را راهی جاده‌ها کرد. افرادی که با وجود تمام هشدارهای بهداشتی دل به دریا زدند و موجب شدند تا مسیرهای منتهی به جاده‌های شمال کشور یک طرفه شود و سایر جاده‌های پرتردد و توریستی هم ترافیک قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند.
حجم سفرها به گونه‌ای بود که بنا به گزارشات پلیس راه نسبت به ایام مشابه در سال گذشته با رشد ۹ درصدی سفرها مواجه بودیم. همان روزها بود که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در هشداری چندباره گفت: «پنج الی هفت روز آینده موارد سرپایی، دو الی سه هفته بعد موارد بستری و چهار الی شش هفته بعد موارد مرگ افزایش پیدا خواهد کرد.» حالا این پیش‌بینی تحقق یافته و با افزایش ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی مواجه هستیم.

از نگاه معاون کل وزیر بهداشت، ترس آگاهانه و هراس منطقی از عواقب کرونا همراه با تعقل رفتاری عامل اصلی کاهش تماس انسانی، تردد فیزیکی و افزایش استفاده از ماسک است.

کرونا ساز خودش را می‌زند و مسؤولان هم ساز خودشان را

روزنامه جام‌جم اما با نگاه انتقادی به محدودیت‌های حداقلی برای وضعیت قرمز پرداخته است. این روزنامه نوشته است: آمارهای ابتلا و تلفات کرونا در کشور بار دیگر اوج گرفته است اما خبری از تصمیم‌گیری قاطع مسؤولان برای مقابله با آن نیست.

در کشور ما هفت ماه است کرونا ساز خودش را می‌زند و تصمیمات مسؤولان نیز ساز خودش را. به‌جز هفته‌های اول شیوع کرونا در کشور که محدودیت‌هایی اعمال شد و کنترل بیماری به حد قابل‌قبولی رسید در هیچ زمان دیگری نمی‌توان از تصمیمات متناسب مسؤولان سراغ گرفت. اکنون که این سطرها نوشته می‌شود وضع شیوع کرونا در کشور با بیش از 3000 ابتلای روزانه هیچ فرقی با روزهای ماه اسفند ندارد. آمار فوتی‌های روزانه نیز مثل همان روزها همچنان سه رقمی است با این تفاوت که مسؤولان و تصمیم‌گیرندگان این حوزه دیگر مثل آن روزها دست به عصا و محتاط حرکت نمی‌کنند.

تصمیمات متناقض این روزها به حدی زیاد است که بار دیگر افکارعمومی پیش خودش به تمایل دولتی‌ها به ایمنی جمعی فکر می‌کند چون از یک‌سو آمارهای رو به رشد،‌ از سوی دیگر مرگ‌های هولناک روزانه و از سوی دیگر تصمیماتی را می‌بیند که هیچ تناسبی با آمارها و شرایط ندارد بلکه برعکس مشوقی هستند برای حضور هرچه بیشتر مردم در جامعه و در نتیجه گسترش روزافزون کرونا. مردم به توصیه سفر نرفتن، تردد غیرضروری نداشتن و رعایت فاصله اجتماعی بدبینانه نگاه می‌کنند وقتی دولت دورکاری کارمندان را حذف می‌کند، مدارس و دانشگاه‌ها را حضوری دایر می‌کند،‌ همه محدودیت‌های کسب‌وکار و تردد را برمی‌دارد و حتی از موضعش برای جریمه کسانی که ماسک نمی‌زنند عقب‌نشینی می‌کند.

لابه‌لای این حجم از تناقض، اما علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران درحال تلاش برای تمدید محدودیت‌هاست. او که افزایش ترددها و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را علت افزایش آمار ابتلا می‌داند سه روز پیش از رشد آمارها در روزهای آینده ابراز نگرانی کرد.  او از نامه‌ای حرف زد که به استانداری تهران و ستاد ملی مقابله با کرونا نوشته و خواستار اعمال محدودیت‌های جدید از این هفته شده؛ نامه‌ای که فلسفه پشت آن نیز شنیدنی است.  زالی می‌گوید ما می‌دانیم رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی در تهران شدنی نیست، پس باید محدودیت‌ها تمدید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 0
    جریمه کنن متخلفین را مردم قبل محرم راحت عروسی میگرفتن دعوتم میکردن کسی کار به کارشون نداشت واسه اموات حتی کرونایی مراسم ترحیم میگیرن ماسک یکی در میون میزنن فاصله اجتماعی رعایت نمیشه سفر میرن کسی کار نداره
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    9 0
    اصل وظیفهٔ مسئولین حلّ مشکلات کشور هست؛ امّا مسئولین ما این کار را انجام نمیدهند؛ پس دقیقاً هر روز چه کاری انجام میدن؟
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      7 0
      دارن آینده رو پیش بینی میکنن.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      1 0
      دقیقا رو نمونه های واقعی انسانی اثر ویروس رو بررسی می کنند در یک مطالعه بازه بلند!
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    8 0
    مسئولی که با ویدیوکنفرانس کارهاش رو پیش می بره چه ترسی از کرونا داره؟!
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    4 0
    به جای پیش بینی، عملی کاری بکنن. همه میدونستن سفرها باعث شیوع بیشتر کرونا میشه. به جای پیش بینی زحمت میکشیدن محدودیت سفر میذاشتن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس