عکس/ همه با ماسک، به‌غیر از روحانی در جلسه شورای عالی فضای مجازی

رئیس‌جمهور گفت: حتی اگر واکسن کرونا هم در دسترس قراربگیرد باید سبک زندگی جدید ادامه پیدا کند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در آستانه فصل پاییز هستیم و در این فصل ما باید مراقبت‌هایمان را در سراسر کشور در زمینه بیماری کرونا تشدید کنیم به این علت که همزمان بیماری‌های دیگری هم ممکن است وارد شود.

وی با اشاره به اینکه در فصل پائیز بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی ممکن است پیش آید، گفت: اخیراً بیماری‌هایی در برخی از کشورهای همسایه ما شروع شده که شبیه ذات‌الریه است و بنده گزارش‌هایی در این بیماری مطالعه کرده‌ام. در این گزارش آمده که این بیماری جدید حتی از کرونا هم خطرناک‌تر است بنابراین چون این بیماری در همسایگی ماست، احتمال اینکه وارد کشور ما شود، وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما همه مراقبت‌های لازم را در این زمینه باید انجام دهیم اما با وجود این باید در نظر بگیریم که در آستانه ورود به فصلی هستیم که باید مراقبت‌های خود را افزایش دهیم. در این شرایط مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که بیش از ۳۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌ و حدود یک میلیون نفر هم از این جمعیت فوت کرده‌اند.

روحانی افزود: یکی از بزرگترین آثار خطرناک بیماری کرونا آن است که جان مردم را در خطر قرار می‌دهد اما علاوه بر این، مشکلات و خطرات دیگری را هم برای مردم ایجاد می‌کند و شاهد هستیم که این بیماری تأثیرات منفی روی روح و روان مردم گذاشته است و در اقتصاد، علم، فرهنگ و آموزش جامعه تأثیرات خود را گذاشته است.

وی با بیان اینکه همه‌گیری ویروس کرونا همه جهانیان را گرفتار خودش کرده است، اظهار داشت: ما اقدامات مهمی را در این زمینه انجام دادیم و باز هم باید روی برخی از اقدامات تأکید کنیم. همچنین لازم است برخی از اقدامات با مراقبت و دقت بیشتری انجام شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در دوران کرونا و پساکرونا که تا مدتی گرفتار آن خواهیم بود، سرمایه‌گذاری‌ها شکل متفاوتی به خود گرفته و ما هم امروز باید در کشورمان همین کار را انجام دهیم. امروز سرمایه‌گذاری در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد دیجیتالی و دولت الکترونیک را باید تشدید کنیم به این معنا که سرمایه‌گذاری‌ها باید به اموری که ذکر شد، هدایت شود چراکه می‌تواند شرایط اقتصادی ما را دچار تغییر کند تا مردم ما در زندگی و اقتصاد شرایط بهتری داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه مردم باید در این دوران به سبک زندگی خاصی روی بیاورند، گفت: گاهی‌اوقات مردم می‌گویند تا چه زمانی باید از ماسک استفاده کنیم، کمتر سفر برویم و تا چه زمانی باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم؟ در پاسخ باید به مردم گفت باید بی‌حوصلگی را کنار بگذارید و باید این سبک زندگی را سبک زندگی میان‌مدت و بلندمدت بدانیم چراکه این بیماری این‌گونه نیست که یک ماه دیگر به پایان برسد بلکه باید تمام امسال را مد نظر قرار دهیم و چه بسا ممکن است سال آینده هم نیاز باشد که همه این اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

وی گفت: به هر حال ما باید زندگی‌مان را با سبک جدید بنیانگذاری کنیم و حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار گرفت، به اعتقاد بنده باز هم باید این سبک زندگی ادامه پیدا کند.

روحانی ادامه داد: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا آماری ارائه شد و ما دیدیم که در برخی از استان‌ها، افرادی مجدداً بستری شده‌اند که چند ماه قبل هم در آن بیمارستان بستری بودند؛ این مسئله نشان می‌دهد که برخی از افراد چند بار به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و این موضوع، داستان واکسن را هم زیر سؤال برده است.

وی بیان کرد: حتی اگر واکسن مقابله با کرونا بیاید، باید ببینیم تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد چراکه برخی افراد این بیماری را گرفتند اما پس از دو یا سه ماه مجدداً گرفتار بیماری کرونا شدند و ما نمی‌دانم که آثار واکسن تا چه حد است و آیا ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: حتی اگر واکسن به ما برسد، باید اصول بهداشتی را ادامه دهیم، از ماسک استفاده کنیم، فاصله‌گذاری اجتماعی مراعات شود، شست‌وشوی مرتب دست‌ها تداوم داشته باشد و از ترددهای غیرضروری پرهیز کنیم چرا که شرایط عادی نیست و حتی اگر واکسن در اختیار ما قرار گیرد، باید این موارد به طور دقیق رعایت شود.

روحانی تأکید کرد: متأسفانه یکسری دوگانه‌انگاری‌ها در جامعه گاهی مطرح می‌شود که این دوگانه‌انگاری‌ها را باید کنار بگذاریم که آیا سلامت را مورد توجه قرار دهیم یا معیشت؟ آیا سلامت مهمتر است یا دیانت؟ باید گفت هر دو اهمیت دارند.

وی افزود: بعضاً دوگانه‌هایی درباره سلامت و فعالیت اجتماعی یا سلامت و آموزش مطرح می‌شود که این دوگانگی‌ها نادرست است و ما نباید فکر کنیم که اگر نوجوانی به مدرسه رفت، به بیماری کرونا مبتلا می‌شود اما اگر در کوچه بازی کند، به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: ما نباید فکر کنیم اگر جوانی به دبیرستان رفت، به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شود اما اگر در مهمانی خانوادگی شرکت کرد، دچار این بیماری نمی‌شود. بیماری کووید ۱۹ به مکان خاصی تعلق ندارد بلکه در همه‌جا حضور دارد. از سوی دیگر، امکان دارد که در هیچ نقطه‌ای نباشد و در صورتی که ما همه اصول بهداشتی را رعایت کنیم قطعاً ویروس کرونا در آن مکان وجود نخواهد داشت.

روحانی بیان کرد: در صورتی که ما فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، ویروس کرونا به ما نمی‌رسد؛ بر این اساس باید حواسمان به خطر بالقوه بیماری کرونا باشد و باید این خطر بالقوه را در نظر داشته باشیم و بدانیم که زمانی این خطر بالفعل می‌شود که ما اصول بهداشتی را کنار بگذاریم.

به گفته وی، آمار و ارقام نشان می‌دهد مشاغلی که کارمند یا کارگر زیادی داشتند و مراعات کردند، کمتر به بیماری کرونا مبتلا شدند اما آن جاهایی که تعداد کارکنان کمتر بود، اما مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شد، تعداد مبتلایان به مراتب بیشتر بود. در یک کارخانه بزرگ ممکن است ۵۰۰۰ کارگر مشغول به کار باشند و در این مدت تعداد مبتلایان کمی داشته باشد اما در مقابل امکان دارد در مکان کوچکی چون مغازه، صاحب مغازه، کارگران وی و خریدار همه به بیماری کرونا مبتلا شده باشند.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: بر این اساس اصلاً مهم نیست که در یک مکان چند نفر مشغول به کار باشند بلکه مهم آن است که اصول بهداشتی رعایت شود. مهم نیست که آموزش در مدارس باشد یا در خانه بلکه مهم آن است که اصول بهداشتی به درستی رعایت شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در ایام ماه محرم دیدیم که هیئات بزرگ ما پروتکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کردند با وجود آنکه این هیئات جمعیت‌های بسیار زیادی داشتند اما برخی از هیئت‌های کوچک رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار ندادند و گرفتاری‌هایی را ایجاد کردند.

روحانی گفت: در آزمون سراسری و کنکور که برخی نگران بودند و حتی به ما نامه نوشتند که ما از برگزاری آزمون سراسری بسیار نگران هستیم چراکه یک میلیون جوان در مکان‌های مختلف کنار هم می‌نشینند و بهتر است که امسال این آزمون برگزار نشود اما اگر آزمون سراسری و کنکور برگزار نمی‌شد، بار سنگین روحی، روانی، اضطراب و دلهره برای شرکت‌کنندگان در آزمون به وجود می‌آمد.

وی تأکید کرد: ما نباید دوگانگی‌هایی چون «یا سلامت یا کنکور» را ایجاد کنیم بلکه باید بدانیم که می‌توان هم کنکور را برگزار کرد و هم موارد بهداشتی را به خوبی مورد توجه قرار داد. دیدیم که حدود یک میلیون نفر در کنکور شرکت کردند، هیچ یک از شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری کرونا نشدند، تعداد افرادی که غربالگری کردند و احتمال می‌دادند که مبتلا شده‌اند، ۵۶ نفر بودند که تست همه آنان منفی شد و مشخص شد که برگزاری کنکور سراسری کاملاً با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

وی بیان کرد: اصل برای ما اجرای پروتکل‌های بهداشتی است اما این بیماری، سن و سال یا مکان مشخصی را نمی‌شناسد؛ به گونه‌ای که ما در اوایل تصور می‌کردیم این بیماری مخصوص کسانی است که بیش از ۶۰ سال سن یا بیماری زمینه‌ای دارند اما بعد دیدیم که این بیماری اصلاً به سن و سال توجهی ندارد و ممکن است یک کودک، یک نوجوان یا جوان هم مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شوند.

روحانی اظهار داشت: بر این اساس، همه مردم از کودک، نوجوان، جوان، میانسال تا پیر باید اصول و پروتکل‌های بهداشتی را تا زمانی که کاملاً از این بیماری مصون شویم، رعایت کنند چرا که ما نمی‌دانیم این بیماری تا چه زمانی ادامه دارد.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تأکید شد اما متأسفانه آماری از سوی وزارت بهداشت و درمان ارائه شد که بسیار نگران‌کننده بود مبنی بر اینکه مراعات مردم در هفته‌های قبل ۸۲ درصد بوده که به ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر مردم بخواهند مسئله مراقبت کنار بگذارند، به هشدارها توجه نکنند و به آموزش‌های عمومی پزشکان و رسانه‌ها توجه نکنند، ما با یک مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. گرافها و نمودارها نشان‌ می‌دهند که هر جا مراعات مردم پایین آمده، از هفته بعد شاهد افزایش بیماری بوده‌ایم و پس از آن هم تعداد بستری‌ها اضافه می‌شود و با افزایش تعداد بستری‌شدگان بیماری کرونا، تعداد فوتی‌ها هم افزایش می‌یابد و این زنجیره‌ای است که تداوم دارد.

روحانی تأکید کرد: بر این اساس، از مردم خواهش می‌کنیم در همه جا و همه حالت اصول بهداشتی را مورد توجه قرار دهند و از وزارت بهداشت و درمان، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها تقاضا دارم که آموزش ملموس‌تری را با شیوه‌های مختلف برای مردم بگویند تا نکات را رعایت کنند.

رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه بعضاً دیده می‌شود که فردی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده اما بسیار عادی در محل کار خود تردد می‌کند. از وی سؤال می‌شود که آیا شما در این مدت علامت خاصی نداشته‌اید؟ وی می‌گوید صرفاً سردرد و عطسه داشتم اما قرص خوردم و خوب شدم!

وی ادامه داد: با ورود به فصل پاییز ممکن است مردم علامت‌های این‌چنینی را سرماخوردگی تلقی کنند و فکر کنند که اگر چند مسکن بخورند و استراحت کنند، درمان می‌شوند اما مردم باید بدانند که اگر هر علامتی سراغ آنان آمد، ممکن است کووید ۱۹ باشد و پس بروند و ببینند که آیا سرماخوردگی بوده یا کووید ۱۹ بنابراین این علامت‌ها باید بیشتر برای مردم توضیح داده شود و مردم نباید فکر کنند که علامت کرونا فقط سرفه است بلکه ممکن است علائم دیگری داشته باشد.

روحانی، رعایت صددرصدی اصول بهداشتی را با توجه به فرارسیدن فصل پائیز بسیار مهم دانست و گفت: هر علامتی در ما به وجود آمد در ابتدا باید او را کووید ۱۹ بدانیم تا بعد روشن شود که این بیماری نیست و چیز دیگری است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم باید با علائم و نشانه‌های بیماری کرونا بیشتر آشنا شوند زیرا این بیماری علائم متنوع و مختلفی دارد. خواهش می‌کنم مسئولین در بحث آموزش، آموزش‌های دقیق‌تری را به مردم بدهند و هرکس به این بیماری مبتلا شد خود را موظف قانونی و شرعی بداند که دو هفته خود را ایزوله کند و حتی با اعضای خانواده نیز در ارتباط نباشد.

وی افزود: فاصله‌ای که بین مبتلایان مردمی در کشور ما وجود دارد در برخی از کشورها بیشتر است که دلیل آن مراعات مردم است. پزشکی، پرستاری، تجهیزات بیمارستانی همان است که در سایر کشورها وجود دارد اما مراعات کردن مردم باعث این فاصله در میزان مرگ و میر و مبتلایان است.

روحانی با اشاره به مسئله قاچاق کالا ادامه داد: متأسفانه در کشور ما قاچاق کالا وجود دارد. البته در میزان این قاچاق اختلاف نظر وجود دارد. همه ما مسئول هستیم در برابر قاچاق کالا ایستادگی کنیم و در این زمینه نیروهای مسلح، مرزبانی، گمرک و ستاد مقابله با قاچاق کالا وظیفه سنگین تری دارند و در این شرایط باید روی قاچاق دارو شدت و مراقبت بیشتری صورت گیرد.

رئیس جمهور گفت: خبرهایی رسیده که برخی قاچاقچی‌ها داروها را قاچاق می‌کنند و در کشورهای همسایه برای سودجویی می‌فروشند. اگر قرار باشد دارویی صادر شود به صورت رسمی این اقدام صورت می‌گیرد نه اینکه قاچاقچی‌ها بخواهند دست به این کار بزنند. بنابراین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید توجه بیشتری داشته باشد. وزیر کشور نیز باید این مهم را به همه مسئولین امر ابلاغ کند تا مبارزه با قاچاق در این ایام تشدید شود.

وی به مسئله گردشگران خارجی اشاره و تأکید کرد: در جلسه امروز وزیر بهداشت و درمان ما نسبت به سفر برخی از خارجی‌ها که به عنوان زائر به قم وارد می‌شوند ابراز نگرانی کرد. این موجب نگرانی است. نباید اجازه دهیم کسی از مرزهای ما به هر دلیلی ورود کند.

روحانی اظهار داشت: هرکسی بخواهد وارد کشور شود یک پروتکل‌های ویژه ای را باید سپری کند و این پروتکل ها باید دقیقا اجرا شود. اگر بخواهیم این افراد خارجی وارد کشور شوند و در شهرهایی به خصوص زیارتی جمع شوند، مشکلاتی می توانند برای ما به همراه داشته باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: هر آنچه از طریق خدمات الکترونیکی امکانپذیر است نباید از طریق حضوری انجام شود، از جمله عوارض بین جاده‌ای. پرداخت عوارض باید از طریق الکترونیکی انجام گیرد و همه باید در این زمینه کمک کنند تا این کار انجام شود. بقیه کارهای ادارات نیز باید به همین شکل باشد و هر کاری که بتوانیم از طریق الکترونیکی انجام دهیم، لازم است که از این روش استفاده شود و استفاده از روش الکترونیکی باید جای روش حضوری را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: همه باید اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را جدی بگیرند تا بتوانیم از این ایام سخت و فصل‌های پائیز و زمستان به راحتی عبور کنیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    28 0
    بله سبک جدید 2030 همان چیزی که قسم خوردی اجرایش کنی. البته برای فرار از پاسخگویی ناکارنامه 8ساله هم خوب است
    • DE ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      14 0
      از این شنبه همه کارها ب رووال عادی برمیگرده ؟ شنبه روز جشن ملیه؟ شنبه گشایش داریم؟ من تازه جمعه از رادیو شنیدم دولت راستگویان طلا گرمی یک میلیون و دویست هزار تومان 1200000 علی برکت ا...
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      3 0
      باید بیشتر به فکر تیپایی که بعد 1400 در انتظارته باشی تا سبک زندگی ما!
  • سید ابراهیم میرپورفرد ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    29 5
    بله باید سبک زندگی فقط در مسائل مذهبی که از ستونهای استحکام ایران اسلامی است تغییر نماید(مساجد،تجمعات مذهبی،نماز جمعه ،راه پیمایی اربعین و ...) ولی سفرهای فله ای حامیان ایشان به شمال نیاز به اجرای شیوه نامه یا به قول آقایان پروتکل های بهداشتی ندارد.زمستان تمام می شود ولی روسیاهی به زغال خواهد ماند.
  • محسن IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    7 9
    خوبه نماز جماعت نباشه . رهپیمایی اربعین که کاخهای ستمگران را به لرزه در میاره نباشه . فقط بلدین جلو راهپیمایی را بگیرین برین در جاده شمال را تخته کنین
  • علی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    9 0
    برای تو چه فرقی می نه حسن فریدون تو که از ترس جونت خودت رو حبس کردی ومجازی کارهات رو انجام میدی اما دانش آموزان باید مدرسه برن، معلمان مدرسه برن کارمندان هم همینطور اما تو که هیچ فایده ای برای مملکت نداشتی در اتاق ایزوله وبسته که مبادا مریض بشی. واقعا خودت شرم نمی کنی؟ حیا نداری؟ معلومه نداری اگه داشتی دلار26000 نمی رسید حسن فریدون
  • دکتر یوسف اویسی DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    5 0
    بدن سیستم دفاعی بسیار فعال و موثری دارد. این سیستم می تواند انسان را در برابر خیلی از عفونت ها محافظت نماید. تنها انسان هائی که دارای التهاب مزمن هستند. در برابر انواع عفونت ها ضعیف می باشند. لذا هر عفونتی ممکن است بیماران التهابی را از پای دراورد. بنابراین برای مقاومت در برابر عفونت ها از ویروس تا میکروب و قارچ و انگل بایدالتهاب بدن ها را کاهش داد. واکسن و پیشگیری برای ازبین بردن عامل بیماری است. مانند ابله
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    13 0
    خبرخوشِ شنبه این بود!
  • جلال IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 0
    علنا و رسماً حرفهای گلوبالیستها و فراماسون ها را تکرار می‌کنه علنا داره میگه نظم نوین جهانی و هماهنگ شدن با شیاطین عالم
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    8 0
    ما زندگی بدون رییس جمهور را ادامه خواهیم داد.
  • DE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    13 0
    حتی اگر واکسن کرونا هم در دسترس قراربگیرد باید سبک زندگی جدید ادامه پیدا کند.یعنی از من انتظار نداشته باشید پاشم بیام مجلس حالا چه مجلس برا اِجلِس باشه چه مجلس ختم و چه مجلس فتح و چه مجلس این روبزن اون رو بکوب .کاری دارید بنویسید من هر روز صبح جمعه توو روزنامه میخونم.
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      7 0
      خخخ دمت گرم
  • فانی IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    6 0
    چرا کسی که نمی داند بهداشت را با کدام ه /ح می نویسند بجای متخصصین بهداشت و درمان نظر می دهد. بعد از کشف و استفاده واکسن covid 19 وزارت بهداشت است که می‌تواند اعمال نظر کند.
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    باور نمی کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس