به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام ویدئو کاست نوشت: شانزدهم سپتامبر روز شهادت شیخ مبارزه با استعمارگران ایتالیایی و مقاومت در برابر استعمار لیبی است «عُمر بن مختار بن عُمر المنفی الهلالی» معروف به «عمر مختار» و ملقب به «شیخ شهدا» و «شیخ مجاهدین» و «شیر صحرا»‌

 در مبارزات با استعمار فرانسه در سودان، استعمار ایتالیا در لیبی و استعمار انگلیس در مصر شرکت داشت در سال ۱۹۱۱ در پی جنایات استعمارگران ایتالیایی در لیبی و کشتار، به دار آویختن و مثله‏ کردن هزاران زن و کودک مسلمان، عمر مختار علیه اشغالگران قیام کرد.

 تا آغاز ۱۹۱۶، مجاهدان لیبیایی به رهبری او توانستند بیشتر مناطق اشغال شده را آزاد سازند به طوری که جز شهرهای طرابلس، خمس و زواره، هیچ شهری در اشغال ایتالیا باقی نماند.

در این زمان تمامی آزادی خواهان در مصر، تونس، الجزایر و مراکش که سرکوب شده بودند به یکباره با شنیدن پیروزی‌های عمر مختار جانی تازه گرفتند در سال ۱۹۱۶ دولت‏های ایتالیا و انگلیس پیمان همکاری مشترکی برای جنگ با آزادی‌خواهان حامی عمر مختار منعقد کردند که یک‏سال بعد فرانسه نیز به آن پیمان ملحق شد

 سال 1923 وقتی طرابلس، پایتخت لیبی به دست ایتالیایی‌ها سقوط کرد، عمر مختار روی به جنگ‌های چریکی آورد هربار به‌همراه 100 تا 300 مرد به نظامیان ایتالیایی حمله می‌کرد و پس از وارد آوردن ضربات مهلک به آنها به پایگاه خود بازمی‌گشت. این جنگ‌ها 22 سال طول کشید عمر مختار طی این دو دهه مبارزات ضداستعماری خود، ایتالیایی‏‌ها را لحظه‌ای آرام نمی‏گذاشت، چنانچه تنها در طول بیست ماه، 263 بار بر نیروهای ایتالیا یورش برد.

 سرانجام در 11 سپتامبر 1931م در مأموریتی شناسایی، در نبردی نابرابر محاصره و بیشتر همراهان کشته شدند، عمر مختار زخمی و اسیر شد در نهایت در 15 سپتامبر 1931 پس از یک محاکمه صوری از سوی استعمارگران ایتالیایی،  این رهبر مقاومت مردمی لیبی محکوم به اعدام شد در طول محاکمه او چنان با صلابت صحبت می‌کرد که مترجم ایتالیایی حاضر در دادگاه از شدت تأثر اشک در چشمانش جمع شده بود و ناگزیر به تعویض با مترجم دیگری شدند.

«عمر مختار محکوم به دفاع از وطن بود.»‌

حکم اعدام به «عمر مختار» ابلاغ شد و او تنها به این جمله اکتفا کرد که «حکم تنها از آن خداست .. إنَّا لله و إنَّا إلیه راجعون.» صبح روز بعد این بزرگ‌مرد با آرامش و رضایت‌مندی از تقدیر الهی در 73 سالگی به دار آویخته شد در حالی‌که آیه «یا اَیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَّةُ ارجِعی اِلی رَبِّکَ راضِیَةً مَرضِیَّةً.» را تلاوت می‏کرد.

 «ما هیچ‏وقت تسلیم نخواهیم شد؛ یا پیروز می‏شویم یا کشته؛ این پایان نیست؛ به نسل آینده درس ایستادگی و  آزادگی را آموختم و همینطور نسل‏های بعد و بعد و بعد.» این یکی از معروف‌ترین جملات عمر مختار است که هنگام قیام مردم لیبی علیه دیکتاتوری «معمر قذافی» نیز تکرار می‏‌شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    13 3
    چه شدند فرزندان آن مجاهد کبیر لیبی چرا به این وضع گرفتار شده
    • عبدالله مومن IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      در انقلاب لیبی ابن وهابیون کثیف بودند که انقلاب را به بیراهه بردند و به مردم خیانت مردند
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    21 2
    لعنت بر هر چی آدم شکم پرسته که آدمی هر چی میکشه از راحت طلبیه
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 0
    لعنت خدا بر قذافی و هرچی غربگدای هوسباز!!!! لعنت لعنت لعنت
  • GR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 0
    چه بسا اگر عمر مختار ها و سید جمال الدین ها و رییسعلی ها سیف الدین قطز ها و شهدای امت امروز بودند رسانه های غربی مارک تروریست میزدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس