تجام

ارزهای دیجیتال یک تهدید نوظهور را متوجه سلطه دلار کرده‌اند و برتری‌جویی پکن در این زمینه می‌تواند ساختار مالی دنیا را تحت کنترل چین دربیاورد.

سرویس بین‌الملل مشرق - وزارت دادگستری آمریکا ماه پیش از انهدام چند شبکه سایبری تأمین مالی تروریسم خبر داد که القاعده، و داعش را پوشش می‌دادند. این وزارتخانه مدعی شد که اقدام مذکور بزرگ‌ترین مورد مصادره ارزهای دیجیتال سازمان‌های تروریستی بوده است. این موضوع نشان داد که آمریکا به‌طور فزاینده‌ای از تحریم‌های مالی و دیگر انواع اقدامات اقتصادی قهری جهت خنثی‌سازی تهدیدات یا تغییر رفتار یک کشور بهره می‌گیرد.

زرادخانه آمریکا برای تحریم‌های مالی

در این خصوص می‌توان ایران را مثال زد. فشارهای مالی آمریکا ضد ایران موجب شده‌اند تا این کشور گرفتار رکود اقتصادی عمیق شود و پیکار «فشار حداکثری» دولت ترامپ نیز اوضاع را وخیم‌تر ساخته است. کارایی تحریم‌های مالی به چند عامل مهم و حیاتی بستگی دارد. دو مورد از مهم‌ترین آنها سلطه دلار به‌عنوان یک واحد پولی ذخیره‌ای جهانی و توانایی واشنگتن در خصوص کنترل جریان تراکنش‌هاست.

چند سلاح در زرادخانه تحریم‌های مالی موجود هستند. سه مورد از معمول‌ترین آنها عبارتند از مسدودسازی حساب‌های بانکی، مصادره دارایی‌ها، و قطع دسترسی به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی که به سیستم سوئیفت معروف است. آمریکا بهره‌گیری از سلاح‌های مالی و اقتصادی را پس از ۱۱ سپتامبر شدت بخشید، اما استفاده دونالد ترامپ از دلار به‌عنوان یک سلاح و ابزار سیاست خارجی موجب شده تا این تاکتیک فشار به سطح جدیدی ارتقا یابد.

ایران، چین و روسیه به دنبال پایان بخشیدن به سلطه دلار

در واکنش به سلطه دلار در سیستم مالی جهانی، چند کشور ــ از جمله ایران، چین، و روسیه ــ به جستجوی جایگزینی برای وضعیت موجود رفته‌اند. اما آنها به دنبال چرخش به سمت یک واحد پولی مستقل منتشرشده توسط یک بانک مرکزی نیستند ــ تهدید نوظهوری که متوجه سلطه دلار شده در واقع رشد و پذیرش ارزهای دیجیتال و همچنین تکثیر سیستم‌های تسویه بلاک‌چین است.

تابلوی ارز دیجیتال پترو در محل ساختمان وزارت جوانان و ورزش در کاراکاس پایتخت ونزوئلا، ۲۰۱۸. عکس: بلومبرگ

ونزوئلا که در معرض تحریم‌های سنگین آمریکا قرار دارد، در ماه فوریه ۲۰۱۸ تلاش کرد ارز دیجیتال مختص خود را راه‌اندازی کرده و بدین طریق فشارهای مالی از طرف آمریکا را دور بزند و با ابرتورم در کشور مقابله کند. پترو که پشتوانه آن نفت بود شکست سختی خورد ــ اما تجربه کاراکاس امکان برخورداری از یک ارز دیجیتال ملی را مطرح نمود.

همان سال، ایران اعلام کرد که یک ارز دیجیتال ملی با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین راه‌اندازی می‌کند تا بدین طریق یک زیرساخت مالی جدید به وجود بیاورد که با تحریم‌های وضع‌شده تحت هدایت آمریکا ارتباطی ندارد و از این تحریم‌ها متأثر نمی‌شود. بلافاصله پس از اعلام این برنامه، بانک مرکزی ایران پیش‌نویس ساختار حقوقی صدور یک ارز دیجیتال را بر پایه هایپرلجر فابریک فناوری منبع‌باز بلاک‌چین ارائه نمود.

این نکته تا حدودی طنزآمیز است: کد منبع‌باز هایپرلجر فابریک با هدف امکان‌پذیر ساختن قابلیت ردیابی بلاک‌چین و ممانعت از بهره‌گیری از کودکان کار، سرقت منابع طبیعی، خسارات زیست‌محیطی، و دیگر رویه‌های تجاری مشکوک ارائه شد، اما عملاً به یک موهبت برای کشورهایی که می‌خواهند سیستم را دور بزنند تبدیل شده است.

گام سریع ایران در عرصه ارزهای دیجیتال

ایران عملکرد سریعی داشته است. این کشور در ماه ژانویه سال قبل چارچوب تنظیم مقرراتی «نسخه ۰.۰» را منتشر کرد که طبق آن ارزهای دیجیتال جهانی به رسمیت شناخته می‌شدند و برای معامله آنها مجوز صادر می‌شد، اما استفاده از آنها جهت انجام پرداخت‌های داخلی را ممنوع می‌کرد. اوایل سال جاری، نهادهای تنظیم مقرراتی ایران فروش مجوز استخراج ارزهای دیجیتال را مجاز اعلام کردند؛ بیش از ۱۰۰۰ مجوز توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت صادر شد که بسیاری از آنها برای شرکت‌های خارجی به خصوص از کشور ترکیه بود.

در ماه آوریل، شرکت ترکیه‌ای استخراج ارزهای دیجیتال موسوم به آی‌ماینر یک طرح بلندپروازانه جهت ایجاد ۶۰۰۰ دکل استخراج به ارزش ۳/۷ میلیون دلار را در استان سمنان کلید زد. چنین پروژه‌هایی بدان معنا هستند که این صنعت به‌طور بالقوه قادر است ۵/۸ میلیارد دلار به اقتصاد شکننده این کشور واقع در خاورمیانه تزریق کند.

با اینکه احتمال آن نمی‌رود که سلطه آمریکا در معرض تهدید قرار گیرد، اما پیامدهای یک سیستم مالی جایگزین را نباید دست‌کم گرفت. یک ارز دیجیتال ملی می‌تواند آزاردهنده‌ترین مشکل موجود در تجارت بین‌الملل ــ لازمه برخورداری از یک واحد پولی ذخیره‌ای ــ را برطرف سازد.

چین در حال حاضر بیش از نیمی از ظرفیت استخراج دیجیتال در دنیا را داراست. عکس: خبرگزاری فرانسه

پکن مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. چین در حال حاضر بیش از نیمی از ظرفیت استخراج دیجیتال در دنیا را داراست. با اینکه چین به دنبال تبدیل شدن به اقتصاد برتر دنیاست، اما یوان هنوز همگانی نشده و یک تهدید فوری برای سلطه دلار محسوب نمی‌شود. با این وجود، صحه گذاشتن چین بر نوعی شیوه پرداخت مبتنی بر یک ارز دیجیتال ملی چالش مستقیمی متوجه آمریکا می‌کند. اندازه بازار داخلی چین در کنار استفاده گسترده مردم این کشور از شیوه پرداخت موبایلی و برتری این کشور در حوزه تجارت جهانی می‌تواند به استفاده گسترده از «یوان دیجیتال» بیانجامد.

بانک مرکزی چین در ماه آوریل یک برنامه آزمایشی ارز دیجیتال ارائه نمود که به چهار شهر شنزن، سوجو، چنگدو، و شیونگان محدود می‌شد. تجربه چین در حوزه ارزهای دیجیتال می‌تواند به ایران کمک کند، به ویژه از آن جهت که ایران روز به روز بیشتر به این غول آسیایی وابسته می‌شود. با این حال، ارزهای دیجیتالی که این دو کشور مدنظر دارند کاملاً با هم تفاوت دارند.

رقابت برای کنترل بر ساختار مالی دنیا

چین قصد دارد الگوهای هزینه‌کرد شهروندان خود و انحراف از معیارها را از نزدیک پایش کند. این امر به نهادهای تنظیم مقرراتی امکان می‌دهد تا با صنعت بانکداری سایه ــ که ارزش آن ۴/۸ تریلیون دلار برآورد می‌شود ــ مبارزه کند و کنترل دولتی سختگیرانه‌تر بر اقتصاد را امکان‌پذیر می‌سازد.

برعکس، ایران قصد دارد از ارز دیجیتال خود صرفاً در بازار انرژی بین‌المللی استفاده کند و از بکارگیری آن در داخل که می‌تواند وضعیت شکننده موجود را بی‌ثبات کند، اجتناب ورزد.

دولت آمریکا که از بلندپروازی‌های ایران در حوزه ارزهای دیجیتال مطلع است، در واکنش به این امر گام‌هایی برداشته است. در ماه دسامبر ۲۰۱۸، «قانون مسدودسازی موارد تأمین مالی غیرقانونی ایران» در کنگره آمریکا تصویب شد. قانون مذکور ایران را به وضع تحریم‌های بیشتر در صورت طراحی یک ارز دیجیتال ملی تهدید می‌کرد. یک مصوبه متعاقب نیز خواستار افزایش تحریم‌ها ضد نهادها یا اشخاصی شد که ایران را در خصوص طراحی ارز دیجیتال ملی خود یا حتی تسهیل استفاده از آن یاری می‌کردند. این امر می‌تواند چین را در مضیقه قرار دهد، آنهم در شرایطی که تنش میان چین و آمریکا همچنان رو به افزایش است.

اما آمریکا در راستای محافظت از سلطه دلار، باید فوراً در خصوص راه‌اندازی دلار دیجیتال اقدام کند. آمریکا تا به اینجای کار از خود تزلزل نشان داده و هنوز گرفتار بحث و جدل بر سر مجاز دانستن ارزهای دیجیتال است.

بخشی از توجهات در ارتباط با جنگ فناوری میان واشنگتن و پکن تا به اینجای کار به سمت هواوی معطوف شده است. اما دستاورد بزرگ‌تر در واقع کنترل بر ساختار مالی دنیاست ــ و تلاش‌های چین در حوزه ارزهای دیجیتال موجب شده‌اند این کشور از برتری بزرگی در این حوزه برخوردار شود. استفاده آمریکا از دلار به‌عنوان یک سلاح و یک ابزار سیاست خارجی، به سلطه دلار به‌عنوان یک ارز ذخیره جهانی بستگی دارد. اما واحدهای پولی الکترونیکی یک تهدید نوظهور متوجه سلطه دلار کرده‌اند و برتری‌جویی پکن در این زمینه می‌تواند ساختار مالی دنیا را تحت کنترل چین دربیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    3 0
    مشکل شما دلار نیست مشکل ارز میباشد . ورودی ارز به کشور کم شده حالا دلار نه یورو یورو نه پوندووو
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    5 10
    امریکا شیطانی انقد قدرتمند شده که فقط خداوند میتونه از سلطه پایینش بیاره
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    9 1
    آقا این دقيقأ راهشه ، من که اقتصاد دان نیستم چند ساله دارم میخونم که این یانکی‌ها مثل سگ از حذف یا کم رنگ شدن دلار و در نتیجه ضعیف شدن سلطهٔ جهانی‌ شون میترسن، حالا دولتمردای ما چرا هی فس فس میکنن و هیچ قدمی در این جهت برنمیدارن، نمیدونم!!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    8 12
    با همین خزعبلات مردم را بیچاره کردید.فقط رابطه با جامعه جهانی میتواند این مخمصه اقتصادی را نجات دهد البته توی این گیر ودار یک عده از خدا بی خبر نیز از آب گل آلود به قیمت بدبخت کردن مردم دارند ماهی می گیرند
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      منم نظرم همینه، فردا باید با جامعهٔ جهانی مثل چین، روسیه، ونزوئلا، کوبا و کرهٔ شمالی و..... قراردادهای بلند مدت ببندیم تا وضع خوب شه، کشتین مردمو با منتظر چهار تا کشور آدمکش در پیتی مثل آمریکا و اروپا موندن!!!!!
    • محمد IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      0 0
      جامعه جهانی حتما ازنظر امثال شما امریکا وکشورهای غربیه اینهمه کشور وملت در جهان هست اونوقت شماها فقط به فکر رابطه با امریکا هستید
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    4 3
    ما که اقتصاد ما میگن به دلار وابسته نیست پس این اوضاع بلبشوی اقتصادی چیست نمی توان خود را تافته جدا بافته تلقی کرد انسان موجود اجتماعی است وبرای رفع نیازهای خود به کمک سایر موجودات نیاز دارد
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    فعلا که ارزش دلار در حال بالا رفتن در دنیا است , ایران خودمون هم که شده 30000 تومان
  • FR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    برای سالها ایران رو محروم از این سود کردید خدا لعنتت ون کنه که در مقابل هر نوآوری مقاومت میکنید
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    از عجایب مملکت ما این است که فلرها به صورت ۲۴ ساعته در مناطق نفتی و گازی در حال سوختن هستند ولی حاضر نمی شوند با مهار آن برق برای ماینینگ ارز های دیجیتال تولید کنند حتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    دلار سقوط کنه معاندین هم سقوط میکنن ان‌شاءالله
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    2 1
    آی ماینره
  • DE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    16 5
    دلار رسیده به 30 هزار تومان شما هم با حرفا خودتون رو دل خوش کنید.بیش از 90 درصد ذخیره ی ارزی چین یعنی 3 تریلیون دلاربه صورت دلاره هیچ کشوری ذخیره ی خودش رو نابود نمیکنه.خواهشا چاپ کنید
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      عزیزم انگار دلار خریدی منتظری بره بالاتر؟! الان مدت زیادیه که چین و روسیه دارن بسمت کم کردن وابستگی شون به دلار حرکت میکنن و نمیگم یه ماه دیگه ولی در یکی دوسال آینده این وضعیت دلار در دنیا تغییر پیدا میکنه و دلار سلطهٔ خودشو از دست میده، تحلیلگران و اقتصاد دانهای غربی هم همین نظرو دارن. چین و روسیه هم دارن شدید طلا میخرن و هرسال کلی از اوراق قرضهٔ آمریکا رو میفروشن. درصد دقیق ذخیرهٔ ارزی چین محرمانه هست ولی در سال 2005 حدود 79% دلار بوده که در سال 2019 به حدود 58% کاهش پیدا کرده و در حال کم شدنه و خبری از 90% ادعایی شما نیست. این اطلاعات هم رو اینترنت هست اگه بگردین. و آخر اینکه دلار تو مملکت ما چنده نشوندهندهٔ آیندهٔ دلار نیست خودتونم میدونین!!
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      این 90 درصد ذخیرهٔ ارزی چین رو از کجات درآوردی؟؟!
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    4 7
    مراجع عزیز کسب ارز دیجیتال را جایز نمی دانند
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      7 3
      زیرا نه منبع کسبش مشخص است نه پشتوانه اش
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      ارز های دیجتال کمی نامفهومه طرز کارشون ولی چندان ایرادی هم ندارن چون پولی هستن که تو اینترنت میچرخه مثل پی پل و پرفکت مانی و به نظرم چندانی فرقی ندارند . اتفاقا جهان باید به سمت اونا بیش بره ... ما اندازه ونزولا هم از دستمون بر نمیاد ؟
    • فریبرز IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      0 0
      تعریفت از پشتوانه چیه؟
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    7 2
    با این ارزهای دیجیتال ملت ایران سر کار هستند
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    1 0
    چین و روسیه ؟!!!!!!!! خخخخخخخ. . این حرفها برای افراد بی سواد است. این دو کوجولو تر از این حرفها هستند
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    این ارزهای دیجیتال با اون ارزای تقلبی و فیک فرق داره. اشتباه نگیرید
  • US ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    تا زمانی‌ که دلار را خدای تجارت و تبادل می‌بینید اسیر این تک چشم ماسون هستید. وقتی‌ توانستید از اسارت آن خارج شوید آن وقت به سمت استقلال واقعی‌ پیش میروید. در پشت دلار به روشنی برای جهانیان به لاتین نوشته شده NOVUS ORDO SECLORUM یعنی‌ "نظم (یا دستور) نوین آغاز شده" و در بالای آن کنار تک‌چشم و هرم: ANNUIT COEPTIS یعنی‌ "او (تک چشم) تعهد و تلاش ما را پذیرفت." ماسونها تک چشم را خدای تجارت کردند، باید از اسارت آن رها شوید. در کتاب بخاری از پیامبر در مورد تک چشم و اینکه جای خدای شما را نگیرد به امت‌ها هشدار داده شده.
  • حیدر IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    0 0
    یک راه مهم اینه که عربستان فتح بشه تا باد دلار بخابه چون خودشونم گفتن نفت پشتوانه دلاره و اونوقته که امریکا مث چی میمونه و اقتصادش به فنا میره
  • DE ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    ایران، چین و روسیه به دنبال پایان بخشیدن به سلطه دلار// ای دلاری که سلطه ات زپلشک- چند روزی بمان تو نزد پزشک/ اجلت چونک میرسد هر آن- کن وصیت به روبل و ین و یووان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس