کد خبر 1118149
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
لاوروف: اروپا می‌خواهد از آمریکا عقب نماند/ روسیه مخالف "دوستی علیه کشور ثالث" است

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو تلاش میکند با همه دوست باشد و با نظریه "دوستی علیه دیگران" مخالف است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه ابراز عقیده کرد که اتحادیه اروپا سعی دارد تا در تلاش برای "مجازات روسیه" از ایالات متحده عقب نماند.

لاوروف در مصاحبه با برنامه مستند «مسکو. کرملین. پوتین» که روز گذشته از شبکه اول تلویزیون روسیه پخش شد، گفت: «متأسفانه اتحادیه اروپا راهی را در پیش گرفت که منافع اقتصادی-اجتماعی و راهبردی خود را فدای خواسته‌های لحظه‌ای کرده و می‌خواهد در آنچه "مجازات روسیه" نامیده می‌شود، از آمریکایی‌ها عقب نماند. البته ما دیگر به این قبیل مسائل عادت کرده‌ایم.»

وزیر خارجه با یادآوری اینکه، در چنین شرایطی حفظ روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا با استفاده از یک "شبکه امن" بسیار ضروری است، توضیح داد: «این بدان معناست که همه امکانات را برای خود فراهم کنیم تا اگر اتحادیه اروپا بر مواضع منفی و غیر سازنده خود باقی بماند، ما به هوی و هوس آن وابسته نبوده و بتوانیم روند توسعه مستقل خود و با مشارکت کشورهایی که آماده همکاری مشترک بر اساس احترام متقابل هستند، را تضمین کنیم.»

بیشتر بخوانید

تاکید مسکو بر ادامه حمایت از سوریه در جنگ علیه تروریسم

سرگئی لاوروف همچنین تأکید کرد که روسیه تحریم‌های جدید احتمالی از سوی کشورهای غربی در رابطه با وضعیت "آلکسی ناوالنی"، وبلاگ نویس مخالف روس، را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

وی گفت: «اولاً، اصل تقابل در امور بین الملل همچنان باقی بوده و لغو نشده است. البته باید دید که تحریم‌های جدید چه خواهند بود. ولی مسلماً ما به آنها واکنش مناسب نشان خواهیم داد. و نمی توان آن را بدون واکنش رها کرد. در ثانی، ما فقط می خواهیم تأثیرات منفی ساختارهای مختلف غربی و سازمان‌های به اصطلاح غیردولتی متعدد در برنامه‌هایی که در کشور ما و در میان متحدان ما وجود دارد، را محدود کنیم.»

پیش از این، تعدادی از سیاستمداران آلمانی از امکان توقف پروژه ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" به خاطر وضعیت "آلکسی ناوالنی" صحبت کردند و سایر کشورهای غربی هم خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو شده‌اند.

روسیه با نظریه آمریکایی "دوستی علیه طرف ثالث" مخالف است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که این کشور با این نظریه آمریکایی - سیاست "دوست بودن علیه" چین یا هر کشور دیگری، بیگانه است. مقامات مسکو تلاش می کنند با همه کشورها روابط دوستانه‌ای برقرار کنند.

لاوروف توضیح داد: «نه روسیه، نه چین و نه متحدان ما، هرگز به کسی پیشنهاد نمی دهند تا علیه کشور ثالثی دوست باشند. خود نگرش تحریک کسی در برابر فرد سومی که دوستشان ندارید، از قبل این پاسخ را شامل می‌شود که احساس ما نسبت به آن چیست. روسیه ضمن تقویت روابط با همه کشورهای علاقه‌مند، هرگز خواستار آن نبوده و نیست که قیمت یک همکاری، تیرگی روابط با سایر کشورها باشد.»

وزیر خارجه روسیه پیش از این در دیدار با همتای چینی خود اعلام کرده بود که مسکو و پکن، به همراه اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات غیرقانونی طرف آمریکایی علیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل و فصل اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت نمی شناسد و با آنها مخالف هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس