زیردریایی

با برگزاری رزمایش «ذوالفقار ۹۹»، زیردریایی های کلاس غدیر به کمک پروژه "جاسک ۲"، تبدیل به اولین زیردریایی تولید انبوه از نوع سبک در جهان شدند که توان عملیاتی شلیک موشک کروز از زیر آب را پیدا کرده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، زیردریایی های کلاس غدیر را می توان اولین تلاش جدی و به ثمر نشسته در کشورمان جهت ساخت و تولید انبوه شناورهای زیر سطحی معرفی کرد. در حال حاضر می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها تولید کننده و دارنده ناوگان زیردریایی های سبک موسوم به میدجت در جهان شناخته می شود. البته تخصص و توان فنی صنایع دفاع کشورمان، صرفا به مقلوه طراحی و ساخت یک زیردریایی سبک خلاصه نشده و در سالهای اخیر توانایی های بسیار خاص و مهمی نیز به ناوگان زیر سطحی های کلاس غدیر اضافه شده است.

رزمایش روزهای گذشته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرصت مناسبی بود تا یکی دیگر از توانمندی های مهمی که می تواند "غدیر" را وارد مرحله جدیدی از قدرتنمایی کند، علنا به نمایش گذاشته شود که در این گزارش نگاهی به این کلاس از زیرسطحی و توانایی های خاص آن از جمله پروژه جاسک ۲ یعنی امکان شلیک موشک از زیردریایی، خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

سپاه این بار از زیر آب به سراغ بیگانگان چشم آبی می‌رود/ «نهنگ» یا «فاتح»؛ اولین نشانه از تغییر دکترین در مقابله با تهدیدات کدام است؟ +عکس

منطقه خلیج فارس به عنوان یک پهنه آبی کوچک و عمدتاً کم عمق، یک چالش بزرگ برای اکثر زیردریایی ها حتی گونه های دیزل الکترونیک با وزن های معمولی است. اصولاً این منطقه در بحث رزم زیر سطحی به یک شناور کوچک و سبک نیاز دارد که بتوان با هزینه ای کم و البته تعداد خدمه پایین کار را با آن به انجام رساند. زیر آب در خلیج فارس در حقیقت یک محیط با جغرافیایی پیچیده است که انواع و اقسام فرو رفتگی و برآمدگی ها، از آن یک محیط بسیار سخت برای زیردریایی های معمول ساخته و به همین منظور زیردریایی های کلاس کیلو که در اوایل دهه ۷۰ شمسی از روسیه برای نداجا خریداری شد، آنچنان مناسب این محیط نبود.

زیردریایی غدیر

این مسئله باعث شد تا متخصصان صنایع دفاعی ایران دست به کار طراحی و ساخت نسل جدید زیردریایی های کوچک و سبک برای منطقه خلیج فارس بزنند. تولید زیردریایی های کلاس غدیر از حدود سال ۱۳۸۵ آغاز شده و در سال ۱۳۹۷ نیز آخرین فروند از آنها به صورت علنی، به نداجا تحویل شد. برخی برآوردها حاکی از این است که چیزی در حدود ۱۵ فروند از این زیردریایی ها در خدمت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. این زیردریایی ها در حدود ۱۲۰ تن وزن و تقریبا ۳۰ متر هم طول دارند. در بحث تسلیحات نیز این زیردریایی ها به دو پرتابگر ۵۳۳ میلی متری اژدر مجهز بودند.

قلب پرتوان برای غدیر ایرانی

در سال ۱۳۹۷ و در جریان تحویل دو فروند از زیردریایی های کلاس غدیر، خبر مهمی در خصوص نسب سیستم های جدید پیشران برای این زیردریایی ها اعلام شد. موتورهای BLDC نسل جدیدی از پیشران ها هستند که برای این زیردریایی ها توسعه پیدا کرده اند. موتورهای BLDC اصطلاحا ( Brushless DC motor ) نوعی از موتورهای سنکرون هستند.  این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع الکترو موتور DC  بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتورهای القایی وجود دارد، نمی ­باشند. موتورهای BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند.

نمونه کوچک از یک موتور BLDC با توان ۴۰ کیلو وات

بخش پیشران از یک شناور زیر آبی بدون سرنشین با موتور BLDC

این موتورها به نسبت موتورهای الکترونیک معمول، از اندازه کوچکتری برخوردار هستند که بزرگ ترین نکته مثبت برای یک زیردریایی خصوصا در اندازه غدیر محسوب می شود. در عین حال این موتور با داشتن اندازه کمتر، راندمان و نیروی بیشتری را نیز تولید می کند و به دلیل نداشتن جاروبک از نمونه های معمول موتورهای الکترونیکی نیز کم صداتر است. از دیگر مزایای این نوع از موتورها، نیاز بسیار کمتر به تعمیر و نگهداری است که زمان و هزینه های دوره تعمیر و اورهال را شدیدا کاهش می دهد. اگر طبق تعاریف خارجی، نقطه منفی این سامانه قیمت بالاتر آن به نسبت نمونه های قدیمی باشد، در مقابل مزایای این سیستم پیشرانه به صورت خاص و افزایش قابل توجه توان رزم زیر سطحی کشور آن هم در منطقه حساس خلیج فارس و تنگه هرمز مشخصا این هزینه قابل دفاع خواهد بود و صد البته با تولید انبوه، این رقم کاهش خواهد یافت.

و البته ذکر این نکته هم بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران، اولین کشوری است که به صورت عملیاتی این نوع موتورها را بر روی زیردریایی های دیزل الکترونیک خود نصب می کند.

پروژه جاسک ۲ و توانی خاص برای غدیرهای نداجا

«جاسک ۲ » را میتوان یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین پروژه های موشکی در حوزه دریایی به حساب بیاوریم چراکه این طرح توانایی شلیک موشک کروز از زیر آب را به شناورهای زیر سطحی کشور اعطاء کرده است. توانایی بسیار خاص و منحصر به فرد که به صورت بومی در اختیار شاید کمتر از ۱۰ کشور جهان باشد. دقت داشته باشید که برخی مدل های فعال از زیردریایی های میدجت در دنیا یا مدل های پیشنهاد داده شده، همگی مسلح به اژدر بوده و موشک کروز ضد کشتی با قابلیت شلیک از زیر آب برای آنها تعریف نشده است.

نمایی از شلیک آزمایشی طرح جاسک ۲ در سالهای قبل

در مدل مورد استفاده در جاسک ۲، موشک مورد نظر درون یک پوشش شبیه به یک اژدر قرار گرفته و از مخزن های استاندارد ۵۳۳ میلی متری به بیرون پرتاب می شود. سپس با نزدیک شدن به سطح آب و فعال شدن موشک پوسته خارجی جدا شده و موشک به سمت هدف شلیک می شود. طرح جاسک ۲ بر اساس موشک کروز ضد کشتی نصر ۱ توسعه پیدا کرده است. این موشک کروز سبک و کوچک به این دلیل برای این طرح انتخاب شده که بتوان از آن درون زیردریایی کوچکی مثل غدیر بهره برد. این موشک در حدود ۳۵ کیلومتر برد داشته و سر جنگی آن در حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد. سرعت آن در حدود ۰.۸ الی ۰.۹ ماخ بوده و از هدایت تلویزیونی یا راداری بسته به نوع سفارش داده شده بهره می برد.

شلیک موفق موشک از زیردریایی غدیر در رزمایش ذوالفقار ۹۹

در رزمایش اخیر نیروی دریایی ارتش که به اسم ذوالفقار ۹۹ برگزار شد شاهد شلیک موفق این موشک از زیردریایی های کلاس غدیر در مقابل چشم رسانه ها و صد البته رصد اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه ای حاضردر حاشیه خلیج فارس همچون آمریکا بودیم. می توان حالا دیگر با خیال راحت گفت که موشک کروز ضد کشتی تبدیل به سلاح استاندارد خانواده غدیر شده و این مسئله به این معناست که جمهوری اسلامی ایران اولین و تا اینجا تنها دارنده زیردریایی های میدجت مجهز به موشک های کروز ضد کشتی با قابلیت پرتاب از زیر آب در جهان است.

با نصب پیشران مدرن و حالا تسلیحات جدید، در حقیقت زیردریایی های کلاس غدیر تبدیل به نوعی پیشرفته ترین زیردریایی های میدجت عملیاتی در کل جهان شده اند. البته نکته مهم تر در این بخش این مسئله است که این توانایی ها خصوصا بحث مسلح کردن شناورهای زیرسطحی به موشک های کروز حالا در کشور ما بومی شده و نسل های بعدی زیرسطحی های ایرانی مثل فاتح و بعثت نیز به موشک های البته بزرگتر و نیرومند تر کروز مجهز خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    خدا را شاکریم که دیگه سگ های امریکایی و انگلیسی و المانی از ما برتر نیستند و هر کجا لازم باشد زیر پایمان لهشان خواهیم کرد. خدایا شکرت
    • روزبه IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      44 5
      موفقیت نیروهای مسلح کشورحاصل ایمان، اعتماد به نفس،نظم،کار جهادی،کم توقع بودن، تلاش مخلصانه است که به قله خلال ناپذیرخودباوری رسیده،بایستی قدردان زحمات نیروهای مسلح بود، حداقل یه شبکه رادیویی بایستی به نیروهای مسلح اختصاص داشته باشه.
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    دست مریزاد.فقط ایکاش در کنارش یک ماشین داخلی هم تولید میکردید تا ماشین ایرانی نماد ناکارامدی صنعت ایرانی نباشد.زیردریائی را همه نمیبینند (هرچند بسیار واجب تر از ماشین است ) ولی ماشین هر ثانیه ودر همه جا جلوی چشم جوانان ومردم است.از دولت تبخیر امید، انتظاری نداریم (برجام همه جانش را گرفته ) .
    • هانی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      43 13
      قرار نیست همه ضعف های دولت را نیروهای مسلح برطرف کنند. در رای دادن دقت کنید
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    56 7
    سرمایه گذاری در تسلیحات دریاپایه باید اولویت اول ما در نوسازی ناوگان جنگی باشد چرا که دشمن بیشتر در منطقه جنوب کشور مستقر شده و بیشتر حملات در رویارویی احنمالی از این ناحیه خواهد بود پس داشتن یک نیروی دریایی قدرتمند با پدافند موثر سدی محکم در برابر حملات هوا به سطح و کروز دشمن خواهد بود.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    34 7
    نقلابی ها صنعت کشور بومی کنید چرا بیخیالید
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      15 2
      موافقم.اگه همین همت وغیرت به سمت صنایع کشور هدایت بشه ایران گلستان میشه.
    • احمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      9 0
      موافقم
  • GB ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    61 10
    درود بر ارتش و سپاه پاسداران قدرتمند خدا نگهدارتان
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    58 48
    نمیدانم چرا همه دوست دارند صنعت دفاعی را با صنعت خودرو مقایسه کنند در صنعت خودرو با تولید انبوه و بودجه محدود طرفیم در صنعت دفاعی با تولید محدود و بودجه نامحدود و سعی و خطای نامحدود !!!
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      12 25
      بودجه محدود؟ يا مديريت نامحدود و منافقانه
    • هانی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      23 25
      بودجه نامحدود؟ خوبه این همه گزارش خارجی از بودجه کم نیروهای مسلح ایران منتشر میشه. سعی و خطا رو هم از دقت موشک ها در حمله به مراکز داعش و کردستان عراق و عین الاسد میشه فهمید
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      24 9
      بودجه به اندازهٔ کافی در صنعت خودرو سازی وجود داره؛ امّا دین و ایمان به اندازهٔ کافی وجود نداره.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      17 9
      از کجا این حرف را درآوردی ؟!!!! محدودیتی که در ساخت تسلیحات هست یک صدمش در صنعت های دیگر مثل خودرو نیست
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      21 11
      بودجه نا محدود !!! بخواب داداش ... اونم این دولت.... اینم پروژه جدیدتون هست جهت تخریب نیروهای نظامی....
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      10 9
      اره مثلا برای طزاحی فقط رخ سمند یک میلیرد خرج کردیم.....مشکل تربیت فرزند ایرانی بخصوص شهرنشینش است
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      14 10
      برعکس گفتی ها
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      33 20
      این اطلاعات ضد و نقیض و از کجا آوردی بودجه نا محدود و تولید محدود در صنعت دفاعی ؟؟در صنعت خودرو با یک مافیا خودرو در داخل طرفیم که به هیچ عنوان راضی نیستند که این صنعت پیشرفت کنه و سودشون تو عقب ماندگی ای صنعته تا حدی که از پخش یه مستند درباره خودرو جلو گیری شد مستند اختاپوس و میگم و در ضمن عده ای هم که با پیشرفت این صنعت مخالف هستند همان هایی هستند که صنعت هسته ای را تعطیل کردن و در تلاش برای متوقف کردن ساخت موشک بودن و دنیا امروز را دنیای گفتگو میدانستند و اعتقاد به دولت بی تفنگ داشتند پیشرفت صنعت دفاعی دلیل بر بودجه نا محدود نیست به خاطر حس مسئولیت و تبعیت از رهبریه وگرنه فوتبال و نفت باید الان درجه یک باشندر حالیکه تماما خطا هستند
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      29 33
      کی گفته بودجه در ایران‌خودرو وسایپا محدوده بعدش ایران‌خودرو وسایپا یک ماشین میخواد بسازه ولی صنایع دفاع پهپاد، تانک، نفربر، اسلحه، هواپیما، موشک، راکت،انواع سلاحهای سبک وهزار تجهیزات دیگر میسازه بعد از اول انقلاب اینقدر ما توی صنایع نظامی تحریم بودیم توی خودروسازی نبودیم بعد 40 سال فرصت ازمون وخطا برای خودروسازها کمه؟
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      4 20
      شما عین این میمونه که یکی بگه دو دوتا میشه پنج با همچین ادمای نباید بحث کرد بزاری تو حال خودشون بمونن
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      4 1
      در صنایع دیگر مثل خودرو بودجه دولت انجام میشود تولید میشود و دوباره به مردم به فروش می‌رسد و میتواند سرمایه به تولید برگرددولی در صنعت دفاعی فروشی در کار نیست بودجه ای که دولت به خودرو سازان میدهد و سود آن ، چند برابر کل بودجه ای است که به نیروهای نظامی و دفاعی کشور میدهد
    • س IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      1 1
      + بازار متفاوت صنعت خودرو و صنایع نظامی از هیچ لحاظ این دو به هم نمیخورند
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    17 20
    در اهمیت زیردریایی و موشک همینو بگم که شاه به عنوان رفیق شیش آمریکایی ها هر چه التماس کرد زیردریایی کوچک آموزشی دست دوم غیرمسلح و موشک با برد بیش از 100 کیلومتر بهش ندادن .
    • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      1 1
      آمریکا زیردریایی کوسه رو به ایران داد. ولی وقتی انقلاب شد دولت ایران تحویل نگرفت و خدمه رو به ایران فراخواند و زیردریایی در آمریکا ماندگار شد. آخرش در سال 2009 اسقاط شد.
    • سعید.ح.پ IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      0 2
      هرروز قبل از نظردادن دهانتان را مسواک زده, آب بکشید. پس چطوربود که مدرنترین و کاربردیترین جنگنده دنیا رو با پیگیری و سماجت پادشاه به ما دادند؟ که فروش این سلاح فوق پیشرفته (در زمان خودش و حتی الان هم جزو پیچیده ترین هاست) به کشوری دیگه (که انقلاب ترکوند!) برای آمریکاییها اینقدر مهم شد که در قوانین فروش اسلحه خودشون تغییر ایجاد کردن, که همین الان وقتی اف۳۵ به صهیونیستها فروختن, مدل تجسسی اونه, نه تخریبی, مدل جنگنده, رهگیر رو اف۲۲,۳۵ رو دیگه نمیدن به هیچکس!! در ضمن, پادشاه تعداد زیادی سوپریون (اف۱۵) هم سفارش داده بودند. اینم بدونیم که ارتش اینقدر در مخمصه بوده که همون اوایل منقلب شدن کشور, انواع و اقسام مهمات و اسلحه هایی که بعد از سفارش پادشاه آماده بودند و تحویل ایران شدند, توسط بعضی دوستان انقلابی پس فرستاده شد, و اونهایی رو که سازنده ها پس نگرفتند (چرا پس بگیرند, چون پولشون هم پرداخت شده بود!), دوستان دادند به عربستان! حتی پول(این ملتِ عادت کرده به ظلم و بی انصافی) پرداخت شده رو نه از سازنده پس گرفتند, نه از عربستان(حتما نَجِس بوده!!). که الان عربستان با همون موشکهای نقطه زن(مخصوص ناوچه های جنگی) واسه ما شاخ شده! برید تاریخ بخونید که دریادلای ارتش با حدود ۹ یا ۱۰ تا از اون موشک ها چطور پرونده نیروی دریایی عراق رو(که خب خیلی هم بزرگ نبود) همون اول جنگ بستند. بعد دوستان! حدود ۴۰۰تا (شاید این عدد غلط باشه!) مجانی تقدیم کردند به همون وهابی هایی که الان جرات میکنن رسما علیه ایران و ایرانی حرف بزنن! وای بر من.... وای بر من.... زنده باد هرکه قلبش برای ایرانی و ایران آزاد میزنه. پس زنده باد نیروهای مسلح, هم آرتش و هم سپاه. سربلند بادا ایرانی که چه نیکو بفرموده: "دانش اگر در خوشه پروین باشد پارسی خوشه چینی کند!"
  • علی خدایی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    8 0
    تولیدات انبوه سازی مهم است و باید ناو های و زیر دریایی های با تناز بالا بسازیم که نوع شلیک ها سیلو عمود پرتابه باشد
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    11 0
    باعث افتخاره
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    7 2
    از سپاهی نظامی ها خواهش می کنیم وارد صنعت خودرو سازی بشوند ما مردم حمایتتون می کنیم
  • هادی US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    11 2
    هر ایرانی خوشحال میشه از اقتدار نظامی ولی نه دست یه عده دروغ گوی دزد اختلاص گر
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      7 1
      عزیزم چرا قاطی می کنی؟ اگه نیروهای نظامی دزد بودن که نمی تونستن این جوری افتخار آفرینی کنن. دولت دزده که هیچ ... نخورده
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    4 2
    ای کاش رنگش عوض میکردن این رنگ زیر دریایی خیلی زشته سبز لجنی مشکیش میکردن
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      15 0
      عمو جان استتاره
  • پرویز DE ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    4 0
    این مسئله باعث شد تا متخصصان صنایع دفاعی ایران دست به کار طراحی و ساخت نسل جدید زیردریایی های کوچک و سبک برای منطقه خلیج فارس بزنند
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    9 3
    امنیت دفاعی متولیش انقلابی و جهادگر متکی به اسلام فقاهتی و انقلابی است و با همین تفکر به کسی که مردم به او رای داده اند او می‌توانست ایران را در عرصه جهانی به پیشرفت های شگرفی برساند و امروز مشکل ما مرغ و کره و ارز و پوشک نبود ، این مصداق بارز بی تدبیری و دور اندیشی اجرایی یک کشور است محصول دو تابعیتی همین است
  • داریوش IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    28 8
    در کشور ما دولت کاره ای نیست
    • محمد IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      10 0
      اتفاقا تمام بودجه و اقتصاد کشور دست دولت است و با روابط خاجی منفعلانه اش صنعت هسته ای کشور را بر باد داد اما چون در بر جام و تمام روابطش با غرب گول خورد و به حرف انقلابی ها گوش نداد حالا برای توجیه خیانتهای زیانبارش آمده و می گوید من هیچ کاره ام یعنی تمام گندهایش را گردن نیروهای انقلابی می اندازد
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      3 0
      میشه بگین پس دست کیه؟
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 0
    جناب مشرق این فیلم دانلودنمیشه اشکال ازشماست یاما راهنمایی بفرمایید
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 0
    وزارت دفاع از سرریز تکنولوژی ها برای نیروهای پلیس خودرو بسازد ...تا به مردم ثابت بشود ..و انحصار دولتی از بین برود
  • احمد IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 0
    در صنعت خودرو این همه پول مردم را می‌گیرند واز بیت المال چپاول می کنند کدام محدود در کجای کار هستید اینهمه منافقانه ویا تا آگاهانه اینهمه خطا تصادف باعث شده جان مردم در خطر باشد ومدیران چپاولگر هر جا سپاه وارتش وارد شد موفقیت حاصل شده است
    • سعید.ح.پ IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      0 0
      نمیدونم یادتون هست که چندسال پیشا در یک پیش فروش یک مدل جدید که میخواستن شروع به منتاژ کنند, نه تولید, مردم اینقدر پول بحساب سایپا ریختند که کارشناسا گفتند با این حجم سرمایه, سایپا میتونه چند ده بار تمام کارخانه ها و ماشین آلات و ساختمانهاشو شخم بزنه بریزه تو دریا دوباره از اول بسازه, یا بتونه کل کارخانه های کیاموتورز کره با تمام تکنولوژیش یکجا وارد ایران کنه (که مثلا بیکاری کمتر شه)... چه سود.... اینم یجور.
  • شکرالهی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 0
    آفرین بر دلاور مردان ارتش وسپاه ایران افتخار آفرینان ایران زمین.پاینده باشید شیرهای سرافراز.
  • علی IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 0
    خدا قوت دلاوران
  • حسین IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 0
    دمتونگرم شیرمردان دریای...موفق باشید
  • علی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    11 0
    از شما خواهش میکنیم اسمهای اصیل ایرانی روی تجهیزات نظامی ایرانی بگذارین
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    2 0
    درودبرارتش وسپاه ایران که روزبایکدیگرمتحدترمیشوند
  • لبیک یا حسین IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    2 0
    خدا قوت
  • خان داداش IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 0
    بسم رب شهدا و الصدیقین سلام و درود ب تمام آزادمردان و زنانی ک برای عزت و سربلندی میهن خود تلاش میکنند من ب عنوان فرد کوچکی از خانواده بلند و سرفراز ایران، بار دیگر تاکید می‌کنم: با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات، بخصوص اقتصادی، با نان و پنیر خود می‌سازیم، اما در مقابل ظلم و استکبار سرخم نمیکنیم و قطعا قسمت بزرگی این عزت وشجاعت ک در ملت ماست بخاطر سرافرازیهای نیروی مسلح ماست دست تک تکشان در ارتش،. سپاه، ناجا و... را میبوسم و از صمیم قلب برای سلامتی و خوشبختیشان دعا میکنم
  • یعقوب IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    2 0
    قلب پرتوان برای غدیر ایرانی احسنت
    • سیاوشی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 0
      آفرین به غیور مردان این مرزوبوم کشورایران ازدست این غیورمردان کشورمون این هم برخواهدآمد که زیردریایی بدون سرنشین باکلی تجهیزات ومهمات وموشک باخود داشته باشه مثل پهباد... که هیچ کشوری قادرنباشه باقدرت ایران دربیفته وحتی ردیابیش کنن... چنین افتخاری باغیور مردان ودانشمندان بزرگ ایرانی برخواهد آمد.... تلاش برای سازندگی ایرانی قدرتمند
  • قدرت طهماسبی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 0
    به امید پیشرفت های علمی تا آمریکا در مقابل ایران نتواند نفس بکشد و قدرت بازدارندگی ما هزار برابر شود .الله اکبر و مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • مهدی حیدرزاده IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 0
    اینکه قائم بالذات ایران باید ابر قدرت بلامنازع تمدنی فرهنگی سیاسی نظامی و اثباتگر صلح و مبارزه باسلطه و هژمون اقتدار سرسختانه منطقه از شرق آسیا تا غرب آسیا از جنوب آسیا تا قفقاز باشه و آقا بالا سر خلیج فارس و ۵۰ ۵۰ دریای خزر باشه
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 0
    صعف مدیریت، دزدی، فساد سازمان یا فته، پول بدون حساب، فرق بین، خود رو سازی وصنا یع دفاعی است، در اولی به وفور، در دومی نه
  • حسین IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 0
    از شما دولت نظامیان غیور که فک صلاح وماشین الات نظامی پیشرفت میکنید. خواهشن ماشین داخلی بسازید وبفکر مردم هم باشین. که این سایپا وایران خودرو لعنتی که خدا ریشه شون گم بشه هم مردم مسخره دارن با اون پیشرفت ماشین های داخلیشون.
  • احمدی IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 0
    بهتره سپاه پاسداران به خودرو ورود کنه
  • SE ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    2 0
    اسمهای اصیل ایرانی هم روی تجهیزات نظامی ایرانی بگذارین
  • US ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    آفرین.
  • FR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    درد و بلای شما غیور مردان بخوره تو سر یک عده که با سرمایه مردم بازی کردن و مردم رو به خاک سیاه نشوندن. علی برکت ا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس