12

شبکه خبری المیادین در یک گزارش تحلیلی به اهداف و پیام‌های مانور ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

سرویس جهان مشرق - رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش ایران روز پنجشنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۰ شهریور) با حضور یگانهایی از نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی پدافند و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون کیلومترمربع در محدوده آب‌های شرق تنگه هرمز، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه شمالی برگزار شد.

المیادین نوشت: جمهوری اسلامی ایران با هدف پاسخ به تحریکات آمریکا، در اواخر سال ۲۰۱۹ یک مانور مشترک با چین و روسیه در شمال اقیانوس هند و امتداد دریای عرب و خلیج عمان خارج از تنگه هرمز برگزار کرد.

معمولا ارتش‌ها مانورهای نظامی خود را برای اهداف مختلفی برگزار می‌کنند که هدف محوری همه آنها حمایت از امنیت ملی و منافع کشورشان بوده و نیز حامل پیام‌ها و اهداف سیاسی و نظامی و استراتژیک است که با قدرت نمایی از خلال رونمایی از سلاح‌ها و توانایی‌های نظامی و تاکتیکی جدید برگزار می‌شود.

همچنین همه یگان‌ها برای مدیریت نبردها و فعال‌سازی سامانه فرماندهی و کنترل و نیز هماهنگی میان یگان‌های مختلف آموزش دیده‌اند و آشنایی نیروها با میادین جنگ و تقابل‌های احتمالی نیز یکی از اهداف مانورهاست.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۱۹۷۹ میلادی مانورهای نظامی و آزمایش‌های موشکی و غیرموشکی متعددی را برگزار کرده؛ زیرا امنیت ملی این کشور در سایه تهدیدات مستمری که متوجه آن است و نیز با توجه به تصمیم ایران در قطع ارتباط با کشورهای غربی به ویژه آمریکا٬ به چنین مانورهایی نیاز دارد. علاوه بر همه اینها ایران موفق شد از خلال مانورهای نظامی خود موضع اصلی و عملیش را در مقابله با دشمن صهیونیستی و طمع‌ورزی‌های آن در منطقه به اثبات برساند.

درواقع این مرحله از تاریخ ایران٬ مرحله بسیار حساس و خطرناکی است؛ به ویژه بعد از آنکه واشنگتن با خروج از توافق هسته‌ای تلاش می‌کند تا ایران را تسلیم کرده و ائتلاف‌های آن را از هم بپاشد و در نهایت نفوذ این کشور را به عنوان رهبر محور مقاومت منطقه از بین ببرد.

در طرف مقابل، ایران نیز هم‌زمان با این اقدامات آمریکا٬ ثبات و پایبندی خود به مواضع ملیش را از خلال سلسله مانورهای نظامی و آزمایش موسک‌های بالستیک که حامل پیام‌های استراتزیک متعددی برای دشمنان است، افزایش می‌دهد.

جدیدترین این مانورها٬ مانور «ذوالفقار ۹۹» بود که در این بازه زمانی در واکنش به توافق اخیر امارات با رژیم صهیونیستی برگزار شد.

این سری از پیام‌های ایران از طریق مانورهای نظامی را می‌توان به شکل زیر مورد بررسی قرار داد:

این سلسله مانورهای حساس با مانور «ولایت ۹۷» در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ آغاز می‌شود که در تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار شد و شاهد آموزش‌های هجومی و دفاعی با مشارکت کشتی‌ها و قایق‌های جنگی و ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها بود.

رزمایش بزرگ ولایت ۹۷ در گستره‌ای به وسعت بیش از دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰درجه) اجرا شده و طی آن ضمن اجرای سناریوهای تاکنیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آبهای سرزمینی ایران و حفظ خطوط مواصلاتی٬ برخی از مهمترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز دریایی، اژدر و سامانه‌های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی و یگان‌های پروازی مورد آزمایش قرار  گرفتند.

گفتنی است مانورهای «پیامبر اعظم ۱۴» در آب‌های خلیج فارس در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۲۰ با ایده آموزش برای انفجار مدلی شبیه به ناو هواپیمابر آمریکایی «نیمیتز» از خلال حمله ترکیبی با موشک و بالگرد بود.

در رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴»، دو نیروی دریایی و هوافضا با بکارگیری یگان‌های شناوری، موشکی، پهپادی، هوایی، راداری، مشترکا به انجام عملیات پرداختند و در این رزمایش همچنین برای اولین بار از تصاویر ارسالی ماهواره نور استفاده شد. دستاورد دیگر در این رزمایش، شلیک موشک‌های بالستیک راهکنشی (تاکتیکی) از عمق زمین به صورت کاملاً استتار شده بود.

اما این بار ارتش جمهوری اسلامی ایران مرحله اصلی از مانور نظامی بزرگ «ذوالفقار ۹۹» را در دریای عمان با شعار «امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی» آغاز کرده که به مدت ۳ روز با مشارکت شناورهای دریایی٬ زیردریایی‌ها و یگان‌های هوایی تابع نیروی دریایی٬ سامانه‌های راداری و موشکی پدافند هوایی در کنار یگان‌هایی از نیروی زمینی و جنگنده‌های هوایی ادامه داشت.

آنطور که از عناوین مانورهای ذوالفقار ۹۹ و مراحل آن برداشت می شود٬ می‌توان پیام‌ها و اهداف این مانورها را به شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

-این مانور می‌تواند در چارچوب پاسخ‌های معمول یگان‌های ارتش ایران پس از تشدید تنش‌ها در حوزه خلیج فارس پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باشد که در قالب رونمایی از سلاح‌های مدرن و استراتژیک به ویژه موشک‌های کروز که قدرت تسلیحاتی ایران را متمایز کرده، خود را نشان می دهد.

-این مانورها می‌تواند در چارچوب یک پاسخ مستقیم و سریع به توافق امارات با رژیم صهیونیستی که ممکن است حامل پیام‌هایی تهدیدآمیز ضد ایران باشد، برگزار شده باشد.

مهم‌ترین بعد این مانورها از نظر اطلاعاتی و تاکتیکی است:

-اطلاعاتی: پهپاد «سیمرغ» نقش اصلی در عملیات شناسایی هوایی همراه با کشتی‌ها و ناوهای جنگی در میدان بزرگ مانور و همکاری با زیردریایی‌های کاملا بومی «فاتح» در کشف هرگونه تحرک دریایی یا هوایی و بالا یا زیر آب‌های خلیج فارس در منطقه عملیاتی مانور دارد.

- تاکتیکی: برنامه این مانور برای اولین بار شامل تمرینات حمله هوایی و آبی و خاکی برای کنترل سواحل مورد نظر بود. از آنجا که این تمرینات معمولاً تمرینات تهاجمی محسوب می شوند، از نظر زمانبندی قابل توجه بودند، زیرا عملیات هوایی بر اساس اصل انجام عملیات‌ یگان‌های نیروی زمینی در پشت خطوط دشمن، برای همکاری با یگان‌های هجومی خودی یا انجام عملیات ویژه صورت می‌گیرد.

بنابراین روند بالای سلسله مانورهای ایرانی در چارچوب پاسخ همیشگی و ثابت آن به تهدیدات صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد تا زمان نزدیک و نیز مادامی که تهران به اصل تقابل با دشمن صهیونیستی از یک سو و آمریکا از سوی دیگر پایبند است ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • نیما US ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    79 17
    دونالد به زودي چك قشنگه رو میخوره جوري كه ...
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      34 15
      به به... آفرین... انشالله
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    27 9
    فاتح سلاح مخوفی شده ...
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    44 18
    انشا الله شهادت نصیب کسانی که دنبال شهادتند
    • قریشی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      50 13
      و ان شاء الله قعر جهنم در انتظار کسانیکه در جبهه مقابل حزب الله قرار دارند خواهد بود
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      32 13
      در چشم کسی که پرواز را نمی فهمد هر چقدر اوج بگیری کوچکتر میشوی
    • بیسیمچی IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      16 8
      به هر نیتی که فرمودین ان شاالله خداوند دعای جویندگان شهادت را با زبانی که هرگز از طریق آن گناه نکرده اند یعنی زبان و بیان شما مستجاب فرماید
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    40 14
    ان شاالله نابودی اسرائیل
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      30 9
      انشالله
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 22
    در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون کیلومترمربع؟؟ مساحت کل ایران چقده مگه
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      31 9
      آبهای بین المللی میگه دانشمند
    • سروش IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      4 3
      از نظر شمای شبهه افکن زیردریایی توی اعماق کویر لوت و دشت کویر یا رشته کوه های زاگرس و البرز توان حرکت داره؟ به نظر من اقیانوس ها هنوز به مالکیت شیاطین در نیامده اند و برای مردان خدا به جهت بیرون راندن شیاطین جا زیاد داره.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    18 4
    خسته نباشید دلاوران
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    17 8
    انشاالله خواری و خفت منافقین و دشمنان خارجی و داخلی ، خسته نباشید خدا قوت
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    11 32
    کشور وملتی نمانده که بخواهیم برای آن موشک بسازید
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      25 12
      چیه ارباب ترامپت ناراحته آبو بریز اونجاییت که میسوزه بوی سوختگی میاد
    • قنبر IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      14 4
      اگه سوختی پماد بزن ما بازم میسازیم و خواب اربابان حرامی ات را اشفته تر میکنیم
    • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      14 6
      برو به کارفرمات بگو عملیات نزدیکه خودشو آماده کنه
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      1 0
      تو چرا میسوزی؟
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    4 3
    تقویت و پیشرفت نظامی برای آسایش خودمان است نه تهدید دیگران
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    3 3
    وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ ..... يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم..... فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
  • حسین هوشیاری IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    1 0
    هر موشکی صفیر نابودی اسراییل و دست آمریکا و عمال سگ آن ها در منطقه است. مرگ بر اسراییل مرگ بر امریکا مرگ بر وهابیت و بهائیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس