به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره نقش رسانه ها در سیاست و قدرت نوشت: مانوئل کاستلز معتقد است در جامعه شبکه‌ای، سیاست به معنای سیاست رسانه‌ها است. رسانه‌ها فقط به هنگامی که باید در انتخابات برنده شد، مورد نیاز نیستند. رسانه‌ها پس‌زمینه همیشگی بازی سیاست و حوزه عمومی هستند که در آن قدرت به نمایش درمی‌آید و درباره‌اش داوری می شود.

 کاستلز معتقد است مهم‌ترین عامل موفقیت در انتخابات و کسب قدرت سیاسی، استفاده از تکنیک ترور شخصیت و رسواگری و جنجال است. البته او اعتراف می‌کند که برای پا گذاشتن در عرصه رقابت‌های سیاسی، قبل از هر چیز باید از پشتوانه مالی عظیمی برخوردار بود. این کار در امریکا و اروپا از عهده محدود گروه‌هایی خاص برمی‌آید.

 "سیاست رسواسازی" در موارد معدودی به مسائل اخلاقی و شخصی سیاست‌مداران مربوط می شود، مثل داشتن روابط جنسی غیرعرفی، اما در اکثر موارد به رسوایی‌های سیاسی و فساد اقتصادی مربوط می شود.

 البته اکثر این مطالب رسواکننده، توسط سیاست‌مداران رقیب به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند؛ اما نکته مهم از نظر کاستلز این است که "افشای فساد، خود نشانه و معرف خوبی برای یک جامعه دموکراتیک و برای آزادی مطبوعات است".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس