کد خبر 1116594
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶
۷۱ روز تا انتخابات آمریکا؛ بحران آفرینی ترفند تبلیغاتی ترامپ

بر اساس آمار واقعی منتشرشده بعد از انتخابات دوره قبل، جمع مشارکت‌کنندگان در انتخابات حدود ۵۰.۵درصد کل واجدین رای بود.

به گزارش مشرق، مسعود سالاری، تحلیلگر سیاسی طی یادداشتی که در کانال‌ تلگرامی پایش آمریکا منتشر شد به بررسی پروژه انتخاباتی ترامپ پرداخت.

 هرچه به ۱۳آبان(۳نوامبر۲۰۲۰)، روز برگزاری انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم، پرداختن رسانه‌های خبری و تصویری در فضای حقیقی و مجازی به این موضوع وسیع‌تر می‌شود و البته، توییت‌ها و برش‌هایی از سخنرانی‌های دو رقیب اصلی انعکاس بیشتری می‌یابد.

مراکز نظرسنجی هم، به‌طور مرتب در حال رصد و ارزیابی تمایل رای‌دهندگان به هریک از دو کاندیدا هستند. داده‌های آماری به‌روز منتشر می‌کنند و براساس نظرسنجی آماری، تفاوت میزان پیشتازی هریک از دو رقیب را بیان می‌کنند.

گزارشگران و رسانه‌ها هم این آمارها را مورد پوشش گسترده قرار می‌دهند. تحلیلگران سیاسی هم تحلیل‌هایی مبنی بر شانس برنده شدن هریک از دو رقیب را ارائه می‌دهند و گمانه‌زنی می‌کنند.

اما در اکثر قریب‌به‌اتفاق این گزارش‌ها و تحلیل‌ها و در تعمیم این نظرسنجی‌ها، معنادار بودن درصد تفاوت پیشتازی، نسبت به حجم مبنای محاسبه یا حجم واقعی مشارکت (یا کل شرکت‌کنندگان در انتخابات) مغفول می‌ماند.

 اینکه گفته می‌شود بر اساس نظرسنجی، فلان کاندیدا، ایکس درصد از کاندیدای دیگر پیش است؛ معلوم نیست این عدد "ایکس" نسبتی قابل تعمیم به چه قدر مطلق از کل واقعی هست؟ اگر عدد ایکس نسبتی از ۵۰درصد مشارکت واجدین رای باشد، معنادار بودن آن بسیار متفاوت است از نسبت آن از ۵۵درصد مشارکت‌کنندگان.

بسیار شنیده می‌شود که بر اساس نظرسنجی‌ها در انتخابات دوره قبل همواره هیلاری کلینتون حدود ۲تا ۳درصد از رقیب جلوتر بود، لیکن نتیجه انتخابات طور دیگری رقم خورد.

 و البته اشاره به این نکته هم دارند که به لحاظ تعداد کل رای‌دهندگان هریک از دو کاندیدا در دوره قبل، رای هیلاری حدود سه‌میلیون رای بیشتر بود. لیکن رای الکترال ترامپ بالاتر قرار گرفت و نهایتا برنده انتخابات شد.

 بر اساس آمار واقعی منتشرشده بعد از انتخابات دوره قبل، جمع مشارکت‌کنندگان در انتخابات حدود ۵۰.۵درصد کل واجدین رای بود.

نگاهی به سابقه آمار انتخابات آمریکا در ادوار گذشته نشان می‌دهد که میزان مشارکت اغلب بین ۵۰تا۵۹درصد است و در اغلب موارد که میزان درصد مشارکت از ۵۲درصد بیشتر شده، پیروزی از آن دموکرات‌ها بوده است و برعکس، هرگاه درصد میزان مشارکت زیر ۵۲درصد بوده، پیروزی اغلب نصیب کاندیدای جمهوریخواه شده است.

 حال وقتی که نظرسنجی‌ها اعلام می‌کنند که فلان کاندیدا، ایکس درصد از رقیب خود جلو یا عقب است، این درصد برآمده از جامعه آماری، قابل تعمیم به چه حجم از مشارکت‌کنندگان در انتخابات خواهد بود؟

 هرچقدر میزان درصد تفاوت پیشتازی در نظرسنجی کمتر باشد، ولی میزان مشارکت بالاتر (بالای ۵۳درصد) برآورد شود؛ حدس پیروزی کاندیدای پیشتاز محکم‌تر و قوی‌تر است.

برعکس، هرقدر تفاوت درصد میزان پیشتازی یک کاندیدا بیشتر ولی میزان مشارکت‌کنندگان کمتر (زیر۵۲درصد) باشد؛ حدس برنده قلمداد کردن کاندیدای پیشتاز در نظرسنجی ضعیف‌تر و شکننده‌تر است.

 تجزیه و تحلیل سنی و تحصیلی میزان مشارکت‌کنندگان در انتخابات دوره قبل آمریکا، نشان می‌دهد که آرای دموکرات‌ها بیشتر در میان جوانان و میانسالان و تحصیل‌کردگان جامعه است. معمولا جوانان و تحصیل‌کردگان جوامع از جمله در آمریکا، عمدتا در زمره آرای خاکستری قرار می‌گیرند.

رای‌دهندگان خاکستری اغلب جذب شعارها و برنامه‌های جدید و به‌روز و اندیشمندانه می‌شوند و با تشخیص نسبتا درست غیرعوام‌فریبانه بودن آنها، تصمیم به مشارکت می‌گیرند و هرقدر رقابت انتخاباتی چیپ و مبتذل و هوچی‌گرانه باشد، از آن رویگردان خواهند بود.

 روش‌های پساحقیقت ("پسا-حقیقت" اشاره به شرایطی دارد که در آن جذابیت‌های هیجانی و باورهای فردی بیشتر از واقعیت‌های عینی در شکل‌دهی افکار عمومی تاثیرگذار باشند) روش مختص راست افراطی، برای مهندسی افکار در فرآیند رقابت‌های انتخاباتی است.

 جمهوری خواهان هم تلاش دارند با لوث کردن شعارها، تهمت‌زدن‌های جعلی و لجن‌پراکنی در مناظرات، یا به‌طورکلی با به ابتذال کشاندن رقابت انتخاباتی و فرمایشی جلوه دادن آن، رای‌دهندگان خاکستری را به انزجار و انفعال بکشانند و رقیب را نیز وادار کنند به همین ورطه لجن‌پراکنی و پرخاشگری بیفتد.

 در انتخابات دوره قبل، ترامپ در پیشبرد این تاکتیک موفق شد و توانست هیلاری کلینتون را به این ورطه بکشاند و رای‌دهندگان خاکستری را در انتخابات منفعل و رویگردان کند.

 در مناظرات پیش‌رو چنانچه جو بایدن موفق شود از ورطه لجن‌پراکنی و لوث جلوه دادن انتخابات پرهیز کند و انتخابات را امری سرنوشت‌ساز برای حفظ اقتدار آمریکا و منافع‌ملی آن بویژه صیانت از دموکراسی جلوه دهد؛ می‌تواند رای‌دهندگان خاکستری بیشتری را به نفع خود وارد انتخابات کند و شانس پیروزی خود را بالا ببرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    اگر بایدن برنده انتخابات بشه خیلی موضوع جالب و در عین حال پیچیده ای خواهد بود تجزیه و تحلیل این رویداد. تقریباً در حد محاله که ترامپ پیروز دور دوم نباشه.بنظرم قطعاً ترامپ مجدداً انتخاب خواهد شد چون منویات صهیونیست های یهودی و مسیحی و اوانجلیست ها رو به احسن وجه انجام داده و عملی ساخته ست لذا دلیلی برای کنار گذاشتنش وجود نداره. هم خودش پول داره بر ای تبلیغات و هم کمپین های طرفدارش که بیشتر نژادپرست های سفیدپوست هستند و لابی های صهیونیسم و یهود. حالا اگه ترامپ پذیرفته نشود توسط این سیستم باید دید بایدن چه قول و قراری با اربابان قدرت گذاشته که چرب تر و وسوسه انگیزتر از پیشنهادات ترامپ بوده است!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس