کد خبر 1115990
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
چه کسی هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده می‌گیرد؟

حضور سرمربی جدید که قرار بود،‌ لیگ برتر والیبال را از نزدیک زیر نظر بگیرد، منتفی است و باید شاهد حضور یک مربی با سبک جدید و شبیه سایر مربیان جهان در ایران باشیم.

به گزارش مشرق، دومین نشست اتاق فکر فدراسیون والیبال ایران برای انتخاب گزینه‌های مناسب برای تیم ملی،‌ فردا برگزار می‌شود. کارشناسان و مربیان دعوت شده به این نشست قرار است از بین حدود 13 مربی نامدار جهانی که فدراسیون والیبال آن را صرفا رایزنی رسانه‌ای اعلام کرد، نام 3 یا 4 مربی را تسلیم رئیس فدراسیون کنند تا روند انتخاب و مذاکره با آنها آغاز شود.

ولادیمیر آلکنو، برناردو رزنده، خولیو ولاسکو، آندره‌آ آناستازی، آندره‌آ جیانی، دانیل کاستلانی، خاویر وبر، فردیناندو ده جورجی، لورنزو برناردی، استفان آنتیگا، آنجلو لورنزتی، آندره‌آ گاردینی و رادوستین استویچف؛ مریبان طراز اول جهانی هستند که در لیست اولیه فدراسیون والیبال ایران حضور دارند.

در این بین اما به نظر می‌رسد که کارشناسان حاضر در اتاق فکر، تمایل بیشتری به ولادیمیر آلکنو، آنجلو لورنزتی و لورنزو برناردی دارند.

آلکنو 53 ساله که پدری لیتوانیانی دارد در 2 مقطع و در سال‌های 2007 و 2008 و همچنین 2011 و 2012 هدایت تیم ملی روسیه را بر عهده داشت و تا قهرمانی المپیک هم تیمش را پیش برد. او سابقه 11 سال مربیگری و بازی در لیگ فرانسه را دارد و در حال حاضر سرمربی تیم زنیت کازان روسیه است. از سابقه صحبت‌های رئیس فدراسیون والیبال می‌توان متوجه شد که علاقه خاصی به این مربی دارد.

بیشتر بخوانید:

سرمربی تیم ملی والیبال فروردین می‌آید

از طرفی، حضور خلیل آزمون، مربی باسابقه والیبال ایران و رئیس هیئت والیبال گنبد که به خاطر حضور فرزندش سردار آزمون در لیگ روسیه، در این کشور به سر می‌برد، می‌تواند کاتالیزور خوبی برای حضور این مربی در ایران باشد. البته آلکنو در یک مصاحبه تک جمله‌ای با رسانه‌های روسی گفته به پیشنهاد ایران فکر می‌کند ولی حرفی ندارد.

آنجلو لورنزتی 56 ساله که در شهر فانو ایتالیا متولد شده، سابقه هدایت تیم زیر 21 سال ایتالیا را دارد. او در تیم‌های ورونا، پیاجنزا، مودنا در سری A1 مربیگری کرده و در حال حاضر، هدایت تیم ترنتینو را بر عهده دارد. لورنزتی گفته بود که با تیم ترنتینو قرارداد دارد و نمی‌تواند به ایران بیاید.

خولیو ولاسکو، سرمربی پیشین تیم ملی والیبال ایران در هنگام ترک کشور به مسئولان فدراسیون توصیه کرد که از لورنزو برناردی به عنوان جانشین او استفاده کنند ولی برناردی که در آن موقع یک مربی تازه کار، هرگز این پیشنهاد را نپذیرفت.

در سوابق این مربی 52 ساله و  2 متری که لقب بهترین بازیکن قرن بیستم را به دنبال خود دارد،‌ کسب 2 عنوان قهرمانی جهان و اروپا، 2 نایب قهرمانی اروپا، 5 مدال طلای لیگ جهانی و مدال نقره المپیک 1996 آتلانتا دیده می‌شود. او مربیگیری را از سال 2007 آغاز کرده و یک مربی موفق باشگاهی به حساب می‌آید که البته تجربه مربیگری در سطح ملی را ندارد.

نکته قابل توجه در انتخاب سرمربی آینده تیم ملی، این است که گویا فدراسیون از شرط حضور دائمی ایران کوتاه آمده و مربی جدید می‌تواند در فصل لیگ‌های باشگاهی با تیم مورد نظر خود قرارداد داشته و همزمان هدایت تیم ملی را هم بر عهده داشته باشد. به این ترتیب، هزینه پرداخت 5 تا 6 ماه دستمزد از دوش فدراسیون ساقط می‌شود و در خروج مبلغ زیادی ارز، صرفه جویی می‌شود. این مورد، جزو دلایل فسخ عجیب و غریب قرارداد ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران توسط فدراسیون بود.

دبیر فدراسیون والیبال در مصاحبه‌ای گفته بود: هر مربی تراز اول جهان در حال حاضر مشغول به فعالیت است و با تیمی قرارداد دارد. زمانی که پذیرفتیم هدف ما قرارگیری جزو 4 تیم برتر المپیک است و برای رسیدن به آن مربی درجه یک را پذیرفتیم، باید شرایط کاری او را نیز قبول و به آن احترام بگذاریم. قطعا سرمربی تیم ملی از فروردین ماه در ایران حضور خواهد داشت.

به این ترتیب،‌ حضور سرمربی جدید که قرار بود،‌ لیگ را از نزدیک زیر نظر بگیرد، منتفی است و باید شاهد حضور یک مربی با سبک جدید و شبیه سایر مربیان جهان در ایران باشیم. بسیاری از مربیان مطرح جهان از جمله ویتال هینن  و توماس ساملوو به طور همزمان در تیم‌های ملی و باشگاهی فعالیت می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس