کد خبر 1115740
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
روحانی شینزو آبه

یک خبرگزاری ژاپنی امروز درگزارشی نوشت که نخست وزیر این کشور در سفر به تهران به مقامات ایران پیشنهاد مبادله نفت با غلات آمریکایی داده بود.

به گزارش مشرق، برخی منابع دولتی ژاپن اعلام کردند که دولت «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن سال گذشته در راستای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، به صورت مخفیانه پیشنهاد مبادله نفت خام ایران با غلات آمریکا از طریق ژاپن را مطرح کرده بود.

بیشتر بخوانید:

در گفت‌وگوی روحانی و نخست وزیر ژاپن مطرح شد

ضرورت همکاری‌های دو کشور در مقابله با ویروس کرونا و تبادل تجربیات/ تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه

دو منبع دولتی به خبرگزاری ژاپنی کیودو گفتند که این پیشنهاد به صورت رسمی در ژوئن ۲۰۱۹ و زمانی که آبه شینزو به صورت رسمی و برای نخستین بار به عنوان نخست وزیر ژاپن طی ۴۱ سال گذشته به ایران سفر کرده بود، مطرح شد.

در دیدار روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) آبه شینزو با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به صورت رسمی توافق مبادله که چند میلیارد دلار ارزش داشته مطرح شد و به صورت اولیه با پاسخ مثبتی از سوی تهران و واشنگتن مواجه شده است.

این طرح در واقع دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوسیله مبادله ذرت و سویای تولید شده در آمریکا و با نفت ایران از طریق ژاپن و انتقال آن پس از دریافت موافقت از سوی آمریکا بوده است.

اما این تلاش دیپلماتیک که به صورت اولیه با هدف تشویق ایران برای موافقت با مذاکره با ایران بوده در نهایت با موفقیت همراه نبود چون ژاپن نتوانست بر اصرار ایران در این باره فائق آید که پیش از هرگونه مذاکره، آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند.

در کنار عدم اعتماد عمیق ایران به آمریکا،‌ سیاست متناقض دولت دونالد ترامپ نیز به عنوان عاملی در شکست تلاش میانجی‌گرانه ژاپن به شمار آمده است.

در زمانی که این پیشنهاد مطرح شده،‌ واشنگتن در میانه جنگ تجاری با پکن بوده و به دنبال خریدارانی برای غلات خود به خصوص ذرت و سویا بوده این در حالی بود که ایران نیز به دلیل تحریم‌های خرد کننده نیازمند صادرات نفت بوده تا بتواند ذخایر غلات در حال کاهش خود را تامین کند.

پیشنهاد آبه شینزو پیشتر با گفت‌وگوهای محرمانه میان ایران و ژاپن همراه بوده و در همان ماه نیز تهران از توکیو درخواست کرده تا دارو و ماشین آلات نیز به این بسته پیشنهادی اضافه شود.

با وجود علاقه ایران برای از سرگرفتن صادرات نفت خام، ایران درباره پذیرش پیشنهاد ژاپن توسط آمریکا تردید داشت و بر تعهد آمریکا در این زمینه اصرار کرد.

پیشنهاد ژاپن در جریان سفر روحانی به ژاپن در دسامبر ۲۰۱۹ و دیدار با آبه مورد بحث قرار گرفت. در آن زمان وی مطلع شد که ژاپن قادر نیست که فاصله‌های موجود میان تهران و واشنگتن را کاهش دهد.

یک منبع دولتی ژاپن به کیودو گفت اگر چه پیشنهاد ژاپن در نهایت با شکست همراه شد اما پیشنهادات کشورهای دوست به صورت جدی مد نظر قرار می‌گیرد.

در سپتامبر سال گذشته نیز فرانسه تلاش کرد طی طرحی به میانجی‌گری پرداخته و خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران در نظر بگیرد.

این منبع دولتی گفت که پیشنهاد ژاپن با مطالعه و فرمول بندی بهتری نسبت به پیشنهاد فرانسه بوده است.

در اواخر سال ۲۰۱۹،‌ تحرکاتی برای تشویق ایران برای در نظر گرفتن هر دو پیشنهاد ژاپن و فرانسه برای افزایش شانس یک توافق وجود داشته است.

این منبع دولتی گفت: «هر دو پیشنهاد به دلیل عدم همکاری آمریکا، با وجود چراغ سبز اولین واشنگتن با شکست همراه شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    14 3
    غلط کردن یعنی چی مارا فرض کرد ن یعنی نمیتونیم غلات بکاریم
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    14 1
    پس برای همین داری به کشاورزها فشار وارد میکنی که سراغ کشاورزی نرن و تو این بخش به خارج وابسته شیم؟
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      1 0
      مرگ بر آمریکا جنایتکار
  • وطندوست CA ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    16 2
    غلات امریکايی درستکاری ژنتیکی شدن و مصف آن باعث سرطان و بیماری‌های جانبی می‌شود. در ضمن دانه‌ای این ذرات در اگر در ایران کاشته شوند محصولات بومی رو نابود می‌کند. شرکت مونسانتو بزرگ‌ترین شرکت امریکائی در تولید محصولات فراریخته خطرناک در جهان می‌باشد. اگر مفت هم خواستن بفرستن بریزید تو توالت.
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      مرگ بر آمریکا جنایتکار
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    8 2
    خدمت عزیزانی که نمیفهمند چرا آمریکا همه چیز را تحریم میکند غیر از غلات خودش را باید عرض کنم طبق آمار دولت آمریکا، در آمریکا بیش از 90 درصد از کانولا، 93 درصد از ذرت، 94 درصد از سویا، 95 درصد از چغندر قند و 96 درصد از پنبه تراریخته هستند. این محصولات باعث تغییر در ژنتیک و جهش ژنتیکی شده و به این شیوه جمعیت جهان را کنترل میکنند. تراریخته موجب سرطان‌های گوناگون گوارشی و غیرگوارشی ازجمله تخمدان زنان، کلیه و کبد میشود. (البته سرطانهای دیگر هم میدهد ولی تراریخته‌ها بر روی این سه سرطان بیشترین آمار رو داره) هرگز فلافل آماده یا غیرآماده یا بیسکوئیت نخورید. گندم بیسکوئیت همه وارداتی است.
    • حامد IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      کانولا رو بکن صد در صد، چون کانولا یه نوع محصول نیست، یک مارک کاناداییه
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    7 2
    گرسنگی بکشیم بهتر از اینه که با غلات آمریکایی درد بی رمون بگیریم
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 1
    غلات؟ غلات به چه دردمون میخوره؟
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 1
    محصولاتی را جلوی حیوانات میریزند ، میخواهند به خورد مردم بدهند تا مردم سرطان بگیرند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    8 1
    خواستم یه مطلبی بفرستم و مردم رو آگاه کنم از خطر واردات گندم ، خوشبختانه بسیاری از مردم هوشیار هستند .
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 1
    برنج را می توان به همین طریق از هند و پاکستان خرید حرکت دولت در رد این طرح مشکوک است- هند نیز چنین پیشنهادی داشت
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      2 0
      بالای 80 درصد نیاز داخلی با برنج تولیدی خودمان فراهم میشه دولت اگر ارقام پر محصول چون روشن و ندا و شیرودی رو حمایت کنه مسلما میشه با تولید داخلی نیاز کشور رو کاملا تامین کنه الان طارم و هاشمی کیفیت و طعم خوبی دارند ولی میزان برداشت در سطح اون حدود 50 تا 60 درصد شیرودی و نزدیک به یک سوم رقم روشن هست در حالیکه در اکثر گیلان و غرب مازندران ارقام محلی کم بازده تر کشت میشه .همچنین میزان هدر رفت برنج در زمان برداشت هم بالاست چون اکثر کمباین ها یا فرسوده یا فاقد کیفیت لازم هستند همچنین آسیا های برنج هم نیاز به اصلاحاتی دارند تا خردشدگی دانه ها رو به حداقل برسونه فقط با اصلاح هدر رفت از کمباین ها و آسیا ها میشه 10 تا 15 درصد به تولید کشور اضافه کرد که میشه بالای 200 تا 300 هزار تن . نمونه کره جنوبی یک الگوی خوب برای ما در کشت برنج میتونه باشه در زمان پارک چانگ هی رئیس جمهور اسبق کره در دهه 60 و 70 میلادی نوعی برنج زرد که طعم و عطر چندان خوبی نداشت ولی میزان تولید در سطح آن بالا بود را با اجبار دولت کشت می کردند که کشور نیاز به واردات از خارج رو نداشته باشه
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    اگر میتو نستیم با مسکو به تفاهم برسیم که بخشی از سرزمین خود که از نظر آب و خاک مناسب کشاورزی است بصورت اجاره با نفرات خودمانی در اختیار ما قرار داده تا ضمن برآورده ساختن خواست ما به سایر دوستان هم میفروختیم . تا این جبهه پیوستگی و همبستگی محکمتری پیدا نماید . مطلب حضور ایرانیان با مراودات نزدیکتر در شناخت بیشتر از یکدیگر از آداب و رسوم و فرهنگ کمک خوبی میکرد که دارای اهمیت است . با توجه به شناخت کمتر برخی از مردم روسیه از ایران و ایرانی میبایست از ارتباطات نزدیک تر مانند اقتصادی و فرهنگی بهره برد و فرصت فراهم نمود ..
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    این ها آنزمان قرار بود به چین بفروشند که سر وضع حق گمرکی و مالیات بیشتر بر اجناس چینی برای آمریکا معامله شان بهم خورده بود که کشاورزان آمریکائی را دچار ضرر ساخته بود و صدای اعتراضشان در آمده بود . که با این پیشنهاد قصد داشت دو سویه بلکه سه سویه منتفع شود . که نشد . بسیاری در انبارهای کشاورزان ماند و اگر درست بگم بخش زیادی از غلات خراب هم شدند .
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 0
    تراریخته =نسل کشی خدا لعنتتان کند غربگدایان که کشور رو نابود کردید
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 0
    این میتواند سرنخی برای علت افزایش 700 در صدی کودهای شیمیایی باشد.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    بلایی مونده سرمون نیاورده باشید همین یه قلم کم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس