کد خبر 1115487
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
پیام سوئیس به تهران چه بود؟/ وعده کانال مالی برای حفظ تعهدات برجامی ایران

وزیر خارجه سوئیس برای دیدار با مقامات کشورمان و رایزنی درباره مسائل دوجانبه، روز گذشته با برخی مقامات کشورمان دیدار کرد. برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که این مقام سوئیسی، حامل پیامی از سوی کاخ سفید به سران کشورمان است.

به گزارش مشرق،  روز شنبه، 15 شهریور بود که ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس برای انجام سفری سه‌روزه، وارد ایران شد. او در بدو ورودش، سفری سیاحتی به «نصف جهان» داشت. او در این سفر، اصفهان را مروارید خاورمیانه خواند.

پیش از این، رسانه‌ها هدف مقام سوئیسی از سفر به ایران را تقدیم پیامی از سوی رییس‌جمهوری آمریکا به مقامات کشورمان، ارزیابی کرده بودند. با این حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد این شائبه‌ها، با اشاره به محورهای اصلی این سفر گفته بود: محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای وزیر امور خارجه سوئیس، رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواهد بود. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد، اعلام کرد: این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه‌ریزی شده که البته به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تماس تلفنی پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با همتای سوئیسی خود پیش از سفر مقام برن به تهران، گفت: تماس‌های شتابزده وزیر خارجه آمریکا با شخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران را دارند، مساله تازه‌ای نیست و پمپئو از سر استیصال و ناچاری سعی می‌کند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هر طریقی پیگیری کند و لذا تلاش می‌کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است.

 حافظ منافع آمریکا در ایران

سوئیس سال‌هاست که نقش حافظ منافع آمریکا در ایران را به عهده دارد. به نظر می‌رسد سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران نیز چیزی جز اعمال دوباره همین نقش نبوده است.

در همین راستا و پیش از سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران، مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تماس تلفنی پمپئو با همتای سوئیسی خود خبر داده بود. طبق اخبار منتشره به نقل از اورتاگوس، پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از وزیر خارجه سوئیس به دلیل نقش سازنده و ادامه‌دار حفاظت از منافع آمریکا در ایران قدردانی کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته بود: پمپئو از کمک‌های سوئیس در مراقبت و بازگرداندن شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران، تشکر کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران، آن هم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، جز به‌هم‌ریختن برخی محاسبات و پایبند نگه‌داشتن تهران به تعهدات برجامی‌اش، در ازای برخی گشایش‌های محدود در کانال مالی ایران و سوئیس، هدف دیگری نداشته باشد؛ کانالی که با وجود گذشت ماه‌ها از راه‌اندازی‌اش، اقدام درخوری برای کمک به ایران در حوزه اقلام بشردوستانه صورت نداده است. فشارهای آمریکا برای اختلال در روند کارکردی این کانال نیز موجب شده تا این سازوکار، با اما و اگرهای بسیاری مواجه شود.

خیال تبدیل ایران به صربستان

دولت آمریکا تلاش دارد با در پیش ‌گرفتن سیاست دوگانه «فشار حداکثری-ژست تعامل»، هر طور شده با کشاندن ایران به پای میز مذاکره، به دستاوردی محدود ولو در حد یک قاب دیپلماتیک با لبخندی تصنعی، دست یابد؛ قابی شبیه همنشینی رییس‌جمهوری صربستان با ترامپ در اتاق بیضی کاخ سفید که مودبانه و بی سر و صدا، دیکته انتقال سفارت بلگراد از تل‌آویو به بیت‌المقدس را بدون اینکه بخواند، امضا کرد.

نه به مذاکره با آمریکا و در پیش ‌گرفتن سیاست «مقاومت فعال»، در سطوح مختلف حاکمیتی ایران، مورد اجماع نخبگان قرار گرفته است؛ چه آنکه چندی پیش محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در گفت‌وگویی با تسنیم، در خصوص پیشنهاد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر ایفای نقش میانجیگری میان ایران و آمریکا برای مذاکره مستقیم، گفته بود:‌ «ما با آمریکایی‌ها بنای مذاکره نداریم و ما خیلی روشن موضع‌مان را اعلام کردیم.»

منبع: صبح‌نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    31 0
    بعدا معلوم می‌شه....
    • هادي IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      4 10
      لذا تلاش می‌کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است.??????
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      1 0
      سلام علیکم و رحمه الله و برکاته به همه عزیزان اتفاقا ما صلاحیت استفاده از همه ابعاد انرژی هسته ای و هیدروژنی رو داریم به خاطر فرهنگ و دین بینهایت کاملمون و غربیها و غربپرستها به خاطر شیطانپرستی و ماده پرستی صلاحیت استفاده از این علوم رو ندارن چون حتی صلح امیزش رو هم از دیگران منع میکنند با بینهایت منافع این علوم و کارنامه خودشون هم در ازمایشات سلاح هیدروژنی و هسته ای و ناکازاکی و هیروشیما و بینهایت جنایت دیگر در همه زمانها و مکانها کاملا مشخص و رسوای عام و خاصند این پستتر از شیاطین و حیوانات والله قسم شیاطین و حیوانات باید بیان از اینها یاد بگیرن و پای درسها و نقشه های جدید اینها برای خودشون نجاست اموزی و کثافت اموزی و شیطنت اموزی کنند به خدا قسم اینها دست شیطانها رو از پشت بستن و شیاطین عالم پیش اینها روسفید هستند و هر چقدر مسولین خائین به اینها بیشتر رو میدهند اینها گستاختر و پرروتر و کفتارتر و روباه تر و تر میشوند اینها مشرک منافق کافر بیعقل و بیدینن ای عزیزان
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      2 0
      اینقدر دولت صداقت دارد که باید تمام افعال مثبت را به منفی و منفی را به مثبت تبدیل کنیم تاصحت خبر درست شود!!!!!
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    45 8
    هر جایی که اصلاح طلبان یه چیزی رو ادعا کردند ، بعدها معلوم شد خلافش صحیحه.تازه یکسال پیش فهمیدیم در سال 1365 چه آقایی رفته بود پاریس و با اسراییلیها مذاکره کرده بود و چه ها گفته بود.
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      سلام علیکم و رحمه الله و برکاته به همه عزیزان اتفاقا ما صلاحیت استفاده از همه ابعاد انرژی هسته ای و هیدروژنی رو داریم به خاطر فرهنگ و دین بینهایت کاملمون و غربیها و غربپرستها به خاطر شیطانپرستی و ماده پرستی صلاحیت استفاده از این علوم رو ندارن چون حتی صلح امیزش رو هم از دیگران منع میکنند با بینهایت منافع این علوم و کارنامه خودشون هم در ازمایشات سلاح هیدروژنی و هسته ای و ناکازاکی و هیروشیما و بینهایت جنایت دیگر در همه زمانها و مکانها کاملا مشخص و رسوای عام و خاصند این پستتر از شیاطین و حیوانات والله قسم شیاطین و حیوانات باید بیان از اینها یاد بگیرن و پای درسها و نقشه های جدید اینها برای خودشون نجاست اموزی و کثافت اموزی و شیطنت اموزی کنند به خدا قسم اینها دست شیطانها رو از پشت بستن و شیاطین عالم پیش اینها روسفید هستند و هر چقدر مسولین خائین به اینها بیشتر رو میدهند اینها گستاختر و پرروتر و کفتارتر و روباه تر و تر میشوند اینها مشرک منافق کافر بیعقل و بیدینن ای عزیزان
  • بابک IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    44 84
    شما اینجوری فکر کنید شما یکدونه کشوری را که مقاومت پیشه کرده و موفق شده را در جهان نشان بدهید بقول ماهاتیر محمد همه دنیا میروند بسمت سینه پر شیر گاو وحشی به اسم امریکا و شمای ایران مثل دیوانه ها آویزان شکستن شاخهای پر قدرت و تیزش شده اید و فکر میکنیم خیلی کارمان درست اسنت رءیس جمهور صربستان بعنوان یک فرد میهن دوست منافع ملی کشورش را در نظر گرفته و با گرفتن کلی امتیاز این کار را کرده است هر کشوری بفکر مردم و منافع ملی و نه امتی باشد همینگونه عمل میکند هیچکس به ما نمایندگی کردن امت اسلامی را حکم نداده است این چیزی است که شما خودتان در مورد خودتان می اندیشید
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      39 26
      تک تک کلماتت بوی یک چیز میده: بیشرفی.
    • داشی گله IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      30 11
      خودت به تنهایی به این تحلیل رسیدی ،قشنگه
    • حسين IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      28 9
      فاصله خدمت وخيانت جماعت مذاكره كننده هم همين قدر باريك است؛ به قدر شناخت ارزش واقعى امتيازاتى كه مى دهند و امتيازاتى كه مى گيرند؛ تازه اين مطلب را هم در نظر بگير كه كدخدا، خداى حيله و نيرنگ و غش در معامله هم هست و طرفهاى او هم معمولا افراد بى خردى هستند كه چيزى از حقوق بين الملل نمى دانند و هيچ وقت قراردادها براى آمريكا الزام آور نيست!
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      11 5
      فرعون نمرود هخامنشیان و ساسانیان روم مصر عباسیان مغول عثمانی هیتلر بریتانیا تو یک طاغوت که در زمین ماندگار شده باشه نشون بده؟ همه اومدن چند صباحی تاخت و تاز کردند و انسانها را کشتند و رفتند امریکا هم جدای از انها نیست و این کشتی تایتانیک احتمالا با توجه به شواهد غرق خواهد شد و احتمالا چین جای او را میگیرد پس شرف و هویت و ناموس خودت را تاراج چند یانکی رفتنی نکن بابک خان
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      12 2
      ما هم تو برجام امتیازاتی گرفتیم ولی فقط رو کاغذ. ضمن اینکه اون کلی امتیاز که می فرمایید بعضیش را بگید همه امتیازاتی که آمریکا می دهد مثل سیب و گلابی برجام است .کسی که به منافع ملتش فکر می کند باید به فکر مقاوم تر کردن آنها باشه
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      9 3
      احمق درجه یک
    • SE ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      8 3
      حقارت موقوف! دست بیعت به مدافعین ایران سرافراز بده بجا زانو زدن و بوسیدن دست دشمن شرور ابلیس صفت!
    • احمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      7 1
      روحانی تونست گلابی های برجام رو از سینه پر شیر گاو بیرون بکشه؟ حالا بذار عراق و افغانستان از سینه گاو پر شیر استفاده کنن. ما هم شاخش رو میشکنیم. دویست سیصد سال وادادگی و نوکری برای غربی ها رو بعد از کشتن امیرکبیر آزمایش کردیم. عاقبتش چی بود؟
  • رضا IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    16 6
    به نظر من سویس نقش هزار دستان در مقیاس جهانی را ایفا می کند و پشت پرده همه اتفاقات جهان این کشور است شما فکر کنید که این کشور کوچک هیچ چیز ندارد نه منابع نفت و گاز، نه صنعت چندان مهمی و... اما مرفه ترین کشور دنیا است. آمریکایی ها و انگلیسی ها در دنیا منفورند و مردم دنیا علیه انها شعار می دهند و.. اما سوییس و مردمانش دارند در رفاه مطلق زندگی می کنند و به دور از همه حواشی ثروتمندان دنیا را سرکیسه می کنند.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    10 6
    *سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد این شائبه‌ها، با اشاره به محورهای اصلی این سفر گفته بود: محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای وزیر امور خارجه سوئیس، رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواهد بود* چرا مقامات این دولت ، مردم را بیگانه می دانند . این آقا اگر قرار بود در مورد طرح مسائلی که سخنگوی وزارت خارجه گفته است با ایران مذاکره کند خوب از طریق تلفن و نمابر و بصورت غیر مجازی هم می توانست این کار را بکند . پس قضیه این ها نیست و مسئله مهمتری پشت این رفت و آمد هاست . البته زمانه مونث است و حرف دلش را یکجایی به زبان خواهد آورد . اما وزارت خانه خارجه ما اصلا سیاسی نیست . مردم بهتر از آنان می دانند و می فهمند .
    • الیاس IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      8 13
      مقامات ایران خیلی مغرور تشریف دارند شما کشور را به فلاکت انداخته اید و چقدر از آمریکا می ترسید . آمریکا به دعوت نیروهای اتحاد معارضان طالبان را سرنگون کرد و همینطور به دعوت مخالفان صدام و کردها و همسایه های عرب صدام را سرنگون کرد و سرخود کاری انجام نداد و ... خلاصه به بشریت خدمت کرد و هزاران نفر دانشمند از آمریکا فارغ التحصیل شدند
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      14 2
      15:52 افرین پس چرا با رای مجلس عراق بعد از شهادت سردار عراق را تخلیه نکرد ؟؟؟؟؟؟ برعکس فشار اورد تا فردی مزدور خودش نخست وزیر شد تا او بتونه بمونه ؟ حالا دیگه از مصدق و ویتنام و دروغ کالین پاول در سازمان ملل برا حمله به عراق و با وجود عدم تایید ان شورا حمله یکجانبه به کنار حالا چرا احمدی روشن را کشت رضایی نژاد و شهریاری را چرا کشت ؟ اصلن چرا سرخپوستها را سلاخی کرد الان چرا جلوی نفس فلوید را گرفت ؟ در انتفاضه شعبانیه چرا با حمایت از صدام جلوی نابودی او به دست مردم عراق را گرفت ؟
    • NL ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      6 0
      ۱۵:۵۲ به بشریت خدمت کرد؟؟ جُک قرن.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    17 8
    دولت دروغگویان
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    9 4
    فرق رئیس جمهور صربستان با بره ای ملوس در چیست؟
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      10 1
      بره ملوس اقلا به بع میکنه ولی این جلوی ترامپ جرأت بع بع که هیچ، جرأت قد قد هم نداشت!!!
  • کامران IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    19 6
    بعید است ایران اینجور خفت ها ترامپ عقده ای کمبوددار ب مقامات کشور های دنیا میکنه رو قبول کنه حتی اگه کشته بشیم مردانه میمیرم ولی ذلت نمی پذیریم
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 1
    در پاسخ به الیاس 15:52 باید بگم و همچنین آمریکا هزاران دانشمند که حاضر نشدند در راستای منافع آنها علمشون را به کار بگیرن کشت
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 3
    برای چی این(کفار،نجس،نحس،دشمنان وجاسوسها بیایند کشورمان را تفتیش کنندکه فردا هم بگویتد باید بیایم دراندرونی خانه مسئولان هم بازرسی کنیم!؟پس باید بگذارندما هم کشورشان واتاق خوابهاشونو رابازرسی کنیم
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 2
    برای چی این(کفار،نجس،نحس،دشمنان وجاسوسها)بیایند کشورمان را تفتیش کنندکه فردا هم بگویند،باید بیایم دراندرونی خانه مسئولان هم بازرسی کنیم!؟پس باید بگذارندما هم کشورشان واتاق خوابهاشونو رابازرسی کنیم
  • ج ف IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 1
    یادمون باشه این صربستان یه زمانی یوگسلاوی بود که به این وضع افتاد
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    4 2
    ماشه بکشند ما هم میکشیم،خوبشو هم میکشیم-برجام پر-آمریکا،اسرائیل،عربستان وامارات ازمنطقه پر
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 2
    مرگ بر ترامپ
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 0
    لعنت خدا ورسول خدابراصلاح طلبان؛ ببنید وضع مملکت به چه روزی انداختند : اصلاح‌طلبان فقط سوغات دزدی خیانت جاسوسی حقوقهای نجومی به ایران آوردند
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    8 0
    عادت زشت مسئولان تکذیب حقایق است دروغگویی امری عادی شده
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    سلام علیکم و رحمه الله و برکاته به همه عزیزان اتفاقا ما صلاحیت استفاده از همه ابعاد انرژی هسته ای و هیدروژنی رو داریم به خاطر فرهنگ و دین بینهایت کاملمون و غربیها و غربپرستها به خاطر شیطانپرستی و ماده پرستی صلاحیت استفاده از این علوم رو ندارن چون حتی صلح امیزش رو هم از دیگران منع میکنند با بینهایت منافع این علوم و کارنامه خودشون هم در ازمایشات سلاح هیدروژنی و هسته ای و ناکازاکی و هیروشیما و بینهایت جنایت دیگر در همه زمانها و مکانها کاملا مشخص و رسوای عام و خاصند این پستتر از شیاطین و حیوانات والله قسم شیاطین و حیوانات باید بیان از اینها یاد بگیرن و پای درسها و نقشه های جدید اینها برای خودشون نجاست اموزی و کثافت اموزی و شیطنت اموزی کنند به خدا قسم اینها دست شیطانها رو از پشت بستن و شیاطین عالم پیش اینها روسفید هستند و هر چقدر مسولین خائین به اینها بیشتر رو میدهند اینها گستاختر و پرروتر و کفتارتر و روباه تر و تر میشوند اینها مشرک منافق کافر بیعقل و بیدینن ای عزیزان
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      چند کلمه هم از مادرعروس!!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • حمید IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    علت اینکه مامذاکره نمیکنیم چیه اگه ماتونستیم پوز امریکارابه خاک مالیدیم چرااقتصادمون به این روزافتاده اگه مابه آمریکااحتیاج نداریم چراهمش لعنت میفرستیم بهش اگه آمریکابدهست چراآقازاده هامیرنداونجاچراخودمون رافریب میدیم چراسیاستمون راتوکشور یکی نمیکنیم بریم جلوتوجامعه بین المللی همه ازماحمایت بکنند پس خودمون راقول میزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس